Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","shortLead":"A Chevrolet Silverado EV Trail Boss valós hatótávja bőven 750 kilométer felett alakul.","id":"20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1edb6a16-bb69-4683-b1d1-440a261efa94.jpg","index":0,"item":"38d658e8-c691-47d2-96fb-1809aeb6d602","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_itt-a-legujabb-hegyomlasnyi-amerikai-villanyauto-chevrolet-silverado-ev","timestamp":"2025. május. 23. 07:21","title":"Itt a legújabb hegyomlásnyi amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5faedec1-9c59-4afc-8dd1-6ada5eb46657","c_author":"Riba István","category":"360","description":"A Kádár-érában bevetett sajtóelnémítási módszereket kreatív formában alkalmazza az Orbán-kormány, csakhogy még az állampárt kézi vezérlése sem tudta elnémítani a demokratikus ellenzéket, amely komoly kockázatokat is vállalva, de megtalálta a módját, hogyan szóljon a nyilvánossághoz.","shortLead":"A Kádár-érában bevetett sajtóelnémítási módszereket kreatív formában alkalmazza az Orbán-kormány, csakhogy még...","id":"20250522_hvg-beszelo-kadar-rendszer-szamizdat-sajtoszabadsag-ugynokvadak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5faedec1-9c59-4afc-8dd1-6ada5eb46657.jpg","index":0,"item":"1fb28151-efe2-40cf-9372-b6174ba50e45","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-beszelo-kadar-rendszer-szamizdat-sajtoszabadsag-ugynokvadak","timestamp":"2025. május. 22. 18:04","title":"„Soha nem vitték el a nyolc szerkesztőt együtt” – mit tanulhatott Orbán abból, ahogy Kádárék bántak a szabad sajtóval?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03f6990f-af2d-470c-9c04-592f4aa012cd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nem terepasztalon és térképeken kell begyakorolni a teendőket, hanem az éles körülményeknek megfelelően kell végrehajtani a katonai terveket – magyarázza a Bloomberg rendszeres szemleírója, James Stavridis nyugalmazott tábornok.","shortLead":"Nem terepasztalon és térképeken kell begyakorolni a teendőket, hanem az éles körülményeknek megfelelően kell...","id":"20250522_James-Stavridis-NATO-Oroszorszag-Ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03f6990f-af2d-470c-9c04-592f4aa012cd.jpg","index":0,"item":"99e1a22f-09ac-4da8-96d0-e0156a22a084","keywords":null,"link":"/360/20250522_James-Stavridis-NATO-Oroszorszag-Ukrajna-haboru","timestamp":"2025. május. 22. 15:38","title":"Volt NATO-főparancsnok: Megahadgyakorlatokkal kell elriasztani Putyint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e0c65fb-f5bf-4d53-8190-ffb58e732b7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók egy olyan gömb formájú objektumra bukkantak az űrben, ami csak egy bizonyos hullámhosszon látható, az alakja pedig tökéletesen szimmetrikus.","shortLead":"Ausztrál kutatók egy olyan gömb formájú objektumra bukkantak az űrben, ami csak egy bizonyos hullámhosszon látható...","id":"20250521_tokeletes-plazmagomb-felfedezes-teleios-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e0c65fb-f5bf-4d53-8190-ffb58e732b7a.jpg","index":0,"item":"a34c3ccc-c475-4433-9dbd-2ca5cefe3f04","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_tokeletes-plazmagomb-felfedezes-teleios-urkutatas","timestamp":"2025. május. 21. 16:03","title":"Tökéletes plazmagömböt találtak az űr mélyén, a tudósok sem tudják, mit látnak pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b027a72-5f0a-4025-b932-0cce291757ee","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A felnőtt ruházati cikkek és cipők 2-10 dollárral drágulnak.","shortLead":"A felnőtt ruházati cikkek és cipők 2-10 dollárral drágulnak.","id":"20250522_nike-aremeles-dragulas-egyesult-allamok-donald-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b027a72-5f0a-4025-b932-0cce291757ee.jpg","index":0,"item":"f691c5df-a973-4310-a95b-9a4e62ab1f63","keywords":null,"link":"/kkv/20250522_nike-aremeles-dragulas-egyesult-allamok-donald-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 22. 15:22","title":"Árat emel Amerikában a Nike a Trump-vámok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04218dd5-e5ca-49e5-af51-9bd0d3d28594","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Nem nehéz kitalálni, mit csinál 1400 kisebb-nagyobb technológiai vállalat, több mint 600 befektető és 100 ország, köztük 35 európai állam képviselője egy helyen: megmutatják, megnézik, megbeszélik, hol tart és merre halad a világ. Szerdán megkezdődött a berlini GITEX Europe konferencia: fejlődésről, nyitottságról és magyar szemmel nézve elképesztő összegű befektetésekről.","shortLead":"Nem nehéz kitalálni, mit csinál 1400 kisebb-nagyobb technológiai vállalat, több mint 600 befektető és 100 ország...","id":"20250521_gitex-europe-2025-technologia-nyitottsag-innovacio-kazahsztan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04218dd5-e5ca-49e5-af51-9bd0d3d28594.jpg","index":0,"item":"969fd791-8fc2-4d42-8da3-3fee0c182d0e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_gitex-europe-2025-technologia-nyitottsag-innovacio-kazahsztan","timestamp":"2025. május. 21. 16:43","title":"Nyitott és bátor Európát emlegetve elindult a GITEX: „a tőke, a kód és a tehetség gyorsan beporozzák egymást”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48308ec0-2123-49de-96fe-39e3dd6fa1d9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Európába érkezett az A6-os Audi, az 5-ös BMW és a Mercedes E-osztály legfrissebb japán kihívója.","shortLead":"Európába érkezett az A6-os Audi, az 5-ös BMW és a Mercedes E-osztály legfrissebb japán kihívója.","id":"20250523_szemrevalo-luxusauto-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-lexus-es-szedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48308ec0-2123-49de-96fe-39e3dd6fa1d9.jpg","index":0,"item":"5b2f1039-982d-45c0-a92e-7d7928ea8b68","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_szemrevalo-luxusauto-a-most-eloszor-villanyautokent-is-elerheto-lexus-es-szedan","timestamp":"2025. május. 23. 07:59","title":"Szemrevaló luxusautó a most először villanyautóként is elérhető Lexus ES szedán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De számolniuk kell a kormány által követelt 89 milliárd forintos „szolidaritási” hozzájárulással, amelynek jogszerűségét a főváros vitatja.","shortLead":"De számolniuk kell a kormány által követelt 89 milliárd forintos „szolidaritási” hozzájárulással, amelynek...","id":"20250521_Hiaba-kerte-Sara-Botond-foispan-a-Kuria-nem-semmisiti-meg-Budapest-koltsegveteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e.jpg","index":0,"item":"ebc78c6a-2eb9-4871-a410-10079f1e02e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Hiaba-kerte-Sara-Botond-foispan-a-Kuria-nem-semmisiti-meg-Budapest-koltsegveteset","timestamp":"2025. május. 21. 16:12","title":"Hiába kérte Sára Botond főispán, a Kúria nem semmisíti meg Budapest költségvetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-rollerek ugyan joghézagokban gurulnak, de a Kúria szerint annyira azért nem, hogy annyit ne lehetne megállapítani: gépi hajtású járművekről van szó. A kormány azt ígéri, lesz KRESZ-módosítás, de azt nem árulják el, mikor. Pedig az e-rollerek szabályozása nagyon sürgős lenne.
Az elektromos roller gépi meghajtású jármű – döntött a Kúria egy ittas e-rolleres ügyében. A döntés még tavaly őszi, egyes beszámolók szerint a rendőrség mostanában kezdett el hivatkozni rá – pedig a döntésnek nem feltétlenül kellene befolyásolnia a rendőrök eljárási gyakorlatát. A rendőrség nem tudott statisztikai adatokkal szolgálni a hvg.hu-nak arról, hogy hány részeg e-rollerest kaptak el, hogyan intézkedtek velük szemben stb, mert arra hivatkoznak, hogy jogszabályi meghatározás híján nem tudni, mi az az e-roller.
"A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer elektromos roller járműkategóriát, így ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.
Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de egyesek akár kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhetnek. Ezekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető
– közölte a rendőrség. Ez praktikusan azt jelenti – ha jól értjük –, hogy az intézkedő rendőrön múlik, hogy az adott eszközt milyen járműkategóriának felelteti meg, majd az arra a kategóriára vonatkozó szabályokat kéri számon az eszköz vezetőjén.
Fazekas István
A rendőrség annyit megerősített, hogy gép meghajtású járművel el lehet követni járművezetés ittas állapotban bűncselekményt.
Büntetőügyekben gépi hajtású jármű
A szóban forgó bírósági ügy – annak nyomán, hogy ittas vezetésen értek a rendőrök egy e-rollerest – még 2021-ben kezdődött, azóta két bíróság is úgy ítélt, hogy a delikvens nem vezetett ittas állapotban járművet, mivel a hatályos jogszabályok szerint (a közlekedési szabályokról szóló KRESZ és a járművek műszaki szabályairól szóló KÖHÉM) az elektromos roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem. Márpedig ha nem jármű, akkor ittas vezetése nem számít ittas járművezetésnek.
A Kúria azonban máshogy látta, ezért az ügyet visszadobta az elsőfokú bíróságra. A Kúria ugyan elismerte, hogy az e-roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem, ugyanakkor a KRESZ-ben van egy általános járműfogalom: „közúti szállító- vagy vontatóeszköz”, illetve a jármű fogalma ennél is tágabban értelmezendő, hiszen járműnek a szárazföldi, vízi, légi személyszállító és teherhordó eszközöket szokás tekinteni. A Kúria arra is emlékeztetett, hogy
vannak olyan eszközök, amiket akár járműnek is tekinthetnénk, ám ezeket a KRESZ tételesen felsorolja, ilyen például a talicska vagy a babakocsi. Az elektromos roller nem szerepel a kivételek közt.
Tehát az e-roller jármű, ráadásul mivel motor („beépített erőgép”) hajtja, gépi meghajtású jármű. Ebbe a kategóriába tartozik például a villamos, és nem azonos a gépjárművek kategóriájával, ahova a gépkocsik és a motorkerékpárok tartoznak. Tehát mivel az e-roller gépi meghajtású jármű, büntetőügyekben ennek megfelelően kell megítélni.
Ha ittas vezetésről van szó, akkor ez minimum pénzbírságot, esetleg a jogosítvány bevonását jelenti.
Veres Viktor
A Kúria döntésének hatása lesz az összes folyamatban lévő ittas rollerezéses ügyre, illetve a jövőbeliekre. A jelek szerint a rendőrség is hivatkozik erre a döntésre, bár ez nem teljesen megalapozott, a döntés ugyanis csak arról szól, miként kell kezelni az e-rollereket büntetőügyekben, arról nem, hogy mondjuk egy közúti ellenőrzés során milyen eszköznek kell tekinteni. Vagy egyáltalán járműnek-e. A rendőrség beszámolók tanúsága szerint jellemzően a Pintér Sándor belügyminiszter által kiadott ukáznak megfelelően évek óta segédmotoros kerékpárként kezeli az e-rollereket – legalábbis ami az ittas vezetést illeti –, akiket így elkaptak, eddig abban reménykedhettek, hogy a bíróság majd felmenti őket.
Egyáltalán mi az az e-roller?
Az ittasan e-rollerezők utolsó reménysugara is elveszett ezzel, ugyanakkor az e-rollerek helyzete nem lett rendezettebb. Ami azt illeti, a rendőrségi gyakorlat sem konzekvens, hiszen ha az e-rollereket segédmotoros kerékpárnak tekintik, akkor a vezetőkön a bukósisakot, a jogosítványt, a járműre pedig a kötelező biztosítást is számon kellene kérniük. Még soha senki nem számolt be ilyesmiről.
Egyébként a rendőrök kerékpárként is kezelhetnék az elektromos rollereket.
A közhiedelemmel ellentétben kerékpározni is tilos ittasan, épp csak a kerékpárra nincs zéró tolerancia, a rendőr megítélésére van bízva, járművezetésre alkalmas állapotban van-e a delikvens.
Az e-rollerek továbbra is szinte teljes joghézagban leledznek, besorolásuk és szabályozásuk nagyon sürgős lenne. Jelen állás szerint nem szabályozott, milyen műszaki előírásoknak kell megfelelniük az e-rollereknek, olyan apróságokról nem beszélve, hogy hogyan lehet velük közlekedni. Például mehetnek-e úttesten, kerékpárúton, járdán? Egy reális szabályozásnak a járdáról le kellene tiltania őket, ott még a kerékpáros is csak erősen indokolt esetben (használhatatlan úttest) mehetnek. De a segédmotoros kerékpárok nem használhatják a kerékpárutakat és -sávokat, ami azért túlzás lenne.
MTVA / Bizományosi: Jászai Csaba
Milyen sebességhatárok vonatkoznak rájuk? És ahogy már felvetettük: kell-e bukósisakot hordani e-rollerezés közben? Esetleg csak lakott területen kívül bizonyos sebesség fölött, mint a kerékpárok esetében – utóbbi persze a létező legéletszerűtlenebb közlekedési szabály, szóval nem lenne meglepő, ha a kormány kiterjesztené. És kell-e kötelező biztosítást kötni az e-rollerekre? Kell rá jogosítvány? Hány éves kortól lehet vezetni? Lehet utast szállítani?
A kormány kerülgeti a forró KRESZ-t
A probléma nem új, az elektromos rollerek évek óta meglehetősen elterjedtek Magyarországon – főleg a fővárosban – is. A kormány állítólag dolgozik egy jogszabálymódosítás-csomagon – már évek óta. A dolog most ott áll, hogy „a KRESZ módosításának tárgyában beérkező javaslatok szakmai véleményezése és annak alapján a jogszabály-módosítás kialakítása folyamatban van. Ezt követően kezdődhet meg az előterjesztés közigazgatási, majd társadalmi egyeztetése” – közölte a hvg.hu-val az illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium.
A tárca továbbá megígérte, hogy
a társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetet a kormányzati honlapon elérhetővé fogják tenni.
Igaz, a közlekedési terület épp nemrég cserélt gazdát a kormányban, többször. Az új kormányban először a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban Vitézy Dávid államtitkár alá került, majd a Lázár János vezette építési tárcához – immár Vitézy nélkül. És az is igaz, hogy egy KRESZ-módosításhoz a Belügyminisztériumnak is lenne köze. Mindez azért többévnyi halogatást aligha indokol, még akkor sem, ha a KRESZ-t nem csak a rollerek miatt kellene módosítani, az egész jogszabály elavult, számos ponton életszerűtlen, és a többszöri ráncfelvarrás után túlságosan bonyolulttá vált.
Lázár János
Veres Viktor
Valószínűbb, hogy a kormány egész egyszerűen nem szívesen nyúl a KRESZ-hez, az autósokat akár csak érintőlegesen érintő minden változtatástól látványosan tartanak a Fideszben. Kivéve persze, ha mondjuk egy, az autótulajdonosoknak kedvező üzemanyag-ársapka választások előtti bevezetéséről van szó.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.
A Fidesz káderképzőjeként is emlegetett, bevallottan a nyugati közvélemény befolyásolását végző agytröszt brüsszeli részlege nehezen talál megfelelő helyszínt rendezvényeinek.