Kovács Gábor
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?

Már hónapok óta üzemel a BKK mobiljegy-rendszere, csak épp a sofőrök nem tudják ellenőrizni az első ajtós járműveken, hogy érvényes-e az utasok bérlete. Az ellenőrzéshez szükséges eszközök telepítését a T-Systems fogja felügyelni.

A BKV 17,3 millió forintot fizet a T-Systemsnek a „Nemzeti Mobilfizetési Rendszer kiépítéséhez kapcsolódó járműfedélzeti eszközök szerelési munkáihoz kapcsolódó projektmenedzsment feladatok” ellátásáért cserébe.

Ez a gyakorlatban az épp bevezetés alatt álló mobiljegyek ellenőrzéséhez szükséges eszközöket takarja. A mobilos bérletek érvényességét az első ajtós járműveken a sofőr elvileg úgy tudná ellenőrizni, hogy az utas a telefonjával leolvassa a jármű QR-kódját, ami alapján az applikáció egy mozgó ábrát jelenít meg. Ennek egyeznie kell a sofőr kijelzőjén ugyanekkor megjelenő ábrával. Valójában a sofőröknek eddig nem volt lehetőségük ellenőrizni az utasok által felmutatott ábrákat.

A mobiljegy-rendszert (ami a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformra (NEJP) épül, és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) fejleszti) szeptember 2. óta lehet a BKK összes járatán használni, egyre több termék elérhető – egyelőre bérletek, például havibérlet és napijegy, sima vonaljegyet még nem lehet venni. A BKV szeptember elején azt ígérte a hvg.hu-nak, „év végéig” az összes első ajtós jármű vezetőfülkéjébe telepítik az ellenőrzéshez szükséges eszközöket.

A T-Systemsnek 750 (plusz 113 darab opció) jármű szerelési munkáival kapcsolatban lesz dolga. Feladata a „készülékek szerelése során a Futár rendszerhez kapcsolódóan, a már üzemelő OBU-k esetén az új mobileszközök csatlakoztatásához kapcsolódóan a projektmenedzsment feladatok ellátása. A projektmenedzsment feladat során a szakszerű beszerelést felügyeli.” A Futár a BKK járműkövető rendszere, az OBU pedig az ehhez kapcsolódó érintőkijelzős fedélzeti számítógép. A Futárt a T-Systems fejlesztette és üzemelteti.

A T-Systems fejlesztette továbbá a BKK előző, botrányokba fulladt mobiljegy-rendszerét még 2017-ben. Ez volt az a rendszer, aminek egyik hibáját kihasználva egy 18 éves fiú 50 forintért vásárolt magának jegyet a közlekedési vállalat webes felületén, a T-Systems pedig erre feljelentette őt. Illetve ebből szivárgott ki több ezer felhasználó adata. És ez volt az, amit a BKK szabálytalanul rendelt meg a T-Systemstől, mert nem írt ki rá külön közbeszerzést, hanem beleszuszakolta a jegykiadó automatákról szóló szerződésbe.

18 ezer BKK mobiljegy fogyott június óta

Lehet teljes értékű e-jegy a most Budapesten tesztelt mobiljegyből, amelynek kudarcba fulladt elődjére milliárdokat dobtak ki. Mindenesetre sokat kell még költeni rá - a kivitelezésben oroszlánrészt kap a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartotó 4iG.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Elsőként került magyar szereplő a Power 100-ba

Elsőként került magyar szereplő a Power 100-ba

Már harmincan akarják kizárni Deutsch Tamást az Európai Néppártból

Már harmincan akarják kizárni Deutsch Tamást az Európai Néppártból

Vannak építőipari szakemberek, akik 2021-re már nem is tudnak munkát vállalni

Vannak építőipari szakemberek, akik 2021-re már nem is tudnak munkát vállalni