Megjelent az új készpénztörvény! Milyen kötelezettségekkel kell számolniuk a cégeknek?
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
A Pénzügyminisztérium rendkívül optimistán tekint előre 2025-ig, növekvő gazdaságot, csökkenő éves hiányokat és államadósságot látnak. A társadalombiztosítási alapok azonban a következő években sem lesznek egyensúlyban. A kormány 2022-ben 1800 milliárd forintot szór a lakosságra, ez alaposan megdobja majd a háztartások fogyasztását és a GDP-t. 2025-ig folyamatosan csökkennek a lakásépítési támogatások és folytatódik az önkormányzatok szorongatása.
2023-ra a GDP 3,5 százalékára rúgó államháztartási hiánnyal számol a kormány – derül ki a Pénzügyminisztérium (PM) által közzétett előrejelzésből. Ez akkor 2,57 ezer milliárd forintos hiányt fog jelenteni számszerűen. Az uniós limit a tagállamok számára a GDP-jük 3 százaléka, ám ezt a koronaválság miatt Brüsszel jelenleg nem kéri számon, a járvány és a válság hatásainak enyhítése, a gazdaság újraindítása érdekében a tagállamok túlköltekezhettek, túlköltekezhetnek. A jelek szerint a kormány úgy kalkulál, még 2023-ban is túllépheti a 3 százalékos limitet. Igaz, egy évig ezt retorziók nélkül megteheti akkor is, ha a szabály nincs felfüggesztve.
A várakozásai szerint az éves hiány 2023-at követően 3 százalék alá csökken, 2024-ben 2,5 százalék lesz, 2025-ben pedig már csak 1,5 százalék.
Az előrejelzés szerint az éves hiányokért nagyrészt maga a kormány (vagyis a központi költségvetés) lesz felelős, a társadalombiztosítási (nyugdíj és egészségbiztosítási) alapok már 2022-ben nullszaldósak lesznek. Ez enyhén szólva optimista előrejelzésnek tűnik, a TB-alapok ugyanis a járvány kitörése óta vaskos mínuszban vannak (2021-re 420 milliárd forintos deficit várható). A járványnak pedig nincs vége, és nem látszik, mitől lenne 2022-ben. Vagy akár 2023-ban, ami azt illeti. Igaz, a betervezett nullszaldó úgy áll majd elő, hogy nő a TB-alapok költségvetési támogatása, 2022-ben és 2023-ban 2,3 ezer milliárdra. De még 2025-ben is 2 ezer milliárd fölött lesz. Vagyis a PM-ben úgy számolnak, a TB-alapok egyensúlytalansága tartós jelenség lesz, és az alapok forrásigényét a központi költségvetésből kell majd kipótolni.
Az éves hiányok mérséklődésének és a GDP növekedésének köszönhetően a GDP-arányos államadósság csökkenésére számít a PM:
Utóbbi adat azt jelenti, hogy az államadósság szintje 2025-re éri el azt a szintet, ahonnan a járvány kitörése után 80 százalék fölé hízott.
Apropó, GDP: a PM jósgömbje rendkívül fényes jövőt mutat a magyar gazdaságnak. A növekedést 2022-ben 5,9 százalékra várják – ez immár optimista előrejelzésnek számít, a jegybank is kevesebbet vár. A GDP az azt követő években rendre 4,3, 4, 4,2 százalékkal nő a PM szerint.
A GDP növekedésével párhuzamosan a költségvetés bevételei is szépen nőnek majd (ha minden úgy sikerül, ahogy a PM várja). A büdzsé bevételi főösszege 2025-ben már 19,4 ezer milliárd forint lehet – összehasonlításképpen 2021-re 17,1 ezer milliárd várható. Az adóbevételek szépen nőnek majd, különösen a leghangsúlyosabb fogyasztáshoz kapcsolt adók (elsősorban az általános forgalmi adóra, az áfára kell gondolni). A PM 2025-re már 9,2 ezer milliárd forintot vár ezekből a közterhekből, szemben a 2021-es 7 ezer milliárd forinttal.
A kiadási oldalról érdemes kiemelni néhány tételt:
A gazdasági mutatókra visszatérve, a minisztériumban nem csak a GDP-növekedést illetően optimisták. Nőni fog a foglalkoztatottság, a keresetek, a termelékenység. Ami a kereseteket illeti, különösen 2022-re vár jelentős, közel 15 százalékos megugrást a PM.
Utóbbi viszont nem optimista előrejelzés, a minimálbér és a garantált bérminimum ugyanis 20 százalékkal nő, emiatt a teljes gazdaságban béremelési kényszer fog kialakulni, miután a legkisebb keresetek rátorlódnak a magasabbakra.
A megugró bérkiáramlással összefüggésben megugrik majd a háztartások fogyasztása 2022-ben. Ezt fűtik majd a 2022-es országgyűlési választások elé időzített jóléti intézkedések, mint a gyerekesek jövedelemadó-visszatérítése vagy a 13. havi nyugdíj kifizetése. A minisztériumi prognózis külön keretes írást szentel a „jövedelemnövelő kormányzati intézkedéseknek”, amelyek ezek szerint:
A PM számításai szerint mindösszesen 1800 milliárd forint plusz juttatásról van szó a háztartások irányába. „A családokhoz jutó összegek legnagyobb hányada várhatóan a fogyasztást bővíti, kisebb részben pedig egyfelől a háztartások megtakarításait gyarapítják, másfelől a lakásberuházásokhoz, illetve az ingatlan-felújításokhoz kerülnek felhasználásra” – írják a prognózisban. A várakozások szerint
a lakosságra öntött 1800 milliárd forint mintegy 4,6 százalékponttal fogja megdobni a háztartások fogyasztását, és azon keresztül 1,6 százalékpontot tesz majd hozzá a GDP 2022-es növekedéséhez.
A keretes írásban arról nem esik szó, hogy ennek a hatalmas fogyasztásnövelésnek milyen hatása lesz az amúgy is elszállt inflációra. Holott nyilvánvalóan nem elhanyagolható, felfelé ható inflációs kockázatot jelent, hogy a kormány ekkora pluszkeresletet generál az amúgy is kínálati szűkösségekkel küszködő gazdaságban. A prognózis 2022-re 4,8 százalékos inflációval számol, ami lényegében megegyezik a jegybank előrejelzésével. A következő évekre pedig 3 százalékos inflációt vár, ami a jegybank inflációs célja. A jegybank várakozásai szerint a szigorítási ciklusnak (folyamatos kamatemelések, a mennyiségi lazító intézkedések kivezetése, tehát a pénzpumpa leállítása), no és persze a 2021-es magas bázis belépésének (vagyis a 2021-ben már elszállt inflációnak) köszönhetően 2022 végére sikerül majd a toleranciasávba, 4 százalék alá szorítani az inflációt, így az év eleji magas adatokkal együtt 5 százalékos éves átlag áll majd elő.
A PM „pozitív kockázatként’” tekint a „háztartásokhoz áramló pluszjövedelmekre” – mármint nem az infláció szempontjából, hanem a várt egyéb gazdasági mutatókra tekintettel. Az optimizmust pedig általában véve arra alapozzák, hogy „a jövő év tavaszára részben normalizálódnak a világpiaci nyersanyag- és energiaárak, az alkatrészhiány pedig 2022 második felére rendeződhet. A hazai feldolgozóipari termelés így a következő évben ismét lendületet vehet.”
Ismertetjük azokat a részletszabályokat, amelyeknek július elsejétől meg kell felelniük a vállalkozásoknak.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.
Még mindig nem örök, de a most várhatónál hosszabb és egészségesebb életet ígérnek a longevity módszerei.
Karácsony Gergely azt mondta, hogy az övé a politikai, illetve a jogi felelősség és szívesen bíróság elé áll, hogy ott védje meg az igazát.
Sokszor kipróbált eszközökkel, ígéretekkel és kedvezményekkel igyekszik visszacsábítani híveit a választások előtt az Orbán-kormány.
A lyuk beomlott, és maga alá temette a 17 éves Riccardo B.-t.
Az eddigi vizsgálatok szerint mindkét hajtómű üzemanyagszabályozói ki voltak kapcsolva, ami magyarázhatja, miért zuhant le a gép.