szerző:
Fülöp István
Tetszett a cikk?

Tömeges problémává vált, hogy aki a banki átutalást választja a visszaváltási díj elszámolásánál, az késve, akár napokkal, sőt hetekkel később (vagy soha) nem jut hozzá a pénzéhez. A Mohu minden felületen felhívja a figyelmet a „lassulásra”, azonban az ÁSZF-ből kiderül: valójában semmilyen kötelezettséget nem vállal a felmerülő problémák esetében, mert a Mohu „nem vállalja, szavatolja vagy garantálja bármilyen módon a szolgáltatás folyamatos, hibamentes és zavartalan működését”.

A Mol hulladékgazdálkodó leányvállalata, a Mohu által üzemeltetett visszaváltó automaták működéséről az elmúlt hetekben több magyarázó cikket is közölt a HVG. Ezekből kirajzolódott (és maga a Mohu is elismerte), hogy a rendszer jócskán alulméretezett, az automaták biztonságos és zavartalan működése egyelőre nem megoldott, főleg ott, ahol valóban nagy volumenben viszi vissza a lakosság a betétdíjas csomagolásokat. Gyakorlatilag tehát a hulladékkoncesszió birtokosa meglepődött azon, hogy az emberek elkezdték használni a féléves csúszással bevezetett kötelező visszaváltási rendszert (DRS).

A legújabb „dili” az automaták körül az, hogy ha a felhasználó a bankszámlájára kéri a visszaváltott palackok díját, nemhogy néhány másodpercen belül nem jön meg a pénz, de sokszor egy hétig sem. Egy olvasónk pedig jelezte, hogy a pénz nem a megadott bankszámlára érkezett meg.

Elmentünk 50 forintos palackokat visszaváltani, többnyire összejött, de láttunk cifra dolgokat

Sokan szembesülnek akadályokkal a július 2-vel már a gyártók számára is kötelező palackvisszaváltási rendszer működése során. Állandóan bedöglő és napokig meg nem javított automaták, szanaszét dobált régebbi, nem logós és a gépek által sokadjára is visszadobott újabb, logós palackok borzolják a felhasználók idegeit.

A Mohu egyébként büszke a fejlesztésre, hiszen a Portfoliónak a vállalat sajtóosztálya úgy nyilatkozott, hogy „a visszaváltási díj bankszámlára utalása magyar innováció, máshol Európában erre nincs lehetőség”, így a visszaváltás után fél percen belül ott van az összeg az applikációban regisztrált számlán, bár „előfordultak olyan esetek, amikor a rendszer terheltsége extrém magas volt, ilyenkor ez több időt is igénybe vehetett” – mondták a lapnak. Megnyugtatnak azonban mindenkit, hogy amennyiben az azonosítás sikeres volt, „biztosak lehetünk az utalásban”.

Isa, por és Mohu vogymuk

A probléma tehát nem ismeretlen az üzemeltetőnél sem, hiszen a REpont.hu honlapra ellátogatva felugró ablakban tájékoztatják a felhasználót a helyzetről.

„A REpont automatáknál a visszaváltást követően az utalások során lassulás tapasztalható. Amennyiben az azonosítás sikeres volt, türelmét kérjük, az összeg megérkezik a bankszámlájára. Abban az esetben, ha az azonosítás nem sikerült, kérjük válassza az utalvány visszatérítési módot” – írják.

Rossz automaták, félreutalt pénzek, hosszú sorok: vallottak a magyarok a palackok visszaváltásáról

Vacakoló mohus applikáció, torlódó sorok, hektikusan működő, gyakran rossz automaták – olvasóink tapasztalatai alapján még mindig köhécsel a kötelező palackvisszaváltás gyorsan felfutó rendszere. És bizony a panaszok kezelése is lassú.

A HVG munkatársa július 30-án, kedden váltott vissza 1500 forintnyi italcsomagolást, és mivel július elején valóban hamar megérkezett az utalás, most is ezt a megoldást választotta. A pénz azonban nem jött. Panaszával megkereste a Mohu ügyfélszolgálatát, ahonnan egy, a fentivel azonos szövegű sablonválasz érkezett.

Néhány nappal később, pénteken újabb levélben érdeklődött, amire az ügyfélszolgálat hétfő reggel reagált, ekkor már a telefonos alkalmazáson keresztül elérhető általános szerződési feltételekre hivatkozva.

Noha eszerint a kifizetéseknél az MNB 35/2017-es, a pénzforgalom lebonyolításáról szóló rendelete szerinti azonnali fizetési rendszer előírásai az irányadók (röviden, hogy az utalásnak 5 percen belül, de legkésőbb aznap meg kell történnie), figyelembe kell venni az alábbiakat is: az ÁSZF 8. pontja szerint a „Mohu minden észszerű erőfeszítést megtesz a Szolgáltatás hatékonyságának és folyamatosságának biztosítása érdekében. A Felhasználó tudomásul veszi, hogy a Szolgáltatás folyamatos üzemeltetése a Mohu előzetes tudta és szándéka ellenére is megszakadhat.”

Így folytatják:

„a Mohu ennek megfelelően nem vállalja, szavatolja, vagy garantálja bármilyen módon a Szolgáltatás folyamatos, hibamentes és zavartalan működését.”

Hozzáteszik még, hogy hiba esetén „a Mohu törekszik arra, hogy a szolgáltatás mielőbb újra elérhető legyen, de időbeli vállalást nem tesz a teljes vagy részleges helyreállítás tekintetében.”

Annyit ígérnek, hogy függő tranzakciók esetén a hiba megszűnésétől számított 8 munkanapon belül kiutalja a fennálló összeget a számlaszámra.

A REpont.hu-n elérhető adatvédelmi tájékoztató szerint az alkalmazáson belül a tranzakciókkal kapcsolatos panaszokat az applikációt üzemeltető MOL IT & Digital GBS Kft, valamint az alkalmazás technikai hátterét biztosító informatikai szolgáltató, a szlovák Sensoneo kezeli és dolgozza fel, de sem ebből, sem pedig az ÁSZF-ből nem derül ki, hogy kinek a felelőssége, ha az azonnali utalások napokat, heteket csúsznak.

Futhat a pénze után

Aki tehát letölti a REpont alkalmazást, azzal kénytelen szembesülni, hogy az bármikor leállhat, a pénze beragadhat, a Mohu pedig semmilyen garanciát nem vállal az általa üzemeltetett rendszer megjavítására, működőképessé tételére. Ha pedig a probléma esetleg megoldódik, akár további 8 napot is várhat az ügyfél a neki járó visszatérítésre.

Márpedig Magyarországon különösen érvényes Murphy első törvénye, hogy ami elromolhat, az el is romlik – az azonban még az edzettebbek számára is meglepő lehet, hogy milyen elánnal tolja el magától a Mohu a fellépő problémákat.

Döcögve indult a palackvisszaváltás a vendéglátóhelyeken is, nem árt odafigyelni az 50 forintjainkra

A kötelező visszaváltási rendszer nagy változásokat hoz a vendéglátósok és a kisboltok életébe is, hiszen július 1-je óta a korábbihoz képest merőben eltérő módon, főként mobil visszaváltó automaták segítségével kell megszabadulni az italcsomagolástól.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!