Tetszett a cikk?

A Magyar Szimfonikus Körkép címet viselő hangversenysorozat első estje, a Miskolci Szimfonikusok koncertje egy Glinka-nyitány bájosan szedett-vedett előadásával kezdődött. A folytatásban azonban már a szolid minőség megannyi jelére figyelhettünk fel. Hiányoltuk viszont az értelmezés eredetiségét, erejét, a zenei gondolatok jellegzetes és karakteres közvetítését.

Miskolci Szimfonikus Zenekar
Km.: Mocsári Károly (zongora), karmester: Kovács László
január 16., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mocsári Károly
Némileg adós maradt
© Filharmónia Budapest Kht.
A Ruszlán és Ludmilla nyitánya az egyik legjobb koncertindító műsorszám: szellemes, dallamos, formálása egyszerű és frappáns. A rövidsége nyomán előálló hiányérzet remek helyzetbe hozza a rákövetkező darabot, még a legsúlyosabbakat is. A hegedűsök kedélyes vonó-sisteregtetése átöblíti a hallgató lelkét, megmosolyogtatja szellemét. Ezúttal is végig kellett mosolyogni az előadást, de most nem Glinka, hanem a zenekar bumfordi esetlensége miatt. Szándékosan túlzóan fogalmazok: egyetlen hangsúly nem volt a helyén, soha nem sikerült egyszerre indulni, a játék bármelyik pillanatban teljes káosszá változhatott volna. De – miként Buster Keaton – a nyitány végül nem bukott orra, pedig a fizika törvényei szerint már réges-régen ki kellett volna billennie az egyensúlyi állapotból.

Ehhez képest volt meglepően összeszedett Rahmanyinov II. (c-moll) zongoraversenyének előadása. Mocsári Károly szólója ritmikailag stabil, a leírt hangmagasságokat illetően némileg elbizonytalanító volt. A stabilitásra való törekvéséért súlyos művészi árat kellett fizetnünk: már a darab kezdése is nélkülözte a művészi megformálás igényességét. A témához nem megérkeztünk, egyszerűen a tudomásunkra hozták. A zongoraszóló ebben a kompozícióban gyakran válik a szimfonikus zenekari szövet részévé – a lassú tételben pedig többször pusztán kíséri „kamarapartnereit” –, ám ez nem menti fel a szólistát a játék dinamikailag is differenciált felépítésének feladata alól. Ebben a tekintetben Mocsári sokszorosan is adósunk maradt, a mély regiszterben néha csúnyán megvastagította a zongora hangzását, máskor pedig olyan hatást keltett e regiszter lefogyasztása, mintha pusztán a billentés ereje apadt volna el. A felső regiszter többször volt erőtlen vagy artikulálatlanul éles. A zárótétel dallambősége ellenére vált vontatottá, a befejezés megoldatlanná. A mű ettől függetlenül szerethető volt, s aki mindig is szerette, az sem csalódott, hiszen minden egyes, számára kedves pillanatra tisztes előadásban ismerhetett rá.

Szokatlanul harmonikusan kapcsolódott a zongoraversenyhez Orbán György Veronai vázlatok című darabja. A két kompozíciót egy teljes évszázad választja el egymástól, s nem pusztán az Orbántól már megszokott harmonikus nyelv miatt nem éreztük az újat stilárisan távolinak a régitől. A mély rokonságot a melodikus invenció hasonlósága teremtette meg. Úgy tűnt, hogy Rahmanyinov és Orbán ugyanazt a dallami eszményt követi. A Veronai vázlatok a városhoz kötődő szerelmi történetet énekli újra, az egyes tételekben szerzői kommentár nélkül is felismerhetjük Shakespeare tragédiájának toposszá rögzült képeit, hangulatait. Az ártatlanság hangját, a bál atmoszféráját, a hajnal közeledtét (és az önfeledt szerelmeskedés végét) jelző csalogányéneket, a kripta fagyos borzongását. Hagyományos színházi előadáshoz (vagy egy Zeffirelli-féle kosztümös, romantikus filmhez) tökéletes, nehezen felülmúlható minőségű zenét alkotott Orbán, ám ez a mű koncertdarabként épp oly halovány, mint amilyen fényes lehetne alkalmazott muzsikaként. Az előadás ezzel együtt (vagy emellett) tiszta, túlzásoktól mentes, tartózkodóan ízléses volt.

Stravinsky Tűzmadár-szvitje vált az est stilárisan legmodernebb művévé, az 1919-es koncertváltozatot hallhattuk. Az együttes eddigre kifáradt, a karmesteri koncepcióra, az összefoglaló erőre most lett volna a legnagyobb szükség. Ezen az estén Kovács László mindezekkel nem rendelkezett. Különösen a szvit vége laposodott el, a zeneirodalom legfelemelőbb ütemei oly hidegen hagyták a zenekart, a karmestert és vele együtt a hallgatóságot, hogy önvédelemből gyorsan fel kellett idézni Esa-Pekka Salonen és a Philharmonia Zenekar bő két évvel ezelőtti, energiától túlcsorduló Tűzmadár-előadását.


Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Hányadik kedvenc szerve a füle?

Woody Allen jött, látott és klarinétozott egyet muzsikus barátaival a Papp László Budapest Sportarénában – nyolcezer ember előtt. De ki tudja, hányan voltak, akik valóban, őszintén jól szórakoztak?

Gramofon

Elfogult sorok a gordonka költőjéről

Elfogult kritikát tud csak írni Perényi Miklós és Schiff András legutóbbi koncertjéről - vallja be kritikusunk. Egyrészt azért, mert tiszteli, sőt csodálja Perényi művészetét, másrészt azért, mert a 60. születésnapja tiszteletére rendezett matiné nem hangverseny, hanem ajándék volt. Az ünnepelt szerzett örömet közönségének.

Gramofon

Az özvegy ránctalan

Egy valamirevaló dalszínház a Puccini-évben is bemutat Verdi-művet, és viszont. A tartalmasan és nagyvonalúan megünnepelt Kálmán Imre évforduló után a Budapesti Operettszínház régi adósságát törlesztette: a Nagymező utcában hat év után Lehár-operettet mutattak be. A 102 éves Víg özvegy jó kozmetikus kezébe került, egyetlen ránc sem mutatkozik rajta.

Gramofon

Diótörő tesztközönséggel

Megirigyeltem gyermekeikkel moziba járó filmkritikus kollégáimat. Autentikus ítéletet alkotni képes porontyaikkal ülnek be egy-egy mesefilm vetítésére, hogy a megírandó cikkhez szempontokat, aranyköpéseket orozzanak el tőlük. Persze én is járok a fiaimmal úgynevezett gyermekkoncertekre, de ezek az alkalmak eddig ellenálltak a kritikaírásnak. Kapva-kaptam az alkalmon, végre elvihettem tesztközönséggé kinevezett családomat egy „rendes”, felnőtt időpontban tartott, „komoly” programot kínáló koncertre.

Gramofon

Puccini-év: ködös kezdés után derűs égbolt

Köddel álmodni bizonytalan jövőt jegyez – írja Krúdy Gyula. Sajnos ébren is vastag köd felhőzte a Puccini-évforduló budapesti nyitányát, a Pillangókisasszony előadását a MÜPA-ban. A nemzetközi szereposztásból megbetegedett Karine Babajanian és Giuseppe Giacomini helyett más vendégeket kellett fölkérni a főszerepekre: Barbara Dobrzanskát és Zoran Todorovichot. A köd azonban fölszállt: az előadás kárpótolt minket.

ELTE: Megtartják Orbán Balázs doktori védését

ELTE: Megtartják Orbán Balázs doktori védését

Egy fülbe tett mikrofon adhat esélyt egy jobb életre több millió embernek

Egy fülbe tett mikrofon adhat esélyt egy jobb életre több millió embernek

Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök

Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök

Palesztinpárti tüntetőket vettek őrizetbe New York hálaadási felvonulásán

Palesztinpárti tüntetőket vettek őrizetbe New York hálaadási felvonulásán