Tetszett a cikk?

Létezik kortárs magyar operairodalom - csak éppen itthon nem játsszák a külföldön bemutatott magyar darabokat. A Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál programszerkesztői ezt az adósságot igyekeznek ledolgozni. Idén Tihanyi László Anyaisten (Génitrix) című zenedrámáját prezentálták a Művészetek Palotája Fesztivál Színházában.

Tihanyi László: Anyaisten (Génitrix) – magyarországi bemutató
A Bordeaux-i Opera produkciója a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében
március 19., Fesztivál Színház

Tihanyi László
Ritka ünneplésben volt része
© Gramofon
Tihanyi László alkotását 2007. november 25-én mutatták be Bordeaux-ban. Hogy négy hónappal később az eredeti produkciót már Budapesten hallhattuk-láthattuk, önmagában is elismerésre méltó. A bordeaux-i díszletekben a francia főszereplők adták elő a darabot, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarából álló kisegyüttes, valamint a rádió ének- és gyermekkarának kiváló közreműködésével. Jó lett volna többször meghallgatni Tihanyi muzsikáját, hogy fölfejthessük gazdag rétegeit, stílusbravúrjait, történeti elemeit, amelyek egészen a középkori egyházi zenéig nyúlnak vissza. Bár az is lehet, hogy csak így képzeljük, érzékelvén a finom harmóniákat.

Az interpretációval tökéletesen elégedett lehet a szerző. Philippe Marioge színpadképe puritán és mégis kifejező. A háttérben föl-le szaladgáló hatalmas redőnyök, egyetlen óriási lebegő függöny, egy ágy, egy kanapé, egy zsúrkocsi – ennyi kellék épp elég, hogy magunk előtt lássuk a tipikus francia kis- vagy maximum középpolgári miliőt, amely a kérlelhetetlenségig zárkózott. Cidalia da Costa ruhái is pontosan karakterizálják a húszas évek vidéki eleganciáját. A François Mauriac Genitrix című kisregényéből készült librettó nem lineárisan építkezik, hanem, az opera drámaiságát hangsúlyozandó, erős felütéssel indul: Mathilde elvetéli gyermekét, és a lázban magára hagyva meghal.

A flashback technikával fölépített szerkezetből adódóan Mathilde nem „játszik le”; a történetet visszafelé olvassuk. A fiatal, alacsony sorból származó tanítónő hozzámegy az anyja (Félicité) fojtogató szeretetében vergődő ötvenes Fernand-hoz. A maga egyszerű módján talán akarná is szeretni a férfit, de az erőviszonyok egyenlőtlenek, veszítenie kell. Mindhármuknak van magyarázata arra, hogy miért váltak a szeretettel, a féltéssel zsaroló szörnyeteggé. De felmentés nincs, érzelmük gyilkos fegyver. A lelki történések, a monológok és párbeszédek Tihanyi zenéje és Christine Dormoy pontos rendezői értelmezése révén válnak izgalmassá. Ami a színpadon történik, azt mintha patikamérlegen mérte volna ki Dormoy, sehol semmi sem tolakszik a zene elé.

Jó, hogy az eredeti szereplőket hallottuk: Mathilde-ot Sevan Manoukian keltette életre, Félicitét Hanna Schaer, Fernand-t Jean-Manuel Candenot. Telitalálat mindhárom figura zenei és színészi téren egyaránt – nincs mit hozzátenni egyikhez sem, olyan kiegyensúlyozott, mintaszerű a teljesítményük. Az orvos, Duluc alakjában Christophe Berryről és Marie, a cseléd figurájában Denise Laborde-ról ugyanez állítható. A budapesti bemutatót a szerző, Tihanyi László vezényelte. Kortárs operapremiernél ritka ünneplésben volt része, amely hosszabbra is nyúlhatott volna, ha a Fesztivál Színház technikai személyzete meg nem unja a tapsokat, és rá nem engedi a függönyt a produkcióra.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Extázis Michel Camilóval

Michel Camilo jöttének hírére igencsak felbolydult a hazai jazzrajongók tábora – olyannyira, hogy zsúfolásig megtöltötték a Millenáris Teátrum széksorait. Még meg sem jelent a színpadon, de a konferanszban nevének említésére már óriási lelkesedésének adott hangot a publikum. Meg is kapták tőle, amit vártak.

Gramofon

Méltatlan nyitány a Tavaszi Fesztiválon

Rá lehet sütni a kritikusra, hogy túlságosan kényes, de számomra bizony rosszul összeállított, nem kellő gonddal szervírozott menü benyomását keltette a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenye. Nincs mit tenni, mint várni a többi koncertet és a többi világsztárt – hogy mielőbb feledhessük a Bajor Állami Zenekar és Kent Nagano középszerű produkcióját.

Gramofon

Klasszikus metál virágmintával

Más idők járnak már, mint a századelő Párizsában: hiába a MÜPA profi akusztikája, hiába a gyönyörű látvány, hiába az egzotikus hangzás – Indonézia tradicionális zenéje nem okoz akkora revelációt ma Budapesten, mint százegynéhány éve, amikor Debussy írt dicshimnuszokat a gamelánzenéről. Az okok elemzése helyett a koncert számos apró szépségéről emlékezünk meg.

Gramofon

Fesztivál felnőtteknek: LOW, Budapest

Lassan bezár a LOW holland-flamand kulturális fesztivál. Kissé rezignáltan mondunk búcsút ennek a február közepe óta tartó eseménysorozatnak. Felhős homlokkal, de reménykedve: a kortárs művészet egyszer teret és közönséget nyer Budapesten is, és majd csak az számít, hogy mit ismersz a világból és mit teremtesz.

Gramofon

Koncepciótlan Puccini-zsenge félszcenírozva

A Puccini-évben nehéz bármiféle újdonsággal előrukkolni, hiszen művei a legnépszerűbbek közé tartoznak. Így aztán mindenki az érdekességre hajt: Torre del Lagóban például – ahol operái tetemes részét komponálta és ahol évtizedek óta Puccini Fesztivált rendeznek nyaranta – az ifjúkori zsengét, az Edgart állítják idén a középpontba. Ezt mutatták be félig szcenírozva a budapesti Operaházban is, a Tavaszi Fesztivál keretében.

Levehetik a tálibokat a betiltott terrorszervezetek listájáról Oroszországban

Levehetik a tálibokat a betiltott terrorszervezetek listájáról Oroszországban

Új, 22 milliárd forint értékű magángéppel bővülhetett a NER luxusrepülő-parkja

Új, 22 milliárd forint értékű magángéppel bővülhetett a NER luxusrepülő-parkja

Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált

Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált

Egy budapesti gyermekotthon második emeletéről esett ki egy kisfiú

Egy budapesti gyermekotthon második emeletéről esett ki egy kisfiú