Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Már hónapok óta üzemel a BKK mobiljegy-rendszere, csak épp a sofőrök nem tudják ellenőrizni az első ajtós járműveken, hogy érvényes-e az utasok bérlete. Az ellenőrzéshez szükséges eszközök telepítését a T-Systems fogja felügyelni.
A BKV 17,3 millió forintot fizet a T-Systemsnek a „Nemzeti Mobilfizetési Rendszer kiépítéséhez kapcsolódó járműfedélzeti eszközök szerelési munkáihoz kapcsolódó projektmenedzsment feladatok” ellátásáért cserébe.
Ez a gyakorlatban az épp bevezetés alatt álló mobiljegyek ellenőrzéséhez szükséges eszközöket takarja. A mobilos bérletek érvényességét az első ajtós járműveken a sofőr elvileg úgy tudná ellenőrizni, hogy az utas a telefonjával leolvassa a jármű QR-kódját, ami alapján az applikáció egy mozgó ábrát jelenít meg. Ennek egyeznie kell a sofőr kijelzőjén ugyanekkor megjelenő ábrával. Valójában a sofőröknek eddig nem volt lehetőségük ellenőrizni az utasok által felmutatott ábrákat.
A mobiljegy-rendszert (ami a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformra (NEJP) épül, és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. (NM) fejleszti) szeptember 2. óta lehet a BKK összes járatán használni, egyre több termék elérhető – egyelőre bérletek, például havibérlet és napijegy, sima vonaljegyet még nem lehet venni. A BKV szeptember elején azt ígérte a hvg.hu-nak, „év végéig” az összes első ajtós jármű vezetőfülkéjébe telepítik az ellenőrzéshez szükséges eszközöket.
A T-Systemsnek 750 (plusz 113 darab opció) jármű szerelési munkáival kapcsolatban lesz dolga. Feladata a „készülékek szerelése során a Futár rendszerhez kapcsolódóan, a már üzemelő OBU-k esetén az új mobileszközök csatlakoztatásához kapcsolódóan a projektmenedzsment feladatok ellátása. A projektmenedzsment feladat során a szakszerű beszerelést felügyeli.” A Futár a BKK járműkövető rendszere, az OBU pedig az ehhez kapcsolódó érintőkijelzős fedélzeti számítógép. A Futárt a T-Systems fejlesztette és üzemelteti.
A T-Systems fejlesztette továbbá a BKK előző, botrányokba fulladt mobiljegy-rendszerét még 2017-ben. Ez volt az a rendszer, aminek egyik hibáját kihasználva egy 18 éves fiú 50 forintért vásárolt magának jegyet a közlekedési vállalat webes felületén, a T-Systems pedig erre feljelentette őt. Illetve ebből szivárgott ki több ezer felhasználó adata. És ez volt az, amit a BKK szabálytalanul rendelt meg a T-Systemstől, mert nem írt ki rá külön közbeszerzést, hanem beleszuszakolta a jegykiadó automatákról szóló szerződésbe.
18 ezer BKK mobiljegy fogyott június óta
Lehet teljes értékű e-jegy a most Budapesten tesztelt mobiljegyből, amelynek kudarcba fulladt elődjére milliárdokat dobtak ki. Mindenesetre sokat kell még költeni rá - a kivitelezésben oroszlánrészt kap a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartotó 4iG.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
A szállítás egyelőre zavartalan a szoroson keresztül, de a kereskedők továbbra is beárazzák a háborús kockázatokat.
Az oldal a MÁV térképes adatbázisának adatait jeleníti meg.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Tasó Lászlót leszavazta a választókerületi tanács.
A közgazdász-akadémikus szerint a fő hatalmi centrumokat világszerte fokozatosan eluralja az illiberalizmus.