Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a","c_author":"OTP Bank Nyrt.","category":"brandcontent","description":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet. Ez a klasszikus mese nem csupán egy szórakoztató történet, hanem egy időtlen tanulság is, amit máig előszeretettel hangoztatunk, ha az öngondoskodásról, azaz a jövőre való felkészülésről van szó.","shortLead":"A bölcs, szorgalmas hangya és a gondtalan, ám felelőtlen tücsök története a gyerekkorunkból ismerős lehet...","id":"20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52cffc5b-fc45-4443-9cfb-28ac367eee6a.jpg","index":0,"item":"9783fa31-a247-4262-ba56-bf0ca4032b8c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Felelotlen-tucsokbol-kenyelmes-hangya-az-eszszeru-ongondoskodas","timestamp":"2024. december. 27. 11:30","title":"A magyarok nem számítanak semmi jóra a jövőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f","c_author":"Galicza Dorina","category":"elet","description":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.","shortLead":"Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha...","id":"20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2d4bf08-6bd1-4767-b4fa-24f3bbe87d6f.jpg","index":0,"item":"389466bf-bda2-4a63-8ddb-a8113937e8e9","keywords":null,"link":"/elet/20241228_parizs-notre-dame-riport-tuzvesz-epiteszet","timestamp":"2024. december. 28. 20:00","title":"Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc","c_author":"Németh András","category":"tudomany","description":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három évtizeden belül eltünteti az emberi fajt.","shortLead":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három...","id":"20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc.jpg","index":0,"item":"aba844db-aa8d-4189-8c3a-e47f8bcfa79f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","timestamp":"2024. december. 27. 19:42","title":"Az MI keresztapja szerint nő annak a veszélye, hogy a gépi értelem kiirtja az emberiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Eldurvul a közbeszéd, összeomlik a közmegegyezés, veszélybe kerül a demokrácia amennyiben nem szabályozzák a jelenleginél jobban a digitális médiát, írja a Guardian szerkesztőségi cikke. Grúzia autoriter irányba sodródik, ám a nyugat nem tesz eleget, hogy ne így legyen, írja a Foreign Affairs. Az elnyomás hosszú lidércnyomása várhat a megszállt ukrán területekre, fogalmaz cikkében a Financial Times. A lap egy másik cikke szerint jelentősen átalakultak az erőviszonyok a Közel-Keleten, Irán évtizedek óta nem tűnt ennyire sebezhetőnek. Két neves amerikai jogász szerint a Kongresszus meg tudná akadályozni, hogy Donald Trump hivatalba léphessen. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Eldurvul a közbeszéd, összeomlik a közmegegyezés, veszélybe kerül a demokrácia amennyiben nem szabályozzák...","id":"20241227_nemzetkozi-lapszemle-trump-putyin-ukrajna-gruzia-kozel-kelet-izrael-iran-digitalis-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"bda49a3b-0fbd-4256-b539-e0af73a0bdeb","keywords":null,"link":"/360/20241227_nemzetkozi-lapszemle-trump-putyin-ukrajna-gruzia-kozel-kelet-izrael-iran-digitalis-media","timestamp":"2024. december. 27. 10:30","title":"A nyugati demokrácia válságának egyik oka a nem eléggé szabályozott digitális média, írja a Guardian","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b","c_author":"GyéZsé","category":"360","description":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és felfedezünk, megyünk az emlékeink után, rábízzuk magunkat a véletlenre, vagy éppen nagyon is tudatosan keresünk valami újat. Aztán elmeséljük, mondjuk a magunkét. A vendégét – mert mi vagyunk a mindenkori vendég. Felbukkanásunk bárhol várható. Most éppen egy patinás budai villában.</strong>","shortLead":"<strong>Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és...","id":"20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08545e70-dfd8-46ba-b41b-d6661f41eb5b.jpg","index":0,"item":"d60efd7d-690d-44fc-9648-45f214924c70","keywords":null,"link":"/360/20241227_hasbeszelo-villa-bagatelle","timestamp":"2024. december. 27. 19:30","title":"Hasbeszélő: Majdnem elbagatellizált ebéd egy patinás budai villában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell, és lesznek szúrópróbaszerű ellenőrzések.","shortLead":"A schengeni csatlakozás után szabadon át lehet lépni a határt Románia és Magyarország között, de okmányokat vinni kell...","id":"20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754a6dd2-ca9b-4aa5-88c7-8d3b050fab4f.jpg","index":0,"item":"09dd2d34-97ea-4a26-a7b1-ee124660fd9b","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_A-rendorseg-figyelmeztetest-adott-ki-a-szabad-romaniai-hataratlepes-miatt","timestamp":"2024. december. 28. 11:45","title":"A rendőrség figyelmeztetést adott ki a szabad romániai határátlépés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A „teljes árnál olcsóbb” trend jóval korábban megjelent, mint a közelmúlt gazdasági problémái. Bár az ilyen árajánlatoknak megvan a maguk vonzereje, az eladások rövid távú növelése komoly veszélyeket rejt. Részlet a Hogyan (ne) tervezz? című könyvből.
Kezdjük a rövid távú, jó hírekkel! Az elektronikus eladáshelyi adatok elemzéséből gyakran az derül ki, hogy az árazást valamilyen módon érintő promóciók rövid távon 30–70 százalékkal növelik az eladásokat. Mindez azonban sokszor csak látszólag jelent átlagon felüli teljesítményt.
Előfordul, hogy csupán más kiszerelések kannibalizációjáról van szó, vagyis arról, hogy a piacra kerülő új termék elvonja a cég már jelen levő termékének forgalmát. Máskor pedig olyan üzletekből terelődik át forgalom, ahol éppen nincs promóció erre a márkára. Megint más esetben talán csak a későbbre tervezett vásárlásukat hozták előre az ajánlat hatására. Piackutatói elemzések szerint a promóciók 84 százaléka még rövid távon sem nyereséges.
A hosszú távú hatások esetében pedig a helyzet még rosszabb. Mivel a promóciók általában felhalmozásra ösztönzik a vásárlókat – az „egy csomag mára, egy pedig a fagyasztóba” tipikus promóciós viselkedés –, az akció végeztével az eladások általában visszaesnek, a nettó rövid távú hatások így pedig sokszor a nullához közelítenek.
A promóciók célja, hogy új vásárlókat vegyenek rá a termékek kipróbálására, illetve hogy a meglévő vásárlókat további vásárlásra ösztönözzék. Akárhogy is, a kutatások nem találtak bizonyítékot az árpromóciók semmiféle hosszú távú hatására.
Az árpromóciók nem igazán ösztönöznek sem a termék kipróbálására (akik promóciós terméket vásárolnak, nagyrészt már kipróbálták azt), sem a „hűségre” (a vásárlók kevésbé márkahűek: inkább az akciós kupon, mint a márka alapján vásárolnak). A promóciók tehát gyakorlatilag hatástalanok.
Sőt az adatok tanúsága szerint a promóciók hosszú távon károsak is lehetnek: rontják a márka imázsát, növelik az árérzékenységet, és csökkentik a márkahűséget. Ez megmagyarázza, hogy a nagy arányban promóciókra támaszkodó márkák, különösen a kiforrott piacokon jelen lévő nagy márkák általában miért kevésbé nyereségesek.
De még csak nem is ez a legrosszabb. A nyereségre gyakorolt negatív hatásuk ellenére a promóciók hajlamosak igen gyorsan megszaporodni. Ahogy az egyik promóció „hullámhegye” véget ér, és az eladások visszaesnek, nagy lesz a kísértés egy újabb promóciós menet beindítására.
Ezeket az akciókat azonban könnyű lemásolni, és a versenytársak is követik a példát, ami „promóciós háborúhoz” vezet. Amikor pedig már a csapból is promóciós tevékenység folyik, a vásárlók egyre kevésbé reagálnak rá, és az ajánlatoknak egyre bőkezűbbeknek kell lenniük, ha bármit is el akarnak érni.
Ettől a láncreakciószerűen elszabaduló háborútól aztán csökken a márkák szerepe a vásárlók döntései kapcsán: többé nem márka alapján vásárolnak, hanem kizárólag az árak és az ajánlatok szerint. Ebből pedig csakis a kereskedők és az áruházláncok saját termékei húznak hasznot.
Természetesen nem minden promóció rossz. Bizonyos körülmények között – például, ha új termék vagy kategória kipróbálására akarjuk rávenni a vásárlókat – hasznos is lehet. Az adatok szerint az élvezeti cikkek impulzusvásárlásainál, például csokoládé és rágcsálnivalók esetén is kiválóan működik, és hozzájárul a fogyasztás növeléséhez – hogy ez társadalmilag mennyire hasznos, más kérdés.
A különböző promóciós mechanizmusok is különböző előnyökkel járnak. Az árpromóciók leginkább azoknál az árérzékeny termékeknél hasznosak, ahol alacsony a változó költség. A jól átgondolt promóciók jobb hatást érhetnek el, különösen, ha segítenek a márkaépítésben. A legtöbb márka esetében azonban az „egyet fizet, kettőt kap” jellegű akciók és árengedmények csupán arra jók, hogy visszaadják a nyereséget a vásárlóknak.
Hogyan gondolkodjunk az árról? - Kétperces ellenőrző lista
HVG Könyvek
- Lehetőleg ne alkalmazzuk az árpromóciót, mert általában nem nyereséges, és árt a márkának! Mérlegeljünk, mielőtt ilyesmibe fognánk!
- Biztos, hogy növelhetjük a kategórián belüli fogyasztást? A promócióval rávehetjük a fogyasztókat, hogy egyenek több csokoládét, de arra nem, hogy használjanak több vécépapírt.
- Kipróbálták már a fogyasztók a termékünket? Ha egy ideje már a piacon van, a promóció hatására sem nagyon fogják többet próbálgatni.
- Mekkora a piaci részesedésünk? Ha nagy a márkánk, a promóció csak kannibalizálni fogja az eladásokat.
- Mekkora a változó költségünk? A promócióval csak akkor kereshetünk pénzt, ha alacsonyak a költségek. Ne feledjük, hogy a promóciók ugyan növelhetik a bevételeket, de a csökkenő profit miatt még így is pénzt veszíthetünk!
- Könnyen tárolható a termékünk? Ha a vásárlók a promóció alatt felhalmoznak belőle, akkor utána visszaesnek az eladások.
- Kereskedők vagyunk? Csak néhány válogatott termékre terjesszük ki a promóciót, hogy becsábítsuk a vásárlókat! Próbáljuk meg rávenni a gyártókat, hogy finanszírozzák a promócióinkat!
- Gyártók vagyunk? Ha a kereskedők ragaszkodnak a promóciókhoz, legyünk szigorúak! Igyekezzünk kiharcolni valamit cserébe, például nagyobb polcrészt, külön polcot, POS displayt, azaz eladáshelyi reklámot stb! A promóciós eladások valódi növekedést jelentenek, vagy a fogyasztók csak előre hozzák a vásárlást? Állapítsuk meg az ökonometriai adatok alapján!
- Mit üzennek az árpromóciók a márkánkról? Az ismételt promóciók csak arra tanítják a fogyasztókat, hogy olcsón vásároljanak, ami a prémiummárkáknak különösen nagy kárt okoz.
- Ha a promóció mellett döntünk, alkalmazzuk a megfelelő mechanizmust! Ha a kipróbálást szeretnénk ösztönözni, használjunk kisméretű próbakiszerelést! Ha rendszeres vásárlókat akarunk szerezni, vezessünk be „engedmény a következő vásárlásból” jellegű akciókat!
- Ne legyünk túlzottan bőkezűek! Egy szerényebb árengedmény majdnem ugyanolyan hatékony lehet, mint egy nagy. Az igazán nagylelkű promóciók pedig árthatnak a márkának.
A fenti cikk a Hogyan (ne) tervezz? című könyv szerkesztett részlete.A kiadványban két elismert kommunikációs stratéga - Les Binet és Sarah Carter - ad átfogó, mégis követhető gyakorlati útmutatót a hatékony marketingstratégia tervezéséhez.
A könyvhöz kapcsolódó, Lépj előre digitálisan! Egy Telekom-sztori című kiadvány a Telekom CFU (Customer Facing Unit) csapat működését és filozófiáját mutatja be, a könyvben ábrázolt paradigma- és perspektívaváltások egyik hazai gyakorlataként. Erről bővebben a Szabó Béla Attila, a Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója beszél ebben az interjúban.
Kutatások szerint az ötletelő csoportok kevesebb és gyengébb minőségű ötletet gyártanak, mint ugyanannyi, egyedül dolgozó munkatárs. De mit tegyünk, ha mégis ötletelni kell?
Hogyan lehetséges, hogy amikor olyan sok időt és pénzt fordítunk kutatásokra, és több adat áll rendelkezésünkre, mint a múltban bármikor, sokan mégis a téves megérzéseiket követik a nekik ellentmondó bizonyítékok helyett?
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.