szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az utóbbi két hónap statisztikái alapján az öt legdrágább hirdetés mindegyike a Gyurcsány Show volt.

Május 15-én, Karácsony Gergely miniszterelnökjelölt-jelölti bejelentése napján indította be a Fidesz a közösségi médiában a Gyurcsány Show, illetve a Karácsony = 99% Gyurcsány reklámkampányát, amely elől tulajdonképpen lehetetlen elbújni a YouTube-on.

A Telex a Google politikai hirdetéseket dokumentáló, hivatalos átláthatósági jelentése alapján megnézte, hogy a rendszer 2019 márciusi elindulása óta hány magyar politikai hirdetést tettek közzé és mennyiért.

A portál szerint az utóbbi bő két évben 2601 magyar nyelvű politikai hirdetést regisztráltak, ami összesen 114 millió forintba került.

Ennek több mint a fele, 65 millió forint csak a Fidesz másfél hónapja indított kampányára ment el.

Jelenleg így néz ki a magyar politikai hirdetések költési toplistája:

  1. Fidesz, 65 millió forint (7 videó)
  2. Demokratikus Koalíció, 17,4 millió (220 videó)
  3. Párbeszéd Magyarországért, 8,9 millió (73 videó)
  4. Ezalényeg.hu, 6,2 millió (126 videó)
  5. Momentum Mozgalom, 5,2 millió (72 videó)
  6. Mi Hazánk, 2 millió (22 videó)

Korábban a Momentum a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz fordult a fideszes videók miatt, hogy lépjen fel a gyermekek védelmében (mert mesék előtt is vetítették a hirdetést), ám a hatóság nem állapította meg a hatáskörét. Így a momentumosok bejelentették, hogy a YouTube-hoz fordulnak.

Egy 2017-es számlával illusztrálták a fideszes videóban, hogy egekben voltak a rezsiárak Gyurcsány alatt

A fél perces videóban arról beszélnek, milyen rossz volt Gyurcsány alatt Magyarország, de egy kis hiba becsúszott.

A portál megnézte, hogy nemzetközi viszonylatban hogyan állnak a magyar politikai hirdetések. Eszerint a YouTube legbőkezűbb politikai hirdetői az amerikaiak voltak, az elmúlt két évben 766 millió dollár (226 milliárd forint) ment el ilyen reklámokra, Donald Trump és Joe Biden elnökválasztási kampányai 83-83 milliót tettek ki ebből.

Az EU (és a britek) ez idő alatt 17,5 millió eurót költöttek, ennek két százaléka, 320 ezer euró a magyar költés. A román politikai szféra 2,7 millió euróért hirdetett 2019 márciusa óta, az angolok 2,3 millióért, ezután következnek a németek és a hollandok 1,6, illetve 1,3 millióval, és egymillió fölött van még Ausztria, Spanyolország, Görögország és Szlovákia.

A Gyurcsány Ferenccel kapcsolatos hirdetés nagyjából másfél hónapja fut. Ha ezt az időszakot nézzük, azt látjuk, hogy

egész Európa legdrágább politikai YouTube-hirdetéseinek toplistáján az első ötből öt a Gyurcsány Show.

Utána egy finn hirdetés jön, és aztán megint a Fidesz. Ha egész 2021-et nézzük, akkor az első három legdrágább lesz gyurcsányozós reklám, aztán jön két holland hirdetés, és utána újabb két fideszes. De ha az örökranglistát nézzük meg a rendszer 2019 tavaszi indulása óta, akkor is odafér a 3., a 7., és a 11. helyre a legdrágább hirdetések között egy-egy darab a gyurcsányozós műsorból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!