Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Két lépésben egy hónappal meghosszabbította a Lánchíd felújításának jelentkezési idejét a BKK, a műszaki leírást és a közbeszerzési dokumentációt módosították. A beszerzéssel kapcsolatban számtalan kérdés érkezett a potenciális kivitelezőktől, az eredeti dokumentumokban szakmai hibákat és ellentmondásokat is találtak. A kivitelezőnek módosítania kell majd a terveket, különben nem tartható az előírt 18 hónapos menetrend, de a felelősség az övé lesz.
Szeptember 5-ről 23-ra tolta ki a Lánchíd, a Váralagút és a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró felújítására kiírt közbeszerzés jelentkezési határidejét a BKK (Budapesti Közlekedési Központ) – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. Rövid időn belül ez már a második határidő-módosítás, eredetileg augusztus 21-ig lehetett volna beadni az ajánlatokat.
A határidők kitolására a beérkezett kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása miatt volt szükség – közölte a BKK a hvg.hu-val. "A felújítás ütemezése változatlan, a kiegészítő tájékoztatási kérések megválaszolása a közbeszerzési eljárások megszokott eleme" – tették hozzá.
Ugyan a BKK szerint teljesen normális, ami történik, ez azonban minimum a helyzet elbagatellizálása. A közbeszerzési dokumentumok tanúsága szerint rengeteg kérdés érkezett a potenciális jelentkezőktől: több mint húsz, a válaszokkal együtt egy 75 oldalas dokumentumot tesznek ki. A kérdések egy része technikai jellegű (például: mégis hogyan kell kitömöríteni a műszaki dokumentáció egyes részeit), illetve értelmező/megerősítést kérő kérdések. Augusztus 29-én még érkezett kérdés a beszerzéshez, amit 30-án válaszoltak meg – legalábbis ez az utolsó feltöltött dokumentum az elektronikus közbeszerzési rendszerben.
Akadt olyan jelentkező, aki azzal kapcsolatban tett fel kérdéseket, pontosan milyen módon lehet módosítani a híd felújításának terveit. Erre ugyanis szükség lesz, a tervező becslése szerint
a felújításhoz a híd körülbelül 24 hónapos, illetve az alagút 30 hónapos lezárására lenne szükség. A felújításról szóló kormányhatározat azonban csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez.
A műszaki leírásban az szerepel, hogy a kivitelező eltérhet a tervektől, de a „módosításokat úgy kell elvégezni, hogy az új szerkezet az ajánlati dokumentációban foglalt műszaki és funkcionális követelményekkel (állékonyság, építmény-élettartam, forgalmi űrszelvény, tervezett megjelenés, világítás, szellőzés, vízzárás, stb. stb. [sic! – a szerk.]) megegyező, vagy jobb legyen. Ehhez az egyik konkrét kérdésre adott konkrét válaszban annyi kiegészítés érkezett, hogy
[…] eltérés lehetséges, de az ebből fakadó kockázatok és feladatok a vállalkozót terhelik.
Magyarán a felújítás eredeti terveitől a majdani vállalkozónak részmegoldásokban muszáj lesz eltérnie, ha tartani akarja a kormány által szabott határidőt, de a végeredmény nem lehet rosszabb vagy másmilyen, mint az előírt – és minden felelősség a kivitelezőt terheli.
Akadt aztán olyan kérdés is, hogy a lezárás miatt szükségessé váló ideiglenes forgalomtechnikai tervezés, a buszpótlások, ideiglenes buszmegállók és táblák tervezése és kivitelezése a felújítást végző vállalkozás dolga lesz-e? A válasz az volt, hogy az ideiglenes forgalomtechnika tervezése és a buszmegállók kiépítése a kivitelező dolga, a pótlásról a BKK fog gondoskodni.
A jelek szerint a beszerzés dokumentációjában szakmai hiányosságok is akadtak, nem csak tisztázásra szoruló kérdések. Volt olyan cég, amelyik nehezményezte, hogy a részletrajz szerint az alátétlemezek alá is gumit kellene tenni – ilyet azonban nem szoktak csinálni, minthogy az aláöntő anyag önmagában elég rugalmas, ráadásul gumival „nem biztosítható a kellő tapadás”. A válasz erre az volt, hogy a gumilemez beépítése elhagyható.
Nem stimmelt az eredeti dokumentációban a beépítendő belső vezetősínek hossza a sínkiosztási terv és az árazatlan költségvetés közt. Erre reagálva a BKK módosította a közbeszerzési dokumentumokat. Sőt a sínkiosztási helyszínrajz ellentmondásosan tartalmazta a vezetősínek helyét.
A számtalan kérdés, a feltárt hibák és ellentmondások orvoslására a BKK módosításokat eszközölt a beszerzés dokumentációjának jelentős részén, többek közt az árazatlan költségvetésben, a műszaki leírásban és a szerződéstervezetben.
A BKK már 2013-ban írt ki közbeszerzést a híd és az alagút „időszerű” felújítására, ám a mostani felújítási tervnek sem az első tendere ez. Ez a Lánchíd felújítására kiírt második közbeszerzés, az első határidőit szintén kitologatta a BKK, ezt februárban a potenciális jelentkezőktől érkezett kérdésekkel indokolták a hvg.hu-nak. Az első közbeszerzést még 2018 októberében írták ki, az ajánlatok eredeti beadási határideje november 21. volt.
Az első közbeszerzést a BKK 2019 májusában visszavonta, miután kiderült, hogy járdák tervezett szélesítéséhez meg kellene erősíteni a híd láncait, „műszaki, városképi és finanszírozási okokból” ezért erről lemondtak. A kormány a szélesítés elmaradása miatt elvett egymilliárd forint támogatást a felújításból, egyidejűleg visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján. A Lánchíd és a Váralagút felújításának állami támogatása így 6 milliárd forintra csökkent.
Tarlós István főpolgármester júniusban azt mondta, a híd és az alagút felújítása október végén, november elején elkezdődik. Mivel jelen állás szerint szeptember 23-ig lehet beadni az ajánlatokat, amiket még el is kell bírálni, ez a kezdési idő egyre nehezebben tűnik tarthatónak. Arról nem beszélve, hogy a szükséges tervmódosításokat, a nagyon szoros kivitelezési határidőt (legalábbis, ami a lezárást illeti) és az ezekkel kapcsolatos, rájuk hárított felelősséget a jelentkezők minden bizonnyal be fogják árazni az ajánlatukba. Az árak így nagyon elszaladhatnak.
A fővárosi közgyűlés 2019 májusának végén fogadta el a 2030-ig szóló, közlekedéssel kapcsolatos felújításokat és fejlesztéseket részletező mobilitási tervet. Eszerint a felújításra összesen 23 milliárd 366 millió forintot irányoztak elő:
A rekonstrukcióra a főváros saját forrásból 17 milliárd 360 millió forintot biztosít, ehhez az állami 6 milliárd forint támogatás társulhat.
A tervek szerint a Lánchídon és a Váralagútban gyalogosan 24 hónapon, járművel 18 hónapon át nem lehet majd közlekedni a felújítás elkezdése után. A kormány azzal a feltétellel adott csak támogatást az építkezéshez, hogy másfél évnél tovább nem tart a lezárás. A felújítása során újjáépítik a közúti pályalemezt, a megmaradó acélszerkezeteket kijavítják, és korrózióvédelemmel látják el, restaurálják a korlátokat, a kőoroszlánokat, a kőcímereket, a kőfeliratok és a kőfelületeket. Megújulnak a dilatációk, a lehorgonyzókamrák és a hajózási jelzések, átépítik, szélesítik a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárókat. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED-technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti vagy fővárosi ünnepek alkalmával. A Váralagút felújítása során részlegesen visszabontják a mozaikburkolatot, és az új, teherbíró vasbeton falazat megépítése után új mozaikburkolat épül, új ventilátoros légcserélési rendszert építenek ki, a közvilágítás LED-technológiás lesz.
Ami a híd körüli közterületeket illeti, a főbb célkitűzések:
Ami a Clark Ádám tér felújításának részleteit illeti, biztosítani kell:
A Széchenyi István tér esetében biztosítani kell többek közt:
A József Attila utca külön lapra tartozik, annak átalakítását külön eljárásban kell lebonyolítani. Ezzel kapcsolatban egyelőre csak megvalósíthatósági tanulmányt kell készíttetnie a BKK-nak és a KKBK-nak a „2×1 sávos, csillapított forgalmú, a Budapest V. kerület, Október 6. utcától a Lánchídig vezetett buszsáv létesítésével, a növelt járdafelületű, növényzetet tartalmazó kialakítás szempontjainak kidolgozása érdekében”.
Érdekli a gazdaság? Még több cikket talál Facebook-oldalunkon:
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.