szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az indiai, Hong Kong-i, vietnámi és Seychelle-szigeteki fedő cégeknek értékesített hajók jóval magasabb áron keltek el, mintha máshol értékesítették volna őket.

Több mint 6 milliárd dollárral gazdagodtak 2022 óta azok a hajótulajdonosok, akik különböző fedő cégeken keresztül az oroszoknak értékesítették a hajóikat – írja a Guardian, a holland Follow the Money nevű oknyomozó portálra hivatkozva.

A lap azt írja, hogy európai és amerikai tulajdonosok legalább 230, idősödő tankerhajót adtak el az árnyékflotta számára, amivel Oroszország többek között ki tudja kerülni az európai olaj szankciókat, ami fontos a háború finanszírozása szempontjából is.

A legtöbb hajót görög tulajdonosok értékesítették, összesen 127 darabot. A hajók persze hivatalosan nem orosz tulajdonban vannak, hanem vietnámi, indiai, Hong Kong-i vagy éppen Seychelle-szigetekre bejegyzett cégek nevén, az európai hatóságok azonban úgy vélik, ezekkel többek között orosz olajat szállítanak, hírszerzési tevékenységet végeznek vagy éppen tenger alatti kábeleket rongálnak. A Kyev School of Economics kutatóival együttműködő újságírók úgy vélik, hogy összesen mintegy 600 hajó lehet, ami ilyen módon játssza ki a szankciókat és összesen az orosz olajexport 70 százalékát szállítja. Az orosz olaj identitásváltásról korábban a HVG is írt.

14 millió hordó orosz olaj változtatott identitást a tengeren

A G7-államok, az Európai Unió és Ausztrália már ársapkát alkalmaz az orosz olajra, de február 5-től ez már az olajtermékekre is kiterjed. Oroszország árnyékflottával próbálja meg kijátszani a szankciókat.

A holland újságírók több konkrét esettel is szemléltetik, hogyan működik az árnyékflotta építése. Említenek két 15 éves, eredetileg görög tulajdonban álló tankert, amelyeket egy Hanoiban bejelentett cég vásárolt meg, amely átnevezte és átlajstromozta a hajókat, melyek ezután panamai zászló alatt hajózva vettek fel 120 millió liter orosz olajat az észt határhoz közeli Ust-Luga kikötőben.

Szintén említik a belga CMB.Tech, tengeri szállítmányozással foglalkozó vállalatot, amely 135 millió dollárért adott el öt hajót, amelyek később szintén az árnyékflottában kötöttek ki 2022-ben és 2023 elején. A vállalat szóvivője korábban azt nyilatkozta, hogy nem felelősek a hajókért, miután eladták őket.

Nyitóképünkön a Greenpeace aktivistái által 2023-ban tiltakozásul megfestett orosz olajat szállító tanker, fotó: AFP / DPA / Frank Molter

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!