Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","shortLead":"Akár másfél milliót is kérhet saját kártérítéseként a biztosítónk. ","id":"20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2450312c-9589-4d41-9a44-618690d75c33.jpg","index":0,"item":"4f9ec1a8-e8d0-4ab9-9135-550d63471a95","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_nyari-gumi-baleset-biztosito-karterites","timestamp":"2024. december. 02. 14:33","title":"Sokba kerülhet, ha valaki nyárigumival okoz télen balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afeb4800-7645-4345-a79e-bce1977b59bd","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A Népszava szerint az akció mögött az állami megrendelésekben dúskáló Trendency Online Zrt. áll, akik a tiltakozók adatait a Fidesznek gyűjtik.","shortLead":"A Népszava szerint az akció mögött az állami megrendelésekben dúskáló Trendency Online Zrt. áll, akik a tiltakozók...","id":"20241202_erzsebetvaros-fizetos-parkolas-tiltakozas-ner-trendency","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afeb4800-7645-4345-a79e-bce1977b59bd.jpg","index":0,"item":"a29c90de-98c1-4e21-8e03-0e691212b43e","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_erzsebetvaros-fizetos-parkolas-tiltakozas-ner-trendency","timestamp":"2024. december. 02. 09:35","title":"NER-es cég szervezi a parkolási reform elleni civilnek mondott tiltakozást Erzsébetvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa1a3a1-0416-4ce9-934a-55476b19b9fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ideje megismerkedni egy új fogalommal: generatív háttérkép érkezik az újabb Samsung tévémodellekre. És ha már generatív, akkor nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia is benne lesz.","shortLead":"Ideje megismerkedni egy új fogalommal: generatív háttérkép érkezik az újabb Samsung tévémodellekre. És ha már...","id":"20241201_samsung-qled-tevek-generativ-hatterkepet-kapnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa1a3a1-0416-4ce9-934a-55476b19b9fc.jpg","index":0,"item":"0019f121-6b2a-48c9-a2d9-43a5cac1f02b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_samsung-qled-tevek-generativ-hatterkepet-kapnak","timestamp":"2024. december. 01. 08:03","title":"Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e78726b5-4ec9-480a-890d-758fcf1fc90e","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Murau hét síterepe minden korosztálynak és tudásszintnek izgalmas sportélményeket nyújt, a méltán híres hegyi túráktól kezdve a snowtubingig. Az osztrák régióban a történelmi látványosságok és a különleges sörkultúra teszik még felejthetetlenebbé az itt töltött időt: ez a téli mesevilág nemcsak megmozgat, a lelket is felüdíti.","shortLead":"Murau hét síterepe minden korosztálynak és tudásszintnek izgalmas sportélményeket nyújt, a méltán híres hegyi túráktól...","id":"20241105_feelaustria-Van-ahol-komornyik-hozza-utanunk-a-proseccot-sieles-kozben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e78726b5-4ec9-480a-890d-758fcf1fc90e.jpg","index":0,"item":"abdc723a-6b25-44ae-8e44-1ef1e4234956","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241105_feelaustria-Van-ahol-komornyik-hozza-utanunk-a-proseccot-sieles-kozben","timestamp":"2024. december. 01. 16:30","title":"Van, ahol komornyik hozza utánunk a proseccót síelés közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"39645a82-41be-4bc4-9f28-8f0c698d0d73","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Hiába rendezik az olimpiai játékokat négyévente, a rendezési jogok kiosztásának gyakorlata miatt az eseményt örökké kezdők tervezik és kivitelezik – mutat rá a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent a Megvalósítás hatékonyan című könyvben. Szerkesztett részlet kiadványból.","shortLead":"Hiába rendezik az olimpiai játékokat négyévente, a rendezési jogok kiosztásának gyakorlata miatt az eseményt örökké...","id":"20241201_Mit-uzennek-az-utokornak-az-olimpiai-orulet-szomoru-emlekmuvei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39645a82-41be-4bc4-9f28-8f0c698d0d73.jpg","index":0,"item":"7fe93ea9-1d5a-4039-a941-45eeb4295c31","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241201_Mit-uzennek-az-utokornak-az-olimpiai-orulet-szomoru-emlekmuvei","timestamp":"2024. december. 01. 19:15","title":"Mit üzennek az utókornak az olimpiai őrület szomorú emlékművei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4da9e476-c80e-4a2d-a2d7-d385346c365c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A szervezet aktivistái hatalmas „Stop Fracking” feliratot helyeztek el a fúrótornyon.","shortLead":"A szervezet aktivistái hatalmas „Stop Fracking” feliratot helyeztek el a fúrótornyon.","id":"20241201_A-nyekpusztai-gazmezon-akciozott-a-Greenpeace","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4da9e476-c80e-4a2d-a2d7-d385346c365c.jpg","index":0,"item":"348a2654-9304-4314-9788-4f7306afab3f","keywords":null,"link":"/zhvg/20241201_A-nyekpusztai-gazmezon-akciozott-a-Greenpeace","timestamp":"2024. december. 01. 17:31","title":"A nyékpusztai gázmezőn akciózott a Greenpeace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b50ec0ef-eaac-44c8-a6ff-7bd3182cd30d","c_author":"Hamvay Péter","category":"gazdasag","description":"A mulatók és éttermek között elhelyezkedő szórakozóhellyel bővítette portfólióját a Sziget egykori alapítója, de nemsokára a Kádár kifőzdét is újranyitja.","shortLead":"A mulatók és éttermek között elhelyezkedő szórakozóhellyel bővítette portfólióját a Sziget egykori alapítója, de...","id":"20241202_Gerendai-Karoly-uj-szorakozohelyenek-VIBE-nak-a-vibe-jat-teszteltuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b50ec0ef-eaac-44c8-a6ff-7bd3182cd30d.jpg","index":0,"item":"5bb659ea-2a1a-4e79-b480-b0ff0b4b9a20","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Gerendai-Karoly-uj-szorakozohelyenek-VIBE-nak-a-vibe-jat-teszteltuk","timestamp":"2024. december. 02. 19:45","title":"Kiderült, mikor nyithat újra a legendás Kádár kifőzde","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c2369fb-2203-4f19-bd18-505822935856","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A válaszadók 61 százaléka viszont már kivonná a forgalomból az egycentes és a kétcentes pénzérméket.","shortLead":"A válaszadók 61 százaléka viszont már kivonná a forgalomból az egycentes és a kétcentes pénzérméket.","id":"20241202_eurobarometer-euro-tamogatottsaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c2369fb-2203-4f19-bd18-505822935856.jpg","index":0,"item":"bb3ed8e9-ca4e-4324-aa21-e2f46faf877f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_eurobarometer-euro-tamogatottsaga","timestamp":"2024. december. 02. 14:51","title":"Nagyon erős az euró támogatottsága az Európai Unióban, de Magyarországon még céldátum sincs a bevezetésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Coca-Cola, Pepsi, McDonald’s, Lexus, Kodak, Asus, és még hosszan sorolhatnánk azokat a cégeket, amelyek másutt úgy is reklámoznak, ahogyan idehaza sosem.
Mielőtt elolvassa ezt a cikket, kíváncsi lennénk a véleményére. Ha van egy perce, nézze meg az alábbi Coca-Cola-reklámot, amely pár hete jelent meg, és szavazzon arról, hogy szívesen látná-e a legnézettebb magyar tévécsatornákon főműsoridőben, vagy nem.
--- voting control ---
Akárhogy is áll a szavazás, az biztos, hogy ezt a Coca-Cola-reklámot nem adják a magyar csatornák. Hogy miért, azt sajnos nem fogjuk tudni megmondani, mert amikor a céget megkérdeztük, azt a választ kaptuk, hogy a jövőbeni kampánytervekkel kapcsolatos információkat üzleti okoból nem adhat ki.
A jelenség persze nem egyedi, és korántsem csak a Coca-Colára jellemző. Hogy maradjunk a kólapiacnál, a Pepsinek is volt korábban meleg témájú reklámja, náluk is érdeklődtünk arról, hogy mi a helyzet hasonló esetekben a magyarországi sugárzással, de cikkünk megjelenéséig tőlük sem kaptunk választ.
A McDonald’snak is vannak ötletes, kreatív, meleg témájú reklámjai. Itt van például ez a francia spot, ahol még nem jutnak el oda, hogy az étterembe betérő fiú apja is szembesüljön gyermeke másságával (aki az egykori fiú osztálytársa után vágyódik az osztályképet nézegetve), de a lánc már összekacsintósan jelzi, hogy szívesen lát bárkit, aki megveszi a hamburgerét.
A következőben viszont már továbblép a cég, hiszen ebben a Tajvanra (de vélhetően Kínára nem) készített hirdetésben már az apa szíve is megnyílik, és nem marad el a katartikus happy end sem.
A sort sokáig lehetne folytatni, olyan neves márkák tették már központi témává a másságot, mint a Lexus és a Nordstrom, az Asus és a Kodak pedig még hosszabb, háromperces, egészen minőségi spotokban is feldolgozta a témát.
(Természetesen az LMBTQ-közösséghez tartozó mindenféle iránynak van több-kevesebb reklámspotja, illetve a nők vagy a hátrányos helyzetűek egyenjogúságát középpontba helyező céges reklámokból is egyre több akad, ez a cikk azonban a Coca-Cola friss spotja apropóján, és kizárólag azért koncentrál a melegekre, hogy a téma terjedelmileg kezelhető maradjon.)
A McDonald’s a francia reklámmal kapcsolatban azt mondta a kérdésünkre, hogy 2010-ben, egy helyi kampányhoz kapcsolódóan készült, a hátteréről és a kampány részleteiről pedig nincs további információja.
„A Magyarországon sugárzott reklámfilmjeinket
a hazai vendégeink körében végzett kutatások eredményeire épülő kampányötletekből
itthon forgatjuk. Külföldi reklámokat, illetve ezek adaptációját nemzetközi kampányok esetén használunk. A jövőbeni marketing, illetve reklámterveink bizalmas üzleti információt képeznek, így ezek részleteit nem tudjuk megosztani. Megértését köszönjük!” – közölte lapunkkal a cég.
A gyorskiszolgáló lánc tehát azt a kérdésünket mégis elengedte a füle mellett, hogy tart-e attól, hogy üzleti értelemben nem előnyére, hanem hátrányára válna a reklám magyarországi használata. Illetve a válaszból mintha az derülne ki közvetett módon, hogy a magyar vendégek körében végzett kutatások eredménye miatt nem készült még ilyen jellegű magyar spot.
A dolog hátterében ugyanis alapvetően két, egyébként racionális megfontolás (és ezek ötvözete) állhat:
Egyrészt óvatosság, hátha a fogyasztók többsége nem találja nyerőnek az ötletet, vagy a reklám nagyon megosztja a közvéleményt, ami üzletileg nem feltétlenül előnyös.
Másrészt abból is kiindulhatnak a cégek, hogy Magyarországon nem érzékelnek akkora meleg közösséget, amely megfelelő méretű piacot jelentene a termékük számára.
Az LMBTQ-témájú reklámok egyébként értelemszerűen minden országban a Pride felvonulások időpontjában szaporodnak meg, az eseményre sok cég készül célzott kampánnyal. Magyarországon ez sem jellemző, az első fecske tudomásunk szerint a Mondelez-csoport gyáraiban készülő Sport szelet volt, amely ugyan nem kürtölte tele a médiát, de egy kreatív Facebook-poszttal már jelezte, hogy teszteli a szivárványos téma fogadtatását:
"Világszerte egyre több cég figyel oda arra, hogy reklámkampányával tegyen az előítéletek ellen, és amikor egy fontos érték mellett nyilvánosan kiáll, üzletileg is racionális döntést hoz" – mondja Miklós Melinda, a Nyitottak vagyunk ügyvezetője. A releváns üzleti célcsoportban növekszik a márkát előnyben részesítők száma, ahogy például ezt a Google korábbi kutatása is kimutatta: az USA-ban a 34 évnél fiatalabbak 54 százaléka előnyben részesítené az egyenlőség mellett kiálló márkát a versenytársával szemben.
"Magyarországon hasonló kutatásról nem tudunk, de ha a munkahelyekről kialakult képről kérdezzük a felsőfokú tanulmányaikat végző diákokat, akkor 83 százalékuk olyan céghez menne dolgozni, amelyről tudja, hogy nyitott" – mondja Miklós Melinda.
Tavaly a Nyitottak vagyunk #happyprideweek kampányához csatlakozva már számos márka cserélte szivárványosra a profilképét különböző közösségimédia-felületeken. Miközben egy-egy ilyen akció negatív visszajelzéseket is kaphat, a tapasztalat Magyarországon is az, hogy a pozitív visszhang lényegesen erősebb.