Tetszett a cikk?

Rá lehet sütni a kritikusra, hogy túlságosan kényes, de számomra bizony rosszul összeállított, nem kellő gonddal szervírozott menü benyomását keltette a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenye. Nincs mit tenni, mint várni a többi koncertet és a többi világsztárt – hogy mielőbb feledhessük a Bajor Állami Zenekar és Kent Nagano középszerű produkcióját.

Bajor Állami Zenekar
Karmester: Kent Nagano
március 14., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
(A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében)

Kent Nagano
Nem jutott túl a közhelyeken
© Gramofon
Nem vagyok ellene a rendhagyó műsoroknak, de ezúttal nem tudtam mire vélni, hogy a német zenekar és japán-amerikai zeneigazgatója Richard Strauss legnépszerűbb szimfonikus költeményét, az Imígyen szóla Zarathusztrát, illetve Beethoven III. szimfóniáját hozta el Budapestre. A köztudottan konzervatív magyar közönségnek kívánt kedvezni, vagy hagyománytiszteletét óhajtotta demonstrálni a majdnem félezer éves múltra visszatekintő együttes – nem tudom. A műsorválasztást persze az is magyarázhatja, hogy két német zeneszerzőről van szó; ráadásul Richard Strauss Münchenben született, és egész életében szoros munkakapcsolat fűzte a város zenei életéhez, így a bajor zenekar nagy hangsúlyt helyez életművére.

Önmagában még nem bűn egy ünnepi nyitókoncert első felében a közönségre zúdítani a Zarathusztra bombasztikus akkordjait, de ez az előadás – a zenei kifejezés és a technikai kivitelezés terén egyaránt – méltatlan volt a magyar zenei élet legnagyobb szabású, legnagyobb költségvetésű és legszínvonalasabb fesztiváljához. A jól ismert kezdő-akkordok után rövid időn belül vagy ötször hallhattuk, ahogyan a zenekar különböző csoportjai pongyolán és ritmikai fegyelmezetlenséggel lépnek be. A zenei nyelvezetében és szerkezetében is komplex műnek nem rajzolódtak ki az irányai, magyarul „nem állt össze”. A tudományról című szakasznál különösen unalmasan szólt a zenekar, a dús hangzású mélyvonósok kamaracsoportját exponáló rész pedig komikusan csöpögősre sikeredett. Általában: a XX. századi és főleg kortárszenei interpretációkban – például Messiaen operájában vagy Eötvös Péter Három nővérében – valóban nagyszerű teljesítményeket felmutató Kent Naganót érzéketlen, ötlettelen dirigensnek ismerhette meg a magyar publikum. Akinek ráadásul fogalma sincs Beethovenről. Újszerű, invenciózus, bátor, sőt merész olvasatot vártam tőle, ehelyett egy semmitmondó, a konvenciókon túllépni képtelen Eroicát hallhattunk.

A japán származású kaliforniai művész nem azért kért fortét vagy pianót a zenekartól, mert a magáévá tett beethoveni gesztusrendszer azt hívta elő belőle, hanem azért, mert f és p betűket látott a kottában. Nem hittem a fülemnek, amikor a prímhegedűk a Beethoven-mű első tételében több ütemen át szanaszét szóltak. E koncert előtt még soha nem éreztem azt, hogy hidegen hagyna az Eroica gyászindulója, most viszont tökéletesen közömbös maradtam. Egyetlen olyan helyre, két átvezető ütemre emlékszem – éppen ebben a tételben –, amelyekben a klarinét és a fagott különlegesen egységes, már-már misztikus hangszín-eleggyel vonta magára a figyelmet. Sovány vigasz.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A művész, aki nem jó fiú többé

Az átlagos zenebarátok körében él egy kép a kifinomult, „jó fiú” Schiff Andrásról. Erre van fizetőképes kereslet, erre telnek meg nemcsak a normál széksorok, hanem a pódiumülések is. A másik Schiff talán ma még kevésbé érdekli a nyájas nagyérdeműt. Pedig az Európai Kamarazenekar élén a sziporkázóan szellemes, meghökkentően – de pozitív értelemben – fölényes Schiff Andrással találkozhattunk.

Gramofon

Klasszikus metál virágmintával

Más idők járnak már, mint a századelő Párizsában: hiába a MÜPA profi akusztikája, hiába a gyönyörű látvány, hiába az egzotikus hangzás – Indonézia tradicionális zenéje nem okoz akkora revelációt ma Budapesten, mint százegynéhány éve, amikor Debussy írt dicshimnuszokat a gamelánzenéről. Az okok elemzése helyett a koncert számos apró szépségéről emlékezünk meg.

Gramofon

Az igazi ózdi hős

Farkas Gábor 1981-ben született Ózdon. 2005-ben diplomázott a Zeneakadémián, nevét a Magyar Rádió Országos Zongoraversenyének megnyerése után ismertük meg. Most a Zeneakadémián adott fantasztikus szólóestet; igényes műsorát rendkívüli nehézségű művekből állította össze.

Gramofon

Fesztivál felnőtteknek: LOW, Budapest

Lassan bezár a LOW holland-flamand kulturális fesztivál. Kissé rezignáltan mondunk búcsút ennek a február közepe óta tartó eseménysorozatnak. Felhős homlokkal, de reménykedve: a kortárs művészet egyszer teret és közönséget nyer Budapesten is, és majd csak az számít, hogy mit ismersz a világból és mit teremtesz.

Gramofon

Gigaexpedíció Mahler meghódítására

Mahler Nyolcadikja nemcsak műfaji tekintetben, hanem témaválasztásában is hajmeresztő alkotás. Az első rész egy középkori himnuszra, a második pedig Goethe Faustjának zárójelenetére épül. Meredélyek, sziklahasadékok, hegyszakadékok – életveszélyes terep. Kocsis Zoltán vezetésével a több száz fős előadógárda biztos helyismerettel teljesítette az expedíciót.

Van olyan iskola, ahol vezetői utasításra kell rögzíteni a KRÉTA-ban, hogy a diákok milyen vallásúak

Van olyan iskola, ahol vezetői utasításra kell rögzíteni a KRÉTA-ban, hogy a diákok milyen vallásúak

Jogerősen pert vesztett Orbán Viktor a Hírklikkel szemben

Jogerősen pert vesztett Orbán Viktor a Hírklikkel szemben

És azt tudta, hogy a legtöbb torokfájás elleni készítmény nem ér annyit, amennyit fizetünk érte?

És azt tudta, hogy a legtöbb torokfájás elleni készítmény nem ér annyit, amennyit fizetünk érte?

A "venezuelai többségtől" a magyar ábrándokig: a bizonytalanság kora vár az új Európai Bizottságra

A "venezuelai többségtől" a magyar ábrándokig: a bizonytalanság kora vár az új Európai Bizottságra