Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"95c33c21-1798-4d05-83fe-63a2bfdabce1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az alternatív taxiszolgáltató egy éve indította újra szolgáltatását Magyarországon, következő üzleti lépéseként péntektől elérhetők lesznek az Uberek Miskolcon is, továbbá a vállalat elindít egy városnézőhajó-szolgáltatást Budapest központjában.","shortLead":"Az alternatív taxiszolgáltató egy éve indította újra szolgáltatását Magyarországon, következő üzleti lépéseként...","id":"20250612_uber-taxi-miskolc-duna-boat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95c33c21-1798-4d05-83fe-63a2bfdabce1.jpg","index":0,"item":"e9ae0d08-d79f-47c6-a786-29b6ae536f87","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_uber-taxi-miskolc-duna-boat","timestamp":"2025. június. 12. 15:28","title":"Az Uber beveszi Miskolcot és a Dunát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Kaliforniai Egyetem mérnökei egy olyan rendszer kifejlesztésében vettek részt, ami segít mérsékelni a tehenészetek környezetkárosító hatását.","shortLead":"A Kaliforniai Egyetem mérnökei egy olyan rendszer kifejlesztésében vettek részt, ami segít mérsékelni a tehenészetek...","id":"20250612_teheneszet-metan-megkotese-kornyezetkarositas-kibocsatas-globalis-felmelegedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f987769-e3ad-40d3-a917-aec1128123cb.jpg","index":0,"item":"0ebf785c-aedb-4828-b980-b6c5d3d985e9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_teheneszet-metan-megkotese-kornyezetkarositas-kibocsatas-globalis-felmelegedes","timestamp":"2025. június. 12. 16:03","title":"Megköti a metán 80 százalékát, üzemanyagot csinál belőle egy új megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi hitelminősítők tavaszi értékelési köre, és amíg kiderült, hogy Brüsszel felfüggeszti a túlzottdeficit-eljárást. Az államadósság-kezelő ezermilliárd forinttal növeli a devizatartozást – ha már az infláció miatt úgysem lehet engedni a forint leértékelődését.","shortLead":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi...","id":"20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d.jpg","index":0,"item":"2e5deb2d-41ce-4836-8ad1-92c6cf9f76de","keywords":null,"link":"/360/20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","timestamp":"2025. június. 11. 06:30","title":"Az ipari brüsszelezés közben a kormány bevezeti az eurót – saját magának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8268ae92-81ae-4294-a5a4-8600c538b564","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rapper korábban Ye-re változtatta a nevét, mostantól viszont azt szeretné, ha Ye Ye-nek szólítanák.","shortLead":"A rapper korábban Ye-re változtatta a nevét, mostantól viszont azt szeretné, ha Ye Ye-nek szólítanák.","id":"20250610_kanye-west-nevvaltoztatas-ye-ye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8268ae92-81ae-4294-a5a4-8600c538b564.jpg","index":0,"item":"794c984a-0dd9-4974-b4e5-d49f0f1c6883","keywords":null,"link":"/elet/20250610_kanye-west-nevvaltoztatas-ye-ye","timestamp":"2025. június. 10. 20:21","title":"Megint nevet változtatott Kanye West","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf404497-e3b2-4b25-92f4-4db4c87588cd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hajléktalan, munkanélküli férfiakat dolgoztattak, akiknek csak naponta kétszer adtak enni, akkor is keveset.","shortLead":"Hajléktalan, munkanélküli férfiakat dolgoztattak, akiknek csak naponta kétszer adtak enni, akkor is keveset.","id":"20250612_rabszolgatartas-itelet-sulyositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf404497-e3b2-4b25-92f4-4db4c87588cd.jpg","index":0,"item":"5bdfe981-26bf-4de9-8afe-98dec579da6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250612_rabszolgatartas-itelet-sulyositas","timestamp":"2025. június. 12. 09:14","title":"Súlyosabb büntetést kapott az istállóban rabszolgákat tartó házaspár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"974db1c1-b171-41ed-8028-4c7876a04e05","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"A jövő nem fenyegető, befolyásolhatatlan árnykép, hanem feltérképezhető és alakítható valóság – állítja új könyvében Meskó Bertalan orvosi jövőkutató. Miért beszélgessünk a jövőbeni énünkkel, mi az, hogy jövőkerék, és hogyan vessük be a backcastingot? Aggódjunk-e a mesterséges intelligencia miatt, és mit kellett volna tenni a parajdi sóbányánál?","shortLead":"A jövő nem fenyegető, befolyásolhatatlan árnykép, hanem feltérképezhető és alakítható valóság – állítja új könyvében...","id":"20250611_hvg-Onsorsjavitas-mesko-bertalan-jovokutatas-szorongas-forgatokonyvek-elorejelzes-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/974db1c1-b171-41ed-8028-4c7876a04e05.jpg","index":0,"item":"f401a675-9854-438c-b46e-b81859d4a048","keywords":null,"link":"/360/20250611_hvg-Onsorsjavitas-mesko-bertalan-jovokutatas-szorongas-forgatokonyvek-elorejelzes-interju","timestamp":"2025. június. 11. 13:50","title":"Magyarország, konstans jövősokk – hogyan csökkentsük a szorongást a jövőkutató módszereivel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"554c0912-e04a-491f-a0ca-a38b381b539d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kategóriájában nincs gyorsabb a Nordschleifén a Xiaomi SU7 Ultránál.","shortLead":"Kategóriájában nincs gyorsabb a Nordschleifén a Xiaomi SU7 Ultránál.","id":"20250611_ujabb-korrekord-a-porschekat-es-teslakat-vero-xiaomi-villanyautotol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/554c0912-e04a-491f-a0ca-a38b381b539d.jpg","index":0,"item":"e4c1aba3-5fb5-412d-9818-6df679bb35f3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_ujabb-korrekord-a-porschekat-es-teslakat-vero-xiaomi-villanyautotol","timestamp":"2025. június. 11. 08:15","title":"Újabb körrekord a Porschékat és Teslákat verő legdurvább Xiaomi villanyautótól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b177d64c-089f-42ee-a74b-382720bb114c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség pedig nem bocsátkozik becslésekbe, így hivatalos megoldása nincs a kérdésnek. Ön szerint hányan voltak? ","shortLead":"A rendőrség pedig nem bocsátkozik becslésekbe, így hivatalos megoldása nincs a kérdésnek. Ön szerint hányan voltak? ","id":"20250611_Elindult-a-szamhaboru-Deak-Daniel-szerint-par-szazan-Hadhazy-szerint-40-ezren-tuntettek-tegnap-a-Kossuth-teren","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b177d64c-089f-42ee-a74b-382720bb114c.jpg","index":0,"item":"c5e29046-7c4c-48d1-8797-fb4880f35af4","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Elindult-a-szamhaboru-Deak-Daniel-szerint-par-szazan-Hadhazy-szerint-40-ezren-tuntettek-tegnap-a-Kossuth-teren","timestamp":"2025. június. 11. 19:50","title":"Elindult a számháború, Deák Dániel szerint pár százan, Hadházy szerint 40 ezren tüntettek kedden a Kossuth téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Süli: 320 engedélye van Paks II.-nek, még 6000 kell
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A tárca nélküli miniszter egy konferencián szólalt meg a csúszással kapcsolatban.
„Szétfoszlott a többpárti támogatás, ellenszélben dolgozunk” – mondta Süli János paksi atomerőműért felelős tárca nélküli miniszter a HG Média mai konferenciáján, majd emlékeztett rá, hogy a bővítést még a Gyurcsány-kormány idején szavazta meg az országgyűlés.
A miniszter újra az bővítés fontosságát taglalta: Magyarország földrajzi sajátosságai miatt az energiamix 30 százalékát tehetik ki a megújulók (nagyobb arány ugyanis nem tolerálható pluszköltségeket eredményezne), a további energiaigényt atomerőmű segítségével és szénbázisú energiaforrásokból (gáz, lignit stb.) kell fedezni. A miniszter szerint egyelőre nem jelent gondot, hogy halasztódik a paksi beruházás, de azzal számolni kell, hogy az importforrás európai erőműpark éppúgy a hatvanas-hetvenes években épült, mint Paks I., azaz egyszerre fognak kiöregedni.
Jelenleg az energiaigény 30 százalékát importból fedezi az ország, de azokon a napokon, amikor a paksi blokkok leálltak, a kitettség 44 százalékra nőtt, 2017-ben pedig, mikor a Mátrai Erőmű lefagyott a hidegben, 54 százalékos importra szorult az ország.
A miniszter a zöldeknek is üzent: nem váltja ki Paksot, ha megfelelően szigetelik a magyar lakásállományt, a villamos áram fogyasztása pedig az életszínvonal emelkedésével párhuzamosan annak ellenére nőni fog, hogy lecserélődik a régi, nagyfogyasztású háztartásigép-park, mivel közben a háztartásokba több számítógép és klímaberendezés kerül, és a lakóparkokban népszerű hőszivattyús rendszer is villamos áramot igényel.
A miniszter szerint az egyik legfontosabb kérdés ma Magyarországon az energia biztonságos és olcsó tárolása, erre a most átdolgozás alatt lévő energiastratégiának választ kell majd adnia. „Tömegével nem lehet szélenergiaparkot építeni Magyarországon, de olyan dunai duzzasztónk sincs, mint az osztrákoknak. Egy kWh energia előállítása viszont Magyarországon 37 forintba kerül, míg az európai átlag 99 forint.”
Az engedélyek csúszásával kapcsolatban Süli János leszögezte, hogy nem engednek a sürgetésnek. A projekt 320 engedélyt kapott meg eddig, és további 6 ezerre van még szükség. Ez egyébként nagyjából megfelel a nyáron kommunikált számoknak, előrelépés tehát ebben nem történt. Ahhoz, hogy a Pakson megtermelt energiát el is tudják szállítani, nem kell jelentős kapacitásokat kiépíteni; a miniszter szerint csak Szolnok felé kell majd egy új vezeték.
A szakértők még mindig dolgoznak a paksi bővítés több mint 300 ezer oldalas tervén, ezt „indokolatlanul gyorsítani nem lehet”. Az orosz tervek komoly előszűrést igényelnek, és a magyar fél úgy kívánja azokat benyújtani az Országos Atomenergia Hivatalnak, hogy 99 százalékban biztosak lehessenek az engedélyeztetés sikerében. Ehhez a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség hozzávetőleg száz szakértőjének véleményét is kikérik. Süli Finnország példáját említette, ahol az orosz terveket nem nézték át alaposan, és az ottani atomenergia-hatóság vissza is dobta azokat, illetve az etióp légikatasztrófával is példálózott, ahol sem a szoftverfejlesztésre, sem a személyzet kiképzésére nem jutott elég idő.
Süli János a fukusimai katasztrófát is szóba hozta annak kapcsán, hogy Pakson milyen védelmi rendszereket építenek ki. „Egyedül pont egy cunamival nem terveztünk, de védelmet alakítunk ki szélterhelés, lezuhanó repülő tárgy, földrengés, hóterhelés, a 6-os úton mérges gázt szállító kamionok ütközése és még számtalan veszély esetére.”
A határidővel kapcsolatban annyit jegyzett meg: „Mindenki ezt firtatja. A határidő az a nap, amikor meggyőződtünk róla, hogy beadható és kivitelezhető a terv."
Egyelőre tehát úgy tűnik, az Aszódi Attila által 2015-ben közzétett menetrend – mely szerint 2024-től kezdődhet az új blokkok üzembehelyezése – továbbra is érvényes, illetve az abban foglalt dátumok csak tolódhatnak.