Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9583a09c-06f2-4686-b1c2-7a35fe9eada9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hiába az 5,8 milliárd forint támogatás, 760 millió forint veszteséget hozott össze a Megafon. A személyi kiadások nagyot ugrottak, 877 millió forintról 1,3 milliárdra.","shortLead":"Hiába az 5,8 milliárd forint támogatás, 760 millió forint veszteséget hozott össze a Megafon. A személyi kiadások...","id":"20250531_Nagyon-felment-a-fideszes-propagandaharcosok-zsoldja-megafon-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9583a09c-06f2-4686-b1c2-7a35fe9eada9.jpg","index":0,"item":"34169d18-7878-41e9-9737-f5103410c35a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Nagyon-felment-a-fideszes-propagandaharcosok-zsoldja-megafon-beszamolo","timestamp":"2025. május. 31. 11:50","title":"Nagyon felment a fideszes propagandaharcosok zsoldja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ddce8353-9547-4680-bbfa-92fc63188162","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tizenhat-tizenhat millió forinttal gazdagodott a legértékesebb magyar influenszercsapat két tagja.","shortLead":"Tizenhat-tizenhat millió forinttal gazdagodott a legértékesebb magyar influenszercsapat két tagja.","id":"20250530_thevr-beszamolo-influenszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ddce8353-9547-4680-bbfa-92fc63188162.jpg","index":0,"item":"03c149ac-213d-4bc6-865a-7d2e512d03cb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_thevr-beszamolo-influenszer","timestamp":"2025. május. 30. 13:50","title":"Jó üzlet az influenszerkedés: 210 millió forint profitot ért el a TheVR","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5a92110-cc7f-4628-b8bf-6d7f1054bb08","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Még az elvileg ötletgazda és amúgy bevállalós Lázár János sem vette a nevére a botrányt okozó javaslatot. De látványosan távolságot tart a többszörösen jogsértő tervezettől több más miniszter is Navracsics Tibortól Gulyás Gergelyen át Nagy Istvánig. Orbán Viktor persze aláírta, ahogy a Fidesz-frakció 84, és a KDNP-frakció 89 százaléka is. A HVG körbekérdezte a kimaradókat, hogy mi a gondjuk.","shortLead":"Még az elvileg ötletgazda és amúgy bevállalós Lázár János sem vette a nevére a botrányt okozó javaslatot. De...","id":"20250530_A-135-batorbol-20-koztuk-a-fel-kormany-nem-adta-a-nevet-Orban-uldozesi-torvenyehez-vajon-enyhenek-vagy-tulzonak-talaljak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5a92110-cc7f-4628-b8bf-6d7f1054bb08.jpg","index":0,"item":"d4f824d5-da0d-4c2d-af89-44e4f374cbc4","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_A-135-batorbol-20-koztuk-a-fel-kormany-nem-adta-a-nevet-Orban-uldozesi-torvenyehez-vajon-enyhenek-vagy-tulzonak-talaljak-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 05:30","title":"A 135 bátorból 20, köztük a fél kormány nem adta a nevét Orbán üldözési törvényéhez: vajon enyhének vagy túlzónak találják?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a35c7cbd-2b4e-45a0-ae40-d5b02f4ac9ee","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Voltunk, mint ti, lesztek, mint mi: ez ma a törvény a Duna folyása mentén. Vagy felhúzzuk egymást a lék fölé, vagy lerántjuk egymást a mélybe. Vélemény.","shortLead":"Voltunk, mint ti, lesztek, mint mi: ez ma a törvény a Duna folyása mentén. Vagy felhúzzuk egymást a lék fölé, vagy...","id":"20250530_hvg-Paraszka-Boroka-Kusstorveny-taposoakna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a35c7cbd-2b4e-45a0-ae40-d5b02f4ac9ee.jpg","index":0,"item":"028ba5a5-33c7-46dc-9c58-de7effae1e2c","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-Paraszka-Boroka-Kusstorveny-taposoakna","timestamp":"2025. május. 30. 08:00","title":"Parászka Boróka: Magyarország, a térségi taposóakna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése. Most is egy újabb világrekordot mondhat a magáénak ennek köszönhetően.","shortLead":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése...","id":"20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5.jpg","index":0,"item":"4150cfdc-7ae1-40e6-81fb-f42861ac9b94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","timestamp":"2025. május. 31. 20:03","title":"Megvan az új világrekord, új korszak jöhet: már ennyire gyors a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f4fd2dc-9844-4bc2-ba6d-81e1ca723396","c_author":"HVG","category":"360","description":"A rendszeresen új helyre költözés vagy a több tudományos műhely közötti időmegosztás akár évekkel is lerövidítheti azt az időt, amennyi a később tudományos áttörésként értékelt alapötletek megszületéséhez szükséges.","shortLead":"A rendszeresen új helyre költözés vagy a több tudományos műhely közötti időmegosztás akár évekkel is lerövidítheti azt...","id":"20250530_hvg-tudosok-kutatok-mobilitas-tudomanyos-eredmenyesseg-nobel-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f4fd2dc-9844-4bc2-ba6d-81e1ca723396.jpg","index":0,"item":"c20ecea2-d186-4914-ae6d-fe8d6a4e494e","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-tudosok-kutatok-mobilitas-tudomanyos-eredmenyesseg-nobel-dijak","timestamp":"2025. május. 30. 16:15","title":"Tudósok, kutatók, induljatok el!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94c2e4da-ade6-435e-ab7a-154b872d5e67","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BMW i4 M60 xDrive bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra.","shortLead":"A BMW i4 M60 xDrive bőven kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-ra.","id":"20250530_a-bmw-600-loero-fole-tolta-az-i4-villanyauto-teljesitmenyet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94c2e4da-ade6-435e-ab7a-154b872d5e67.jpg","index":0,"item":"a94dd8bc-c9db-4096-b9cb-3dbfb4b3d258","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_a-bmw-600-loero-fole-tolta-az-i4-villanyauto-teljesitmenyet","timestamp":"2025. május. 30. 06:41","title":"A BMW 600 lóerő fölé tolta az i4 villanyautó teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A frakcióvezető szerint ennek csak technikai oka van, pedig Gulyás Gergely egészen másról beszélt a Kormányinfón.","shortLead":"A frakcióvezető szerint ennek csak technikai oka van, pedig Gulyás Gergely egészen másról beszélt a Kormányinfón.","id":"20250530_kocsis-mate-ukranozas-uldozesi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"2f6bb26c-9be2-42e2-aa95-81da7cceaedd","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_kocsis-mate-ukranozas-uldozesi-torveny","timestamp":"2025. május. 30. 18:16","title":"Kocsis Máté ukránozva reagált cikkünkre, ami arról szólt, hogy nem adta a nevét minden fideszes az üldözési törvényjavaslathoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Volánbusz Mercedes eCitaróinak már a beszerzése is botrányosra sikerült, ugyanis egyértelműen politikai és nem szakmai döntés született, amikor kiválasztották a típust. Az elektromos buszok karrierje később sem alakult túl jól. A 7,35 milliárdért vásárolt Mercedesek ritkán vannak forgalomban, inkább állnak, mint mennek. A Volánbusz szerint minden rendben van a budapesti agglomerációban közlekedő eCitarókkal, a tények azonban mást mutatnak.
A Volánbusz Zrt. 2021. június 8-án írt ki közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyek megvásárlását az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből fedezték. A tender úgy szólt, hogy a száz új elektromos buszból hatvanat szétosztanának a hazai nagyvárosok között, a maradék negyven e-busz pedig a Volánbusz által üzemeltetett fővárosi agglomerációs vonalakra kerülne. Ezek konkrétan Budaörs térségében állnának szolgálatba.
Innen kezdődnek a furcsaságok, ugyanis a pályázóknak igen szűk szállítási határidőt szabott a kiíró Volánbusz. A megszokott fél-egy év helyett mindössze két és fél hónapjuk (2021. augusztus 28-ai szállítási határidő) volt a gyártóknak arra, hogy elinduljanak a tenderen, meg is nyerjék azt és le is szállítsák az új autóbuszokat. Alig egy hónappal a tenderkiírás után az interneten megjelent fotók tanúsága alapján a Volánbusz 40 darab elektromos Mercedes busza már majdnem teljesen összeszerelt állapotban várta a Mercedes mannheimi gyárában a tender végeredményét, amelyet hivatalosan csak 2021. augusztus 22.-én hirdettek ki. Nem túl meglepő módon a 7,35 milliárd forintot érő megbízást, egyedüli indulóként, a Mercedes-Benz autóbuszok hazai importőre, az Omnibus Hungária Kft. nyerte el.
A nagy sietségre természetesen nem azért volt szükség, mert a budaörsiek epedve várták már az új buszokat, vagy mert ennyire a szívén viselné a Volánbusz a környezetvédelmet, hanem egy sokkal prózaibb okból: a kormányzat ezekkel a járművekkel akart villantani a Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszuson (NEK), valamint a Nemzetközi Természetvédelmi és Vadászati Kiállításon is. Végül mindkét esemény kiszolgálását sikeresen látta el a Volánbusz az új Mercedes eCitarókkal.
Nem a legjobban sikerült típus a Mercedes eCitaro
A Mercedes első elektromos autóbusz típusát 2018 nyarán mutatták be. Majdnem pontosan három évvel a bemutató után 2021. június 6-án a hannoveri Üstra (a helyi BKV) garázsában tűz keletkezett, amelyben öt Mercedes eCitaro, további négy más autóbusz és a tárolócsarnok nagy része égett le teljesen. A későbbi vizsgálat szerint a tűz az egyik eCitaro töltése közben, a busz tetején (itt tárolják az akkupakkokat) keletkezett. A vizsgálat után átalakították a töltőberendezéseket.
A hannoveri Üstra garázsa a tűz után
AFP / DPA / Francois Klein
Nem sokkal később, szeptember 30-án a stuttgarti SBB buszgarázsa is kigyulladt, ahol két Mercedes eCitaro és további 23 autóbusz semmisült meg teljesen. A vizsgálatok szerint ebben az esetben is az eCitarók töltése közben keletkezett a tűz. A szilárdtest akkumulátorok egyik csatlakozója okozta a hibát. Az ilyen akksikkal szerelt buszokat az üzemeltetők nagy része leállította, majd a Mercedes javította a hibát. Egyébként ilyen akkumulátorokkal vannak szerelve a Volánbusz eCitarói is.
Idén nyáron a wiesbadeni közlekedési vállalat (ESWE) döntött úgy, hogy a jövőben már nem kéri a Mercedes elektromos buszait. Azoknak ugyanis annyira alacsony a hatótávolsága, ami nem mellesleg nagyon távol áll a gyári ígéretektől is, hogy egy dízelbuszt a legjobb esetben is 1,7 villanybusz tud kiváltani. Gondot okozott Wiesbandenben az is, hogy a fentebb írt tűzesetek és más okok miatt sok volt a garanciális meghibásodás és emiatt sokat állt az eCitaro flotta. Ezért az ESWE nemrég úgy döntött, hogy egy jó darabig köszöni, de nem kér az elektromos buszokból, visszatér a németországi város a dízelbuszok beszerzésére.
Mi lehet a gond a Volánbusz Mercedeseivel?
A Winmenetrend online járműkövető rendszer adataiból jól látható, hogy a Volánbusz budapesti agglomerációban közlekedő 40 darab Mercedes eCitaro busz borzasztó rossz kiadási számokat produkál. A 40 járműből az eddigi legjobb napon is 29 darab került ki forgalomba, ami 72 százalékos kiadási arányt jelent. A többi hétköznapon ennél sokkal rosszabb arányt produkálnak az eCitarók. Ez azért nagyon rossz eredmény, mert egy ennyire új flottától bőven elvárható lenne a 90 százalék feletti kiadási arány. Hétvégente nagyjából az állomány fele közlekedik, de szeptember 24-én szombaton mindössze három darab eCitarót tudott forgalomba adni a Volánbusz. A 40-ből hét elektromos busz hónapok óta tartósan áll, valószínűleg valamilyen garanciális probléma miatt, a Winmenetrend adatai szerint.
Mercedes-Benz eCitaro elektromos autóbuszok budapesti bemutatójukon a Hungexpo A pavilonjában 2021. augusztus 31-én
MTI / Soós Lajos
Az átlagos napi hatótávjuk ezeknek a buszoknak 150 kilométer, ennél nagyobb távot soha nem tesznek meg az eCitarók. Összehasonlításképp a korábban itt közlekedő dízel MAN Lion’s City dízelbuszok bőven 250 kilométer fölötti teljesítményt tudtak. Egyébként az eCitarók hatótávja a gyártó szerint 250 kilométer. Mindebből jól látható, hogy a Volánbusznál ugyanaz a probléma, mint az ESWE-nél, az eCitarók messze nem hozzák a Mercedes által ígért hatótávot.
Megkérdeztük a Volánbuszt, mik a tapasztalataik az elektromos Citaro buszokkal. Azt a választ kaptuk, hogy: „A Zöld Busz Programban elnyert támogatás egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy a Volánbusz a fővárosi agglomeráció, valamint Székesfehérvár, Győr, Zalaegerszeg, Eger, Szolnok és Szeged legidősebb, elavult környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt autóbuszait ne hagyományos, dízelüzemű járművekre, hanem korszerűbb, a jövő technológiáját képviselő zöldautóbuszokra cserélhesse.
A megkereséssel érintett Mercedes eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel a forgalmi, domborzati és időjárási körülményektől függően átlagosan 160 kilométert képesek megtenni.
Az e-buszok a fővárosi rendszerbe integrált Volánbusz-járatok útvonalán álltak szolgálatba 2022 elején, emellett rendszeresen ellátnak bemutató jellegű feladatokat.
A töltő infrastruktúra kiépítése során a Volánbusz, valamint a töltőberendezések üzemeltetését végző Mobiliti Volánbusz Kft. a műszaki, forgalmi és területi adottságok, valamint a gyártói ajánlások alapján járt el, így az agglomerációs kiszolgálásban immár több, mint 30 töltőberendezés vesz részt.”
MTI / Czeglédi Zsolt
Azokra a kérdéseinkre, hogy milyen kiadási és meghibásodási százalékot produkálnak a modellek, illetve, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően ki tudta-e váltani egy eCitaro a korábban ezeken a vonalakon közlekedő dízel MAN Lion’s Cityket, a közlekedési cég nem válaszolt. Azt még érdemes megjegyezni, hogy a Volánbusz flottájában még mindig több száz Euro 2-es és 3-as dízelmotorral szerelt autóbusz közlekedik. A 40 darab eCitaróra költött 7,35 milliárdból száz darab, Euro 6-os dízel motorral szerelt, magyar gyártású Credo Econell buszt is vásárolhattak volna, ami környezetvédelmi szempontból is többet hozott volna a konyhára, mint ez a 40 darab elektromos busz. Igaz, akkor a két tavalyi nemzetközi eseményre nem high-tech buszok szállították volna a látogatókat.
Fenntarthatatlanná vált a fenntarthatónak vélt járművek üzemeltetése, a rendbetétel árából három busz is kijönne. A cseréért azonban nem mindenki lelkesedik.
Tévhit, hogy az állam nem segíti a hazai buszgyártó vállalkozásokat, de valami nagyon el van rontva ebben, amit a gyártók örömmel kihasználnak, miközben korszerű autóbuszokat nem tudnak produkálni. Borzasztó messze kerültünk attól, hogy újra „buszgyártó nagyhatalom” legyünk.