Tetszett a cikk?

Egy igazán jelentékeny muzsikus, Mihail Pletnyov lépett fel a Zeneakadémián. „A Zongora” című bérlet utolsó hangversenyén Chopin műveiből összeállított műsort hallottunk. Nem tudom, mi történhetett. Az elmúlt huszonöt év egyik legjobb zongoraművésze zavaros és kiábrándító módon játszotta el a programot.

Mihail Pletnyov zongoraestje
Zeneakadémia, június 9.

Mihail Pletnyov
Nagy név, kis teljesítmény?
© Gramofon
Már az első darabot (f-moll fantázia, op. 49) is kétkedve hallgattam, de elfogadtam, hogy Pletnyov a végletekig komolyan véve a fantázia műfaját, teljesen saját képzeletére hagyatkozva (ne feledjük: Pletnyov zeneszerzőként és átiratok készítőjeként is igen aktív, utóbbi minőségében figyelemre méltó munkák kerültek ki a keze alól) adta elő. Ismerkedik a hangszerrel, a teremmel, a közönséggel, lelkileg és fizikailag is bemelegszik, tulajdonképpen nem rossz választás ez a fantázia (most tekintsünk el attól, hogy az életmű egyik csúcsáról beszélünk), bár egy hegedűművésztől azért furcsa lenne, ha tíz perc hangolással indítaná koncertjét. Aztán jött egy mazurka-válogatás, néha szinte felismerhetetlen részletekkel. Ekkor már tudtam, hogy baj lesz. Még csak a koncert harmadánál voltunk, de Pletnyov Fernando Alonsónál is többet foglalkozott a pedál lenyomásával. Fantasztikus szuverenitással, egyéniségét az előtérbe helyezve zongorázott – mondhatnánk. Ez abban nyilvánult meg, hogy nagyjából elzongorázta a hangok sorrendjét – tehetnénk hozzá. De azért zongorázni nagyon tud – vethetnénk ellene. Igen, ha a zongorázás technikája a részlet-virtuozitásban merülne ki, mert mit ér egy fergeteges futam, ha a visszafordulás előtt lassítani, megállni, botlani kell, mit ér egy odavágott forte, ha senki sem kontrollálja a lecsengő hangot. Az igazi virtuozitás valami egészen más, arról ismerszik meg például, hogy az ember nem állapítja meg: zongorázni azért nagyon tud.

A g-moll balladában (op. 23) további pletnyovizmusokra figyeltem fel. Ekkor vált világossá ugyanis, hogy mitől nem melodikus ez a zongorázás. Az a fajta hajlékony, érzéki, rugalmasan pulzáló, rubátós dallamosság, ami Chopin melódiafantáziáját jellemzi, hiányzott ezen a hangversenyen. Oka egyszerű. Mindez – hajlékonyság, rugalmasság, rubátós játékmód – csak abban az esetben érvényesül, akkor válik delikát, feltűnő mozzanattá, ha ez egy szabályozott lüktetésű, előre jósolható pulzálású kíséret előterében és erőterében bontakozik ki, ha van mihez viszonyulnia. Pletnyov a teljes zenei szövetet szabadon kezelte, aminek az lett az eredménye, hogy nem énekelt a zongora. A szünet utáni Asz-dúr polonéz-fantáziában (op. 61) próbáltam a zene lényegét a lélek öntudatlan számolásával (Leibnitz mestert követve) azonosítani, de jó esetben csak hatig jutottam, és ez egy polonéz esetében kurta két ütem. A tempók ilyen önkényes hullámoztatása egyre inkább a virtuozitás hiányára, s nem a szuverén olvasat elsődlegességére utalt. Némi felüdülést hoztak a noktürnök, igaz, ezek technikai értelemben Chopin egyszerűbb kompozíciói közé tartoznak. A koncertet záró két keringő mindent elárult, de a siker nem maradt el. Azt hiszem, ez is jelzi, hogy a zenei élmény megszületéséhez nincs szükség háttérismeretekre.

Pletnyov – kíséreljük meg az este pozitívumát megragadni – az f-moll fantázia szellemében a program valamennyi darabját a rögzülés előtti állapotban, még kialakulatlan, kísérleti stádiumában akarta megmutatni. Fogadjuk el, hogy e szellemben tért el (nem elítélendő módon) a kottahűség valóban nehezen védhető doktrínájától. Bekukucskált az ajtórésen, és a szalonban megpillantotta a magába feledkezett, zongoráján improvizáló Chopint, kigombolt ingben, házipapucsban, borostásan. Lehet, hogy ott és akkor azt hallotta volna, amit most eljátszott nekünk. De vajon Chopin e reálisnak gondolt „fényképet” vagy a lerögzített művein keresztül kirajzolódó „portrét” kívánta az utókorra hagyományozni?

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Szonáták, mit akartok?

A Magyar Rádió „Világjáró művészeink” sorozatában május 22-én Csalog Gábor adott koncertet a Márványteremben, a műsort a Bartók adó élőben közvetítette. Az izgalmas kezdet után a koncert színvonala fokozatosan süllyedni kezdett, az összbenyomást alapvetően az utolsó percek élménye határozta meg.

Gramofon

A klasszikus zene felé nyíló ajtó

Akkora fába vágta a fejszéjét Oláh Kálmán zongoraművész-zeneszerző, amilyenbe jazzmuzsikus sem itthon, sem máshol nem sűrűn szokta. Big band számára sem kis feladat zenét komponálni, egy teljes szimfonikus zenekarban gondolkodni pedig különösen nagy kihívást jelent.

Gramofon

Fantomok az Operában

Mint az élére állított dominó-téglácskák a Guinness rekord-kísérletben. Egyet megpöccintenek, és borul a többi mind. Valahogy így van ez a hazai operajátszással is. Ám a szakpolitikusok teljesen érzéketlenek a katasztrófa-sorozat iránt. Így a Magyar Állami Operaházban az évad második bemutatóján az ízléstelenség ülhetett tort Wagner remekműve, A nürnbergi mesterdalnokok fölött.

Gramofon

Élmény, különböző előjelekkel

Ünnepre készültünk: végre hallhatjuk a World Saxophone Quartetet Budapesten.Benne az avantgárd jazz történetének nagymenőit, Hamiet Bluiett baritonszaxofonost, Oliver Lake altszaxofonost és David Murray tenorost, plusz egy – sokak számára – kakukktojást Jorge Sylvester személyében, aki alt- és szopránszaxofonon játszik. Lássuk csak!

Lázárék albérletként akarják felújíttatni a nagy pályaudvarokat

Lázárék albérletként akarják felújíttatni a nagy pályaudvarokat

Bokros Lajos: Mit ér az a kormány, amely külső csodáktól várja saját országa fellendülését?

Bokros Lajos: Mit ér az a kormány, amely külső csodáktól várja saját országa fellendülését?

Parádés ollózások, félpályás emelés: itt vannak a Puskás-díj-jelöltek

Parádés ollózások, félpályás emelés: itt vannak a Puskás-díj-jelöltek

Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot

Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot