Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak állást. Ezek egyike az Oroszország által erőszakkal elvitt ukrán gyermekekkel volt kapcsolatos, a szavazás során a fideszesek nem nyomták meg egyik gombot sem.","shortLead":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak...","id":"20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a.jpg","index":0,"item":"c17702cf-f9af-49bc-916c-031328264c79","keywords":null,"link":"/eurologus/20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","timestamp":"2025. május. 09. 09:11","title":"A Fideszt nem hatják meg a háborúban elrabolt ukrán gyerekek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de","c_author":"CIB Bank ","category":"brandcontent","description":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban fordulnak elő. Az utca emberét kérdeztük arról, hogy találkoztak-e már ilyennel, és ha igen, akkor honnan ismerték fel azt, hogy átveréssel állnak szembe.","shortLead":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban...","id":"20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de.jpg","index":0,"item":"3103e495-9001-4d96-b3e6-d7174bd417ab","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","timestamp":"2025. május. 08. 15:30","title":"Gyanús tranzakciók, sürgős csomagátvétel: ezek a leggyakoribb banki csalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes adatot őriz az eszközük. Csalók boldogan csapnak le a régebbi operációs rendszert futtató készülékekre, óriási bevételek reményében. Egy biztonsági szigorítás jegyében a régebbi, védtelenebb készülékekkel nem lehet majd mobilbankolni.","shortLead":"A felhasználók gyakran csak legyintenek, ha telefonjuk frissítése kerül szóba, nem is gondolva arra, mennyi kényes...","id":"20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6adb46fe-cb8f-49da-b06a-76bedd5c7d65.jpg","index":0,"item":"824b0711-5e26-44f8-8c71-cbbf31b57e50","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_android-biztonsagi-frissites-szabaly-google-mobilbankolas-regebbi-telefonok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 20:03","title":"Régebbi az androidos telefonja? Akkor most gyorsan nézze meg a Beállítások menüt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba44ecdf-8506-48c4-93ee-92fc3db9089c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Jarrett a legnagyobb hatású dzsesszzongoristák egyike, a műfaj élő legendája. Magyarországi koncertje előtt a Műpában is bemondták, hogy tartózkodjon a közönség a köhögéstől.","shortLead":"Jarrett a legnagyobb hatású dzsesszzongoristák egyike, a műfaj élő legendája. Magyarországi koncertje előtt a Műpában...","id":"20250508_Nyolcvan-eves-Keith-Jarrett-akinek-a-koncertjein-kohogni-sem-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba44ecdf-8506-48c4-93ee-92fc3db9089c.jpg","index":0,"item":"cf856bb9-5661-4b75-b6f6-62da513236cd","keywords":null,"link":"/kultura/20250508_Nyolcvan-eves-Keith-Jarrett-akinek-a-koncertjein-kohogni-sem-lehet","timestamp":"2025. május. 08. 14:30","title":"Nyolcvanéves Keith Jarrett, akinek a koncertjein köhögni sem lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d603d86-39f8-4b4c-a75b-5723427823b9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Parlament a gazdálkodók mellé állt a természetvédőkkel szemben.","shortLead":"Az Európai Parlament a gazdálkodók mellé állt a természetvédőkkel szemben.","id":"20250509_farkas-eu-termeszetvedelmi-leminosites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d603d86-39f8-4b4c-a75b-5723427823b9.jpg","index":0,"item":"284ea8e9-bdfb-4a07-aa55-1a649e29bf26","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_farkas-eu-termeszetvedelmi-leminosites","timestamp":"2025. május. 09. 17:13","title":"Könnyebb lesz farkasokat kilőni az Európai Unióban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6502a9ca-a1ed-492c-8df9-40f1773d52d8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A drónalakulat vezetője Ukrajna Hőse kitüntetést kapott Zelenszkijtől.","shortLead":"A drónalakulat vezetője Ukrajna Hőse kitüntetést kapott Zelenszkijtől.","id":"20250508_ukrajna-hose-kituntetes-brovdi-robert-magyar-madarai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6502a9ca-a1ed-492c-8df9-40f1773d52d8.jpg","index":0,"item":"296e3ffe-c7d9-479f-b5cf-70a9fc6a06ce","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_ukrajna-hose-kituntetes-brovdi-robert-magyar-madarai","timestamp":"2025. május. 08. 17:35","title":"Megkapta a legmagasabb ukrán kitüntetést Robert Brovdi, a Magyar madarai drónalakulat vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d17f334c-6c1a-4bea-8b0b-27e859793518","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Dobrev Klára bejelentése, miszerint Gyurcsány Ferenc lemond a pártban viselt tisztségeiről és még el is válik, felrobbantotta az internet fideszes felét is.","shortLead":"Dobrev Klára bejelentése, miszerint Gyurcsány Ferenc lemond a pártban viselt tisztségeiről és még el is válik...","id":"20250508_gyurcsany-tavozas-fidesz-megafon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d17f334c-6c1a-4bea-8b0b-27e859793518.jpg","index":0,"item":"25b94fc5-3bc9-42c7-a6ed-710d3297b4de","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_gyurcsany-tavozas-fidesz-megafon","timestamp":"2025. május. 08. 14:40","title":"Ukránbarát globalisták állnak Gyurcsány lemondása mögött – ezt a narratívát tudta így hirtelen összerakni a kormányoldal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae9148b1-7af7-47a5-b544-fc53f701b0b2","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Tobias Thyberg elismerte, hogy hallgatott a képekről.","shortLead":"Tobias Thyberg elismerte, hogy hallgatott a képekről.","id":"20250509_svedorszag-nemzetbiztonsagi-tanacsado-lemondas-grindr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae9148b1-7af7-47a5-b544-fc53f701b0b2.jpg","index":0,"item":"938db97f-4b45-45c7-ab11-11cc82904cf8","keywords":null,"link":"/elet/20250509_svedorszag-nemzetbiztonsagi-tanacsado-lemondas-grindr","timestamp":"2025. május. 09. 18:07","title":"Néhány órával a kinevezése után lemondott a svéd nemzetbiztonsági tanácsadó a Grindrre korábban kitett fotói miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két súlyos gond ért össze a MÁV-nál: az elmúlt hónapokban a motorvonat-állomány tizede milliós javításra szorult balesetek után, az alkatrészek viszont Ukrajnából és Oroszországból csak akadozva érkeznek. Emiatt már van is olyan vasútvonal, ahol több mint három héten keresztül nem tudtak vonatot forgalomba állítani.
Járnak a vonatok egy vasútvonalon – normál körülmények között ez nem kellene, hogy hír legyen, most azonban mégis felkaphattuk a fejünket erre. Február 16-a és március 9-e között ugyanis akármi is történt, egy olyan dolog volt a magyar tömegközlekedésben, ami atombiztos kiszámíthatóságot jelentett úgy, hogy szinte órát lehetett igazítani hozzá: minden este megjelent a Mávinform oldalán, a váratlan leállásokat és hibákat összesítő hírek között a bejelentés, hogy másnap Somogyszob és Nagyatád között pótlóbusz fog közlekedni. Januárban és február elején is volt egy pár ilyen nap, de azért a majdnem egy hónapig tartó mindennapos leállás még így is váratlan volt. Aztán elérhetett március 10-e este, sehol nem volt a bejelentés a másnapi leállásról, 11-én hajnal háromnegyed ötkor pedig annak rendje és módja szerint el is indult a vonat a somogyszobi állomásról Nagyatád felé. Járt egész 11-én és 12-én is, és csak 13-án késő délelőtt jöttek újra a pótlóbuszok. Még hogy nincs fejlődés ebben az országban!
Megkérdeztük a MÁV-ot, miért naponta adtak hírt arról, hogy másnap csak pótlóbusz megy ott. A válasz olyan problémákra mutatott rá, amelyek sokkal nagyobbak, mint egyetlen mellékvonal leállása:
kezdenek elfogyni a vonatok. Nem csak Somogyban, hanem az egész országban.
Az elmúlt hónapokban annyi motorvonat lett használhatatlan, hogy választani kellett, hova ne küldjenek. Több lehetőség elemzése után azért éppen a nagyatádi vonal lett a peches, mert ott oldható meg a leghatékonyabban a vonatpótlás: közúton és vasúton közel azonos a menetidő, a buszok pedig mindenhol a vasútállomáshoz tudnak érkezni – írta kérdésünkre a MÁV.
Azért lehet most ekkora vonathiány, mert több probléma egyszerre ért össze. A dízel motorvonatok javítása most sokkal nehezebb a szokásosnál, ezeknek a karbantartásához ugyanis ukrán, illetve orosz alkatrészekre van szükség, most viszont a háború miatt akadozik az alkatrészek utánpótlása (A Bzmotok mellett ugyanez igaz a vasutas szlengben uzsgyi becenevű orosz motorvonatokra is). De nem csak az amúgy teljesen természetes amortizáció miatt vannak most műszaki hibák: a szokásosnál is több olyan baleset történt mostanában, amelyekben komolyabban megsérült a vonat.
Stiller Ákos
A MÁV-Start 205 Bz motorkocsija közül az elmúlt hónapokban 21-et ért olyan baleset az autósok figyelmetlensége, a KRESZ-szabályok megszegése miatt, amely után több, mint egymillió forintba került a helyreállítás – közölte a hvg.hu-val a vasúttársaság. Olyan motorkocsi is volt, amelyet miután megjavítottak egy vasúti átjáróban történt baleset után, és visszaengedtek a forgalomba, újra tönkretette egy szabálytalan autós. A balesetek, illetve a műszaki hibák miatt több dízel motorvonat most is javításra vár.
Egy igazán különleges mellékvonal
A Nagyatád–Somogyszob vonal amellett, hogy az ország egyik legszebb helyén haladó vasúti vonala, a legrövidebb is, igazi egzotikum: 9 kilométer az egész út, köztes megálló nincs, csak az induló és az érkező végállomás – ennyit hagytak meg az 1970-es évek nagy bezárási hullámában a Barcs–Somogyszob vonalból, azóta Nagyatádon túl még a síneket is felszedték. A távolból nézve a menetrendet logikátlannak tűnik, hogy ez a vonal még létezik, de aki egyszer is volt ott, érti, hogy mi a lényege, és hogy miért minősítik rendszeresen jó kihasználtságúnak: ez köti össze a járásközpont Nagyatádot a Gyékényes–Kaposvár–Dombóvár–Budapest vonallal, úgy, hogy amint beérkezik Somogyszobra a Kaposvárról jövő vonat, megvárja az arról átszállókat, majd indul Nagyatádra. A vonalon oda-vissza egy Bzmot ingázik – napi két vonatra van szükség ehhez, egy hajnaltól késő délelőttig jár, egy pedig déltől estig –, összesen naponta 16-szor, szóval az nem szokatlan, hogy ha az tönkremegy, akkor amíg meg nem javítják vagy nem hoznak újat, áll a forgalom, de a többhetes leállás így is szokatlan.
Somogyszobról amúgy Balatonszentgyörgy felé is indul egy vonal, ott 2009-ben állították le a személyszállítást. Tehervonatok még tizenegy évig jártak ott, 2020-ban azonban egy villámárvíz elmosta a vonal egy részét, és hiába ígéretek, azóta sem tették forgalomra alkalmassá. A MÁV tavaly erről azt írta: „A vasúttársaság jelenleg forrás hiányában nem tervezi a sérült pályaszakasz helyreállítását”.
A helyi hírportálnak, az Atádhír.hu-nak a MÁV még az év eleji hibákra reagálva írta azt, hogy több olyan alkatrészre van szükség, „amely beszerzése nehezen, vagy a gyártási körülmények változásából adódóan nem kivitelezhető”. Megkérdeztük a MÁV-ot, ezt úgy kell-e értenünk - főleg azzal együtt, hogy azóta már hetekre leállt a vasúti forgalom -, hogy hosszú távon is arra kell-e berendezkedni, hogy nem lesz elég motorvonat az országban, azt a választ kaptuk: „A vasúttársaság arra törekszik, hogy a vonatforgalomhoz szükséges járműveket biztosítsa.”
A Bzmotok amúgy nem annyira öregek, hogy sorozatosan kellene megjavíthatatlanul tönkremenniük: az első ilyen motorkocsik 1977-ben érkeztek meg ide Csehszlovákiából, utána egészen 1986-ig kapta a MÁV az újabbakat, majd az 1990-es években volt egy nagyobb átalakítási hullám. Ennyi idő után nyilván már el kell kezdeni selejtezni őket, de normál esetben még sok közülük javítható.
Stiller Ákos
A MÁV azt ígérte kérdésünkre: addig is, amíg nem sikerül minden szükséges javítást elvégezni, folyamatosan vizsgálják, hogy hogyan lehet átcsoportosítani a járműveket.