Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c","c_author":"Dévényi István","category":"360","description":"Gyurcsány Ferenc legsúlyosabb bűne, hogy másfél évtizedre ellopta a NER leváltásának reményét is – értékeli a volt miniszterelnök pályáját Dévényi István, a Magyar Hang munkatársa, a 2006-os politikai válság idején a Heti Válasz újságírója.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc legsúlyosabb bűne, hogy másfél évtizedre ellopta a NER leváltásának reményét is – értékeli a volt...","id":"20250511_Devenyi-Istvan-Gyurcsany-Ferenc-a-haromszoros-tolvaj-DK-Fidesz-NER-baloldal-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c.jpg","index":0,"item":"842f7768-a149-4f13-a369-fabbaedf51bd","keywords":null,"link":"/360/20250511_Devenyi-Istvan-Gyurcsany-Ferenc-a-haromszoros-tolvaj-DK-Fidesz-NER-baloldal-ellenzek","timestamp":"2025. május. 11. 17:00","title":"Dévényi István: Gyurcsány Ferenc, a háromszoros tolvaj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e53297a5-fc66-4136-bbca-aee41d58e228","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gazda, és a férfi, akit megkért, hogy felügyelje az állatot, börtönbe kerülhet.","shortLead":"A gazda, és a férfi, akit megkért, hogy felügyelje az állatot, börtönbe kerülhet.","id":"20250512_eletveszelyes-kutyatamadas-negyeves-kislany-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e53297a5-fc66-4136-bbca-aee41d58e228.jpg","index":0,"item":"111cc1c2-53fc-4d09-81e6-75ab77f3c5e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_eletveszelyes-kutyatamadas-negyeves-kislany-vademeles","timestamp":"2025. május. 12. 09:51","title":"Életveszélyes sérüléseket okozott egy kutya egy négyéves kislánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f5ad181-0dff-4bcd-81b1-3350ac0adaba","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Debrecen–Tiszalök vonalon hosszabb eljutási időkre és pótlóbuszos közlekedésre kell számítani.","shortLead":"A Debrecen–Tiszalök vonalon hosszabb eljutási időkre és pótlóbuszos közlekedésre kell számítani.","id":"20250512_kamion-tiszavasvari-vonat-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f5ad181-0dff-4bcd-81b1-3350ac0adaba.jpg","index":0,"item":"543918a5-7dfe-4906-ae34-c7c534bb4d61","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_kamion-tiszavasvari-vonat-baleset","timestamp":"2025. május. 12. 14:24","title":"Kamionnal ütközött, kisiklott egy vonat Tiszavasváriban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államok repülőgépet küldött Johannesburgba 49 emberért, akiket diszkrimináció áldozatának tekintenek.","shortLead":"Az Egyesült Államok repülőgépet küldött Johannesburgba 49 emberért, akiket diszkrimináció áldozatának tekintenek.","id":"20250512_del-afrika-feherek-menedekjog-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0a405d9-6298-4933-a445-b661219afab3.jpg","index":0,"item":"ed6081a4-6ba1-4228-beb0-8b5872f01538","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_del-afrika-feherek-menedekjog-egyesult-allamok","timestamp":"2025. május. 12. 11:18","title":"Dél-afrikai fehéreknek ad menedékjogot Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű, konstruktív egyeztetést olyan fontos és érzékeny tárgyban, mint a kisebbségi jogok”.","shortLead":"Úgy ítélte meg, hogy “az elmúlt napok eseményei a magyar-ukrán kapcsolatokban nem teszik lehetővé a jóhiszemű...","id":"20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/233c730c-3f29-4228-86c4-ca3acc253456.jpg","index":0,"item":"2ff50b71-8029-49d3-98fe-2c3dfd142fc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_Magyar-Levente-kulugyi-allamtitkar-lemondta-a-hetfoi-magyar-ukran-targyalast","timestamp":"2025. május. 11. 16:02","title":"Magyar Levente külügyi államtitkár lemondta a hétfői magyar-ukrán tárgyalást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55e157a4-6d24-4733-ae60-350289978da3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Egyesek szerint éppen emiatt tartósabbak a címkék és matricák, mint maguk a termékek, amikre rárakják azokat. ","shortLead":"Egyesek szerint éppen emiatt tartósabbak a címkék és matricák, mint maguk a termékek, amikre rárakják azokat. ","id":"20250513_made-in-china-matrica-cimke-kina-del-korea","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55e157a4-6d24-4733-ae60-350289978da3.jpg","index":0,"item":"b0f30a11-e2b5-4f75-845f-de511c9f302b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_made-in-china-matrica-cimke-kina-del-korea","timestamp":"2025. május. 13. 06:01","title":"Nem minden Made in China-címke kínai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","shortLead":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","id":"20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157.jpg","index":0,"item":"66b58201-93e5-4b60-8a0c-cc5c421843e5","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","timestamp":"2025. május. 12. 13:25","title":"869 buszt vesz a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós forrásokból megvalósuló projekt megállíthatja a régió elnéptelenedését.","shortLead":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós...","id":"20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc.jpg","index":0,"item":"bb340736-6fd8-4eb9-966b-fc8d5f4087af","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","timestamp":"2025. május. 11. 08:30","title":"Az olaszok megmutatják, hogyan érdemes vasútra költeni az unió pénzét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar GDP-nek egyre nagyobb részét termelik meg Budapesten, de arra a szintre nem ért még vissza a főváros, ahonnan 2010 után visszaesett. A statisztikai hivatal adatai alapján megnéztük, mennyit változott a főváros helyzete Tarlós István főpolgármestersége idején.
A magyar GDP valamivel több mint harmadát termelik meg Budapesten – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal most kiadott Budapesti statisztikai évkönyvéből. A gazdasági vízfej kialakulásában az igazán nagy növekedés 2000 és 2010 között volt, akár azt nézzük, hogy az ország gazdasági teljesítményének mekkora része a fővárosé, akár azt, hogy az egy főre jutó GDP mekkora az országos átlaghoz képest. 2010 és 2015 között visszaesést mértek az arányokban, utána volt némi javulás, de a 2010-es szintet egyelőre nem sikerült elérni (itt 2018-as a legfrissebb szám, amit a KSH kiadott). Ha pedig az EU-átlaghoz – pontosabban a mostani 27 tagállam átlagához – viszonyítunk, akkor azt látjuk, hogy a 2000 és 2010 közötti nagy fejlődés után közel egy évtized stagnálás következett.
Míg azonban 2000-ről 2010-re 26 ezer fővel csökkent a főváros népessége, 2015-re visszaköltöztek annyian, hogy visszatért a lakosságszám a 2000-es szintre (sőt, egész precízen 198 fővel a fölé). Azóta közel 9 ezer fős volt a csökkenés, így 2019. december 31-én 1 750 216 fő volt Budapest lakossága. A természetes fogyás évek óta stabil, csakhogy az országon belül megfordult a vándorlás iránya: amíg 2010-ben közel 15 ezerrel többen költöztek Budapestre, mint ahányan vidékre mentek, 2019-ben már 5700-zal többen hagyták el a fővárost, mint amennyien oda jöttek az ország más részéről. A külföldiek körében viszont egyre népszerűbb lett Budapest: a 2010-es 84 ezerről 91 ezerre nőtt az ott élő külföldiek száma.
Az 1,75 millió budapestire összesen 924 664 lakás jutott 2020. január 1-jén, 33 ezerrel több, mint tíz évvel korábban. A legtöbb lakás kétszobás, a kivétel Óbuda és Kispest, ahol a 3 szobás lakások vannak többségben, illetve a XVI. és XVII. kerület, ahol a négy- vagy többszobás ingatlanokból, nyilván családi házakból van a legtöbb.
A lakások 17,4 százalékában élnek bérlők, ami több mint a duplája az országos 8,1-es átlagnak. A városban 41 530 önkormányzati lakás volt ekkor – ebből több, mint 40 ezer a kerületek fenntartásában –, a legtöbb ezek közül Angyalföldön, Józsefvárosban és Óbudán, a legkevesebb, mindössze 45 Soroksáron.
Budapesten 2010-ben 6186 lakás épült, 2019-ben pedig 5838. Az óriási visszaesés 2012–2013-ra jött el, az országban annyira kevés lakást, mint akkor, utoljára az első világháború idején építettek. A fővárosban azonban egy kicsit korábban indult meg a kilábalás, ott még 2012, míg országosan 2013 volt a mélypont. Az évtized elején az új lakások 29, a végén már csak 27 százaléka volt budapesti.
Abban nincs nagy meglepetés, hogy a budapestiek több mint fele gázzal fűt, távfűtést szinte pontosan a város lakásainak egyhatoda használ. 6 százalék fölötti még mindig azoknak a lakásoknak az aránya, amelyet szénnel, fával fűtenek fel, vagy bármi mással, ami épp akad.
Új lakásokból 2019-ben Angyalföldön volt messze a legtöbb, de Ferencvárosban, Józsefvárosban és Kőbányán is kimondottan sok új lakás készült. Persze ez nem csak azt mutatja, hogy melyek a legnépszerűbb helyen a városban, nyilvánvaló, hogy a sűrűn beépített belvárosi kerületekben nem épülhet annyira sok új ingatlan.
Az 1,75 millió budapesti közül 2019-ben 1,1 millióan dolgoztak, ami 2019 végén, a válság előtti utolsó hónapokban 74 százalékos foglalkoztatási arányt jelentett, némileg magasabbat, mint az országos, 70,4 százalékos átlag. 2010-ben Budapesten 61,4, országosan 54,9 százalék volt ez az arány.
Kicsit több mint harmaduk nagy, 250 főnél is többet foglalkoztató cégnél dolgozik. A legtöbben a kereskedelemből, közigazgatási munkákból, vagy épp a logisztikából élnek, de 1982-en vannak a fővárosban, akik a mezőgazdaságban dolgoznak.
Míg országos szinten az egy főre jutó havi átlagos jövedelem 167 ezer forint volt, ez az összeg Budapesten 220 ezer forint. A munkaviszonyból származó egy főre jutó jövedelem közel 37 ezer forinttal magasabb a fővárosban, mint országos átlagban, a munkanélküli-segélyekből és szociális ellátásokból kell kevesebbet kifizetni Budapesten. Azonban az olló egy kicsit zárult: az egy főre jutó nettó havi jövedelem 2010 és 2019 között Budapesten 66 százalékkal nőtt, míg a falvakban 73, a kisvárosokban 72 százalékkal, a megyeszékhelyeken viszont csak 61 százalékkal.
Ami pedig a munkát illeti: a mostani adatsorban az egy adózóra jutó, szja-alapot jelentő jövedelemmel is számolnak (vagyis ide a gyerekek és a nyugdíjasok nem számítanak be), ez alapján épp csak 300 ezer forint alatt maradt az átlag. A kerületi bontásban nincs nagy meglepetés: a budaiak és a pesti belvárosiak keresnek a legjobban, a soroksáriak és a józsefvárosiak a legrosszabbul.
Ennek a pénznek a legnagyobb részét ételre-italra költik el. A lakással kapcsolatos kiadásokra havi átlagban 28 ezer forint megy el – a rezsi is ide tartozik –, míg a közlekedésre egy BKK-havibérlet kicsit több mint másfélszeresét költik el fejenként.
Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa azonban így is mérséklődött a korábbi évekhez képest.