Tetszett a cikk?

A kérdésre a hazai közönség csak bizonytalanul válaszolhat; évek óta „elvonásban” van része. Miközben Európában a zeneszerző operáinak reneszánsza folyamatos, itthon még a tervezett bemutatók is elmaradtak. A Budafest egy érdekes kísérlet erejéig megkezdte a törlesztést: a Rinaldo című művet mutatták be a Hilton Dominikánus udvarában.

Händel: Rinaldo
július 27., Hilton Szálló Dominikánus udvara
A Budafest nyári zenei fesztivál előadása

Georg Friedrich Händel
296 év múltán megjött a Rinaldo
© Gramofon
A Rinaldóval küldte előre operaszerzői névjegyét 1711-ben Londonba, a csatornán túlra kacsintgató Georg Friedrich Händel. A Haymarket Színházban hatalmas sikert aratott az ekkor még a hannoveri herceg alkalmazásában álló muzsikus darabja. A dolog pikantériája, hogy György herceg, a Hannover-ház fia néhány évvel később a brit trónra lépett. Nem könnyen, de kegyesen megbocsátott a hűtlen komponistának, Händel operatársulatot vezethetett, és minden jelentős színpadi alkotását Londonban mutatták be.

Nos, e névjegy került színre a Hilton Dominikánus udvarában, egy óra negyven perces, húzott változatban. A rövid verziót az udvart keretező luxusszálló igényelte, védelmezvén a lakók nyugalmát. Közönségbarátnak is minősíthetjük e megoldást, első nekifutásra talán ennyi is elég a barokk zeneirodalomból. A Händelnél (és általában a barokk operákban) rendszerint bonyolult cselekmény fontos szálai jól követhetők maradtak – ez a műsorfüzet szerint Török Tamara dramaturgiai munkájának köszönhető. A kétnyelvű – magyar és angol – műsorfüzet elég precízen vezet végig a történeten, de a kiadvány sajnos elköveti a mai marketing-guruk szerintem megbocsáthatatlan hibáját: a magyarországi, budapesti premiert ősbemutatónak nevezi. Legyenek szívesek a promoterek és plakátszövegezők végre megtanulni: ősbemutató egyetlen egy van, a legelső előadás! Ez pedig, mint fent írtuk: Londonban zajlott, 1711-ben.

Több bosszankodni valóra nem emlékszem. A zömmel operaházi muzsikusokból verbuvált zenekart Bartal László vezette. Munkássága korábban sokszor ébresztett bennem erős kételyeket; az úgynevezett standard operarepertoár némely darabját hallottam már tőle szürkén, kedélytelenül. Azt hiszem, a barokk kor az igazi terepe. Nem először adta tanújelét, hogy biztos és a stílussal adekvát az arányérzéke, ritmikai érzékenysége, koncentrációja, amellyel az énekeseket segíti ebben az irodalomban. Az udvar festői, ám nehéz játéktér, nyitott volta miatt akusztikailag is problematikus. Most jó helyen ült a zenekar, valamivel fölöttük öt szék és kottaállvány, valamint néhány nagyméretű antik karakterű álarc adta a látványt (Balla Margit elképzelése). A két hősnőt, Armidát és Almirenát Fodor Gabriella és a Fodor Beatrix énekelte. Két, hangban, muzikalitásban, stílusban kitűnően fölkészült és gondos foglalkoztatásra méltó művész. A Budapesten diplomázott Yang Li számára a nadrágszerep – itt Rinaldóé – nem újdonság, de hangjának volumenét keveselltem a rettenthetetlen hős figurájához. D. Hegyesi Gabriella és Haja Zsolt remekül zárkózott föl az összeszokott hármashoz. A rendezés (Almási-Tóth András) nem tolakodott Händel elé: néhány diszkós mozdulattal utalt a jelenre, ezeket a jórészt külföldiekből álló – egyébként hálás és minőségi – publikum mulatságosnak tartotta.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Búcsúzni, nagyon szépen

A régi sláger így int: Búcsúzni csak nagyon szépen szabad… Nos, ennek tanulságát a Budapesti Fesztiválzenekar és a Művészetek Palotája egyaránt megfogadta. Az együttes három azonos műsorú, emlékezetesen szép koncerttel fejezte be az évadot Budapesten.

Gramofon

Mesteri sétálgatás és fütyörészés

Modern, artisztikusan rendkívül igényes és nagyot szól a Modern Art Orchestra. Így volt ez június 27-én, a Columbus hajón is, amikor ifjú szaxofonosuk, Mester Dániel szerzeményei alkották a műsor nagyobbik felét. Ő pedig kitett magáért.

Gramofon

Nem Cuki, kissé sótlan

Candy Dulfer és barátai nyári turnéjukon Magyarországot is útba ejtették, a Petőfi Csarnok közönségének egy részét pedig ámulatba. Jó hangulatú parti kerekedett, de hogy ez minek volt köszönhető? A hangosításnak és magának Candynek biztosan nem.

Gramofon

Libabőr Lübeckben

Ha eddig nem hallottunk volna a Schleswig-Holstein Zenei Fesztiválról, idén bizonyára megjegyezzük a nevét: a világsztárokat felvonultató, csaknem kéthónapos rendezvény vendége ugyanis idén Magyarország. A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa a nyitókoncertet hallgatta meg Lübeckben.

Gramofon

Lezser muzsika tíz fokban

Különleges hangulata lehet egy olyan szabadtéri koncertnek, amelyen „komoly” szimfonikus zenekar lép fel szórakoztató igényű műsorral. Persze arra nincs garancia, hogy a hallgatót az örömzene varázsa az első pillanattól hatalmába keríti. A Miskolci Szimfonikus Zenekar hangversenyén is csak az utolsó percekben oldódott a hangulat.

Új éjjeli melegedő és életmentő pont nyílt Józsefvárosban és Újbudán

Új éjjeli melegedő és életmentő pont nyílt Józsefvárosban és Újbudán

Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?

Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?

Több mint 30 delfin pusztult el az oroszországi olajszennyezés miatt

Több mint 30 delfin pusztult el az oroszországi olajszennyezés miatt

A pénzügyi tudatosságnak nincs alsó korhatára

A pénzügyi tudatosságnak nincs alsó korhatára