Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A kormányzati és jegybanki gazdaságpolitika az elmúlt két évtizedben soha nem volt olyan laza, mint 2020–2022 között. Még akkor is taposták a gázt, amikor ezt már semmi nem indokolta, legfeljebb az országgyűlési választások. A kormányzati ár- és kamatstopok az inflációt nem mérséklik, sőt emelik az inflációs várakozásokat, és még nagyobb szigorúságba kényszerítik a jegybankot. Az infláció letöréséhez tartós és konzisztens szigor kell mind a kormány, mind a jegybank részéről.
Továbbra is 13 százalék marad az alapkamat és a kamatfolyosó sem változik – döntött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa február 28-ai ülésén.
A kamatszintek változatlanul hagyása – immár szokás szerint – nem volt meglepő, és – immár szokás szerint – magánál a kamatdöntésnél érdekesebbnek ígérkezik annak indoklása, és a monetáris politika várható egyéb lépéseinek bejelentése 15 órakor Virág Barnabás alelnöktől. Az elmúlt hónapokban nem csak a monetáris politika, de a jegybanki kommunikáció is nagyon szigorú volt. Virág Barnabás újra és újra hangoztatta, hogy még a 18 százalékos irányadó ráta (az egynapos betéti eszköz kamata) fokozatos csökkentéséhez is az országkockázati tényezők tartós és trendszerű mérséklődése szükséges.
Ebbe beletartozik az uniós források beérkezése – mármint a pénzek tényleges beérkezése, nem csak valami félmegállapodás az Európai Bizottsággal. Nem mellesleg a kormány az orvosi kamarát gyengíteni szándékozó törvényjavaslat Országgyűlésen való keresztülverésével éppen a Brüsszellel kialkudott megállapodás teljesítését kockáztatja. A helyzet amúgy javul, a külső inflációs nyomás csökken, az energiaárak jóval alacsonyabbak, mint pár hónapja voltak, a forint pedig sokkal erősebb. Ezeknek köszönhetően a külkereskedelmi mérleg és a folyó fizetési mérleg hiánya csökken. Mindennek inflációcsökkentő hatása van.
A januári 25,7 százalékos – uniós módszertan szerint 26,2 százalékos, egyre inkább Európa-bajnok – infláció lehetett a csúcs, ahonnan az áremelkedés üteme mérséklődésnek indul. Év végére pedig már csak a bázishatás miatt (idén év végén a tavaly év végi, már rendkívül elszállt árakhoz viszonyítunk) könnyen meg lehet az egy számjegyű érték. Ám a jegybankot nem az aktuális infláció érdekli, hanem a középtávú kilátások. Azok pedig annyira nem rózsásak, az infláció könnyen magas egy számjegyű tartományban ragadhat. A jegybank egyik központi célja most – saját bevallása szerint is – az inflációs várakozások horgonyzása, vagyis a gazdasági szereplőknek, beleértve a lakosságot, el kell hinniük, hogy az infláció másfél éven belül visszatér a jegybanki toleranciasávba, 2–4 százalék közé. A várakozások ugyanis befolyásolják az árazási és béremelési döntéseket és követeléseket, így magát az infláció alakulását.
A kormány nem a megoldás, hanem maga a probléma
A Nemzetközi Valutaalap januárban tette közzé Magyarországra vonatkozó éves országjelentését, amiben külön foglalkozott a hazai – ahogy említettük: Európa-bajnok – inflációval. Ekkora infláció mellett a kérdés annyira megkerülhetetlen, hogy még a kormány is kénytelen kommunikálni róla. A miniszterelnök által is terjesztett propaganda az áremelkedéseket igyekszik a háborúra, és még inkább a „brüsszeli szankciókra” fogni. Nem meglepő módon ez jórészt alaptalan, a háború és a szankciók más országokat is hasonlóan érintenek, ellenben csak egy ország van, aminek Orbán Viktor a miniszterelnöke és Matolcsy György a jegybankelnöke.
Az IMF szerint a magyarországi inflációt egyrészt külső sokkok, illetve belső intézkedések pörgették már 2020 óta. A kormány szankciósinfláció-narratívája azért sem lehet helytálló, mert az infláció már a háború és a szankciók előtt magas volt, gyorsuló pályán. Az első inflációs sokk a pandémia volt, amelyre reagálva a kormányok és a jegybankok lazításba, gazdaságélénkítésbe fogtak. A kormányok költekeztek, a jegybankok csökkentették a kamatokat és eszközvásárlási programokkal pénzt öntöttek a gazdaságokra, sőt finanszírozták az államadósságokat.
A vártnál gyorsabb gazdasági visszapattanás feszes munkaerőpiachoz (vagyis munkaerőhiányhoz) vezetett. És ellátási problémákhoz. Erre jött rá az orosz agresszió által súlyosbított energiaár-emelkedés, az aszály, az élelmiszerárak emelkedése.
Magyarországon a kormány minderre rátett egy lapáttal a 2022 áprilisi választások előtt végrehajtott plusz fiskális stimulussal – vagyis pénzszórással, mint a 13 havi nyugdíj és a gyerekesek adóvisszatérítése.
A globális pénzpiaci helyzet és az unióval folytatott viták rontották az ország kockázati megítélését, ami a forint árfolyamának romlásában csapódott le, a gyenge forint miatt pedig nőtt az importált infláció, hiszen a behozott termékekért és szolgáltatásokért forintban többet kellett fizetni.
Padlógázzal a szakadékba
Az IMF a különösen magas hazai élelmiszer-inflációról is megemlékezik. Emögött természetesen ott van az aszály miatt visszaesett termelés. Továbbá az, hogy a feldolgozatlan élelmiszerek ára erősen átgyűrűzik a feldolgozott élelmiszerekéibe, köszönhetően a magyar élelmiszeripar alacsony termelékenységének és az élelmiszeripari szereplők kiskereskedőkkel szembeni erős alkupozícióinak.
A kormány által bevezetett ársapkák nem voltak képesek mérsékelni az inflációt, mivel az ársapkás termékeken elszenvedett veszteségeket a kereskedők más termékek árának fokozott emelésével kompenzálták.
Az IMF szerint a külső ellátási sokkok mellett a makrogazdasági intézkedések által támogatott erős belső kereslet szerepet játszik a magas magyarországi inflációban. Az elmúlt években mind a fiskális (kormányzati költségvetési), mind a monetáris (jegybanki) politika az egyik leglazább volt az egész unióban, sőt még akkor is lazák maradtak, mikor a munkanélküliség már rendkívül alacsony volt – vagyis nem volt indokolt. A kormány 2021 végén, 2022 elején – a választások előtt – még csinált egy kör fiskális ösztönzést, pedig a gazdasági visszapattanás a vártnál erősebb volt. Hasonlattal élve, a kormány a vártnál jobban gyorsuló autóban ahelyett, hogy óvatos lett volna, még inkább rátaposott a gázra. A jegybank 2021 közepén már kamatemelésbe kezdett, ugyanakkor eszközvásárlási programját csak 2021 végén zárta le, tehát továbbra is plusz likviditást juttatott a gazdaságba.
Az autós példánál maradva: a jegybank egyszerre taposta a féket és a gázt. Miközben ugyebár a kormány is taposta a maga gázpedálját, holott az autó amúgy is vészesen gyorsult.
Az IMF szerint
a költségvetési egyensúlyt és az egy évre előre tekintő reálkamatot figyelembe véve több, mint két évtizede nem volt olyan laza a fiskális-monetáris politikai mix, mint 2020 és 2022 között. És még akkor is laza maradt, amikor a munkanélküliség történelmi mélypontokon, az infláció viszont már történelmi magasságokban járt.
A kormány költségvetési politikája csak 2022 közepén – tehát a választások után – szigorodott, ekkor kezdett a kormány és a jegybank, a fiskális és a monetáris politika egy irányba húzni.
Az EU-s infláció tovább csökken, a magyar még megállíthatatlan - öt ábrán mutatjuk, mekkora a baj
Mostanra készült el az Eurostat a januári inflációs adatokkal, ezekből pedig az derül ki: az EU 27 országa közül 24 már túljutott az inflációs csúcson, az EU-rekorder magyar drágulás pedig még a második legrosszabbul álló országéhoz képest is extrém. Hát még ha azt nézzük, hogy az élelmiszerek ára milyen ütemben száll el.
Inkább legyen több szigor, mint kevesebb
Ami a jövőt illeti, az IMF szerint hiteles, kitartó, és konzisztensen szigorú gazdaságpolitika folytatására van szükség az infláció letöréséhez. A gazdaságpolitikai irányváltásoknak az inflációs nyomásokra és sokkokra vonatkozó tényadatokon kell alapulniuk – tehát például nem azon, hogy mikor és milyen választások következnek. Esetleges újabb, az infláció emelkedése irányába ható kínálati oldali sokkok a monetáris politika további szigorítását indokolhatják a fiskális politika szigorúságának fenntartása mellett. Keresleti oldali sokkok indokolhatják a szigorú gazdaságpolitika enyhítését.
A kormány által előszeretettel alkalmazott ár- és kamatsapkák költségesek, nem hatékonyak, továbbá aláaknázzák az infláció elleni küzdelem intézkedéseit. Az ársapkákat előbb-utóbb ki kell vezetni, csak késleltetik az elkerülhetetlen inflációs hatást – ahogy az az üzemanyagok esetében már látható volt –, így azzal a kockázattal járnak, hogy az inflációs várakozásokat magasabb szinten és hosszabb távra ragasztják be. A kamatstopok a monetáris politika hatékonyságát rombolják, így annak végül nagyobb szigorítást kell végrehajtania azonos hatás elérése érdekében.
Az IMF arra is figyelmeztet elemzésében, hogy ilyen bizonytalan környezetben, érdemesebb túlszigorítani, mint alulszigorítani, a túlszigorítás költségei alacsonyabbak, mint az alulszigorításéi. Az esetleges túlzásba vitt szigorítás költsége a gazdasági kibocsátás csökkenése, ugyanakkor a nem elég szigorítás vége a magas szinten beragadó infláció, amit előbb-utóbb költséges eszközökkel kell kezelni.
Unortodox monetáris politika
Az IMF jelentése ezúttal külön foglalkozik a magyar jegybank monetáris politikájával a pandémia előtt, közben és után. Nagy következtetések levonásától tartózkodik, mivel tényellentétes elemzésre nem tér ki, vagyis nem állít fel olyan modelleket, amelyek azt vizsgálják, mi lett volna, ha a jegybank más eszközöket, más mértékben, más időzítéssel stb. alkalmaz. Vagyis az elemzés nem állít olyasmit, hogy a jegybank vihetett volna jobb monetáris politikát az elmúlt években.
Arra azért felhívja a figyelmet, hogy a jegybank monetáris politikája számtalanszor változott 2013 óta – válaszolva a piacok vélt vagy valós nem megfelelő működésére, illetve a transzmissziós csatornák változásaira. Az IMF szerint a monetáris politikai eszközök bevezetését, finomhangolását, végül kivezetését a jegybank mindig egyértelműen és érthetően kommunikálta, és általában a kivitelezés is simán ment.
Az IMF pálcát ugyan nem tör a jegybank feje fölött, de egy sor óvatos tanácsot azért kioszt. Mint például, hogy a kevesebb néha több, a megfelelően alkalmazott nem konvencionális eszközök néha jól jöhetnek, de a túl sok módosítás és a túl bonyolult eszköztár alkalmazása homályossá tehetik egy jegybank kommunikációját.
A piaci működés hibás vagy elégtelen működése miatt végrehajtott beavatkozásokkal érdemes csínján bánni, azokat a hibázás kockázatához mérni. Nincs garantáltan hibátlan lépés, egy utóbb hibásnak bizonyuló döntés pedig tartósan alááshatja a monetáris politikába vetett bizalmat.
A pillanatnyi problémákra adott pillanatnyi válaszoknak olyan hosszú távú következményei lehetnek, amelyekkel nem árt már akkor számolni. Az elemzés példaként a pandémia idején a gazdaságra öntött likviditást említi – akkor indokolhatóan jó szándékkal, a káros következmények később, a visszapattanás idején bukkantak felszínre. A jegybank egyébként éppen e fölös likviditás semlegesítésével, tartós lekötésével foglalatoskodik. Aminek talán nekiláthatott volna korábban.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Vékony Csongor szerint a párt cserbenhagyta az elszakított területeken élő magyarokat, és nem elég revizionista.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.