Gondoskodó munkaadó – Adjon-e lakáscélú támogatást a cég a munkavállalóinak?
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Sok helyen akadozik a vasúti közlekedés Franciaországban, az állami vasúttársaság dolgozói munkabeszüntetéssel és tiltakozó akciókkal üzenték meg, hogy nem kérnek Macron elnök liberális reformjából.
A legnagyobb vasutas szakszervezet vezetője nem kertelt, amikor a liberális Le Monde-nak nyilatkozott: "Ez a reform a hazugságon alapul" – mondta Laurent Brun, a CGT vasutas szakszervezetének főnöke, aki szerint az egy éve bejelentett reform csapást mér a dolgozókra.
Macron részvénytársaságot akar szerződéses munkavállalókkal
A reform január elsején kezdődik. Az SNCF, amely az utolsó nagy állami monopólium, átalakul részvénytársasággá. Megszűnik a vasutas közalkalmazotti státusz – a maga összes előnyével –, és a vasúti dolgozók olyan munkavállalók lesznek, mint mindenki más. Nem lesz biztos állásuk az életük végéig – mint ahogy ezt eddig joggal remélhették. Kínos párhuzamot idéz a Le Monde. A France Telecom is valaha állami cég volt élethosszig tartó állásokkal, ám megkezdődött a privatizáció. A cég veszteséges lett, mert nem vette észre időben a digitális forradalmat. A veszteséget létszámcsökkentéssel kívánta kezelni az igazgatótanács. Sok munkavállaló öngyilkos lett. Jelenleg is folyik a per az igazgatótanács ellen, az elnök-vezérigazgató ugyanis kijelentette a leépítési csomag kapcsán, hogy az embereknek el kell tűnniük. Ha az ablakon ugranak ki, akkor az az ő bajuk. Az elnök-vezérigazgató azzal védekezik, hogy neki el kellett tüntetnie a veszteséget, kerül, amibe kerül. „Ez vár ránk is” – véli a vasutas szakszervezet vezetője.
A kormány közben letette a nagyesküt arra, hogy sohasem privatizálja az állami vasúttársaságot. Csakhogy a Le Monde gazdasági újságírója felidézi a közelmúltat: a nagy állami monopóliumok esetében az épp aktuális kormány mindig hasonlóan esküdözött. Aztán valahogy mégiscsak lett privatizáció.
A francia állam nem győzi a veszteséget
Rosszul áll a költségvetés Párizsban, ahol évek óta nem tudják teljesíteni a 3%-os elvárást, melyet az eurózóna elvár a deficit terén. Macron elnök nagyratörő reformjait is azzal dobják vissza a németek, hogy amíg nincs rendben a központi költségvetés, addig nem beszélhetünk az eurózóna reformjáról, rossz tanulók ne reformáljanak! Az SNCF azért is veszteséges, mert munkatársai közalkalmazottak. Ezt is meg akarja fokozatosan szüntetni Macron elnök. A vasutasok szinte egyöntetűen tiltakoznak. Nemcsak az állásukat, de az egzisztenciájukat is féltik. A közszolgálat ugyanis a bankhitelek felvétele esetén előnyt jelent. A bankok szívesen adnak kölcsön egy fiatal közalkalmazott párnak akkor is, ha alacsony a fizetésük. A munkahelyük ugyanis biztos. Vagyis harminc év múlva is fizetőképesek lesznek. Ha ez megszűnik, akkor mi lesz a lakásvásárlással?
Macron arra hivatkozik: csökken a munkanélküliség
Ez igaz – ismerik el a szakszervezetek, de a legtöbb új állás határidős szerződés. Vagyis meglehetősen bizonytalan. Ha pedig valaki elmúlt negyven, és az elmúlt 20 évet a vasútnál töltötte, aligha kap máshol jól fizető állást. Macron elnök hiába hivatkozik arra, hogy világszerte megszűnőben vannak az „élethosszig tartó” állások, a vasutas generációk nem ezzel a tudattal nőttek fel.
Kedvező a lehetőség, de alaposan figyelni kell az előírásokra a belső szabályok kialakítására során.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A kamatcsökkentést követően megugrott az érdeklődés a Széchenyi Kártya Max Plusz beruházási hiteltermékei iránt.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.
Novák Előd szerint a Fidesz hülyét csinál magából.
Hosszú hallgatás után jelentkezett a kormányközeli közvélemény-kutató.
A műsorvezető kiáll a szombati felvonulók mellett és drukkol, hogy békés legyen a rendezvény.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A jelentős indulótőkével is megtámogatott alapítvány már dátumot sem mond, mikorra várható a régóta ígért beruházás.