szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Sem üzleti, sem politikai alapon nem sikerült eddig megoldani a Malév hosszú távú működtetését. A legújabb fejlemény, hogy a magyar állam ismét beszáll a nemzeti légitársaságba.

A következő hetekben dolgozzák ki részletesen, hogy a magyar állam hogyan, mekkora részesedést szerezzen a Malév Zrt.-ben, azaz mennyi adóforinttal támogassa ismét a legutóbb 2007-ben privatizált légitársaságot. Nem mintha az állam meg akarná kaparintani a saját tőkéjét tavaly év végére 14,4 milliárd forintos mínuszba fordító és hasonlóan méretes veszteséget elkönyvelt, 54 milliárd forintos hitelállományt nyögő cég részvényeit. Csakhogy az orosz állami külgazdasági és fejlesztési bank, a Vnyesekonombank (VEB) a jelek szerint nem hajlandó egyedül finanszírozni a Malév veszteségeit, illetve állni a feltőkésítés költségeit. A VEB eleve csak a magyar pénzügyminiszter és kormányfő unszolására mutatott erre némi hajlandóságot, most pedig Budapest kapitulált az ügyben; „a társaság működésének folytatása érdekében kész tulajdonosi, illetve finanszírozói szerepet” is vállalni – derült ki Oszkó Péter pénzügyminiszter és Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettes múlt heti moszkvai tárgyalásai után.

HVG
Már az sem volt világos, miért ment bele az orosz állami bank a Malév-kalandba, hiszen becslések szerint 50–100 milliárd forintra volna szükség a légitársaság kitatarozásához. Kormányközeli források valamiféle csereügyletre utalnak, amelyben az orosz fél a Paksi Atomerőmű bővítéséből kér részt, de szóba jön a gázszállításokban a jelenleginél közvetlenebb Gazprom-közreműködés igénye is. Bár az elvetélt Alitalia-privatizáció után egy évtizeddel a Malévet megvásárló, akkor még Borisz Abramovics orosz üzletember érdekeltségébe tartozó Airbridge Magyarország Zrt. a privatizációs szerződésben foglaltakat nem teljesítette maradéktalanul, szerződésbontásig nem fajult a dolog. A magánosítás során a 200 millió forintos vételárnál fontosabb volt a vevő által vállalt 50 millió eurós tőkeemelés, a több mint 30 milliárd forintnyi hitel rendezése, továbbá a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. által korábban nyújtott 20 milliárd forintos kölcsön legfeljebb tíz év alatt történő törlesztése. Erre afféle biztonsági konstrukciót dolgoztak ki: az eladó magyar állam a légitársaság eszközeinek egy részét visszatartotta a külön e célra alapított Malév Vagyonkezelő Kft.-ben, ezek használatáért pedig a Malév bérleti díjat fizet; a vagyonkezelő ebből törleszti az MFB-kölcsönt.

A bérleti díj fizetésével azonban már tavaly elmaradt a légitársaság. Abramovics oroszországi légibirodalmának összeomlása után az üzletember 49 százalékos részvénycsomagját a VEB vette át az Airbridge-ben, s így az orosz bank a Malév közvetett kisebbségi tulajdonosa lett. A díjfizetés ezzel sem rendeződött, s bár a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) megpróbálta lehívni a szerződés nemteljesítésének esetére fenntartott 32 millió eurós bankgaranciát, végül – az orosz–magyar tárgyalások közepette – elállt e követeléstől.

Nem fizet

Több mint egy éve nem teljesíti fizetési kötelezettségeit a Malév Zrt. az állami tulajdonú Malév Vagyonkezelő Kft.-nek. Utóbbi cégbe került a Malév által korábban a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-től felvett 20 milliárd forint hitel, amit az állami kft a légitársaságot 2007-ben privatizált Airbridge Magyarország Zrt. (pontosabban a Malév) Malév-eszközökért fizetett bérleti díjából törleszt. Összesen mintegy 12 millió euró kifizetésével késlekedik  az Airbridge, vagyis nem tett eleget maradéktalanul a privatizációs szerződésben vállalt fizetési kötelezettségeinek. A Malév márkanév használatáért 4 millió euróval, a repülőgépek bérletéért 1,2 millió euróval tartozik, és nem rendezte még a Malco LLC üzletrész ellenértékét sem, ami 7 millió eurót jelent.

A Malév Vagyonkezelő Kft.-nek viszont törlesztenie kellett az MFB-hitelt, amire viszont csak a Magyar Vagyonkezelő Zrt. (MNV) tulajdonosi kölcsönével volt képes. Az MNV tájékoztatása szerint a Malév Vagyonkezelő Kft. 850 millió forinttal tartozik az állami vagyonkezelőnek, és a kft tavalyi mérlege alapján további mintegy 250 millió forint tőkepótlásra lenne szüksége.

Az MNV más módon is beszállt a nemzeti légitársaság finanszírozásába. Idén januárban adásvételi előszerződést kötött a Malév Zrt. tulajdonában álló Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt. részvényének a megvételére – jelzálog fedezet mellett -, és két részletben 4,285 milliárd forint vételárelőleget utalt át annak érdekében, hogy a Malév a legégetőbb tartozásait rendezni tudja.























Az Abramovics-érában a VEB finanszírozta a Malévet, tulajdonszerzése után azonban szűkebben mérte a forrásokat, hiteleken kívül mindössze egy 3 milliárd forintos tőkeinjekcióra volt hajlandó. A szükséges további tőkeinjekciót azért halogatta, mert el akarta érni, hogy a magyar állam is vállaljon részt a csődtömeg terheiből, legalább a 10 milliárd forint körüli adótartozásoknak megfelelőt. A tartozás pontos összege adótitok, de tény, hogy mind a Malév Zrt., mind leányvállalata, a földi kiszolgálást végző Malév GH Zrt. szerepel az adóhatóság feketelistáján, amelyre több mint 100 millió forintos, 180 napnál hosszabb késedelemmel lehet felkerülni. A HVG moszkvai tudósítójának a VEB további szerepvállalását firtató kérdésére a bank szóvivője csak annyit közölt: részt vesznek a Malév fejlesztési perspektíváiról folyó tárgyalásokon, de további információt csak a kormányszintű döntés megszületése után ad. Szófukar a Malév üzemeltetője, az Aeroflot orosz légitársaság is. Nincsenek önálló tervei a Malévval, a magyar légitársaság üzemeltetésére a VEB-től kapott felkérést, így további szerepvállalása is attól függ, hogy a pénzintézet a Malév tulajdonosa marad-e – közölte a HVG-vel Irina Dannenberg sajtófőnök.

A Malév egyik igazgatósági tagja lapzártánkkor úgy tudta, a magyar állam a köztartozások és az MFB-hitelek fejében szerez részesedést, mégpedig Költő Magdolna Airbridge-ben lévő 51 százalékos részvénycsomagjából. „Nem rendelkezem olyan milliárdokkal, amelyekkel a Malév segítségére siethetnék” – jelezte a HVG kérdésére Költő Magdolna, hogy kész kisebbségbe szorulni. A mostani fordulat pikantériája, hogy korábban a magyar állam azért igyekezett megszabadulni a Malévtól, mert a légitársaság állami finanszírozása Brüsszel szemében nagy eséllyel tiltott szubvenciónak minősült volna, most pedig épp azért kell ismét beszállnia, hogy támogatást nyújtson. A versenytársak azonban a most tervezett lépéseket is árgus szemekkel figyelik.

„Bármilyen állami pénzügyi segítséget, legyen az tőkebefektetés, tulajdonrész átvállalása, állam által nyújtott vagy garantált hitel, eszközvásárlás vagy adókedvezmény, az EU-elvek és -jogszabályok megsértésének tekintünk, és amennyiben ezek bármelyike megtörténik, azonnali jogi lépéseket fogunk tenni az Európai Bizottság és más felelős szervek felé – vetítette előre a HVG kérdésére Kázmér Natasa, a Wizzair kommunikációs igazgatója. – A Malév – tette hozzá – egy magáncég, a piacon kell megélnie vagy tönkremennie, hasonlóan Európa és a világ magántulajdonú légitársaságaihoz.” A régió vezető fapados cége értelemszerűen azt szeretné, hogy minden európai kormány betartsa azokat az EU-jogszabályokat, amelyek a nehéz pénzügyi helyzetben lévő nemzeti légitársaságok állami támogatására és pénzügyi segítségnyújtására vonatkoznak.

A tiltott állami támogatás az uniós szerződés szerint akkor vizsgálandó, ha egyszerre teljesül négy feltétel: a szóban forgó állami forrás szelektív, előnyhöz juttatja a kedvezményezett vállalkozást, érinti a tagállamok közti kereskedelmet, és fennáll a versenytorzítás veszélye. A mérlegelésnél a támogatás hatása számít, mindegy tehát, hogy a szubvenció készpénzben vagy közvetett módon, például adótartozás elengedése formájában történik. A tartozások állami tulajdonrésszé konvertálása elvileg lehetséges, ha megfelel a közösségi jog előírásainak, illetve az Európai Bizottság jóváhagyja azt. A Pénzügyminisztérium szakértőgárdája most nyilván buzgón dolgozik az EU számára elfogadható koreográfián. Igaz, az uniós versenyszabályok felett őrködők eddig még nem találtak kivetnivalót a Malév-ügyletekben. Egyrészt annak ellenére sem kérdőjelezték meg nemzeti légitársasági státusát, hogy az Airbridge Zrt. csak névleg magyar többségi tulajdonú, valójában az orosz állami bank finanszírozza. Másrészt az is átcsúszott, hogy a privatizáció után is egy állami cég, a Malév Vagyonkezelő Kft. portfóliójába került az állami tulajdonú MFB hitele. Mint ahogy az is, hogy az MNV dobott mentőövet a Malévnek, amikor 1,5 milliárd forintot tett le a Malév GH üzletrészéért, illetve amikor tulajdonosi hitelt nyújtott a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek.

VITÉZ F. IBOLYA

Joe Biden elismerte, nem biztos, hogy bírt volna még négy év elnökséget

Joe Biden elismerte, nem biztos, hogy bírt volna még négy év elnökséget

Váratlan eredmény jött ki: nem találtak erős összefüggést a mindent elsöprő szerelem és a szex között

Váratlan eredmény jött ki: nem találtak erős összefüggést a mindent elsöprő szerelem és a szex között

Ukrán külügy: Ha a magyar fél prioritása Oroszország megerősítése, akkor ezt őszintén be kell vallania

Ukrán külügy: Ha a magyar fél prioritása Oroszország megerősítése, akkor ezt őszintén be kell vallania

Először adtak el több villany-Mustangot, mint benzines Mustangot

Először adtak el több villany-Mustangot, mint benzines Mustangot