Tetszett a cikk?

Ünnepre készültünk: végre hallhatjuk a World Saxophone Quartetet Budapesten.Benne az avantgárd jazz történetének nagymenőit, Hamiet Bluiett baritonszaxofonost, Oliver Lake altszaxofonost és David Murray tenorost, plusz egy – sokak számára – kakukktojást Jorge Sylvester személyében, aki alt- és szopránszaxofonon játszik. Lássuk csak!

World Saxophone Quartet Experience
Jövő Háza Teátrum, május 23.

World Saxophone Quartet
A zene kisomfordált....
© Gramofon
Bár Oliver Lake felfedezettjéről, Bruce Williams érkezéséről szóltak a szórólapok, helyette a jamaikai, panamai és belizei felmenőkkel bíró Sylvester képviselte a negyedik égtájat a Jövő Háza Teátrumban. (Úgy tűnik, ez a poszt a zenekarban mobilisabb, mint követni tudnánk: az alapító Julius Hemphill kiválása után altszaxofonozott már velük Arthur Blythe, James Spaulding, Eric Person és John Purcell is.) Aki figyelmesebben olvasta el a beharangozókat, annak még egy kicsit nőtt a pulzusszáma, hiszen Jamaladeen Tacuma basszusgitáros és a balhés hip-hopper, Snoop Doggy Dog dobosa, Lee Pearson is csatlakozott a fúvós négyeshez. Meghirdették, hogy Craig Harris trombonos is színpadra lép, de ő ez alkalommal távol maradt – ha nem is igazolatlanul, de magyarázatlanul.

Aztán azért is ünnepre készültünk, mert épp 30 éve alakult a zenekar – bár eleinte New York Saxophone Quartetnek, majd The Real New York Saxophone Quartetnek nevezték őket, végül jogi viták következtében és a békesség kedvéért World Saxophone Quartet lettek. Még egy ünnepelnivaló adódott: a koncertet Jimi Hendrix emlékének ajánlották, s így az ő szerzeményeiből is válogatott a zenekar, ami attól függően volt örömteli adalék a hallgatóság tagjainak, hogy mennyire áll hozzájuk közel Hendrix zenéje (itt jócskán a pozitív irányba lendülne a mutató), és hogy mennyire hívei egy avantgárd jazz-zenekarnál a programzenének (itt már kétségesebb az eredmény, noha a kvartett praxisában nem ez volt az első tematikus produkció).

A hagyományos kvartett-felállásban kezdett játszani a zenekar, nem finomkodtak, rögtön elborították a Teátrumot együttes improvizációjukkal, ami izgalmas, sőt talán euforikus, katartikus percek eljövetelét előlegezte meg, ám művész és befogadó között a csatorna vagyis a hangosítás minősége miatt nem volt problémamentes a kapcsolat. Mintha egy sűrű bozóton kellett volna átverekednie magát hozzám a hangok hadának. A jól ismert Hendrix-témák (Freedom, Hey Joe) fel-felbukkantak, de a fúvósok igen szabadon fonták körbe őket saját hangindáikkal, aztán amikor Tacuma és Pearson is pályára lépett, erősödött a rockos érzet. Itt a hangtisztaság, a szólamok kivehetősége tovább romlott, de a fülünk igyekezett kompenzálni, és a zenére összpontosítani.

A Zene viszont szép fokozatosan kisomfordált a művészbejárón, helyette artistabemutató vette kezdetét, amikor a lélegzetelállítóan induló – izgalmas, muzikális, fantáziadús – dobszóló csúcspontján Pearson a feje búbjára tette az egyik dobverőjét, s míg azzal egyensúlyozott, a másik verővel a cineket és a tomokat püfölte: „Nézd, Anyu, egy kézzel!” Aztán a dobszékből kipattanva a padlaton kezdte a verőit pergetni, úgy, mint sokszor Han Bennink teszi, csak éppenséggel Bennink szeméből ilyenkor a megszállott és konvenciókat nem ismerő művész szellemi elragadottsága csillog, nem az aprópénzt remélő, amúgy hihetetlenül tehetséges showmané. Szomorú volt, ahogy az ősz Bluiett baritonszólójában rákontrázott az előbbiekre, s a szaxofonállványon pihenő hangszerét elengedve, csak átfújással csiholt ki különböző magasságú hangokat: „Nézd, Anyu, kéz nélkül!” Tacuma sem maradhatott szégyenben, virgázott hát egy fusion-ízűt basszusgitárján. Ekkorra már néhányan kezünkbe temettük az arcunkat.

Amikor a túlságosan is hosszú intermezzo után a négy törzstag ismét a szájához emelte a csövet, még egy kis időre visszanézett a Zene az ajtórésből. Fergeteges volt Murray szólója, amit trióban, a dobbal és a basszussal játszott, aztán még néhány tutti is elemelt bennünket a széktől, de a korábbi látszatzenétől eddigre már túlzottan lekonyult a kedvünk. No, nem mindenkié; sokan úgy látták, jól felöltözött a király. Ezért volt lehangoló a produkció: e hat muzsikussal kapcsolatban méltán használ a világ szuperlatívuszokat, s hogy miért érezték szükségét ezen az estén idézőjelbe tenni önmagukat – rejtély.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A klasszikus zene felé nyíló ajtó

Akkora fába vágta a fejszéjét Oláh Kálmán zongoraművész-zeneszerző, amilyenbe jazzmuzsikus sem itthon, sem máshol nem sűrűn szokta. Big band számára sem kis feladat zenét komponálni, egy teljes szimfonikus zenekarban gondolkodni pedig különösen nagy kihívást jelent.

Gramofon

Felhős idő Jupiterrel

Mozart korát idéző hangszerekkel lépett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadára a belga karmester, Philippe Herreweghe által vezetett együttes, s a hallgatót már puszta látványával lenyűgözte ennyi nemes zeneszerszám. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint az előadásból mégis hiányzott az ihlet, a tűz és a szenvedély.

Gramofon

Szonáták, mit akartok?

A Magyar Rádió „Világjáró művészeink” sorozatában május 22-én Csalog Gábor adott koncertet a Márványteremben, a műsort a Bartók adó élőben közvetítette. Az izgalmas kezdet után a koncert színvonala fokozatosan süllyedni kezdett, az összbenyomást alapvetően az utolsó percek élménye határozta meg.

Gramofon

Cigiszünet a színpadon

A közönségnek imponálnak Cesaria Evora nem zenei gesztusai: amikor cigire gyújt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, és kitölt magának egy pohár bort. A dalok a régiek, fényük és értékük nem kopik, ám a díva nem tud megbirkózni az egyik legnagyobb előadói kihívással: hogyan lehet ezredik alkalommal is ugyanolyan ihletetten zenélni a közönség előtt.

Piros kis élményautó: 27 évesen szinte új BMW Z3 került eladósorba

Piros kis élményautó: 27 évesen szinte új BMW Z3 került eladósorba

Eladó egy Banksy-mű, de egy egész épületet is meg kell venni hozzá

Eladó egy Banksy-mű, de egy egész épületet is meg kell venni hozzá

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban

Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban