Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hatóságok hamar a helyszínre érkeztek, elkapták és gyorsított eljárással bíróság elé állították a férfit. ","shortLead":"A hatóságok hamar a helyszínre érkeztek, elkapták és gyorsított eljárással bíróság elé állították a férfit. ","id":"20250425_bomba-fenyegetes-granat-nagykanizsa-husvethetfo-segelyhivo-bejelentes-bunugy-buncselekmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"f379265e-4cb1-4453-9a44-18572e4439c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_bomba-fenyegetes-granat-nagykanizsa-husvethetfo-segelyhivo-bejelentes-bunugy-buncselekmeny","timestamp":"2025. április. 25. 14:02","title":"Zavarta a nagykanizsai férfit a húsvéthétfőn tartott zenés mulatság, bombákkal és gránátokkal fenyegetőzve hívta fel a rendőröket ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Sokan attól tartanak, hogy Steve Witkoff túlságosan Moszkvának kedvező feltételekkel érkezett az orosz fővárosba.","shortLead":"Sokan attól tartanak, hogy Steve Witkoff túlságosan Moszkvának kedvező feltételekkel érkezett az orosz fővárosba.","id":"20250425_witkoff-putyin-beke-ukrajna-krim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63.jpg","index":0,"item":"289b13a3-a55e-49da-afde-7cd84426fde7","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_witkoff-putyin-beke-ukrajna-krim","timestamp":"2025. április. 25. 17:26","title":"Negyedjére találkozott Putyinnal Trump különmegbízottja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ezúttal azonban nem csak a magyar kormánynak szólt be, szerinte ez közép-európai hagyomány.","shortLead":"Ezúttal azonban nem csak a magyar kormánynak szólt be, szerinte ez közép-európai hagyomány.","id":"20250424_Hernadi-Zsoltnak-elege-van-az-extraprofit-adokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9501316c-beb9-4dc5-a0f4-42ee3bfd7251.jpg","index":0,"item":"31d54b0f-f31d-493e-8f6f-546a25473ba2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Hernadi-Zsoltnak-elege-van-az-extraprofit-adokbol","timestamp":"2025. április. 24. 12:16","title":"Hernádi Zsoltnak elege van az extraprofitadókból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91f9b793-88c4-47d2-97c7-390361275399","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250425_Marabu-Feknyuz-Videkfejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91f9b793-88c4-47d2-97c7-390361275399.jpg","index":0,"item":"07a47dab-8923-4981-aa5b-42ab48c4234b","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Marabu-Feknyuz-Videkfejlesztes","timestamp":"2025. április. 25. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Vidékfejlesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e719021-4def-4979-9a95-f0477a8dd91f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gondolatainknak és a képzeletünknek ereje van – ezt bizonyítja a pozitív imaginációs technika is, amelyet Szilágyi Áron háromszoros olimpiai bajnok kardvívó és Kenyeres András mentáltréner mutatott be a Penge podcast legújabb adásában.","shortLead":"A gondolatainknak és a képzeletünknek ereje van – ezt bizonyítja a pozitív imaginációs technika is, amelyet Szilágyi...","id":"20250424_penge-podcast-szilagyi-aron-kenyeres-andras-pozitiv-imaginacio-onbizalom-noveles-mentalis-gyakorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e719021-4def-4979-9a95-f0477a8dd91f.jpg","index":0,"item":"aef07cb0-7e23-4f65-995b-4725283888fa","keywords":null,"link":"/elet/20250424_penge-podcast-szilagyi-aron-kenyeres-andras-pozitiv-imaginacio-onbizalom-noveles-mentalis-gyakorlat","timestamp":"2025. április. 24. 11:07","title":"Ezzel a módszerrel jelentősen megnövelhetjük az önbizalmunkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a Külügyminisztérium nem tagadhatja meg az adatközlést, de Szijjártóék még fellebbezhetnek.","shortLead":"A bíróság szerint a Külügyminisztérium nem tagadhatja meg az adatközlést, de Szijjártóék még fellebbezhetnek.","id":"20250425_Szijjarto-Peter-kulugyminiszterium-adatigenyles-maganrepulo-torvenymodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"67eafe8d-370d-4366-80c1-2937bf073ddd","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Szijjarto-Peter-kulugyminiszterium-adatigenyles-maganrepulo-torvenymodositas","timestamp":"2025. április. 25. 14:31","title":"Törvényt módosított a kormány, ami alapján nem adja ki Szijjártó magánrepülős útjainak költségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8764a407-f0d6-4e45-8a8d-068001b1c67c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy nem csak kölcsönről szóló kölcsönszerződés kellett ahhoz, hogy megpróbálják átmenteni a jegybanki alapkezelő vagyonát, és még így sem sikerült.","shortLead":"Egy nem csak kölcsönről szóló kölcsönszerződés kellett ahhoz, hogy megpróbálják átmenteni a jegybanki alapkezelő...","id":"20250424_MNB-alapitvany-vagyonkezelo-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8764a407-f0d6-4e45-8a8d-068001b1c67c.jpg","index":0,"item":"f260327e-8229-4adf-97d3-6b2a6f20ed5d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_MNB-alapitvany-vagyonkezelo-szerzodes","timestamp":"2025. április. 24. 08:14","title":"Kiderült, hogyan próbálták volna Matolcsy Ádám körébe átjátszani az MNB-alapítvány vagyonkezelő cégét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1925b7d1-7802-4ef3-94a4-47154196e512","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Csányi Sándor eddig elnök-vezérigazgatóként, ezt követően már csak elnökként vezeti az OTP Bankot, vezérigazgatói székét fia, Csányi Péter kapta meg.","shortLead":"Csányi Sándor eddig elnök-vezérigazgatóként, ezt követően már csak elnökként vezeti az OTP Bankot, vezérigazgatói...","id":"20250425_otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-orban-viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1925b7d1-7802-4ef3-94a4-47154196e512.jpg","index":0,"item":"3f8274d1-3817-49a9-93a5-3b5b17a88af9","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-orban-viktor-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 11:05","title":"Csányi Sándor fia, Csányi Péter lett az OTP új vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai villanyautókat sújtó uniós büntetővámok miatt a nagy gyártók váltottak a tisztán elektromos autókról. A hibrideknél élesedő árverseny tovább nehezíti a már most is szenvedő európai autószektor helyzetét.
Erősen verik a vészharangot az európai autógyártók, mert rohamosan szorulnak ki a kínai piacról, ráadásul a kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európán belül is. Bár a versenytorzító állami támogatásokkal felhizlalt kínai villanyautó-gyártás európai térnyerése ellen az Európai Unió (EU) kiegyenlítő vámokkal próbál védekezni, de a tisztán elektromos járművekre vonatkozó vámrendszerének megvannak a korlátai, amit Kína alaposan ki is használ.
A legkézenfekvőbb lépés, hogy autógyártóik fokozzák a hibrid járművek Európába irányuló exportját, és további modelleket terveznek az európai piacra, mivel az uniós büntetővámok nem vonatkoznak a hibrid autókra. Ennek eredménye, hogy iparági szakértők állítása szerint
a kínai hibridek Európába irányuló exportja idén 20 százalékkal, jövőre pedig még gyorsabban nő.
A legnagyobb kínai villanyautó-márka BYD más módszerekkel is folytatja a terjeszkedést a régióban. Stratégiájának része, hogy a gyártást és összeszerelést is az unión belülre helyezi át, így nem vonatkoznak rá az októberben elfogadott vámok. Noha a BYD szegedi üzemének építése még folyamatban van, Stella Li, a BYD európai vezetője a Capital üzleti magazinnak adott interjúban elárulta, hogy a gyár 2025 végén megkezdi a termelést: az első két modell, amelyet gyártanak, a Dolphin és az Atto 3 lesz.
Döntésük érthető, hiszen a kínai villanyautó-behozatalt az EU a már meglévő 10 százalékos alapvám mellett további akár 35,3 százalékos vámmal sújtja október végétől, hogy ellensúlyozzák az Európai Bizottság szerint tisztességtelen támogatásokat. E támogatások ugyanis olyan kihasználatlan kapacitásokat hoztak létre a kínai autógyártásban, hogy mostanra az uniós villanyautó-piac kétszeresét meghaladó, évi 3 millió felesleges e-autót képesek előállítani. Ráadásul az Egyesült Államokban és Kanadában a kínai gyártású e-autókra 100 százalékos vámot vetnek ki, így Európa az egyik legkézenfekvőbb felvevőpiac a kínai autógyártók számára.
A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.
Ahhoz, hogy megértsük e problémát, érdemes egy kis kitérőt tenni. Tudni kell, hogy Kína az utóbbi két évtizedben a történelem legnagyobb adósságbuborékát hozta létre: az ország a világgazdaság történetében soha nem látott méretű vállalati adósság- és ingatlanbuborékot fújt. Vállalati adósságállománya eléri a GDP 150 százalékát, a helyi önkormányzatok adóssága pedig a GDP további 80-90 százalékára rúgnak. A háztartások adóssága nem olyan magas, mint máshol, de nagy része a szenvedő ingatlanpiachoz kapcsolódik. Úgy tűnik, hogy Kína részben úgy próbál kilábalni a bajból, hogy a hitelekből felhizlalt kapacitásain hatalmas kereskedelmi többletet termel, így más országok finanszírozzák a mérlege rendbetételét. Ezzel viszont kereskedelmi háborút kockáztat.
Az autók külföldre termelését ráadásul a kínai gazdaság lassulása miatt a vártnál gyengébb belföldi autóeladások is hajtják, ennek eredménye, hogy
Kína – az e-autók terén elért dominanciájának köszönhetően – tavaly a világ legnagyobb autóexportőre lett, megelőzve Japánt.
Röviden tehát: a vámok mellett a lassuló belső kereslet motiválja a nagy kínai autógyártókat, hogy Európában stratégiát váltsanak, és inkább a hibridek exportjára összpontosítsanak, miközben a hazai túlkapacitást próbálják kezelni.
Döntésükben fontos szerepet játszik az is, hogy a legtöbbször benzin és elektromos áram kombinációjával működő hibridek egyre népszerűbbek Európában, mivel a vásárlók megfizethető kompromisszumnak tartják őket a tisztán belső égésű és a tisztán elektromos meghajtású autók között.
A tendencia már a számokban is jól látható: júliustól októberig az Európába irányuló hibridexport több mint háromszorosára, 65 800 darabra nőtt az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, megfordítva a 2023-ban észlelt csökkenő értékesítési tendenciát – derül ki a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adataiból.
Ennek eredménye, hogy a harmadik negyedévben a plug-in hibridek és hagyományos hibridek Európába irányuló exportja a teljes itteni jármű-értékesítésük 18 százalékát tette ki, ami az első negyedévi 9 százalékhoz képest duplázódás.
Az átrendeződés pedig abból is látható, hogy ezalatt az elektromos autók részaránya 62-ről 58 százalékra mérséklődött.
Az természetesen kérdés, hogy az EU meddig nézi jó szemmel a Kínából érkező egyre növekvő hibridimportot.
Milyen kínai hibrid modelleket vetnek be az uniós büntetővámok ellen?
Az amerikai rivális Teslával ellentétben a BYD tiszta és plug-in hibrid elektromos autókat is gyárt, de a jövőben a hibridek lesznek „a BYD európai stratégiájának középpontjában” – állítja Alfredo Altavilla, egy veterán autóipari szakértő, aki a Fiat Chrysler európai vezetőjeként dolgozott, és az év elején nevezték ki a kínai cég európai különleges tanácsadójává.
A BYD első körben a Seal U DM-i plug-in hibrid SUV-modelljével száll szembe a Volkswagen és a Toyota autóival, nem is rossz esélyekkel.
A modell ára 35 900 eurótól (15 millió forint) indul, ami 700 euróval olcsóbb, mint a Volkswagen (VW) legkelendőbb plug-in hibrid modellje, a Tiguan, és 10 százalékkal kínál alá a Toyota C-HR plug-in hibrid modelljének.
Az ár pedig még lejjebb is mehet, hiszen a China Auto News információi szerint a kínai vállalat azt is fontolgatja, hogy
magyarországi üzemében a tisztán elektromos autók mellett a későbbiekben hibrideket is gyárt majd.
Alessandro Grosso a BYD olaszországi területi igazgatója, aki októberben került a BYD-hez a Stellantistól, hangsúlyozza, hogy a plug-in hibridek már most a BYD európai eladásainak mintegy 70 százalékát adják.
Kína második legnagyobb autógyártója sem szeretne lemaradni: a Geely a múlt hónapban egy új plug-in hibridet mutatott be Lynk & Co márkanéven kifejezetten Európa számára, emellett a SAIC, amelynek az EU-ba irányuló e-autó exportját a legmagasabb, 45,3 százalékos büntetővámmal sújtják, közölte, hogy kifejezetten az európai piacra tervez új hibrid autókat, ezekkel ugyanis meg tudja kerülni a vámokat. A többi nagy gyártó is hasonló lépéseket tervez, a Nio például novemberben jelentette be, hogy – bár jelenleg még nem rendelkezik ilyen technológiával – 2026-tól már kifejezetten az európai piacra gyárt majd hibrideket.
A kínaiak ráadásul olyan hibridekben is gondolkodnak, melyekben a benzinmotor nem közvetlenül a hajtást szolgálja, hanem csupán generátorként működik, amennyiben az akkumulátor töltöttsége ezt megkívánja. E típusok nagy előnye a hatótáv: teli tank és teljes akkutöltés után indulva akár kétezer kilométert is megtehetünk velük megállás nélkül.
A kecskeméti Mercedes-üzem egy hónapos leállásának hírére utánajártunk, milyen hosszú termelési szünetet tart a több magyarországi autógyár.
Tovább éleződik az árverseny
Az európai autógyártók árengedményekkel reagálnak a növekvő kínai konkurenciára, miközben emelik a benzines autók árát.
Az új árazás további oka, hogy az unió január 1-jétől drasztikusan csökkenti a gépjárművek után számolt szén-dioxid-kibocsátás felső határát, ami azt jelenti, hogy az autógyártóknak – ahhoz, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat – az eladások legalább egyötödét elektromos meghajtású járművekkel kell teljesíteniük. Idén azonban a régióban eladott összes járműnek csak 13 százaléka volt elektromos – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból.
Bár a Kínából érkező növekvő export valóban intenzív árversenyt indíthat el az európai hibridjármű-piacon is, egyes szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy a kínai cégek valószínűleg óvatosabbak lesznek, mert attól tartanak, hogy újabb uniós vámokat vetnek ki rájuk.
„Ha a BYD 20 ezer eurós áron viszi Európába a Qin Plus-t, biztos vagyok benne, hogy az újabb földrengést váltana ki” – mondta a hibrid szedánra utalva Yale Zhang, az Automotive Foresight ügyvezető igazgatója.