Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d351c549-81a5-4449-b61b-25ab26011f0a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Mattel nem hajlandó az Egyesült Államokba vinni a gyártást, mert még vámokkal együtt is jobban megéri neki külföldön gyártani.","shortLead":"A Mattel nem hajlandó az Egyesült Államokba vinni a gyártást, mert még vámokkal együtt is jobban megéri neki külföldön...","id":"20250509_donald-trump-mattel-vam-fenyegetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d351c549-81a5-4449-b61b-25ab26011f0a.jpg","index":0,"item":"2f73947e-b818-44b3-a50d-74b55482062a","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_donald-trump-mattel-vam-fenyegetes","timestamp":"2025. május. 09. 05:47","title":"Trump százszázalékos vámmal fenyegette meg a Barbie babák gyártóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Elég lesz hároméves átlagban teljesíteni a CO2-kvóta kötelezettségeket. ","shortLead":"Elég lesz hároméves átlagban teljesíteni a CO2-kvóta kötelezettségeket. ","id":"20250509_Idot-nyertek-az-autogyartok-az-EU-enyhit-a-kibocsatasi-szigoron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"8a38c3d4-c83f-4ab7-8b65-7389a7799ab9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Idot-nyertek-az-autogyartok-az-EU-enyhit-a-kibocsatasi-szigoron","timestamp":"2025. május. 09. 07:31","title":"Időt nyertek az autógyártók: enyhít az EU a kibocsátási szigoron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b238cf-73c7-4b49-b7bd-6cc44e320eeb","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A kormány újraindítja a szerkezetátalakítási programot.","shortLead":"A kormány újraindítja a szerkezetátalakítási programot.","id":"20250509_dohanytermelok-szerkezetatalakitas-rendelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b238cf-73c7-4b49-b7bd-6cc44e320eeb.jpg","index":0,"item":"3d52024c-2a91-4d32-9a59-92d57f9cb8c5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_dohanytermelok-szerkezetatalakitas-rendelet","timestamp":"2025. május. 09. 08:40","title":"Segítséget kapnak a dohánytermelők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"470fcb9e-961e-4fd7-8ba4-2fade6159c57","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Keresztre feszítettük, köpönyegére sorsot vetettünk. És nem nyertünk.","shortLead":"Keresztre feszítettük, köpönyegére sorsot vetettünk. És nem nyertünk.","id":"20250509_tota-w-arpad-Gyurcsany-Ferenc-bucsuztatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/470fcb9e-961e-4fd7-8ba4-2fade6159c57.jpg","index":0,"item":"cb022a68-9f53-4d65-9c44-211d860171e9","keywords":null,"link":"/360/20250509_tota-w-arpad-Gyurcsany-Ferenc-bucsuztatasa","timestamp":"2025. május. 09. 09:04","title":"Tóta W. Árpád búcsúztatja Gyurcsány Ferencet: Mint a villám tépte magányos fenyő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"808b7ce3-09b9-4fbb-a975-163d0c0b69de","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Ott voltunk, amikor felszállt a fehér füst, megkérdeztük az új pápáról az euforikus hangulatban lévő híveket, de még előtte, a várakozás óráiban megnéztük azt is, milyen volt a hangulat, mennyire voltak szigorúak a biztonsági intézkedések a Szent Péter téren, kik és miért álltak órákat egy kis kéményt kémlelve.","shortLead":"Ott voltunk, amikor felszállt a fehér füst, megkérdeztük az új pápáról az euforikus hangulatban lévő híveket, de még...","id":"20250509_roma-riport-vatikan-papavalasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/808b7ce3-09b9-4fbb-a975-163d0c0b69de.jpg","index":0,"item":"404e4dbe-4157-4ed9-a278-ce6764588405","keywords":null,"link":"/360/20250509_roma-riport-vatikan-papavalasztas-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 16:38","title":"Zarándokok, turisták, de még Orbán-fanok is voltak a Szent Péter téren – helyszíni riport Rómából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és számos lehetőség az aktív kikapcsolódásra – mutatjuk, mi az, amit nem érdemes kihagyni.","shortLead":"Az osztrák Alpok nyári élmények egész sorával várja az idelátogatókat. Szédítő magaslatok, kristálytiszta vizű tavak és...","id":"20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad6ccfaf-b517-4a5b-9e95-84ca503abfd1.jpg","index":0,"item":"73b719f1-70d1-474d-9823-6c0470701c2d","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250424_feelaustria_adrenalin_alpok_ausztria_nyaralas","timestamp":"2025. május. 09. 19:30","title":"Nyaralás kilátással Schladming-Dachsteinben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak állást. Ezek egyike az Oroszország által erőszakkal elvitt ukrán gyermekekkel volt kapcsolatos, a szavazás során a fideszesek nem nyomták meg egyik gombot sem.","shortLead":"Az Európai Parlament ezen a héten több olyan határozatot is elfogadott, amelyeken emberi jogi kérdésekről foglaltak...","id":"20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef92dbf3-c7ac-476b-aa27-ff3e300e855a.jpg","index":0,"item":"c17702cf-f9af-49bc-916c-031328264c79","keywords":null,"link":"/eurologus/20250509_orosz-ukran-haboru_fidesz_europai-parlament","timestamp":"2025. május. 09. 09:11","title":"A Fideszt nem hatják meg a háborúban elrabolt ukrán gyerekek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de","c_author":"CIB Bank ","category":"brandcontent","description":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban fordulnak elő. Az utca emberét kérdeztük arról, hogy találkoztak-e már ilyennel, és ha igen, akkor honnan ismerték fel azt, hogy átveréssel állnak szembe.","shortLead":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban...","id":"20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de.jpg","index":0,"item":"3103e495-9001-4d96-b3e6-d7174bd417ab","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","timestamp":"2025. május. 08. 15:30","title":"Gyanús tranzakciók, sürgős csomagátvétel: ezek a leggyakoribb banki csalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Minden problémára több látszólag illogikus válasz létezik, amelyeket csak észre kellene venni, de senki sem keresi őket: mindenkit túlságosan lefoglal a logikus gondolkodás, ezért máshol kutakodnak - mutat rá Rory Sutherland, az Ogilvy legendás reklámszakembere. Részlet az Alkímia című könyvből.
Képzeljük el, hogy egy globális üdítőipari vállalat tanácstermében ülünk, és azt a feladatot kapjuk, hogy álljunk elő egy új termékkel, amely felveheti a versenyt a Coca-Colával a világ második legnépszerűbb alkoholmentes itala címért. Mit szólnánk hozzá? Hogyan reagálnánk? Nos, hacsak nem lennék különösen tréfás kedvemben, én valami ilyesmit felelnék: „Olyan italt kell gyártanunk, amelyik finomabb, mint a Coca-Cola, olcsóbb, mint a Coca-Cola, és jó nagy üvegben árulják, hogy az emberek többet kapjanak a pénzükért.”
Valószínű, hogy senki sem javasolna ilyesmit: „Srácok, próbáljunk eladni egy kis dobozos, nagyon drága innivalót, amelynek az íze elég gusztustalan!” A cég mégis az utóbbit tette. Piacra dobtak egy alkoholmentes italt, amely végül tényleg a Coca-Cola méltó vetélytársának bizonyult: a Red Bullt. Amikor kijelentem, hogy a Red Bull íze „elég gusztustalan”, nem magánvéleménynek adok hangot. Széles keresztmetszeten végzett közvélemény-kutatás eredményét idéztem.
Amikor új italokat kóstoltatnak, azok a fogyasztók, akiknek nem ízlik az adott üdítő, általában udvariasan ilyesmiket mondanak: „Nekem más az ízlésem”; „Kicsit émelyítő az íze”; „Szerintem inkább gyerekeknek való”. A Red Bull esetében viszont szinte már indulatos válaszokat adtak, egyikük például így fogalmazott: „Akkor sem innám meg ezt a löttyöt, ha fizetnének érte.”
Ennek ellenére senki sem tagadhatja, hogy a Red Bull meglepően sikeres lett: az évente eladott hatmilliárd dobozból annyi bevétel folyik be, hogy egy Forma–1-es csapat szponzorálására is futja belőle.
Miért kell a varázslat?
Kezdjük egy egyszerű állítással: bár modern világunk gyakran hátat fordít az efféle logikátlanságoknak, olykor mégis valamiféle különös erő rejlik bennük. A tudomány és logika vitathatatlanul nagyszerű eredményei mellett az emberi problémákra több száz, látszólag irracionális megoldás létezik, amelyek csak arra várnak, hogy felfedezze őket valaki, aki a válaszok keresése során hajlandó szakítani a tipikus, naiv gondolkodásmóddal.
Sajnos, mivel a redukcionista logika olyan megbízhatónak bizonyult a természettudományokban, azt hisszük, hogy mindenhol ugyanúgy alkalmazható – még az emberrel kapcsolatos ismeretek sokkal kuszább világában is. A napjainkban használt döntéshozatali modellek erősen támaszkodnak a leegyszerűsítő logikára, és hiányzik belőlük a varázslat – egy táblázatban nem sok helye van a csodáknak.
De mi van, ha ez a megközelítés téves?
Ha abbéli igyekezetünkben, hogy a fizika törvényeinek biztos talaján maradjunk, az ott bevált következetességet és bizonyosságot olyan területekre is ráerőltetjük, ahol nem alkalmazhatók?
Nézzük például a munka- és szabadnapok kérdéskörét! Az amerikaiak 68%-a még fizetne is azért, hogy két héttel több szabadsága legyen évente a soványka két hét helyett, amely a legtöbb dolgozónak jelenleg jut: beleegyeznének, hogy fizetésüket 4%-kal csökkentsék, ha cserébe kétszer annyi szabadnapot kapnának.
De mi lenne, ha kiderülne, hogy a fizetett szabadság növelése nem kerül semmibe? Ha felismernénk, hogy a hosszabb kikapcsolódás jót tesz az ország gazdaságának – egyrészt, mert az emberek így többet költenek a szabadidőhöz kapcsolódó termékekre, másrészt pedig azért, mert hatására hatékonyabbak lesznek?
Az éves szabadság megnövelésének köszönhetően a munkavállalók később vonulnának nyugdíjba, nem azonnal, amint megtehetik, hogy napjaikat golfozással töltsék Floridában? Vagy egyszerűen csak jobban végeznék a munkájukat, mert kipihenték magukat, és egy utazás vagy szabadidős tevékenységeik új lendületet adtak nekik? Ráadásul a technológiai fejlődésnek köszönhetően manapság joggal feltételezhető, hogy nem lenne nagykülönbség a munkavállalók hatékonyságában, ha nem egy idahói irodaházban dolgoznának, hanem mondjuk, egy barbadosi strandon.
Rengeteg bizonyíték van arra, hogy ebben az esetben működik a varázslat: a franciák elképesztően hatékonyan dolgoznak azon ritka alkalmakkor, amikor épp nem vakációznak; a német gazdaság annak ellenére pörög, hogy általános a hathetes éves szabadság. De nem létezik olyan modell, amely alapján az Egyesült Államok legalábbis fontolóra venné ezt a varázslatos megoldást, nemhogy még ki is próbálná.
A naiv logika rabjai vagyunk
HVG Könyvek
Varázslatmentes környezetet teremtettünk magunknak, amelyet aprólékosan kidolgozott gazdasági modellek, üzleti esettanulmányok és szűk látókörű technológiai elképzelések uralnak, és így abba a csodálatosan megnyugtató tudatba ringathatjuk magunkat, hogy uraljuk ezt a bonyolult világot.
Ezek a modellek sok esetben tényleg hasznosak, néha viszont pontatlanok vagy félrevezetőek. Esetenként pedig még veszélyesek is. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a logika és bizonyosság iránti igényünknek ára is van, nemcsak haszna. A törekvés, hogy módszereink tudományosnak tűnjenek, megakadályozhatja, hogy számításba vegyünk más, kevésbé logikus, inkább varázslatszerű megoldási lehetőségeket.
A rejtélyes „pillangóhatás” valóban létezik, de nem töltünk elég időt lepkevadászattal. Íme néhány, a pillangóhatáshoz kapcsolódó eset, amelyeket magam figyeltem meg:
1. Egy webáruház egyetlen további választási lehetőséget ad hozzá a rendelési folyamathoz, és évi 300 millió dollárral megnő a forgalma.
2. Egy légitársaság másként jeleníti meg a foglalható járatokat, és évi 8 millió fonttal növekszik a prémiumkategóriás jegyek eladása.
3. Egy szoftvercég látszólag jelentéktelen változtatást hajt végre a telefonos ügyfélszolgálat működésében, és ezzel több millió fontot nyer.
4. Egy kiadóvállalat négy egyszerű szóval egészíti ki ügyfélszolgálati forgatókönyvét, és megduplázza a hívásokból származó értékesítést (vagyis a konverziót).
5. Egy gyorsétteremlánc megnöveli egy termék eladását azzal, hogy az árát… emeli.
Ezek az aránytalanul nagy sikerek egy közgazdász számára cseppet sem logikusak. Mégis mind megvalósult. Az elsőt kivéve mindegyik ötlet saját reklámcégemtől, az Ogilvytől származott, amelyet azért alapítottam, hogy észszerűtlen megoldásokat keressen. Rájöttünk, hogy minden problémára több látszólag illogikus válasz létezik, amelyeket csak észre kellene venni, de senki sem keresi őket: mindenkit túlságosan lefoglal a logikus gondolkodás, ezért máshol kutakodnak.
Kétségtelen, hogy vitákban a logika alkalmazása a legjobb megközelítés, ha győzni szeretnénk. Ha viszont az életben akarunk sikeresek lenni, már nem biztos, hogy olyan hasznos. A vállalkozószellemű emberek épp azért annyira értékesek, mert nem köti őket gúzsba az a gondolkodás, amely egy bizottság számára értelmesnek tűnik.
Ha ragaszkodunk a logikához, annak rejtett költsége van: leromboljuk a varázslatot. Mai világunkban, amely tele van közgazdászokkal, technokratákkal, menedzserekkel, elemzőkkel, táblázatkészítőkkel és algoritmus-tervezőkkel, egyre nehezebb varázsolni, vagy legalább kísérletezni vele.
A fenti cikk az Alkímia című könyv szerkesztett részlete.
Miért működik az IKEA-hatás a gyógyszeriparban? Mit tanulhatunk a méhektől a fenntartható üzleti kapcsolatokról? Rory Sutherland, az Ogilvy legendás reklámszakemberének könyve tudományos kutatások, szórakoztató történetek és harmincévnyi tapasztalat alapján fedi fel viselkedésünk és a sikeres kommunikáció titkait. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
Ha csak egyetlen olyan viselkedést választhatunk, amely az elmélyülés felé irányítja a fókuszunkat, akkor a rögzített ütemezésű produktivitás szokása legyen az - javasolja Cal Newport, a Georgetowni Egyetem informatikatudományi docense. Részlet az Elmélyült munka című könyvből.
Sokan hiszik azt magukról, hogy a szétszórtság és az összpontosítás állapotát szükség szerint tudják váltogatni. Ez azonban optimista feltételezés: ha az agy már ráállt a figyelemelterelésre, attól kezdve vágyik rá. Cal Newport, a Georgetowni Egyetem informatikatudományi docense újfajta megközelítést javasol a figyelemelterelés-függőség kezelésére. Részlet az Elmélyült munka című könyvből.