Mozart-év van, de a budapesti Operaháznak eredeti bemutatóra egyelőre nincs pénze és energiája, a születésnapra fölújították tehát a legutóbbi Don Giovanni-előadást. Kesselyák Mozart-univerzumán hol felfénylő, hol árnyékba boruló csillagként keringenek a szereplők. - Kritikusunk az Operaházban járt.

Mozart: Don Giovanni
Karmester és rendező: Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely
Egy kézben rendezés, vezénylés
© Gramofon
Mozart-év van, de a budapesti Operaháznak eredeti bemutatóra egyelőre nincs pénze és energiája, a születésnapra fölújították tehát a legutóbbi Don Giovanni-előadást. A futó Mozart operákat (Cosí fan tutte, Titus kegyelme, A varázsfuvola, Figaro házassága) pedig műsoron tartják az évadban. A 2003. decemberi Don Giovanni premiert nagy várakozás előzte meg, mert a Miskolcon korábban rendezőként is sikeres karmester, Kesselyák Gergely vitte színre a darabot. Akkor a középnemzedékre és egy-két fiatal művészre bízta a főszerepeket, most jóformán minden szólamban a legfiatalabbak, az operastúdiósok mutatkoztak be, szép sikerrel. A generációs összetartozás frissességet adott a produkciónak, bár a sodró lendületű előadás motorja Kesselyák volt, aki az ünnepi előadásokat vezényelte, és alighanem haldoklókba is életet lehelt volna.

A címszerepben Molnár Leventét láthattuk-hallhattuk. Ma még minden cikkben leírják róla, hogy csak huszonhárom éves, ám milyen imponáló teljesítményt nyújt a befutott énekesnek is komoly erőpróbát jelentő szerepben. Csíkszeredán és Nagyváradon tanult, 2004 őszétől a pesti stúdió tagja. Hangbéli adottságai valóban gazdagok, és jó technikával énekel. Giovannija az eminens tanuló magas érdemjegyet érdemlő interpretációja volt. Mert Molnár Leventének természetesen még nagyon sokat kell tanulnia, emberségről, hétköznapi helytállásról, hiszen az operaszínpadon sincsenek mindig ünnepnapok. Bretz Gábor, mint Leporello kitűnő játszótársa volt Molnár Giovannijának. Leporello és Giovanni tükörképek, jelmezük is erre utal. Nem csak a köpenycsere miatt éreztük, hogy csupán a sors játéka, ma ki az úr és ki a szolga. Bretz ábrázolása meghökkentően tónusos: kétségbeesett, alázatos, spleenes és pimasz, már nem is emlékszünk, hogyan énekelt, olyan természetes egységet mutatott az egész alakítás.

Kesselyák Mozart-univerzumán hol felfénylő, hol árnyékba boruló csillagként keringenek a szereplők. Egy parányi fülke a vonzásközpont a színpad centrumában, ez Giovanni menedéke, és elvileg a kormányzó sírboltja. Donna Anna szerepében Bakonyi Anikó, Donna Elviraként Fodor Beatrix halad a kijelölt pályaíven, ahonnan a szituáció ereje röpíti ki őket egy-egy jelenetre. Bakonyi drámai attitűdje helytálló, Fodor méltóságos, alázatos, bölcs és tébolyult, mindketten perfekt módon szólaltatták meg szólamukat. Ha egy-egy produkció fejlődésének figyelemmel kísérésére a hazai publikumban éppúgy meglenne az igény, mint mondjuk Bécsben, a szerepcsere kettőjük között is érdekes lehetne. Don Ottaviót Szappanos Tibor énekelte, vokálisan tisztán és azzal a kimért magabiztossággal, hogy e pillanatban nehéz lenne másra osztani a szerepet. A Zerlinát megszemélyesítő Sáfár Orsolya – úgy látni – a szubrett szerepkörbe soroltatott be, A varázsfuvolában például Papagenát énekel. Fontos képesség birtokosa, tud jelen lenni a színpadon. Kesselyák tudta, hogy tévedés lenne Masettót ügyeletes idiótaként elkönyvelni. Zerlina vőlegénye maximum naiv, mert hisz a becsületben. Persze nem is bonyolult jellem, így kevéssé hálás feladat, amelyet Molnár Zsolt emelt szinten teljesített, kicsit Figaró karakteréhez közelítve a figurát. Nem véletlenül, azt a szerepet már énekelte.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Majdnem merész

"Tudjuk, hogy a zenekar és vezető karmestere, Pál Tamás a vállalkozó kedvű, kísérletező hajlamú, a kockázatoktól nem visszariadó repertoárépítés elkötelezett híve, és ettől budapesti – reprezentatívnak is tekinthető – koncertjükön sem akartak eltérni." A Gramofon munkatársa a Művészetek Palotájában járt. Jobban kezdődött ez az este, mint ahogy véget ért...

Gramofon

Csak komolyan?

A 18. század metafizikaivá váló Istene - a korszak divatos panteista közhelyei dacára - Haydnnál eleven valóság, aki kézen fogja a jóakaratú embereket. Február 12-én, a Vashegyi György vezényletével az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adta elő Haydn kompozíciót. Kritikusunk a Nemzeti Hangversenyteremben járt.

Gramofon

Ötcsillagos előadás

"Amint megpillantottuk hibátlan öltönyeiket, trendi, otrombakockás nyakkendőiket és szándékosan előnytelenre alakított frizurájukat, valahogy érezni lehetett, hogy emlékezetes koncertélményben lesz részünk." - A 5 Corners koncertjén járt kritikusunk, aki szerint igazi jazzt már rég nem csak Amerikában játszanak.

Gramofon

Szegények maradtak a legények

Bartók Béla ihletforrásait és műveit együtt volt hivatott bemutatni a kétrészes, közel kétórás program. Ám a közösségi zene helyett az előadóművészek két bandára oszlottak: a komolyzene képviselői nem hajlandóak közösséget vállalni zenéjük legmélyebb gyökereinek képviselőivel? - Kritikusunk a Művészetek Palotájában járt.

Megvan 2020 hivatalos színe

Megvan 2020 hivatalos színe

Csak nem lehet kihagyni a T-Systemst a BKK új mobiljegyéből

Csak nem lehet kihagyni a T-Systemst a BKK új mobiljegyéből

Elindult a hibridek gyártása a magyar Audinál

Elindult a hibridek gyártása a magyar Audinál

Tóta W.: Skywalker él, Lenin halott, és a Fidelitas sem érzi jól magát

Tóta W.: Skywalker él, Lenin halott, és a Fidelitas sem érzi jól magát

Oda költözik Orbán a Parlamentben, ahonnan kitiltották a sajtót

Oda költözik Orbán a Parlamentben, ahonnan kitiltották a sajtót

A bérek ugyan nőnek, de a nyugdíjasok rosszabbul élnek, mint két éve

A bérek ugyan nőnek, de a nyugdíjasok rosszabbul élnek, mint két éve