Tetszett a cikk?

Rég ünnepelt ilyen lelkesen a Zeneakadémia közönsége. Az ötnapos Kurtág Fesztivál záróestjén, azaz éppen a világhírű magyar zeneszerző nyolcvanadik születésnapján fejedelmi koncertnek lehettünk részesei. Kurtág György zenekarra, illetve kórusra írt műveit kitűnő betanulásban adta elő a Kocsis Zoltán vezényelte Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Nemzeti Énekkar.

Kurtág 80 Fesztivál
Hangverseny Strém Kálmán emlékére
Kurtág György művei

Hiromi Kikuchi – hegedű, Ken Hakii – brácsa, Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar, ÚMZE Kamaraegyüttes, karmester: Kocsis Zoltán

Kurtág György
Fesztivált rendeztek tiszteletére
© Gramofon
A nemrég elhunyt koncertrendező, Strém Kálmán emlékének ajánlott koncert azzal a művel kezdődött, amelynek magyarországi bemutatóját a tavaly júniusi Földvári Napokon már hallhattuk. A …concertante… számos részletében nyújtotta azt a közvetlen, zenei előképzettség nélkül is érzékelhető szépséget, ami Kurtág zenéjének egyik jellegzetessége. Ez a szépség azonban jóval több, mint „felületi feszültség”: az előjáték egyhangú dallama vagy a mű zárószakaszában felhangzó skálamenet a rezonátortest nélküli hangszereken zseniális egyszerűségével és mélységével szinte letaglózta a hallgatót. A kurtági mértékkel mérve monumentális – majdnem félórás – kettősverseny szólóit ezúttal is az a két muzsikus játszotta, akiknek Kurtág a kizárólagos előadói jogot több évre lekötötte. A japán művész-házaspár, Hiromi Kikuchi és Ken Hakii kitűnően elsajátították a kurtági gesztusok széles skálájának minden árnyalatát, és teljes lényükkel átélik azt a zenét, amit megszólaltatnak, így a mű – Kurtág tanításának egyik visszatérő mondata szerint – „történik velük”. Úgy érzem, hogy a mű szerkezete a mostani előadáson áttetszőbben jelent meg, a központi gondolatok pedig, amelyek köré egy-egy szakasz épült, jobban érvényesültek, mint a nyári, Peskó Zoltán-féle előadásban.

A koncert azonban a második félidőben, a zenekarra írott Üzenetek ciklusból elhangzott négy darab után vált különleges eseménnyé. A Nemzeti Énekkar ugyanis azt a művet adta elő példátlanul hosszú és alapos, mintegy féléves próbaidőszak után, amelynek egyik tételét napjaink egyik legnagyobb és igazán sokat tapasztalt sztárkarmestere, Sir John Eliot Gardiner egyetlen szóval jellemezte: elénekelhetetlen. Nos, az Antal Mátyás művészeti vezetése alatt álló Nemzeti Énekkar megtanulta A csüggedés és keserűség dalainak mind a hat tételét, és Kocsis Zoltán vezényletével olyan odaadással és szeretettel szólaltatta meg, ahogyan azt világhírű együttesek előadásában is csak ritkán tapasztalni. Mintha a kórus minden egyes tagja szólót énekelt volna, legjobb tudásukat adták bele a produkcióba. Nem kisebbíti érdemeiket, hogy ez részben a magával ragadó előadásmódot megalkuvás nélkül igénylő, és a művet elfogadtatni, sőt megszerettetni képes Kurtág érdeme, aki a próbák alatt felszabadította az énekesek belső, eddig talán nem létezőnek hitt energiáit. A koncert és az ezt megelőző próbaidőszak az együttes további fejlődése, munkája szempontjából minden bizonnyal meghatározó jelentőségű.

Az előadás elérte azt a színvonalat, amelynél a megszólaló hangok, egy lebilincselő film közvetlenségével, lelkiállapotunkra is kihatnak, ami nem mondható kellemesnek, ha a mű lemondást, reménytelenséget és az élet hiábavalóságát „hirdeti”. Nem hiszem, hogy ha a koncert anyaga megjelenik majd egyszer lemezen, egy csendes órán önszántamból meghallgatom a Csüggedés és keserűség dalait. „És a gödörben, a bibircsókos sötétben/odakúszok az eljegesedett kúthoz/S akadozva nyelem a holt levegőt” – áll az egyik költeményben. És ami a legkegyetlenebb: az 1980 és 1994 között íródott orosz nyelvű kórusokban ezúttal – Kurtág újabb műveivel ellentétben – egyáltalán nincs vigasz.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Csak komolyan?

A 18. század metafizikaivá váló Istene - a korszak divatos panteista közhelyei dacára - Haydnnál eleven valóság, aki kézen fogja a jóakaratú embereket. Február 12-én, a Vashegyi György vezényletével az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adta elő Haydn kompozíciót. Kritikusunk a Nemzeti Hangversenyteremben járt.

Gramofon

Házimuzsika a nagyteremben

Bár Bach előre meghirdetett hat csembaló–hegedű szonátája helyett csak kettőt hallottunk, a közönség alig érzékelhette, hogy betegség húzta keresztül a zeneakadémiai Alma Mater Koncerten fellépő zenészek számításait.

Gramofon

Szegények maradtak a legények

Bartók Béla ihletforrásait és műveit együtt volt hivatott bemutatni a kétrészes, közel kétórás program. Ám a közösségi zene helyett az előadóművészek két bandára oszlottak: a komolyzene képviselői nem hajlandóak közösséget vállalni zenéjük legmélyebb gyökereinek képviselőivel? - Kritikusunk a Művészetek Palotájában járt.

Gramofon

Fiatalok Don Giovannija

Mozart-év van, de a budapesti Operaháznak eredeti bemutatóra egyelőre nincs pénze és energiája, a születésnapra fölújították tehát a legutóbbi Don Giovanni-előadást. Kesselyák Mozart-univerzumán hol felfénylő, hol árnyékba boruló csillagként keringenek a szereplők. - Kritikusunk az Operaházban járt.

Trump szerint „menő” volt az ukránok drónos támadása

Trump szerint „menő” volt az ukránok drónos támadása

Hollandiában október végén tartják az új parlamenti választásokat

Hollandiában október végén tartják az új parlamenti választásokat

Magyar legény viheti a hollandok globális téeszének tojótakarmányos hazai leányát

Magyar legény viheti a hollandok globális téeszének tojótakarmányos hazai leányát

Új nevet kap a férfi labdarúgó NB I.

Új nevet kap a férfi labdarúgó NB I.