szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Ez derült ki a hétfőn megnyílt nagy autókiállításon Münchenben, ahol a legnagyobb elektromos autókat előállító kínai cég, a BYD hat új modellel is jelentkezett. És ott van még az amerikai Tesla is.

„Senki előtt sem titok, hogy a kínai autóipar – jelentős állami támogatással – alapjaiban akarja felforgatni az autópiacot Európában” – írta az európai autóipar egyik fő lobbistája a müncheni vásár megnyitására. Sigrid de Vries arra is rámutatott, hogy Európa csak a kezdete a kínai elektromos autók nagy offenzívájának, amely az egész világpiacra irányul. És az európaiak? „A Tesla és a kínaiak villámgyorsan fejlesztik az elektromos autók gyártását, míg az európaiak csak szépen lassan haladnak előre ezen a téren” – állapítja meg a svájci bankóriás, az UBS elemzése.

Európában már mindenki megtanulta, hogy a kínaiak piacvezetők az akkumulátorgyártásban, ez kiderült a tavalyi párizsi kiállításon, de az, hogy az elektromos autók terén is ennyire előre jutottak, az csak most vált nyilvánvalóvá Münchenben. Pedig a figyelmeztető jelek már megvoltak júliusban, amikor kiderült: minden tizedik elektromos autót a kínaiak adták el az európai piacon.

Mi aggasztja elsősorban az európai autógyártókat? Az, hogy a kínai elektromos autók viszonylag olcsók. A Tesla a drágább autók piacán okoz gondot, míg a kínaiak rámennek a 30 ezer euró alatti kategóriára. Ezzel pedig nemigen tudnak versenyre kelni az európai autógyárak. A kínaiak másik fő előnye az olcsóságon kívül az, hogy ők maguk állítják elő az akkumulátorokat, amelyek világszínvonalúak.

A BYD például azért hozott hat autót a müncheni vásárra, hogy a második félévben felgyorsítsa az eladásokat, hiszen júliusban csak 1900 elektromos autót adott el Európában. Michael Shu, a BYD európai igazgatója szerényen csak arról tájékoztatta a müncheni vásárt, hogy „a legmodernebb technológiával felszerelt elektromos autókat kínáljuk, amelyek maximálisan óvják a környezetet”.

A kínai tempó feldúlja az európai autógyártás egész rendszerét, hiszen hétéves ciklusra terveztek eddig a kontinens autógyárai, hogy bőségesen visszatérüljenek a fejlesztési kiadások és szép profit keletkezzen. Csakhogy egy új modellnek most nincs már hét éve.

A Tesla épp itt, a müncheni vásáron jelezte, hogy módosítani akarja a Tesla 3 modellt. „A Volkswagen ID.3 viszonylag új, de már öregnek látszik. Legfeljebb 3-4 évig tarthat a ciklusa, nem tovább“ – nyilatkozta a brüsszeli Politicónak Martin Benecke, a S&P Mobility szakértője. Sietett megosztani kétségeit is: „hogy lesz így versenyképes a Volkswagen a kínaiakkal?”

Kínai cégek több mint 4 millió elektromos autót adtak el eddig az idén

A pekingi Global Times arról számol be, hogy a kormány újabb támogatásról döntött az autóipar, elsősorban az elektromosautó-gyártás támogatására. Ennek eredményeképp a kínai autógyárak 27 millió autót akarnak eladni az idén az egész világon. Az elektromos autók világpiacán a kínaiak részesedése 60%. A világon az első hét hónapban 4,42 millió kínai elektromos autót adtak el, sokkal többet, mint amerikait vagy európait – büszkélkedik a Global Times, amely arra is rámutat, hogy a külföldi autógyárak egyre inkább keresik a stratégiai együttműködést a kínaiakkal. Erre jó példa a Volkswagen, amely már az ötvenes évek óta jelen van Kínában: most stratégiai együttműködési szerződést kötött az XPENG elektromos autókat gyártó kínai céggel. A Volkswagen máris 700 millió dollárt fektetett be az új közös vállalkozásba, amely elektromos autókat gyárt Kínában. Pekingben azzal számolnak, hogy a kínai autógyárak idén körülbelül 9 millió elektromos autót adnak el, ez 30%-os növekedést jelentene a tavalyihoz képest – írja a Global Times.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!