Fesztivál felnőtteknek: LOW, Budapest
Lassan bezár a LOW holland-flamand kulturális fesztivál. Kissé rezignáltan mondunk búcsút ennek a február közepe óta tartó eseménysorozatnak. Felhős homlokkal, de reménykedve: a kortárs művészet egyszer teret és közönséget nyer Budapesten is, és majd csak az számít, hogy mit ismersz a világból és mit teremtesz.
Az ASKO Ensemble estje
február 25., Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Louis Andriessen Életszerű életmű © Gramofon |
A második részben következett a Dances, amely (Rácz Zoltán információja szerint) már korábban, a 180-as csoport interpretációjában is elhangzott Magyarországon. Ez az előadás mégis újdonságképpen hatott, elsősorban a szopránszólót éneklő Claron McFadden jóvoltából. Az első rész apparátusa erősített hárfával és ütőhangszerekkel egészült ki. Az 1991-es keltezésű zeneműhöz eredetileg koreográfia is készült – elképzelhető, hogy a hatásos darab még erősebb impressziókat keltene tánccal. De az amerikai énekesnő gesztusok nélkül, csupán hangjával eljátszotta Joan Grant költői, az Énekek éneke miliőjét idéző, finoman érzéki szövegét. Claron McFadden Glyndebourne-ben a Lulu címszerepét énekelte, Salzburgtól Aix-en-Provence-ig szívesen látott vendége jelentős fesztiváloknak. A Nash Ensemble tagjaként Richard Rodney Bennett , Harrison Birtwistle , Elliott Carter és Peter Maxwell Davies és persze Andriessen alkotásainak ambiciózus és láthatóan mélyen elkötelezett előadója.
Andriessent a lexikonok, biográfiák általában úgy jellemzik, hogy példaképe, Igor Stravinsky stílusát az amerikai minimalizmussal elegyítette. Ez a leegyszerűsítés természetesen tájékozódási pontnak megfelel, de nem pótolja a személyes megismerést. Hans Leenders vezényletével az ASKO Ensemble eleven kapcsolatot létesített a komponista életművével, és ha csupán ennyi lenne a Low fesztivál haszna, már azt is köszönhetjük.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely