szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Cellákat és modulokat fog gyártani elektromos autókhoz Debrecen mellett a CATL, a tervek szerint jövőre már tesztüzemben, két év múlva élesben is. A gyárépítés során áprilisban végezhetnek a mélyépítési munkálatokkal. Két engedélyüket is megtámadták, de az építkezést nem kellett leállítaniuk.

Jövőre próbaüzemet tartana, 2025-ben pedig már élesben gyártaná az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges cellákat Debrecenben a CATL – írja a Telex.hu Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetőjére hivatkozva. A vezető szerint a tesztüzemi időszakban „viszonylag sok kínai munkatárs is érkezik”, de cég a jövőben magyarokkal, döntően debreceni és Debrecen környéki munkavállalókkal szeretné ellátni az üzemet. A gyártás automatikus lesz, így elsősorban gépkezelőket keresnek majd.

Szilágyi Balázs szerint munkaerő ügyében „egyelőre nincs rossz tapasztalatunk, részben az országos hírekkel ellentétben a mobilitásra is látunk jó példát, és mintha korábban debreceni kötődéssel bíró mérnökök inkább megnyerhetők lennének”.

Kiszámolták, mennyibe kerül az államnak egy-egy akkugyári munkahely

Akkora támogatást nyújt az akkugyáraknak a magyar állam, amivel van, amelyik öt évre letudhatja minden egyes dolgozója összes adóterhét.

A cég összesen 7,34 milliárd eurós (3000 milliárd forintos) beruházására jelentős, de a cég által nem kommentált mértékű állami támogatásokhoz is hozzájut (eddigi értesülések alapján 320 milliárd forint), a magyar állam jelenleg az Európai Bizottságnál igyekszik jóváhagyatni ezt.

Az építkezésről kiderült, hogy három fázisból áll majd, az első 109, a teljes projekt pedig 221 hektáros területen valósul majd meg. Ennek a területnek a 60 százalékát fogják beépíteni.

Áprilisra végeznek a jelenleg még zajló mélyépítési – földmunka, alapozás, cölöpözés – munkálatokkal. Utána jön a magasépítés, ám

a gyár létesítésére kapott két engedélyt – a Seveso iparbiztonsági-, és az IPPC egységes környezethasználati engedélyt – különböző keresetekkel megtámadták az azokat kiadó hatóságoknál.

A Telex szerint összesen hatan támadták meg a kérdéses engedélyeket, de a CATL még nem kapott olyan értesítést, amely alapján fel kellett volna függeszteni a munkálatokat.

Drágán megfizethetünk a kormány rögeszméjéért, hogy akkumulátor-nagyhatalommá teszi az országot

A környezetnek és a társadalomnak is benyújtja a számlát a kormány erőltetett akkumulátorgyár-építési törekvése, gazdaságilag pedig függő helyzetet teremt. AZ EU-ban repedezik az összetartás az e-autók ügyében.

A cellagyártáshoz nikkelt, kobaltot és mangánt használnak majd fel.

Szó esett a vízfelhasználásról is, eszerint:

  • az első fázisban napi 3378 köbméterre lesz szükség – legfőképp hűtésre;
  • a teljesen elkészült gyár pedig 10 000 köbmétert használ majd fel – naponta, de
  • mindehhez napi 18 ezer köbméteres kapacitású csővezetéket építenek ki.

Energiaigény:

  • az első fázisban 80 megawatt az átlagos,
  • a kész gyárnál 300 megawatt a tervezett maximális fogyasztás,
  • ebből napelemekkel 18 megawattot tudnak majd saját maguk előállítani.

A gyár illetékese szerint az autóipari szereplők és az itt kialakuló akkumulátoripari klaszter mellett azért esett a választás Magyarországra, és azon belül is Debrecenre,mert az állam ott tud víz- és energiaellátási-, közúti- és vasúti infrastruktúrával segíteni.

Kiszámolták, mennyibe kerül az államnak egy-egy akkugyári munkahely

Akkora támogatást nyújt az akkugyáraknak a magyar állam, amivel van, amelyik öt évre letudhatja minden egyes dolgozója összes adóterhét.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Pintér kirúgta a debreceni akkugyárról kritikus szakvéleményt író vízügyes vezetőt

Egy hónappal ezelőtt a területileg illetékes vízügyi hatóság olyan szakvéleményt adott a Debrecenbe tervezett kínai CATL-beruházásról, amely nem illett bele a kormányzati propagandába. Pintér Sándor menesztette a hatóság vezetőjét, írja a 24.hu, de azt nem tudni, hogy a kritikus szakvélemény és Kincses Dániel kirúgása összefügg-e egymással.