Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c99f8ed8-27d4-4eda-9d8d-eff02aba57a0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo 240R látványosan mossa el a 70-es évek és 2025 közötti éles határmezsgyét.","shortLead":"A Volvo 240R látványosan mossa el a 70-es évek és 2025 közötti éles határmezsgyét.","id":"20250331_nagyon-meno-szogletesen-retro-uj-volvo-tunt-fel-a-szinen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c99f8ed8-27d4-4eda-9d8d-eff02aba57a0.jpg","index":0,"item":"810182c6-ff76-4199-865c-bcbcc3e0fd19","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_nagyon-meno-szogletesen-retro-uj-volvo-tunt-fel-a-szinen","timestamp":"2025. március. 31. 07:21","title":"Nagyon menő szögletesen retró új Volvo tűnt fel a színen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eeb8d098-77d2-4819-8255-d6f37849534f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"2023 óta szedi áldozatait az Akira zsarolóvírus, és a mögötte állók már számos vállalattól szedtek be pénzt az adatok visszaállítása fejében. Voltak már kísérletek a megfékezésére, de ezeket túlélte. Most viszont emberére talált: egy indonéz programozó sikeresen feltörte a többplatformos zsarolóprogramot. Eljárását a megzsaroltak is használhatják.","shortLead":"2023 óta szedi áldozatait az Akira zsarolóvírus, és a mögötte állók már számos vállalattól szedtek be pénzt az adatok...","id":"20250329_akira-zsarolovirus-feltorese-felho","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eeb8d098-77d2-4819-8255-d6f37849534f.jpg","index":0,"item":"19cac686-4b29-4ef1-841c-2a88023a66c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250329_akira-zsarolovirus-feltorese-felho","timestamp":"2025. március. 29. 20:03","title":"Most sokan felsóhajthatnak: kifogtak a veszélyes zsarolóvíruson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","shortLead":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","id":"20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61.jpg","index":0,"item":"7320c01d-4bbc-4336-91a3-6ac071ab9fc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","timestamp":"2025. március. 31. 08:20","title":"Népszava: Az EU a kohéziós pénzekből vonta le a kormány migrációs bírságát, közel 600 milliárd forint végleg elúszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54aa65fa-476c-485e-94ee-9ac34c669b54","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy friss vizsgálat lehetséges kapcsolatot talált a tetoválásoknál használt tinta, valamint bizonyos rákos megbetegedések magasabb kockázata között.","shortLead":"Egy friss vizsgálat lehetséges kapcsolatot talált a tetoválásoknál használt tinta, valamint bizonyos rákos...","id":"20250330_tetovalas-rak-kockazata-ikerparok-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54aa65fa-476c-485e-94ee-9ac34c669b54.jpg","index":0,"item":"f310e195-b13e-46d1-9885-080e3139630f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_tetovalas-rak-kockazata-ikerparok-vizsgalat","timestamp":"2025. március. 30. 10:03","title":"Ikerkutatás bizonyítja: a tetoválások növelhetik a rák kockázatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56874985-1867-4bb1-ada7-77bbec3aaafe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelek szerint a Samsung sem vetné el teljesen az elképzelést, hogy a hajlítható okostelefonjánál a belső kijelző egyúttal a külső is legyen.","shortLead":"A jelek szerint a Samsung sem vetné el teljesen az elképzelést, hogy a hajlítható okostelefonjánál a belső kijelző...","id":"20250330_samsung-hajlithato-kijelzos-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56874985-1867-4bb1-ada7-77bbec3aaafe.jpg","index":0,"item":"67b2bb2a-bfac-44be-866f-2e667b5e1790","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_samsung-hajlithato-kijelzos-okostelefon","timestamp":"2025. március. 30. 18:09","title":"360 fokban hajlítható kijelzős mobilon dolgozhat a Samsung","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abe4b67c-5c30-44aa-8038-7fe4075bb0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő a kémfilmek szexizmusával indokolja az álláspontját.","shortLead":"A színésznő a kémfilmek szexizmusával indokolja az álláspontját.","id":"20250331_james-bond-helen-mirren-noi-foszereplo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abe4b67c-5c30-44aa-8038-7fe4075bb0e4.jpg","index":0,"item":"acf693e5-6a50-4c7d-be08-edddb267cc70","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_james-bond-helen-mirren-noi-foszereplo","timestamp":"2025. március. 31. 08:48","title":"James Bondot soha nem játszhatná nő Helen Mirren szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71fa8903-5d7c-420c-840a-b1e189e82b14","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hírek szerint hatalmas teleppel szerelt mobilon dolgozhat a Honor, melynél garantáltnak tűnik a többnapos üzemidő.","shortLead":"A hírek szerint hatalmas teleppel szerelt mobilon dolgozhat a Honor, melynél garantáltnak tűnik a többnapos üzemidő.","id":"20250331_honor-8000-mah-akkumulator-okostelefon-szilicium-szen-technologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71fa8903-5d7c-420c-840a-b1e189e82b14.jpg","index":0,"item":"c0b10733-c6a8-4c84-9a8c-62ad3e7ad778","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_honor-8000-mah-akkumulator-okostelefon-szilicium-szen-technologia","timestamp":"2025. március. 31. 08:03","title":"Csak négynaponta kell tölteni: 8000 mAh-s akkuval szerelt telefon jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","shortLead":"Eredetileg 15 űrsétára tervezték, de már a 17. küldetésén is túl van a kínai Fejtien nevű űrruha.","id":"20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d825c45d-b247-4bd9-8055-f28159de8833.jpg","index":0,"item":"51dd40ba-99be-4404-9051-2c67d3d951dc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250330_fejtien-kinai-szkafander-urruha-rekord","timestamp":"2025. március. 30. 23:03","title":"15-nek indult, már 17-nél tart: a vártnál is jobban teljesít a 1,5 milliárdos kínai szkafander","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Volánbusz Mercedes eCitaróinak már a beszerzése is botrányosra sikerült, ugyanis egyértelműen politikai és nem szakmai döntés született, amikor kiválasztották a típust. Az elektromos buszok karrierje később sem alakult túl jól. A 7,35 milliárdért vásárolt Mercedesek ritkán vannak forgalomban, inkább állnak, mint mennek. A Volánbusz szerint minden rendben van a budapesti agglomerációban közlekedő eCitarókkal, a tények azonban mást mutatnak.
A Volánbusz Zrt. 2021. június 8-án írt ki közbeszerzést száz elektromos buszra, amelyek megvásárlását az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből fedezték. A tender úgy szólt, hogy a száz új elektromos buszból hatvanat szétosztanának a hazai nagyvárosok között, a maradék negyven e-busz pedig a Volánbusz által üzemeltetett fővárosi agglomerációs vonalakra kerülne. Ezek konkrétan Budaörs térségében állnának szolgálatba.
Innen kezdődnek a furcsaságok, ugyanis a pályázóknak igen szűk szállítási határidőt szabott a kiíró Volánbusz. A megszokott fél-egy év helyett mindössze két és fél hónapjuk (2021. augusztus 28-ai szállítási határidő) volt a gyártóknak arra, hogy elinduljanak a tenderen, meg is nyerjék azt és le is szállítsák az új autóbuszokat. Alig egy hónappal a tenderkiírás után az interneten megjelent fotók tanúsága alapján a Volánbusz 40 darab elektromos Mercedes busza már majdnem teljesen összeszerelt állapotban várta a Mercedes mannheimi gyárában a tender végeredményét, amelyet hivatalosan csak 2021. augusztus 22.-én hirdettek ki. Nem túl meglepő módon a 7,35 milliárd forintot érő megbízást, egyedüli indulóként, a Mercedes-Benz autóbuszok hazai importőre, az Omnibus Hungária Kft. nyerte el.
A nagy sietségre természetesen nem azért volt szükség, mert a budaörsiek epedve várták már az új buszokat, vagy mert ennyire a szívén viselné a Volánbusz a környezetvédelmet, hanem egy sokkal prózaibb okból: a kormányzat ezekkel a járművekkel akart villantani a Nemzetközi Eukarisztikus Kongresszuson (NEK), valamint a Nemzetközi Természetvédelmi és Vadászati Kiállításon is. Végül mindkét esemény kiszolgálását sikeresen látta el a Volánbusz az új Mercedes eCitarókkal.
Nem a legjobban sikerült típus a Mercedes eCitaro
A Mercedes első elektromos autóbusz típusát 2018 nyarán mutatták be. Majdnem pontosan három évvel a bemutató után 2021. június 6-án a hannoveri Üstra (a helyi BKV) garázsában tűz keletkezett, amelyben öt Mercedes eCitaro, további négy más autóbusz és a tárolócsarnok nagy része égett le teljesen. A későbbi vizsgálat szerint a tűz az egyik eCitaro töltése közben, a busz tetején (itt tárolják az akkupakkokat) keletkezett. A vizsgálat után átalakították a töltőberendezéseket.
A hannoveri Üstra garázsa a tűz után
AFP / DPA / Francois Klein
Nem sokkal később, szeptember 30-án a stuttgarti SBB buszgarázsa is kigyulladt, ahol két Mercedes eCitaro és további 23 autóbusz semmisült meg teljesen. A vizsgálatok szerint ebben az esetben is az eCitarók töltése közben keletkezett a tűz. A szilárdtest akkumulátorok egyik csatlakozója okozta a hibát. Az ilyen akksikkal szerelt buszokat az üzemeltetők nagy része leállította, majd a Mercedes javította a hibát. Egyébként ilyen akkumulátorokkal vannak szerelve a Volánbusz eCitarói is.
Idén nyáron a wiesbadeni közlekedési vállalat (ESWE) döntött úgy, hogy a jövőben már nem kéri a Mercedes elektromos buszait. Azoknak ugyanis annyira alacsony a hatótávolsága, ami nem mellesleg nagyon távol áll a gyári ígéretektől is, hogy egy dízelbuszt a legjobb esetben is 1,7 villanybusz tud kiváltani. Gondot okozott Wiesbandenben az is, hogy a fentebb írt tűzesetek és más okok miatt sok volt a garanciális meghibásodás és emiatt sokat állt az eCitaro flotta. Ezért az ESWE nemrég úgy döntött, hogy egy jó darabig köszöni, de nem kér az elektromos buszokból, visszatér a németországi város a dízelbuszok beszerzésére.
Mi lehet a gond a Volánbusz Mercedeseivel?
A Winmenetrend online járműkövető rendszer adataiból jól látható, hogy a Volánbusz budapesti agglomerációban közlekedő 40 darab Mercedes eCitaro busz borzasztó rossz kiadási számokat produkál. A 40 járműből az eddigi legjobb napon is 29 darab került ki forgalomba, ami 72 százalékos kiadási arányt jelent. A többi hétköznapon ennél sokkal rosszabb arányt produkálnak az eCitarók. Ez azért nagyon rossz eredmény, mert egy ennyire új flottától bőven elvárható lenne a 90 százalék feletti kiadási arány. Hétvégente nagyjából az állomány fele közlekedik, de szeptember 24-én szombaton mindössze három darab eCitarót tudott forgalomba adni a Volánbusz. A 40-ből hét elektromos busz hónapok óta tartósan áll, valószínűleg valamilyen garanciális probléma miatt, a Winmenetrend adatai szerint.
Mercedes-Benz eCitaro elektromos autóbuszok budapesti bemutatójukon a Hungexpo A pavilonjában 2021. augusztus 31-én
MTI / Soós Lajos
Az átlagos napi hatótávjuk ezeknek a buszoknak 150 kilométer, ennél nagyobb távot soha nem tesznek meg az eCitarók. Összehasonlításképp a korábban itt közlekedő dízel MAN Lion’s City dízelbuszok bőven 250 kilométer fölötti teljesítményt tudtak. Egyébként az eCitarók hatótávja a gyártó szerint 250 kilométer. Mindebből jól látható, hogy a Volánbusznál ugyanaz a probléma, mint az ESWE-nél, az eCitarók messze nem hozzák a Mercedes által ígért hatótávot.
Megkérdeztük a Volánbuszt, mik a tapasztalataik az elektromos Citaro buszokkal. Azt a választ kaptuk, hogy: „A Zöld Busz Programban elnyert támogatás egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy a Volánbusz a fővárosi agglomeráció, valamint Székesfehérvár, Győr, Zalaegerszeg, Eger, Szolnok és Szeged legidősebb, elavult környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt autóbuszait ne hagyományos, dízelüzemű járművekre, hanem korszerűbb, a jövő technológiáját képviselő zöldautóbuszokra cserélhesse.
A megkereséssel érintett Mercedes eCitaro típusú, szóló, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak, és egy feltöltéssel a forgalmi, domborzati és időjárási körülményektől függően átlagosan 160 kilométert képesek megtenni.
Az e-buszok a fővárosi rendszerbe integrált Volánbusz-járatok útvonalán álltak szolgálatba 2022 elején, emellett rendszeresen ellátnak bemutató jellegű feladatokat.
A töltő infrastruktúra kiépítése során a Volánbusz, valamint a töltőberendezések üzemeltetését végző Mobiliti Volánbusz Kft. a műszaki, forgalmi és területi adottságok, valamint a gyártói ajánlások alapján járt el, így az agglomerációs kiszolgálásban immár több, mint 30 töltőberendezés vesz részt.”
MTI / Czeglédi Zsolt
Azokra a kérdéseinkre, hogy milyen kiadási és meghibásodási százalékot produkálnak a modellek, illetve, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően ki tudta-e váltani egy eCitaro a korábban ezeken a vonalakon közlekedő dízel MAN Lion’s Cityket, a közlekedési cég nem válaszolt. Azt még érdemes megjegyezni, hogy a Volánbusz flottájában még mindig több száz Euro 2-es és 3-as dízelmotorral szerelt autóbusz közlekedik. A 40 darab eCitaróra költött 7,35 milliárdból száz darab, Euro 6-os dízel motorral szerelt, magyar gyártású Credo Econell buszt is vásárolhattak volna, ami környezetvédelmi szempontból is többet hozott volna a konyhára, mint ez a 40 darab elektromos busz. Igaz, akkor a két tavalyi nemzetközi eseményre nem high-tech buszok szállították volna a látogatókat.
Fenntarthatatlanná vált a fenntarthatónak vélt járművek üzemeltetése, a rendbetétel árából három busz is kijönne. A cseréért azonban nem mindenki lelkesedik.
Tévhit, hogy az állam nem segíti a hazai buszgyártó vállalkozásokat, de valami nagyon el van rontva ebben, amit a gyártók örömmel kihasználnak, miközben korszerű autóbuszokat nem tudnak produkálni. Borzasztó messze kerültünk attól, hogy újra „buszgyártó nagyhatalom” legyünk.