Kovács Gábor
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?

Közel 750 millió forintba kerül a kisföldalatti és a fogaskerekű járműcseréjének tervezése. Nem a prototípusok tervezése, hanem azok tervezésének tervezése.

A BKV aláírta a szerződést az M1-es metróvonalra (Millenniumi Földalatti Vasút, Millfav, vagy a köznyelvben kisföldalatti) szánt új járművek és a fogaskerekű vasút vonalára (hivatalosan 60-as villamos) szánt új járművek tervezésének előkészítésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből.

A közbeszerzést a Főmterv Zrt. nyerte 748 millió forintos ajánlattal. A kikiáltási ár 500 millió forint volt, a tárgyalásos eljáráson a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. adott még be ajánlatot, de ők 800 millió forintot kértek volna. A Főmterv ajánlata az alábbiak szerint áll össze:

  • Millfav-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 395 millió forint,
  • Fogaskerekű-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 260 millió forint,
  • Az eszköztelepítések járulékos munkáinak tervezése: 93 millió forint.

A 748 millió forintos megbízásnak nem része a prototípusok tényleges terveinek elkészítése, mindössze a tervezés előkészítése, elsősorban a tervezés részletes tanulmánytervének elkészítése, illetve a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozása. A kocsik lecseréléséig hátra van még a prototípusok tényleges megtervezése, a prototípusok elkészítése, tesztelése, engedélyeztetése, majd a szériadarabok gyártása. A kocsik lecseréléséről már 2011 óta szó van (akkor a 2020-as céldátumot mondta be Vitézy Dávid BKK-vezér).

A kisföldalatti és a fogaskerekű a főváros két legrosszabb állapotban lévő kötött pályás vonala, mind a vonalakat, mind a járműveket tekintve.

A fogaskerekű járművei 40 évesek, szóval bőven megértek a cserére. A vonal felújításának és meghosszabbításának tervezése folyamatban van, elvileg egyszer majd a Széll Kálmán tértől a Normafáig járnának a szerelvények, a vonal elején és végén villamos-üzemmódban.

Egy idő után hívni kell majd a fogaskerekűt pótló buszokat, máskülönben nem jönnek

A 60A és 60B buszok előre megadott menetrend szerint járnak majd, utána viszont csak akkor, ha az utasok jeleznek.


A kisföldalattival körülbelül ugyanez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy egyelőre a pálya kevesebb foldozgatást igényel, mint a fogaskerekűé. A kocsik cseréje nemhogy aktuális, de nagyon sürgető: „a Millfav-járművek már jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamot, átlagos életkoruk 44,69 év” – olvasható a BKV problémákat hosszan ecsetelő 2018-as jelentésében.

A vonal rekonstrukciójának és meghosszabbításának kiviteli tervezése folyamatban van, ezt is a Főmterv csinálja 2,5 milliárd forintért. A tervezett három ütemből az elsőben felújítanák a vonalat, és meghosszabbítanák azt a Vigadó térig. A másodikban a Kassai térig bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídi csomópontra kerülne a végállomás. A Főmterv egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren egy lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a fontosabb állomások akadálymentesítéséhez. A társaság feladata továbbá, hogy az új járművek futásához szükséges struktúrákat, valamint a Vigadó téri és a Hungária körúti állomásokat megtervezze.

(Címlapképünkön egy régebbi látványterv az új kocsikra.)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!