Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"65 embert vert át, ezzel 14 millió forintot szerzett egy Hajdú-Bihar vármegyei férfi, aki a bizniszbe az élettársát és két barátját is bevonta.","shortLead":"65 embert vert át, ezzel 14 millió forintot szerzett egy Hajdú-Bihar vármegyei férfi, aki a bizniszbe az élettársát és...","id":"20250106_online-csalas-buncselekmeny-hajdu-bihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"26714b70-49b8-41bf-81a4-ee5e13547582","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_online-csalas-buncselekmeny-hajdu-bihar","timestamp":"2025. január. 06. 10:19","title":"Mobil garázzsal vert át embereket, számlát is adott az online csaló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","shortLead":"A családja szerint rendőri túlkapás történt. A rendőrség szerint az intézkedés jogszerű és arányos volt.","id":"20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d90561-553e-4278-830b-727f79ff22ce.jpg","index":0,"item":"6f4eae24-248a-4bcb-bb37-952c45d514b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_zagyvarekas-rendori-intezkedes-meghalt","timestamp":"2025. január. 06. 08:48","title":"„Rosszul vagyok, nem bírom!” – videó került elő a férfiról, aki rendőri intézkedés közben halt meg Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"712b134c-c406-44ab-9378-daa3ab703115","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Megvolt az első idei sorsolás.","shortLead":"Megvolt az első idei sorsolás.","id":"20250104_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/712b134c-c406-44ab-9378-daa3ab703115.jpg","index":0,"item":"0efc4046-0444-46de-86ce-ce6d364c41d0","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai","timestamp":"2025. január. 04. 20:00","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052","c_author":"HVG","category":"elet","description":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","shortLead":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","id":"20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052.jpg","index":0,"item":"973e3d7d-16e8-4d45-a759-80cd8b31dcfc","keywords":null,"link":"/elet/20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. január. 04. 13:06","title":"315 macskát mentett meg 2024-ben a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"152cc641-c377-4f79-8118-fa335d9f727c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nem sokkal a beiktatása előtt, és nem sokkal Orbán Viktor hasonló látogatása után kereste fel Giorgia Meloni olasz kormányfő Donald Trumpot floridai birtokán. Szóba került köztük az ukrajnai háború, a Közel-Kelet és gazdasági témák is.","shortLead":"Nem sokkal a beiktatása előtt, és nem sokkal Orbán Viktor hasonló látogatása után kereste fel Giorgia Meloni olasz...","id":"20250105_Orban-utan-Meloni-is-Floridaba-ment-Trumphoz-aki-fantasztikus-nonek-nevezte-az-olasz-miniszterelnokot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/152cc641-c377-4f79-8118-fa335d9f727c.jpg","index":0,"item":"1d3858a1-0b78-4787-b977-5514d1e48c95","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Orban-utan-Meloni-is-Floridaba-ment-Trumphoz-aki-fantasztikus-nonek-nevezte-az-olasz-miniszterelnokot","timestamp":"2025. január. 05. 09:36","title":"Meloni is Floridába ment Trumphoz, aki “fantasztikus nőnek” nevezte az olasz miniszterelnököt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e131a43f-2d1e-4eb6-8a25-19e368bb2042","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hulladékkoncesszió nyertesének döntése nyomán a Viridis-Pannonia Nkft. helyett január elsejétől a Kaposvári Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. látta el a hulladékgazdálkodási feladatokat, a helyiek azonban folyamatosan demostráltak a döntés ellen, amelyet a térség fideszes képviselője is kritizált. A Mohu végül megállapodott a helyi céggel, 2025-ben még biztos ők ürítik a kukákat.","shortLead":"A hulladékkoncesszió nyertesének döntése nyomán a Viridis-Pannonia Nkft. helyett január elsejétől a Kaposvári...","id":"20250104_Nagykanizsa-mohu-szemethaboru-meghatralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e131a43f-2d1e-4eb6-8a25-19e368bb2042.jpg","index":0,"item":"beb2cf77-585b-4de4-92e7-8f2339dbed04","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_Nagykanizsa-mohu-szemethaboru-meghatralas","timestamp":"2025. január. 04. 11:57","title":"Megállapodott a Mohu a nagykanizsai céggel, amiért tüntettek a helyiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni azonban, hogy az akciót a szabadságán elkövető ellenzéki aktivista hogyan gátolta az utasok kiszolgálását politikai érdekből.","shortLead":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni...","id":"20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"e92d6ef1-710c-4535-b1d5-bbe5168825b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","timestamp":"2025. január. 05. 13:59","title":"Lázár azt állítja, ő nem akarta kirúgatni a batidai kastélynál akciózó kutyapártos MÁV-alkalmazottat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai villanyautókat sújtó uniós büntetővámok miatt a nagy gyártók váltottak a tisztán elektromos autókról. A hibrideknél élesedő árverseny tovább nehezíti a már most is szenvedő európai autószektor helyzetét.
Erősen verik a vészharangot az európai autógyártók, mert rohamosan szorulnak ki a kínai piacról, ráadásul a kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európán belül is. Bár a versenytorzító állami támogatásokkal felhizlalt kínai villanyautó-gyártás európai térnyerése ellen az Európai Unió (EU) kiegyenlítő vámokkal próbál védekezni, de a tisztán elektromos járművekre vonatkozó vámrendszerének megvannak a korlátai, amit Kína alaposan ki is használ.
A legkézenfekvőbb lépés, hogy autógyártóik fokozzák a hibrid járművek Európába irányuló exportját, és további modelleket terveznek az európai piacra, mivel az uniós büntetővámok nem vonatkoznak a hibrid autókra. Ennek eredménye, hogy iparági szakértők állítása szerint
a kínai hibridek Európába irányuló exportja idén 20 százalékkal, jövőre pedig még gyorsabban nő.
A legnagyobb kínai villanyautó-márka BYD más módszerekkel is folytatja a terjeszkedést a régióban. Stratégiájának része, hogy a gyártást és összeszerelést is az unión belülre helyezi át, így nem vonatkoznak rá az októberben elfogadott vámok. Noha a BYD szegedi üzemének építése még folyamatban van, Stella Li, a BYD európai vezetője a Capital üzleti magazinnak adott interjúban elárulta, hogy a gyár 2025 végén megkezdi a termelést: az első két modell, amelyet gyártanak, a Dolphin és az Atto 3 lesz.
Döntésük érthető, hiszen a kínai villanyautó-behozatalt az EU a már meglévő 10 százalékos alapvám mellett további akár 35,3 százalékos vámmal sújtja október végétől, hogy ellensúlyozzák az Európai Bizottság szerint tisztességtelen támogatásokat. E támogatások ugyanis olyan kihasználatlan kapacitásokat hoztak létre a kínai autógyártásban, hogy mostanra az uniós villanyautó-piac kétszeresét meghaladó, évi 3 millió felesleges e-autót képesek előállítani. Ráadásul az Egyesült Államokban és Kanadában a kínai gyártású e-autókra 100 százalékos vámot vetnek ki, így Európa az egyik legkézenfekvőbb felvevőpiac a kínai autógyártók számára.
Ahhoz, hogy megértsük e problémát, érdemes egy kis kitérőt tenni. Tudni kell, hogy Kína az utóbbi két évtizedben a történelem legnagyobb adósságbuborékát hozta létre: az ország a világgazdaság történetében soha nem látott méretű vállalati adósság- és ingatlanbuborékot fújt. Vállalati adósságállománya eléri a GDP 150 százalékát, a helyi önkormányzatok adóssága pedig a GDP további 80-90 százalékára rúgnak. A háztartások adóssága nem olyan magas, mint máshol, de nagy része a szenvedő ingatlanpiachoz kapcsolódik. Úgy tűnik, hogy Kína részben úgy próbál kilábalni a bajból, hogy a hitelekből felhizlalt kapacitásain hatalmas kereskedelmi többletet termel, így más országok finanszírozzák a mérlege rendbetételét. Ezzel viszont kereskedelmi háborút kockáztat.
Az autók külföldre termelését ráadásul a kínai gazdaság lassulása miatt a vártnál gyengébb belföldi autóeladások is hajtják, ennek eredménye, hogy
Kína – az e-autók terén elért dominanciájának köszönhetően – tavaly a világ legnagyobb autóexportőre lett, megelőzve Japánt.
Röviden tehát: a vámok mellett a lassuló belső kereslet motiválja a nagy kínai autógyártókat, hogy Európában stratégiát váltsanak, és inkább a hibridek exportjára összpontosítsanak, miközben a hazai túlkapacitást próbálják kezelni.
Döntésükben fontos szerepet játszik az is, hogy a legtöbbször benzin és elektromos áram kombinációjával működő hibridek egyre népszerűbbek Európában, mivel a vásárlók megfizethető kompromisszumnak tartják őket a tisztán belső égésű és a tisztán elektromos meghajtású autók között.
A tendencia már a számokban is jól látható: júliustól októberig az Európába irányuló hibridexport több mint háromszorosára, 65 800 darabra nőtt az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, megfordítva a 2023-ban észlelt csökkenő értékesítési tendenciát – derül ki a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adataiból.
Ennek eredménye, hogy a harmadik negyedévben a plug-in hibridek és hagyományos hibridek Európába irányuló exportja a teljes itteni jármű-értékesítésük 18 százalékát tette ki, ami az első negyedévi 9 százalékhoz képest duplázódás.
Az átrendeződés pedig abból is látható, hogy ezalatt az elektromos autók részaránya 62-ről 58 százalékra mérséklődött.
Az természetesen kérdés, hogy az EU meddig nézi jó szemmel a Kínából érkező egyre növekvő hibridimportot.
Milyen kínai hibrid modelleket vetnek be az uniós büntetővámok ellen?
Az amerikai rivális Teslával ellentétben a BYD tiszta és plug-in hibrid elektromos autókat is gyárt, de a jövőben a hibridek lesznek „a BYD európai stratégiájának középpontjában” – állítja Alfredo Altavilla, egy veterán autóipari szakértő, aki a Fiat Chrysler európai vezetőjeként dolgozott, és az év elején nevezték ki a kínai cég európai különleges tanácsadójává.
A BYD első körben a Seal U DM-i plug-in hibrid SUV-modelljével száll szembe a Volkswagen és a Toyota autóival, nem is rossz esélyekkel.
A modell ára 35 900 eurótól (15 millió forint) indul, ami 700 euróval olcsóbb, mint a Volkswagen (VW) legkelendőbb plug-in hibrid modellje, a Tiguan, és 10 százalékkal kínál alá a Toyota C-HR plug-in hibrid modelljének.
Az ár pedig még lejjebb is mehet, hiszen a China Auto News információi szerint a kínai vállalat azt is fontolgatja, hogy
magyarországi üzemében a tisztán elektromos autók mellett a későbbiekben hibrideket is gyárt majd.
Alessandro Grosso a BYD olaszországi területi igazgatója, aki októberben került a BYD-hez a Stellantistól, hangsúlyozza, hogy a plug-in hibridek már most a BYD európai eladásainak mintegy 70 százalékát adják.
Kína második legnagyobb autógyártója sem szeretne lemaradni: a Geely a múlt hónapban egy új plug-in hibridet mutatott be Lynk & Co márkanéven kifejezetten Európa számára, emellett a SAIC, amelynek az EU-ba irányuló e-autó exportját a legmagasabb, 45,3 százalékos büntetővámmal sújtják, közölte, hogy kifejezetten az európai piacra tervez új hibrid autókat, ezekkel ugyanis meg tudja kerülni a vámokat. A többi nagy gyártó is hasonló lépéseket tervez, a Nio például novemberben jelentette be, hogy – bár jelenleg még nem rendelkezik ilyen technológiával – 2026-tól már kifejezetten az európai piacra gyárt majd hibrideket.
A kínaiak ráadásul olyan hibridekben is gondolkodnak, melyekben a benzinmotor nem közvetlenül a hajtást szolgálja, hanem csupán generátorként működik, amennyiben az akkumulátor töltöttsége ezt megkívánja. E típusok nagy előnye a hatótáv: teli tank és teljes akkutöltés után indulva akár kétezer kilométert is megtehetünk velük megállás nélkül.
Tovább éleződik az árverseny
Az európai autógyártók árengedményekkel reagálnak a növekvő kínai konkurenciára, miközben emelik a benzines autók árát.
Az új árazás további oka, hogy az unió január 1-jétől drasztikusan csökkenti a gépjárművek után számolt szén-dioxid-kibocsátás felső határát, ami azt jelenti, hogy az autógyártóknak – ahhoz, hogy elkerüljék a súlyos bírságokat – az eladások legalább egyötödét elektromos meghajtású járművekkel kell teljesíteniük. Idén azonban a régióban eladott összes járműnek csak 13 százaléka volt elektromos – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adataiból.
Bár a Kínából érkező növekvő export valóban intenzív árversenyt indíthat el az európai hibridjármű-piacon is, egyes szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy a kínai cégek valószínűleg óvatosabbak lesznek, mert attól tartanak, hogy újabb uniós vámokat vetnek ki rájuk.
„Ha a BYD 20 ezer eurós áron viszi Európába a Qin Plus-t, biztos vagyok benne, hogy az újabb földrengést váltana ki” – mondta a hibrid szedánra utalva Yale Zhang, az Automotive Foresight ügyvezető igazgatója.
A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.