Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
A kormány megint átírta a költségvetést, és Lázár Jánosra bízta Makovecz Imre életművének gondozását.
Egy hétfő este megjelent kormányhatározat szerint a kormány a szakképzésben dolgozó oktatók számára „biztosítja a szakképzési béreknek a gazdaság azonos ágazataiban alkalmazott átlagkeresethez, továbbá a köznevelés rendszerében bevezetésre került illetményekhez való igazítását, továbbá a mindenkori pedagógusbér-emeléssel azonos mértékű emelését”. Ennek jegyében 2025. január 1-jével átlagosan 21,2%-kal nőnek a bérek, és minden oktató esetében el kell érni legalább a havi 705 000 forintot. Ez utóbbi összeget jogszabályban is rögzítik majd.
A béremeléshez szükséges pénzt a szakképző iskolákat fenntartó közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok, illetve a bevett egyházak és és intézményeik is megkapják.
86 milliárd forintot osztottak ki közlekedési cégek között még a 2024-es költségvetésből „a megemelkedett energiaárak, az ágazatban megvalósuló béremelés és egyes további, a társaságok érdekkörén kívül eső költségnövekmények” fedezetére, de ez nem új pénz: 11 milliárdot a „vasúti személyszállítási közszolgáltatások költségtérítése” rovatból tettek át a „vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése” rovatba, 75 milliárdot pedig részben a Rezsivédelmi Alap állami tulajdonú társaságoknak szánt részéből, részben – és ez nem először fordul elő – a „hozzájárulás az EU költségvetéséhez” sorról lecsípve neveztek át „közlekedési közszolgáltatások költségtérítésének”.
A címzettek között ott vannak a MÁV, a Volán, a GYSEV, a HÉV szervezeti egységei és kisebb összegekkel több kisebb cég is.
Közutakról is döntött a kormány: jövőre 6, 2026–2027-ben 20 milliárd forintot szánnak „a koncessziós szerződésben vállalt állami feladatok ellátásához szükséges források biztosításával” a felsorolt „közútiinfrastruktúra-fejlesztési projektek vonatkozásában”. Ezek a következők:
Valószínűleg utoljára utaltak át hatalmas összeget, 290 milliárd forintot a Rezsivédelmi Alapból az Energiaügyi Minisztériumnak „rezsivédelmi szolgáltatás ellentételezésére”, mert az alap ez év végével megszűnik.
Valójában három minisztérium között dobják szét a kereteket: a lakossági rezsitámogatásokat az Energiaügyi kapja. A közintézményekét a Pénzügy kapná, ha a pénteken elfogadandó költségvetésben önálló fejezettel szereplő tárca nem ugyanazon a napon, január 1-jén szűnne meg, amikor a költségvetés hatályba lép.
De erre majd talál a kormány jogtechnikai megoldást. A közlekedési cégek rezsitámogatását az Építési és Közlekedési Minisztérium kapja meg, a honvédelmi forrásokat pedig a Honvédelmi Minisztériumhoz teszik át. Más kérdés, hogy a Nemzeti Bank szerint eddig nem mindig a célnak megfelelően használták ezeket a kereteket. 2023-ban összesen 2282 milliárd forintot költött el a kormány a rezsivédelmi alapból, de a Magyar Nemzeti Bank elemzése szerint ebből 298 milliárd olyan kifizetésekre ment, melyeket „egyéb, nem feltétlenül rezsivédelmi célokra” csoportosítottak át.
A kormány ezenkívül eltörölte a faanyagok exportjának 2022-ben bevezetett korlátozását, Makovecz Imre építész életművének gondozását pedig a Miniszterelnökség helyett Lázár János építési és közlekedési miniszterre bízta.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
Az Onet és Bloomberg úgy tudja, elismernék az orosz területi nyereségeket.
A kabinet szerint kiemelt nemzetgazdasági érdek fűződik a dunakeszi járműgyártás fenntartásához.