Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártóban, amelyet a magyar állam, illetve a Fidesz-közeli Magyar Vagon kívánt felvásárolni. A felvásárlást a spanyol kormány nemzetbiztonsági kockázatok miatt nem engedélyezte.","shortLead":"Egy baszk acélgyártó által vezetett banki konzorcium szerzett közel 30 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo...","id":"20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317a15c0-a4e9-43fc-aaa2-fe42d2b29ec3.jpg","index":0,"item":"7e50233c-beed-4d0b-979a-90f0373f3a7e","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_A-Magyar-Vagon-az-orosz-hatter-miatt-kisiklott-Spanyolorszagban-de-lett-masik-befekteto","timestamp":"2025. február. 21. 17:11","title":"A Magyar Vagon az orosz háttér miatt kisiklott Spanyolországban, de lett másik befektető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1db9c32e-faf2-4341-8ceb-a00b31b2b9f3","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A 77 éves írót három éve súlyosan megsebesítette egy libanoni származású fiatal egy irodalmi fesztiválon, a bíróság akár 25 év börtönre ítélheti.","shortLead":"A 77 éves írót három éve súlyosan megsebesítette egy libanoni származású fiatal egy irodalmi fesztiválon, a bíróság...","id":"20250221_Gyilkossagi-kiserletben-bunosnek-talaltak-Salman-Rushdie-merenylojet-irodalom-eskudtszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1db9c32e-faf2-4341-8ceb-a00b31b2b9f3.jpg","index":0,"item":"bce360a0-1cd3-4209-9dd2-2dae827304e6","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Gyilkossagi-kiserletben-bunosnek-talaltak-Salman-Rushdie-merenylojet-irodalom-eskudtszek","timestamp":"2025. február. 21. 22:00","title":"Gyilkossági kísérletben bűnösnek találták Salman Rushdie merénylőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","shortLead":"Annyira nincs kereslet az akkumulátorokra. Ezreket küldtek el, belső konfliktusok is vannak.","id":"20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee6f68d8-5d8e-4e46-b14e-33d9810f27f6.jpg","index":0,"item":"0a1decd1-a9ab-45c8-909e-11da33e6ddf0","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_samsung-sdi-godi-akkugyar-leallas-elbocsatasok-akkuipar-visszaeses-ipar-kkv","timestamp":"2025. február. 21. 11:03","title":"Decemberben hetekre leállt a gödi Samsung-gyár, belső konfliktusok is feszítik a gárdát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5652c776-f3f1-46a5-8c4c-d21ab1ce9072","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Érezni fogjuk Trump visszatérésének hatását, de alapvetően magunknak kell rendbe tenni a gazdaságot – mondta Orbán Viktor a szokásos péntek reggeli interjúban a Kossuth Rádióban. Ismét beszélt a guruló dollárok helyett most már guruló eurókra hajtó, magukat jogvédőknek feltüntető szervezetekről, amelyek valójában manipulálni akarnak.","shortLead":"Érezni fogjuk Trump visszatérésének hatását, de alapvetően magunknak kell rendbe tenni a gazdaságot – mondta Orbán...","id":"20250221_orban-beszed-Kossuth-radio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5652c776-f3f1-46a5-8c4c-d21ab1ce9072.jpg","index":0,"item":"1539057e-ff3a-4f6f-b574-14848342c417","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_orban-beszed-Kossuth-radio","timestamp":"2025. február. 21. 07:40","title":"Orbán: Itt a kamateső, ezért idén bátrabban költenek majd az emberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f3f4ede-ac80-4d1c-bfef-5869289f3444","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Zelenszkij csütörtökön Kijevben találkozott Keith Kellogg-gal, Donald Trump amerikai elnök ukrajnai és oroszországi különmegbízottjával, de Washington kérésére nem nyilatkoztak.","shortLead":"Zelenszkij csütörtökön Kijevben találkozott Keith Kellogg-gal, Donald Trump amerikai elnök ukrajnai és oroszországi...","id":"20250220_Zelenszkij-Ukrajna-gyors-megallapodast-ajanl-az-Egyesult-Allamoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f3f4ede-ac80-4d1c-bfef-5869289f3444.jpg","index":0,"item":"5c427455-fb36-4ead-a1de-3b564a73cf47","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_Zelenszkij-Ukrajna-gyors-megallapodast-ajanl-az-Egyesult-Allamoknak","timestamp":"2025. február. 20. 22:01","title":"Zelenszkij: Ukrajna gyors megállapodást ajánl az Egyesült Államoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7df2dae0-8796-490c-94c8-259a753cf2b3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden leopárdnak megvan a maga egyedi hangja, amely alapján azonosítani lehet az állatot – állapította meg egy új tanulmány. Az egyedi üvöltő hangok felismeréséhez a mesterséges intelligenciát is segítségül hívták.","shortLead":"Minden leopárdnak megvan a maga egyedi hangja, amely alapján azonosítani lehet az állatot – állapította meg egy új...","id":"20250220_leopardok-azonositasa-uvoltesuk-alapjan-mesterseges-intelligenciaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7df2dae0-8796-490c-94c8-259a753cf2b3.jpg","index":0,"item":"0b4cd751-4362-4584-9e23-a5aacbbc774a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_leopardok-azonositasa-uvoltesuk-alapjan-mesterseges-intelligenciaval","timestamp":"2025. február. 20. 14:03","title":"Kiderült: nem is annyira a foltjaik, mint inkább az üvöltésük alapján azonosíthatók a leopárdok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43239c0b-7e89-422c-9544-1fd7f441a6b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Nébih összegyűjtött néhány alapvető jótanácsot, amit érdemes betartani a lehető legbiztonságosabb fánkozás érdekében. ","shortLead":"A Nébih összegyűjtött néhány alapvető jótanácsot, amit érdemes betartani a lehető legbiztonságosabb fánkozás érdekében. ","id":"20250220_Fank-sutes-farsang-iskolai-buli-Nebih-tanacsok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43239c0b-7e89-422c-9544-1fd7f441a6b5.jpg","index":0,"item":"0209f90c-378d-454f-aaa1-88521e62e161","keywords":null,"link":"/elet/20250220_Fank-sutes-farsang-iskolai-buli-Nebih-tanacsok","timestamp":"2025. február. 20. 10:51","title":"Mire figyeljünk, ha fánkot sütünk az iskolai farsangra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09e09c50-bce3-42ef-903c-b0d641a82461","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"A német cég vezetése idén még erősebb ellenszélre és alacsonyabb nyereségre számít.","shortLead":"A német cég vezetése idén még erősebb ellenszélre és alacsonyabb nyereségre számít.","id":"20250220_Rossz-evet-zart-a-Mercedes-es-iden-sem-szamit-jobbra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09e09c50-bce3-42ef-903c-b0d641a82461.jpg","index":0,"item":"7c10cad9-1e91-453b-bfad-b483a660d8c3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_Rossz-evet-zart-a-Mercedes-es-iden-sem-szamit-jobbra","timestamp":"2025. február. 20. 13:17","title":"Rossz évet zárt a Mercedes, és idén sem számít jobbra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két lépésben egy hónappal meghosszabbította a Lánchíd felújításának jelentkezési idejét a BKK, a műszaki leírást és a közbeszerzési dokumentációt módosították. A beszerzéssel kapcsolatban számtalan kérdés érkezett a potenciális kivitelezőktől, az eredeti dokumentumokban szakmai hibákat és ellentmondásokat is találtak. A kivitelezőnek módosítania kell majd a terveket, különben nem tartható az előírt 18 hónapos menetrend, de a felelősség az övé lesz.
Szeptember 5-ről 23-ra tolta ki a Lánchíd, a Váralagút és a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró felújítására kiírt közbeszerzés jelentkezési határidejét a BKK (Budapesti Közlekedési Központ) – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Rövid időn belül ez már a második határidő-módosítás, eredetileg augusztus 21-ig lehetett volna beadni az ajánlatokat.
A határidők kitolására a beérkezett kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása miatt volt szükség – közölte a BKK a hvg.hu-val. "A felújítás ütemezése változatlan, a kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása a közbeszerzési eljárások megszokott eleme" – tették hozzá.
Ugyan a BKK szerint teljesen normális, ami történik, ez azonban minimum a helyzet elbagatellizálása. A közbeszerzési dokumentumok tanúsága szerint rengeteg kérdés érkezett a potenciális jelentkezőktől: több mint húsz, a válaszokkal együtt egy 75 oldalas dokumentumot tesznek ki. A kérdések egy része technikai jellegű (például: mégis hogyan kell kitömöríteni a műszaki dokumentáció egyes részeit), illetve értelmező/megerősítést kérő kérdések. Augusztus 29-én még érkezett kérdés a beszerzéshez, amit 30-án válaszoltak meg – legalábbis ez az utolsó feltöltött dokumentum az elektronikus közbeszerzési rendszerben.
MTI / MTVA / Juhász Gábor
A terveken változtatni nem kell félnetek jó lesz
Akadt olyan jelentkező, aki azzal kapcsolatban tett fel kérdéseket, pontosan milyen módon lehet módosítani a híd felújításának terveit. Erre ugyanis szükség lesz, a tervező becslése szerint
a felújításhoz a híd körülbelül 24 hónapos, illetve az alagút 30 hónapos lezárására lenne szükség. A felújításról szóló kormányhatározat azonban csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez.
A műszaki leírásban az szerepel, hogy a kivitelező eltérhet a tervektől, de a „módosításokat úgy kell elvégezni, hogy az új szerkezet az ajánlati dokumentációban foglalt műszaki és funkcionális követelményekkel (állékonyság, építmény-élettartam, forgalmi űrszelvény, tervezett megjelenés, világítás, szellőzés, vízzárás, stb. stb. [sic! – a szerk.]) megegyező, vagy jobb legyen. Ehhez az egyik konkrét kérdésre adott konkrét válaszban annyi kiegészítés érkezett, hogy
[…] eltérés lehetséges, de az ebből fakadó kockázatok és feladatok a vállalkozót terhelik.
Magyarán a felújítás eredeti terveitől a majdani vállalkozónak részmegoldásokban muszáj lesz eltérnie, ha tartani akarja a kormány által szabott határidőt, de a végeredmény nem lehet rosszabb vagy másmilyen, mint az előírt – és minden felelősség a kivitelezőt terheli.
A Lánchíd felújítására kiírt közbeszerzés dokumentációja
Szakmai hibák is voltak
Akadt aztán olyan kérdés is, hogy a lezárás miatt szükségessé váló ideiglenes forgalomtechnikai tervezés, a buszpótlások, ideiglenes buszmegállók és táblák tervezése és kivitelezése a felújítást végző vállalkozás dolga lesz-e? A válasz az volt, hogy az ideiglenes forgalomtechnika tervezése és a buszmegállók kiépítése a kivitelező dolga, a pótlásról a BKK fog gondoskodni.
A jelek szerint a beszerzés dokumentációjában szakmai hiányosságok is akadtak, nem csak tisztázásra szoruló kérdések. Volt olyan cég, amelyik nehezményezte, hogy a részletrajz szerint az alátétlemezek alá is gumit kellene tenni – ilyet azonban nem szoktak csinálni, minthogy az aláöntő anyag önmagában elég rugalmas, ráadásul gumival „nem biztosítható a kellő tapadás”. A válasz erre az volt, hogy a gumilemez beépítése elhagyható.
MTI / MTVA / Juhász Gábor
Nem stimmelt az eredeti dokumentációban a beépítendő belső vezetősínek hossza a sínkiosztási terv és az árazatlan költségvetés közt. Erre reagálva a BKK módosította a közbeszerzési dokumentumokat. Sőt a sínkiosztási helyszínrajz ellentmondásosan tartalmazta a vezetősínek helyét.
A számtalan kérdés, a feltárt hibák és ellentmondások orvoslására a BKK módosításokat eszközölt a beszerzés dokumentációjának jelentős részén, többek közt az árazatlan költségvetésben, a műszaki leírásban és a szerződéstervezetben.
Egyszer már eljátszották
A BKK már 2013-ban írt ki közbeszerzést a híd és az alagút „időszerű” felújítására, ám a mostani felújítási tervnek sem az első tendere ez. Ez a Lánchíd felújítására kiírt második közbeszerzés, az első határidőit szintén kitologatta a BKK, ezt februárban a potenciális jelentkezőktől érkezett kérdésekkel indokolták a hvg.hu-nak. Az első közbeszerzést még 2018 októberében írták ki, az ajánlatok eredeti beadási határideje november 21. volt.
Az első közbeszerzést a BKK 2019 májusában visszavonta, miután kiderült, hogy járdák tervezett szélesítéséhez meg kellene erősíteni a híd láncait, „műszaki, városképi és finanszírozási okokból” ezért erről lemondtak. A kormány a szélesítés elmaradása miatt elvett egymilliárd forint támogatást a felújításból, egyidejűleg visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. A Lánchíd és a Váralagút felújításának állami támogatása így 6 milliárd forintra csökkent.
Tarlós István főpolgármester júniusban azt mondta, a híd és az alagút felújítása október végén, november elején elkezdődik. Mivel jelen állás szerint szeptember 23-ig lehet beadni az ajánlatokat, amiket még el is kell bírálni, ez a kezdési idő egyre nehezebben tűnik tarthatónak. Arról nem beszélve, hogy a szükséges tervmódosításokat, a nagyon szoros kivitelezési határidőt (legalábbis, ami a lezárást illeti) és az ezekkel kapcsolatos, rájuk hárított felelősséget a jelentkezők minden bizonnyal be fogják árazni az ajánlatukba. Az árak így nagyon elszaladhatnak.
MTI / MTVA / Turbéky Eszter
A fővárosi közgyűlés 2019 májusának végén fogadta el a 2030-ig szóló, közlekedéssel kapcsolatos felújításokat és fejlesztéseket részletező mobilitási tervet. Eszerint a felújításra összesen 23 milliárd 366 millió forintot irányoztak elő:
a Lánchidat 12 milliárd 146 millió forintból,
a Széchenyi István tér alatti aluljárót 5 milliárd 220 millióból,
a budai Váralagutat 6 milliárd forintból újítják fel.
A rekonstrukcióra a főváros saját forrásból 17 milliárd 360 millió forintot biztosít, ehhez az állami 6 milliárd forint támogatás társulhat.
Ilyen lesz, ha lesz
A tervek szerint a Lánchídon és a Váralagútban gyalogosan 24 hónapon, járművel 18 hónapon át nem lehet majd közlekedni a felújítás elkezdése után. A kormány azzal a feltétellel adott csak támogatást az építkezéshez, hogy másfél évnél tovább nem tart a lezárás. A felújítása során újjáépítik a közúti pályalemezt, a megmaradó acélszerkezeteket kijavítják, és korrózióvédelemmel látják el, restaurálják a korlátokat, a kőoroszlánokat, a kőcímereket, a kőfeliratok és a kőfelületeket. Megújulnak a dilatációk, a lehorgonyzókamrák és a hajózási jelzések, átépítik, szélesítik a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárókat. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED-technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti vagy fővárosi ünnepek alkalmával. A Váralagút felújítása során részlegesen visszabontják a mozaikburkolatot, és az új, teherbíró vasbeton falazat megépítése után új mozaikburkolat épül, új ventilátoros légcserélési rendszert építenek ki, a közvilágítás LED-technológiás lesz.
Egy korábbi látványterv, most is valami ilyet szeretnének.
budapestszive.bkk.hu
Ami a híd körüli közterületeket illeti, a főbb célkitűzések:
növelni kell a járdafelületeket, új zebrákat kell létrehozni, a gyalogos- és zöldfelületeket össze kell kapcsolni,
csillapítani kell a gépjárműforgalmat, előtérbe kell helyezni a gyalogos-, kerékpáros- és közösségi közlekedést.
Ami a Clark Ádám tér felújításának részleteit illeti, biztosítani kell:
a gyalogos terek növelését,
a minden irányban való gyalogosátjárás lehetőségét,
a körforgalom mai átmérőjének jelentős csökkentését a külső gyalogos területek érdemi bővítése érdekében,
díszburkolat kiépítését.
A Széchenyi István tér esetében biztosítani kell többek közt:
a Szent István-bazilika – Lánchíd – budai Vár összefüggő gyalogostengely létrehozását úgy, hogy a Bazilikától a Lánchíd északi járdája érdemi közúti forgalom keresztezése nélkül, szintben elérhető legyen,
a tér átépítése során a körfogalom megszüntetését,
a Széchenyi rakpart átépítésével közvetlen gyalogos kapcsolat létrehozását a Kossuth Lajos térrel,
a Magyar Tudományos Akadémia előtti parkoló megszüntetését,
az Apáczai Csere János utca, a Dorottya utca forgalomtechnikai kapcsolatának fenntartását,
a Széchenyi István tér keleti oldalán vegyes funkciójú, forgalomcsökkentett útpálya létrejöttét a helyi intézményi forgalom gépjárművel való kiszolgálásának fenntartásával.
A József Attila utca külön lapra tartozik, annak átalakítását külön eljárásban kell lebonyolítani. Ezzel kapcsolatban egyelőre csak megvalósíthatósági tanulmányt kell készíttetnie a BKK-nak és a KKBK-nak a „2×1 sávos, csillapított forgalmú, a Budapest V. kerület, Október 6. utcától a Lánchídig vezetett buszsáv létesítésével, a növelt járdafelületű, növényzetet tartalmazó kialakítás szempontjainak kidolgozása érdekében”.
Érdekli a gazdaság? Még több cikket talál Facebook-oldalunkon:
Trump első elnöki hónapjában a legrosszabb forgatókönyv vált valóra – ez volt a témája a HVG Címlapsztori rendezvényének Yaro Patrice külpolitikai szakértővel és Csizmazia Gáborral, az NKE adjunktusával.