szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

54 milliárd eurót jelent évente az Európai Unió gazdáinak, hogy eredetvédett termékeket állítanak elő, mint például a rokfort sajt Franciaországban.

A brüsszeli Politico ezt a 2013-as adatot ismerteti, mert nyilvánvalóan nem talált frissebbet. A védett márkák köre ugyanis állandóan bővül, a termelők legnagyobb örömére. Az Európai Unió számára ez szent ügynek számít - írja a brüsszeli portál. Erre jöttek rá az angolok. Akik látják, hogy az Európai Unió milyen nagy jelentőséget tulajdonít ennek, mint például akkor, amikor megállapodik Japánnal. Az EU Brexit tárgyalóküldöttségnek vezetője francia. Michel Barnier különösen jól ismeri a problémát, mint a francia kormány egykori minisztere. Legutóbb arról írt egy véleményrovatban, hogy 20% hiányzik még abból az egyezményből, amely szabályozná Nagy-Britannia távozását az Európai Unióból. Ebbe a húsz százalékba tartozik bele a rokfort sajt és a többi védett termék, melyhez nemcsak az EU brüsszeli központja, de a tagállamok is nagyon ragaszkodnak.

A brit kormány szóvivője viszont bejelentette:” miután kiléptünk az Európai Unióból, mi is létrehozzuk a magunk nemzeti rendszerét, mely kivételes elbánást biztosít bizonyos mezőgazdasági termékeknek, amelyek egyes tájegységekhez köthetőek”. De akkor mi lesz az uniós listával? Erről nem mondott semmit a kormányszóvivő Londonban. A Politico által megszólaltatott szakértők egyértelműen állítják: ügyes brit tárgyalási taktikáról van szó. A keménykedő unióval szemben a britek találtak valamit, ami Brüsszelnek nagyon fontos. Nekik viszont nem annyira.

London azt szeretné elérni, hogy valamilyen formában részese maradjon az EU 500 milliós piacának. Ugyanakkor maga kívánja szabályozni a bevándorlást. Ezekben a nagyon vitatott  témákban remél engedményeket Theresa May kormánya az Európai Uniótól.

 Bejön-e a rokfort-stratégia Londonnak?

 Ez nagy kérdés. A Brexit körül már rengeteg ellentét megoldódott, de a legfontosabbak megmaradtak. A rokfort sajt ügye látszólag nem tartozik ide, de minthogy rengeteg nemzeti és uniós érzékenységet érint, mégiscsak fontos témává léphet elő. Ha ugyanis Nagy-Britannia egyezmény nélkül hagyja el az Európai Uniót, akkor a 65 milliós brit piacon a védett európai termékek elveszítik a kiváltságaikat. Illetve elölről kellene kezdeni mindent. Új listát kellene összeállítani. Ez hosszas, időrabló tevékenység, melyben minden uniós állam a maga érdekét nézné és fütyülne Brüsszelre. Nagy-Britannia a francia sajtok és borok egyik legnagyobb vásárlója. Ha köszönés nélkül távozik az Európai Unióból, akkor a francia gazdák ráfáznak. Persze a többi uniós gazdához hasonlóan. Michel Barnier-ra tehát nagy nyomás nehezedik: érjen el valamiféle eredményt. London rokfort-stratégiája akár eredménnyel is járhat, mert Brüsszel ebben a kérdésben nem engedhet. A rokfort sajt így nemcsak francia, de uniós szimbólummá is válhat, mint amely megakadályozta a hard Brexitet az Európai Unióból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!