Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
„Illúzió, hogy a modern technológia a közlekedést kevésbé szennyezővé teszi” – nagyjából ez a fő üzenete annak a könyvnek, amely a napokban jelent meg Franciaországban.
A szerző, Laurent Castaignede korábban egy évtizeden át egy nagy francia autógyártó cégnél dolgozott fejlesztőmérnökként. A Le Nouvel Observateur hetilap internetes kiadásnak adott interjújában elismeri: a jövő autója az elektromos meghajtású jármű. De… és nagyon sok a de. Először is: Castaignede szerint egy elektromos autó, még az elindulása előtt kb. ötven százalékkal nagyobb globális környezetszennyeződést okozott, mint egy hagyományos üzemanyagú jármű. Hogy miért? A könyv szerzője szerint az akkumulátorokhoz szükséges ritkafémek bányászata elképesztően környezetromboló hatásokkal jár. Persze ezeket a ritkafémeket Afrikában vagy Ázsia távoli vidékein termelik ki, a globális hatásokról az elkényeztetett Nyugat fogyasztóinak fogalmuk sincs.
A francia szerző szerint az az elektromos autó a potenciálisan szennyezőbb, amit ritkán használnak. Tehát azt javasolja, hogy a legtöbbet futó szállító járművek és a taxik legyenek minél előbb 100 százalékban elektromos meghajtásúak. Ezt az érvet egy bonyolult technológiai magyarázattal támasztja alá, erről nyilván még nagy viták lesznek. De azt is állítja Laurent Castaignede, hogy a világon ma forgalomban lévő egymilliárd autót nem lehet teljesen elektromosra cserélni. Ehhez egyszerűen nincs meg az akkuk gyártásához szükséges ritkafémkészlet. Tehát a hagyományos üzemeltetésű autókkal még sokáig együtt fogunk élni. És Castaignede szerint van még egy veszély: az egyre sokasodó elektromos autók akkuinak a feltöltéséhez energia kell, és ezt sok országban majd szénerőművekből teremtik elő. Tehát a villanyautó önmagában nem megoldás a vészes klímaváltozás, a felmelegedés ellen.
A most megjelent könyv szerzője szerint sokkal komplexebb, a valós és globális környezeti hatásokat jobban figyelembe vevő megoldásokra lenn szükség. Persze ezek megtalálását nem segíti elő a rövid távú bizniszekben utazó, világméretű nemzetközi vállalatok pillanatnyi üzleti érdeke. (via Le Nouvelobs)
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.