Tetszett a cikk?

Lassan bezár a LOW holland-flamand kulturális fesztivál. Kissé rezignáltan mondunk búcsút ennek a február közepe óta tartó eseménysorozatnak. Felhős homlokkal, de reménykedve: a kortárs művészet egyszer teret és közönséget nyer Budapesten is, és majd csak az számít, hogy mit ismersz a világból és mit teremtesz.

Az ASKO Ensemble estje
február 25., Művészetek Palotája, Fesztivál Színház


Louis Andriessen
Életszerű életmű
© Gramofon
A LOW holland-flamand kulturális fesztivál keretében Louis Andriessen, ez a nagyszerű – és a magyar közönség számára oly kevéssé ismert – holland komponista állt két estén is a LOW fesztivál zenei eseményeinek középpontjában. Az UMZE Kamarazenekar Rácz Zoltán vezényletével a zeneszerző viszonylag új, 2004-es alkotását, a Dante ihlette Racconto dall’ infernót mutatta be február 24-én. Másnap a holland ASKO Ensemble a Dances-t játszotta. A műsorlaptól eltérően – nagyon helyesen – megváltoztatták a művek sorrendjét: először Gérard Grisey Vortex Temporum című darabját játszották. Grisey Párizsban honfitársai, Olivier Messiaen és Henri Dutilleux növendéke, később Dramstadtban Ligeti , Stockhausen és Xenakis szemináriumainak hallgatója, illetve asszisztense volt. Alig ötvenkét évesen, 1998-ban egy agyérgörcs végzett vele. A Vortex Temporum, amely 1994 és ’96 között, tehát nem sokkal halála előtt keletkezett, kiforrott komponista-egyéniséget mutat. Ha figyelembe vesszük, hogy az egyes részeket kiknek ajánlotta – Gérard Zinsstagnak, Salvatore Sciarrinónak és Helmut Lachenmann-nak – jól látható, helyesebben hallható, milyen hangzásvilágot tartott ideálisnak a komponista. Az apparátus kicsi: fuvola, klarinét, hegedű, brácsa, cselló és zongora szólaltatta meg a darabot. A szólamok egymásba fonódtak, az idő és a tér koordinátái összemosódtak, mintha egy hanglabirintusban bolyongtunk volna. Nem tudok egy, a többinél fontosabb instrumentumot kiemelni, bár egyetlen élő előadás alapján a zongora jelentősége hallatszott valamelyest kiemelkedőnek. Az előadás egyenrangúan virtuóz előadók emlékét hagyta bennem.

A második részben következett a Dances, amely (Rácz Zoltán információja szerint) már korábban, a 180-as csoport interpretációjában is elhangzott Magyarországon. Ez az előadás mégis újdonságképpen hatott, elsősorban a szopránszólót éneklő Claron McFadden jóvoltából. Az első rész apparátusa erősített hárfával és ütőhangszerekkel egészült ki. Az 1991-es keltezésű zeneműhöz eredetileg koreográfia is készült – elképzelhető, hogy a hatásos darab még erősebb impressziókat keltene tánccal. De az amerikai énekesnő gesztusok nélkül, csupán hangjával eljátszotta Joan Grant költői, az Énekek éneke miliőjét idéző, finoman érzéki szövegét. Claron McFadden Glyndebourne-ben a Lulu címszerepét énekelte, Salzburgtól Aix-en-Provence-ig szívesen látott vendége jelentős fesztiváloknak. A Nash Ensemble tagjaként Richard Rodney Bennett , Harrison Birtwistle , Elliott Carter és Peter Maxwell Davies és persze Andriessen alkotásainak ambiciózus és láthatóan mélyen elkötelezett előadója.

Andriessent a lexikonok, biográfiák általában úgy jellemzik, hogy példaképe, Igor Stravinsky stílusát az amerikai minimalizmussal elegyítette. Ez a leegyszerűsítés természetesen tájékozódási pontnak megfelel, de nem pótolja a személyes megismerést. Hans Leenders vezényletével az ASKO Ensemble eleven kapcsolatot létesített a komponista életművével, és ha csupán ennyi lenne a Low fesztivál haszna, már azt is köszönhetjük.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely
A dán külügyminiszter szerint nincs ok a pánikra Trump Grönlanddal kapcsolatos kijelentései miatt

A dán külügyminiszter szerint nincs ok a pánikra Trump Grönlanddal kapcsolatos kijelentései miatt

Egymás mellett ült az öt élő amerikai elnök Jimmy Carter gyászszertartásán

Egymás mellett ült az öt élő amerikai elnök Jimmy Carter gyászszertartásán

Ilyen mikró eddig nem létezett: debütált az LG új készüléke

Ilyen mikró eddig nem létezett: debütált az LG új készüléke

Jöhet a Samsung hajlítható csodatelefonja, aminek még a nevét is szigorúan őrzi

Jöhet a Samsung hajlítható csodatelefonja, aminek még a nevét is szigorúan őrzi