Tetszett a cikk?

A hazai kultúrtámogatási viszonyokat ismerve csoda, hogy hét év után még működőképes ez a tiszteletre méltó kezdeményezés, és – noha 2003 után két év kényszerű szünet következett – továbbra sem lankad a szervezők lelkesedése, hogy a magyar jazzutánpótlás reménységeit helyzetbe hozzák.

A Magyar Rádió Radics Gábor Jazzhegedű Tehetségkutató Versenyének gálaestje

Idén már a hetedik, jazz-szólistáknak kiírt tehetségkutató versenyt szervezte a Magyar Rádió Bartók Rádió Főszerkesztőségének Hangverseny Szerkesztősége – s a hosszú nevű apparátusban elsősorban Maloschik Róbert, aki a versenyek ötletgazdája. A zongoristák, szaxofonosok, gitárosok, énekesek, dobosok és nagybőgősök-basszusgitárosok után ezúttal a hegedűsök mutatták meg tehetségüket.

A hazai kultúrtámogatási viszonyokat ismerve csoda, hogy ennyi év után még működőképes ez a tiszteletre méltó kezdeményezés, és – noha 2003 után két év kényszerű szünet következett – továbbra sem lankad a szervezők lelkesedése, hogy a magyar jazzutánpótlás reménységeit helyzetbe hozzák. Ez akkor is igaz, ha ez alkalommal nem volt rá lehetőségük, hogy egy világsztárt kérjenek fel a zsűri díszelnöki posztjára, valamint a zárókoncerten való közreműködésre. Idén a száz éve született Radics Gábor emléke előtt tisztelegve a hegedűsök állhattak a Magyar Rádió Márványtermének színpadára. A tizenegy ifjú elődöntős mérkőzése után öt versenyző jutott a döntőbe: Duka László, Jánoska Roman, Kézdy Luca, Sárközi Lajos és Zsigmond Róbert. Az ő gálakoncertjüket hallhattuk az Almássy téri Szabadidőközpontban.

A fellépők sorrendje a helyezésük szerint alakult: először az ötödik helyezett, Kézdy Luca játszotta saját szerzeményeit, valamint Mongo Santamaria Afro Blue-ját. A számok megválasztásában éppúgy egyedülálló volt Kézdy Luca szereplése, mint játékmódjában és soundjában. Nem meglepő, hogy ő lett a közönségdíjas, ami szerintem kisebb mértékben szólt annak, hogy ő volt az egyetlen lány az egész mezőnyben. Ha virtuozitása nem is eredményezett több szálból foszló vonót, talán ő áll legközelebb hozzá, hogy megtalálja saját hangját. A negyedikként végzett Zsigmond Róbert három népszerű jazz-standardet játszott, a Time After Time-ot, a Someday My Prince Will Come-ot és a You and the Night and the Musicot. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 22 éves hallgatója kiváló stílusérzékkel, felszabadultan játszott, intonálásában viszont felfedezhettünk bizonytalanságokat. Nála is tapasztaltabbnak tűnt az 1980-as születésű Duka László, aki 11 évesen, Roby Lakatosnál kezdte hegedűtanulmányait. Ő is a közönség által kedvelt örökzöldeket, a Summertime-ot, a My Funny Valentine-t és a Beautiful Love-ot adta elő nagy színpadi jártasságról téve tanúbizonyságot, és arról, hogy megérdemelten lett dobogós. Mind Zsigmond Róbert, mind Duka László játékában a kávéházi jazzmuzsikálás nemes hagyományainak motívumait lehetett felfedezni.

Ekkor már csak a győztes produkciója volt hátra, mert a második helyezett, s egyben a legjobb határon túli magyar versenyző, Jánoska Roman külföldi fellépéséről nem tudott a gála kezdetére visszaérkezni. A legjobbnak pedig ez alkalommal a legfiatalabb versenyzőt, a 15 éves Sárközi Lajost választotta a zsűri hosszas tanakodás után. A híres hegedűs, Csányi Mátyás dédunokája a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályába jár, s a klasszikus képzettség bizony az ő játékán is hallatszik. A gálán Charlie Parker (hegedűn is) rendkívüli virtuozitást igénylő Billie’s Bounce-át, az Over the Rainbow-t és a Cherokeet játszotta – meggyőzően, fölényes technikai tudással. Az igazi gálahangulat akkor következett el, amikor a négy jelen lévő döntős együtt állt színpadra, hogy megszólaltassa John Coltrane Mr. PC-jét, a szólózás lehetőségét egymásnak adva, s egymást (Kézdy Luca kezdeményezésére) kisebb hegedűpárbajokra invitálva. A bizonyítás kényszere alól felszabadulva és a három nagyszerű kísérőzenész - Cseke Gábor zongorista, Sárkány Sándor bőgős/basszusgitáros és Berdisz Tamás dobos – kellő támaszt és egyben inspirációt adó játékával segítve muzsikáltak. Aki nem jutott el a Márványterembe vagy az Almássy térre, de kíváncsi rá, mit tudnak a fiatal jazzhegedűsök, hallhatja mind az öt döntőst a június 30-án kezdődő Zsámbék Jazz Openen.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Élmény, különböző előjelekkel

Ünnepre készültünk: végre hallhatjuk a World Saxophone Quartetet Budapesten.Benne az avantgárd jazz történetének nagymenőit, Hamiet Bluiett baritonszaxofonost, Oliver Lake altszaxofonost és David Murray tenorost, plusz egy – sokak számára – kakukktojást Jorge Sylvester személyében, aki alt- és szopránszaxofonon játszik. Lássuk csak!

Gramofon

Szonáták, mit akartok?

A Magyar Rádió „Világjáró művészeink” sorozatában május 22-én Csalog Gábor adott koncertet a Márványteremben, a műsort a Bartók adó élőben közvetítette. Az izgalmas kezdet után a koncert színvonala fokozatosan süllyedni kezdett, az összbenyomást alapvetően az utolsó percek élménye határozta meg.

Gramofon

Chopin házipapucsban

Egy igazán jelentékeny muzsikus, Mihail Pletnyov lépett fel a Zeneakadémián. „A Zongora” című bérlet utolsó hangversenyén Chopin műveiből összeállított műsort hallottunk. Nem tudom, mi történhetett. Az elmúlt huszonöt év egyik legjobb zongoraművésze zavaros és kiábrándító módon játszotta el a programot.

Gramofon

Fantomok az Operában

Mint az élére állított dominó-téglácskák a Guinness rekord-kísérletben. Egyet megpöccintenek, és borul a többi mind. Valahogy így van ez a hazai operajátszással is. Ám a szakpolitikusok teljesen érzéketlenek a katasztrófa-sorozat iránt. Így a Magyar Állami Operaházban az évad második bemutatóján az ízléstelenség ülhetett tort Wagner remekműve, A nürnbergi mesterdalnokok fölött.

Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást

Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást

Agyvérzés okozhatta Ferenc pápa halálát

Agyvérzés okozhatta Ferenc pápa halálát

Összefog az USA és Fülöp-szigetek hadereje, hogy elvegyék Kína kedvét a déli nyomulástól

Összefog az USA és Fülöp-szigetek hadereje, hogy elvegyék Kína kedvét a déli nyomulástól

A Fertő tónál azt csicsergik a madarak, hogy az ember már most elkezdte érteni az állatokat

A Fertő tónál azt csicsergik a madarak, hogy az ember már most elkezdte érteni az állatokat