Tetszett a cikk?

A hagyományteremtés szándékával indította útjára az UMZE (Új Magyar Zene Egyesülete) Ligeti György műveinek szentelt koncertsorozatát. A szerző születésnapjára időzített hangversenyeket ma már várják a budapestiek – úgy tűnik, tényleg hagyomány született.

Hommage à Ligeti
UMZE Kamaraegyüttes, karmester: Rácz Zoltán
május 28., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Ligeti György
Ráczék neki szentelték a sorozatot
© Gramofon
Ránézésre megállapítható, hogy az Hommage à Ligeti koncertek közönsége évről évre nő. Idén például már nem zárták le a karzatokat, a földszint nagyjából benépesült, az első emeletre is jutott a publikumból. Kortárs zenei koncertről beszélünk, úgyhogy ezúttal is emelem kalapom a kenyéradó gazda, a közönség előtt. Miként a Ligeti-koncertek helye és időpontja, úgy az UMZE Kamaraegyüttes helyzete is stabilizálódni látszik, amelynek számos jele közül csak egyet említünk: az együttes jövőre teljes évadot tudott hirdetni, innen már csak egy lépés, hogy egyszer majd UMZE-bérlet is legyen.

A legutóbbi koncert a szó szoros értelmében nem volt UMZE-hangverseny, mivel elsősorban nem ensemble-kompozíciók hangoztak el. Vonósnégyes, szóló zongoradarab, két nagyobb apparátusra készült mű (Kettősverseny, Clocks and Clouds) szólalt meg; a szó klasszikus értelmében csak a Mystéres és a Ramifications illeszkedett az ensemble-keretek közé, de még ezeknél a daraboknál is viszonylag sok vendégművész bevonására volt szükség. Az UMZE név ezúttal nem előadóművészek egy csoportját, hanem műhelyt, magot, létrehívót, ötletgazdát jelentett. S mivel az ötletgazdák a teljes Ligeti-életmű előadására vállalkoztak, ez a sajátosság a jövőben is jellemezni fogja az Hommage à Ligeti koncerteket.

Csak egyetérteni lehet Rácz Zoltánnal abban, hogy egy mű valódi értékét (sőt: lényegét) egyetlen előadás nem hozhatja felszínre; a darabok életének alapja csak a sokszori előadás lehet. S ha olyan jelentős életműről van szó, mint Ligeti Györgyé (akihez a magyaroknak mégiscsak van valami sajátos köze), akkor a repertoáron tartás, az aktív élménnyé tétel kevéssé vitatható szándék. S ebben a folyamatban szinte egyenrangú szerepe van a nagyszerű és ihletett előadásoknak, illetve a kevéssé sikerülteknek. Senki sem vitatja, hogy egy Beethoven-szimfónia előadás-történetében van szerepe, becsülete a rossz interpretációnak is, hiszen épp a „rosszaság” adhat perspektívát a jónak, s a jó felismerése közelebb visz a mű kvalitásainak felismeréséhez. Ezúttal becsületes és kevéssé inspiráló előadásban hangoztak el Ligeti művei. A koncertet indító Ramifications előadása messze meghaladta a közelmúlt egyik vendégjátékának színvonalát – Roberto Abbado és a Saint Paul Chamber Orchestra hangversenye, 2007. január 22., ld. a Gramofon Zenekritikai Műhely keretében írt kritikámat; a darab szerkezete, „alapötlete” világosan követhető volt, és ismét fény derült a terem akusztikájának egyik specialitására. Ez a koncertterem különösen kegyes a vonóshangzással; akár szólóhegedűről, akár kisebb kamaraformációról van szó. Ilyen kisebb kamaraformáció, jelesül vonósnégyes (a Keller kvartett) szólaltatta meg Ligeti II. vonósnégyesét. Kellerék játékából hiányzott a személyesség, az elhitető hevület, a szerető elkötelezettség. Ligeti zenéje – mint minden igazán jó zene – szívvel és zsigerekkel fogható fel. Kizárólag ésszel hallgatva (és ésszel játszva) könnyen érdektelenségbe fordul. Jó ötlet volt, hogy az első részt végül nem a kvartett, hanem a Mystéres de Macabre zárta, Boldoczki Gábor trombitaszólójával. A groteszk hatásokban dúskáló, egyszerre szellemes és virtuóz kompozíció feldobott állapotban engedte szünetre a közönséget.

Csalog Gábor közepes dinamikát, közepes tempót választott Ligeti öt etűdjéhez. A technikai erőpróbának számító, három sorozatnyi zongoradarabból ez az öt kompozíció biztonsági válogatásnak tűnt (nem feledve, hogy még a „legkönnyebb” etűd is istentelenül nehéz), de a legnagyobb problémát számomra az okozta, hogy nem derült fény Csalog szándékaira. A Kettősverseny fuvolára és oboára, illetve a Clocks and Clouds, azaz két pompás, gazdagon kiállított kompozíció zárta a koncertet. Rácz Zoltán a művek kottahelyes koordinációjának feladatát pedánsan látta el, a művek „kitalálására” viszont kevés energiája maradt. Ám ne bánkódjunk nagyon, hiszen a Clocks and Clouds nem is oly régen (2007. október 5.) remek előadásban hangzott el Tihanyi László vezényletével, s ez megalapozta a mostani előadásról szóló diskurzust. Ezt hívják úgy, hogy zenei élet. Reméljük, nem csak illúzió.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait

Felgyújtásukkal fenyegették egy szlovákiai magyar hírportál munkatársait

Újabb mélyponton a forint

Újabb mélyponton a forint

Politico: Az EU és a NATO számára is probléma, hogy Romániában szélsőjobbos, oroszbarát jelölt nyerte az elnökválasztás első fordulóját

Politico: Az EU és a NATO számára is probléma, hogy Romániában szélsőjobbos, oroszbarát jelölt nyerte az elnökválasztás első fordulóját

Súlyos csapdába került a romániai magyar politika az elnökválasztás második fordulója előtt

Súlyos csapdába került a romániai magyar politika az elnökválasztás második fordulója előtt