szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az európai autógyártók emelik a belsőégésű motoros autók árát, miközben kedvezményeket kínálnak az elektromos autókra, hogy növeljék utóbbiak arányát az eladásban. 2025-től ugyanis szigorodnak az uniós előírások a szén-dioxid-kibocsátásra. A francia autólobbi vezetője ki is fakadt a szabályozás miatt.

Az Európai Unió 2025-től drasztikusan csökkenti a járművek szén-dioxid-kibocsátási határértékét, aminek érdekében az autógyáraknak jelentősen növelniük kell az elektromos autók (EV-k) eladását – áll az MTI tudósításában. Az új szabályok eléréséhez a legtöbb gyártónak legalább 20 százalékos elektromos autóarányt kell teljesítenie, különben súlyos bírságokra számíthatnak. Ez nagy vállalás azt tekintve, hogy az európai autógyártókat tömörítő ACEA adatai szerint 2024-ben az eladások mindössze 13 százalékát tették ki az EV-k.

Az autógyártók, köztük a Volkswagen, a Stellantis és a Renault, az elmúlt hónapokban több száz euróval emelték a hagyományos benzinmotoros autók árát, ezzel párhuzamosan kedvezményekkel próbálják vonzóbbá tenni az elektromos modelleket.

A szigorítások épp egy nehéz időszakban lépnek életbe: az elektromos autók iránti kereslet gyenge, a támogatások csökkennek, és a kínai gyártók egyre erősebb versenyt jelentenek. Az iparág nyeresége tovább csökkenhet, hiszen az EV-k előállítása több pénzbe kerül, mint hagyományos társaiké. Eközben a járvány előtti eladások szintjét még mindig nem sikerült elérni (2024 20 százalékkal maradt alatta az autóipar), így több autógyártó is kénytelen volt profitfigyelmeztetést kiadni.

A szemünk előtt zajlik az európai autóipar agóniája, hatalmas leépítések jönnek

A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.

Számos európai politikus a célkitűzések újragondolását sürgeti Brüsszeltől. Az autógyártók pedig megkezdték az előkészületeket a bírságok elkerülésére, amelyek a jelenlegi eladási arányok alapján elérhetik a 15 milliárd eurót is – mondta Luca de Meo, az ACEA elnöke.

Az autógyártók mindenesetre abban bíznak, hogy Brüsszel enyhíteni fog a célkitűzésen, mert az ösztönzők folyamatos alkalmazása felemészti az iparági szereplők eleve csekély nyereségét.

„Egy bizonyos ponton elegünk lesz” – mondta Luc Chatel, a PFA francia autólobbi elnöke októberben a Párizsi Autószalon előtt újságíróknak. „Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és büntetést kapok a belsőégésű motoros járműveimre. Mit akarnak tőlem, hogy lovaskocsikat gyártsak?”

Se kecske, se káposzta?

Több szakértő arra figyelmeztet: az EU stratégiája visszaüthet, hiszen az EV-k piacán gyenge a növekedés, így egyáltalán nem biztos, hogy a benzines autók áremelése elegendő keresletet fog generálni.

A valóságban a belsőégésű motorral hajtott autók árának emelése a termelés csökkentését jelenti, és ettől az egész értéklánc és a beszállítók szenvedni fognak – mutatott rá egy iparági szakértő.

Az óriási gondokkal küzdő Volkswagent (amely példátlan módon németországi gyárak bezárását tervezi hónapok óta) érintené talán a legjobban az intézkedés a nagy értékesítési volumene miatt. A vállalat az elmúlt hónapokban már több piacon is csökkentette ID3 elektromos kisautójának árát, amivel az Németországban 30 ezer euró alá csökkent.

Gyártás alatt egy Volkswagen ID3 Drezdában
AFP / Jens Schlueter

Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzésért felelős vezetője szerint az európai EV-eladások – beleértve az EU-t, valamint Nagy-Britanniát, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot – az ideihez képest 2025-re 41 százalékkal 3,1 millió darabra ugranak.

Az eladások ösztönzése érdekében alkalmazott ösztönzőknek azonban ára van. Az Egyesült Királyságban például az ágazati képviselet számításai szerint az EV-célkitűzések idén 6 milliárd fontba kerülnek az autógyártóknak, ebből mintegy 4 milliárd fontot a kedvezményekre fordítanak.

A Barclays elemzői szerint a jövőben nagy üzlet lehet a kibocsátási átlagok csökkentése érdekében emissziós krediteket vásárolni azoktól, akik az EV-piacon nagy részesedéssel rendelkeznek. A japán Suzuki például a szóvivője tájékoztatása szerint októberben kötött a Geely tulajdonában lévő Volvóval egy ilyen megállapodást 2025-re. Ez a megállapodás szinte teljesen kiiktatja a bírságok veszélyét a Suzukira nézve.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!