Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a315dfe6-1489-42bd-8434-c87b009c9d8d","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Gianni Infantino részt vett Donald Trump közel-keleti látogatásán, ezért nem ért oda időben a paraguayi kongresszusra.","shortLead":"Gianni Infantino részt vett Donald Trump közel-keleti látogatásán, ezért nem ért oda időben a paraguayi kongresszusra.","id":"20250516_labdarugas-fifa-gianni-infantino-keses-csanyi-sandor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a315dfe6-1489-42bd-8434-c87b009c9d8d.jpg","index":0,"item":"cae0fc5a-822d-4524-8f87-f16107af1345","keywords":null,"link":"/sport/20250516_labdarugas-fifa-gianni-infantino-keses-csanyi-sandor","timestamp":"2025. május. 16. 15:56","title":"Órákat késett a FIFA elnöke a saját kongresszusáról, Csányi Sándor sem várta meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15fb6818-e3ca-4bec-9279-52adfb5305c1","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A török fegyveres erők most a kurd gerillák rejtekhelyeinek megsemmisítésére törekednek.","shortLead":"A török fegyveres erők most a kurd gerillák rejtekhelyeinek megsemmisítésére törekednek.","id":"20250515_torokorszag-kurdisztani-munkaspart-pkk-hadmuvelet-eszak-irak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15fb6818-e3ca-4bec-9279-52adfb5305c1.jpg","index":0,"item":"9fdc7a5e-8557-405e-8844-b840c2a58475","keywords":null,"link":"/vilag/20250515_torokorszag-kurdisztani-munkaspart-pkk-hadmuvelet-eszak-irak","timestamp":"2025. május. 15. 13:41","title":"A törökök szerint még nem oszlott fel teljesen a Kurdisztáni Munkáspárt, ezért folytatják a hadműveleteket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szélsőjobboldali román elnökjelölt közben Orbán Viktor-idézettel és -arcképpel kampányol.","shortLead":"A szélsőjobboldali román elnökjelölt közben Orbán Viktor-idézettel és -arcképpel kampányol.","id":"20250515_Demeter-Szilard-szerint-erdelyi-magyar-nem-szavaz-Simionra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8693afac-9854-4564-b3cb-3387f35353c6.jpg","index":0,"item":"ce900066-8969-43b1-ae23-ba116aada9b9","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Demeter-Szilard-szerint-erdelyi-magyar-nem-szavaz-Simionra","timestamp":"2025. május. 15. 12:19","title":"Demeter Szilárd szerint erdélyi magyar ember nem szavaz Simionra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc775090-3748-4943-8e3d-c5db11c46b77","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Zavarba ejtő hangulat uralkodik a Balkánon és az orosz határ körül. EU-pártiságban licitálnak egymásra a pártok. A magyar kormánynak van igaza, vagy valamit a tagjelöltek tudnak jól? Vélemény.","shortLead":"Zavarba ejtő hangulat uralkodik a Balkánon és az orosz határ körül. EU-pártiságban licitálnak egymásra a pártok...","id":"20250516_Foldes-Andras-albania-europai-unio-balkan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc775090-3748-4943-8e3d-c5db11c46b77.jpg","index":0,"item":"ff50d005-2257-43c5-abbe-69b753d94e75","keywords":null,"link":"/360/20250516_Foldes-Andras-albania-europai-unio-balkan","timestamp":"2025. május. 16. 11:54","title":"Földes András: Megőrültek az albánok, miért kell nekik ennyire az EU?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb8a0133-c255-4f5c-92f7-c6fe441eb28e","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Igazuk volt a bíróságoknak, hogy nem töröltették a képet.","shortLead":"Igazuk volt a bíróságoknak, hogy nem töröltették a képet.","id":"20250515_alkotmanybirosag-hernadi-zsolt-garancsi-istvan-kutyasetaltatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb8a0133-c255-4f5c-92f7-c6fe441eb28e.jpg","index":0,"item":"dc989bc2-f74a-442d-8c80-ad840fbd2e12","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_alkotmanybirosag-hernadi-zsolt-garancsi-istvan-kutyasetaltatas","timestamp":"2025. május. 15. 20:06","title":"Az Alkotmánybíróság szerint belefér, hogy Hernádi Zsoltot kutyasétáltatás közben mutatták egy fotón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cdd8cbfb-dee3-4fc8-8ff4-5ee5e09fd1ef","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Isztambulban állapodtak meg a felek.","shortLead":"Isztambulban állapodtak meg a felek.","id":"20250516_oroszorszag-ukrajna-haboru-fogolycsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cdd8cbfb-dee3-4fc8-8ff4-5ee5e09fd1ef.jpg","index":0,"item":"be9ecd85-2b51-4f7a-9f20-069ac89267bb","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_oroszorszag-ukrajna-haboru-fogolycsere","timestamp":"2025. május. 16. 17:50","title":"Ezer-ezer fős fogolycserében állapodtak meg az oroszok és az ukránok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfa2dcdc-2cf0-4819-85c9-89b850fec8c2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Hivatalosan ilyenkor egy fizetésképtelenné vált társaság három nap elteltével csődbe megy.","shortLead":"Hivatalosan ilyenkor egy fizetésképtelenné vált társaság három nap elteltével csődbe megy.","id":"20250515_Bige-Laszlo-Nitrogenmuvek-fizeteskeptelenseg-lejart-kotveny-csod-80-milliard-forint-mutragya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfa2dcdc-2cf0-4819-85c9-89b850fec8c2.jpg","index":0,"item":"db8efb63-bfdc-40b3-b255-c1ba5a1723cb","keywords":null,"link":"/kkv/20250515_Bige-Laszlo-Nitrogenmuvek-fizeteskeptelenseg-lejart-kotveny-csod-80-milliard-forint-mutragya","timestamp":"2025. május. 15. 12:12","title":"Lejárt a kötvény, nem tudta visszafizetni a 80 milliárd forintot Bige László cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24b7b652-7fb1-45ef-8bbd-5f79f7164243","c_author":"Németh András","category":"360","description":"A putyini Oroszország évekkel Magyarország előtt jár a kormánynak nem tetsző civilszervezetek, médiumok és pártok megregulázását lehetővé tévő „külföldi ügynök” törvény elfogadásában, folyamatos szigorításában és alkalmazásában. A trend egyértelműnek tűnik, aki egy ilyen törvényt bevezet, az nem áll meg félmegoldásoknál. Moszkváról egyebek mellett Grúzia, Kirgizisztán és az egyelőre részben visszatáncoló Szlovákia vesz még példát.","shortLead":"A putyini Oroszország évekkel Magyarország előtt jár a kormánynak nem tetsző civilszervezetek, médiumok és pártok...","id":"20250515_oroszorszag-ugynoktorveny-ngo-navalnij-putyin-medvegyev-dodik-fico-orban-poloska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24b7b652-7fb1-45ef-8bbd-5f79f7164243.jpg","index":0,"item":"35064f3e-983d-46a0-9b87-30b7bb17d86f","keywords":null,"link":"/360/20250515_oroszorszag-ugynoktorveny-ngo-navalnij-putyin-medvegyev-dodik-fico-orban-poloska","timestamp":"2025. május. 15. 09:49","title":"Oroszországban már börtönt osztogatnak a magyar tervezethez hasonló szuverenitásvédelmi törvény alapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai villanyautókat sújtó uniós büntetővámok miatt a nagy gyártók váltottak a tisztán elektromos autókról. A hibrideknél élesedő árverseny tovább nehezíti a már most is szenvedő európai autószektor helyzetét.
Erősen verik a vészharangot az európai autógyártók, mert rohamosan szorulnak ki a kínai piacról, ráadásul a kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európán belül is. Bár a versenytorzító állami támogatásokkal felhizlalt kínai villanyautó-gyártás európai térnyerése ellen az Európai Unió (EU) kiegyenlítő vámokkal próbál védekezni, de a tisztán elektromos járművekre vonatkozó vámrendszerének megvannak a korlátai, amit Kína alaposan ki is használ.
A legkézenfekvőbb lépés, hogy autógyártóik fokozzák a hibrid járművek Európába irányuló exportját, és további modelleket terveznek az európai piacra, mivel az uniós büntetővámok nem vonatkoznak a hibrid autókra. Ennek eredménye, hogy iparági szakértők állítása szerint
a kínai hibridek Európába irányuló exportja idén 20 százalékkal, jövőre pedig még gyorsabban nő.
A legnagyobb kínai villanyautó-márka BYD más módszerekkel is folytatja a terjeszkedést a régióban. Stratégiájának része, hogy a gyártást és összeszerelést is az unión belülre helyezi át, így nem vonatkoznak rá az októberben elfogadott vámok. Noha a BYD szegedi üzemének építése még folyamatban van, Stella Li, a BYD európai vezetője a Capital üzleti magazinnak adott interjúban elárulta, hogy a gyár 2025 végén megkezdi a termelést: az első két modell, amelyet gyártanak, a Dolphin és az Atto 3 lesz.
Döntésük érthető, hiszen a kínai villanyautó-behozatalt az EU a már meglévő 10 százalékos alapvám mellett további akár 35,3 százalékos vámmal sújtja október végétől, hogy ellensúlyozzák az Európai Bizottság szerint tisztességtelen támogatásokat. E támogatások ugyanis olyan kihasználatlan kapacitásokat hoztak létre a kínai autógyártásban, hogy mostanra az uniós villanyautó-piac kétszeresét meghaladó, évi 3 millió felesleges e-autót képesek előállítani. Ráadásul az Egyesült Államokban és Kanadában a kínai gyártású e-autókra 100 százalékos vámot vetnek ki, így Európa az egyik legkézenfekvőbb felvevőpiac a kínai autógyártók számára.
A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.
Ahhoz, hogy megértsük e problémát, érdemes egy kis kitérőt tenni. Tudni kell, hogy Kína az utóbbi két évtizedben a történelem legnagyobb adósságbuborékát hozta létre: az ország a világgazdaság történetében soha nem látott méretű vállalati adósság- és ingatlanbuborékot fújt. Vállalati adósságállománya eléri a GDP 150 százalékát, a helyi önkormányzatok adóssága pedig a GDP további 80-90 százalékára rúgnak. A háztartások adóssága nem olyan magas, mint máshol, de nagy része a szenvedő ingatlanpiachoz kapcsolódik. Úgy tűnik, hogy Kína részben úgy próbál kilábalni a bajból, hogy a hitelekből felhizlalt kapacitásain hatalmas kereskedelmi többletet termel, így más országok finanszírozzák a mérlege rendbetételét. Ezzel viszont kereskedelmi háborút kockáztat.
Az autók külföldre termelését ráadásul a kínai gazdaság lassulása miatt a vártnál gyengébb belföldi autóeladások is hajtják, ennek eredménye, hogy
Kína – az e-autók terén elért dominanciájának köszönhetően – tavaly a világ legnagyobb autóexportőre lett, megelőzve Japánt.
Röviden tehát: a vámok mellett a lassuló belső kereslet motiválja a nagy kínai autógyártókat, hogy Európában stratégiát váltsanak, és inkább a hibridek exportjára összpontosítsanak, miközben a hazai túlkapacitást próbálják kezelni.
Döntésükben fontos szerepet játszik az is, hogy a legtöbbször benzin és elektromos áram kombinációjával működő hibridek egyre népszerűbbek Európában, mivel a vásárlók megfizethető kompromisszumnak tartják őket a tisztán belső égésű és a tisztán elektromos meghajtású autók között.
A tendencia már a számokban is jól látható: júliustól októberig az Európába irányuló hibridexport több mint háromszorosára, 65 800 darabra nőtt az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, megfordítva a 2023-ban észlelt csökkenő értékesítési tendenciát – derül ki a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adataiból.
Ennek eredménye, hogy a harmadik negyedévben a plug-in hibridek és hagyományos hibridek Európába irányuló exportja a teljes itteni jármű-értékesítésük 18 százalékát tette ki, ami az első negyedévi 9 százalékhoz képest duplázódás.
Az átrendeződés pedig abból is látható, hogy ezalatt az elektromos autók részaránya 62-ről 58 százalékra mérséklődött.
Az természetesen kérdés, hogy az EU meddig nézi jó szemmel a Kínából érkező egyre növekvő hibridimportot.
Milyen kínai hibrid modelleket vetnek be az uniós büntetővámok ellen?
Az amerikai rivális Teslával ellentétben a BYD tiszta és plug-in hibrid elektromos autókat is gyárt, de a jövőben a hibridek lesznek „a BYD európai stratégiájának középpontjában” – állítja Alfredo Altavilla, egy veterán autóipari szakértő, aki a Fiat Chrysler európai vezetőjeként dolgozott, és az év elején nevezték ki a kínai cég európai különleges tanácsadójává.
A BYD első körben a Seal U DM-i plug-in hibrid SUV-modelljével száll szembe a Volkswagen és a Toyota autóival, nem is rossz esélyekkel.
A modell ára 35 900 eurótól (15 millió forint) indul, ami 700 euróval olcsóbb, mint a Volkswagen (VW) legkelendőbb plug-in hibrid modellje, a Tiguan, és 10 százalékkal kínál alá a Toyota C-HR plug-in hibrid modelljének.
Az ár pedig még lejjebb is mehet, hiszen a China Auto News információi szerint a kínai vállalat azt is fontolgatja, hogy
magyarországi üzemében a tisztán elektromos autók mellett a későbbiekben hibrideket is gyárt majd.
Alessandro Grosso a BYD olaszországi területi igazgatója, aki októberben került a BYD-hez a Stellantistól, hangsúlyozza, hogy a plug-in hibridek már most a BYD európai eladásainak mintegy 70 százalékát adják.
Kína második legnagyobb autógyártója sem szeretne lemaradni: a Geely a múlt hónapban egy új plug-in hibridet mutatott be Lynk & Co márkanéven kifejezetten Európa számára, emellett a SAIC, amelynek az EU-ba irányuló e-autó exportját a legmagasabb, 45,3 százalékos büntetővámmal sújtják, közölte, hogy kifejezetten az európai piacra tervez új hibrid autókat, ezekkel ugyanis meg tudja kerülni a vámokat. A többi nagy gyártó is hasonló lépéseket tervez, a Nio például novemberben jelentette be, hogy – bár jelenleg még nem rendelkezik ilyen technológiával – 2026-tól már kifejezetten az európai piacra gyárt majd hibrideket.
A kínaiak ráadásul olyan hibridekben is gondolkodnak, melyekben a benzinmotor nem közvetlenül a hajtást szolgálja, hanem csupán generátorként működik, amennyiben az akkumulátor töltöttsége ezt megkívánja. E típusok nagy előnye a hatótáv: teli tank és teljes akkutöltés után indulva akár kétezer kilométert is megtehetünk velük megállás nélkül.
A kecskeméti Mercedes-üzem egy hónapos leállásának hírére utánajártunk, milyen hosszú termelési szünetet tart a több magyarországi autógyár.
Tovább éleződik az árverseny
Az európai autógyártók árengedményekkel reagálnak a növekvő kínai konkurenciára, miközben emelik a benzines autók árát.
Az új árazás további oka, hogy az unió január 1-jétől drasztikusan csökkenti a gépjárművek után számolt szén-dioxid-kibocsátás felső határát, ami azt jelenti, hogy az autógyártóknak – ahhoz, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat – az eladások legalább egyötödét elektromos meghajtású járművekkel kell teljesíteniük. Idén azonban a régióban eladott összes járműnek csak 13 százaléka volt elektromos – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból.
Bár a Kínából érkező növekvő export valóban intenzív árversenyt indíthat el az európai hibridjármű-piacon is, egyes szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy a kínai cégek valószínűleg óvatosabbak lesznek, mert attól tartanak, hogy újabb uniós vámokat vetnek ki rájuk.
„Ha a BYD 20 ezer eurós áron viszi Európába a Qin Plus-t, biztos vagyok benne, hogy az újabb földrengést váltana ki” – mondta a hibrid szedánra utalva Yale Zhang, az Automotive Foresight ügyvezető igazgatója.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.