Tetszett a cikk?

Egy valamirevaló dalszínház a Puccini-évben is bemutat Verdi-művet, és viszont. A tartalmasan és nagyvonalúan megünnepelt Kálmán Imre évforduló után a Budapesti Operettszínház régi adósságát törlesztette: a Nagymező utcában hat év után Lehár-operettet mutattak be. A 102 éves Víg özvegy jó kozmetikus kezébe került, egyetlen ránc sem mutatkozik rajta.

Lehár Ferenc: A víg özvegy
A Budapesti Operettszínház előadása
Rendező: Béres Attila

Kalocsai Zsuzsa
Megejtően szépen
© Gramofon
Valódi primadonna és minőségi zenekar – e „kellékek” nélkül Lehár Ferenc operettje előadhatatlan. A víg özveggyel nem csak a zeneszerző karrierje vett fordulatot, a műfaj is megújult. A kezdetben lenézett katonakarmester ragaszkodott elvéhez: „…egyre nagyobb követelményeket támasztottam énekesekkel és zenekarral szemben.” Következetessége sok bosszúságot okozott a direktoroknak, ám mivel olyan neves énekesek álltak mellé, mint Käthe Dorsch és Richard Tauber, Lehár győzött.

A Budapesti Operettszínház előadásaiban a zeneszerző örömét lelné, hiszen remek előadók szólaltatják meg muzsikáját. A társulat erejét, felkészültségét jelzi, hogy többes szereposztásban oszthatták ki a darabot, a nemes vetélkedés nyilván még följebb is húzza a teljesítményeket. A látott (vasárnap délutáni) előadás megannyi meglepetéssel szolgált. Nyegus karakterszerepében például a fölismerhetetlenné maszkírozott Mészáros Árpád Zsolt nagyszerűen kimunkált, poénra dolgozó és ízléses alakítást nyújtott. A pontevedrói nagykövetet Haumann Péter vendégként kelti életre – mivel szólóéneklésben kevés a feladata, a közönség önfeledten élvezhette az érzékletesen fölépített prózai figurát. Túljátszotta a nagykövet kikapós feleségét, Valencienne-t Lukács Anita. A többi csalfa asszonyt Kékkovács Mara és Peller Anna személyesítette meg. Kár, hogy egyensúlytalanná vált a szituáció, mert sem a férjek, sem a szeretők nem értek föl a hölgyekhez, akik énekben, táncban egyaránt brillíroztak.

A cselekményt kis korrekcióval tette kortalanná Ari-Nagy Barbara dramaturgiai beavatkozása. A harmadik felvonás a víg özvegy, Glavari Hanna palotája helyett egy luxushajó fedélzetére került, így egy kis revüsítésre is kínálkozott lehetőség. A parancsnoki hídról énekelte a híres sikerszámot, a Vilja-dalt Kalocsai Zsuzsa. Kalocsai a neves magyar primadonnák méltó utóda, megejtően szépen, érett technikával énekel. A publikum az ismétlésig ünnepelte az énekesnőt. (A szöveg alapmotívuma egyébként egy régi dalmát népballada, ahogy számos név és utalás felel meg a XX. század eleji balkáni törpeállamok ügyeinek és figuráinak is.) Ironikus alakítás Dániel Gábor Danilovics Danilója. A követségi titkár, Hanna régi szerelme, folyamatosan másnapos, kiábrándult fickó, ám gyűrött inge alatt „érző kebel” rejtőzik.

Egy operettben így vagy úgy be kell következnie a boldog végkifejletnek. A happy endet némileg késlelteti, de segíti is, hogy a víg özvegy váratlanul anyához jut – ez is a felújítás dramaturgiai leleménye. Lehoczky Zsuzsának (és a másik szereposztásban Oszvald Marikának) így alkalma nyílt, hogy a finálé kánkánját hatásosan fölvezesse. A zenekar Makláry László irányításával gazdagon szólt. Béres Attila ritmusos rendezése, Bodor Johanna ötletes, helyenként bravúros koreográfiája, Füzér Anni ruhái és Daróczy Sándor színpadképei maradandó értékű produkciót teremtettek.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Ment-e előbbre a magyar zenei világ 2005 óta?

Sokan töprengtek a címben feltett kérdésen Sir Simon Rattle újabb budapesti fellépése alkalmával. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem ugyanis nem telt meg Schumann Az éden és a péri című oratóriumának előadására. Két éve még közelharc folyt a jegyekért.

Gramofon

Dobguru és billentyűs fenomén

A magyar jazz hangos a „session-jajtól”. Attól a panasztól, amelyik arról szól, hogy a hosszú távú, jelenségértékű zenei formációkat megfojtja a megélhetési zenélés: minden zenész minden zenésszel játszik, de legföljebb egy-két koncertes alkalmi formációk alakulnak. A kevés üdítő kivétel közé tartozik Kaltenecker Zsolt, akit saját trióján kívül nemigen látni máshol. Persze ha mégis elcsábul, akkor mi is ott vagyunk.

Gramofon

A dívaság rögös útján

Kovács Felicia Flóra egy megalapozott egzisztenciával rendelkező reklám- és produkciós cég vezetője; Budapesten és New Yorkban is fenntart egy-egy irodát. A sikeres üzletasszony másik élete a zene világában zajlik, és innentől igazán szép a történet.

Gramofon

Játék határok nélkül

A European Mantra, Tom és Jerry, valamint a Smart Music produceriroda az A38 hajón adta át közös karácsonyi ajándékát a „rockoló jazz” rajongóinak. Volt a csomagban minden, mi szem-fülnek ingere: meglepetés, tanulság, vidámság, röpülés.

Gramofon

Hányadik kedvenc szerve a füle?

Woody Allen jött, látott és klarinétozott egyet muzsikus barátaival a Papp László Budapest Sportarénában – nyolcezer ember előtt. De ki tudja, hányan voltak, akik valóban, őszintén jól szórakoztak?

Mbappé és Szalah is tizenegyest rontott, de így is megverte a Liverpool a Real Madridot

Mbappé és Szalah is tizenegyest rontott, de így is megverte a Liverpool a Real Madridot

Kínával kötött kiadatási egyezményről döntött Orbán Viktor

Kínával kötött kiadatási egyezményről döntött Orbán Viktor

Izrael máris a tűzszünet megsértésével vádolja a dél-libanoniakat

Izrael máris a tűzszünet megsértésével vádolja a dél-libanoniakat

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra

Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra