szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Manifesta 10, Szentpétervár. Az állandó helyszínhez kötött biennálék alternatívájaként és az intézményesülés kritikájaként létrehozott „nomád” európai képzőművészeti biennále, a Manifesta történetében nem először teszik bizonytalanná a megvalósítást az aktuális politikai események. Az etnikailag kettéosztott Cipruson 2006-ban törölni kellett a Manifesta 6 programját, hiszen – a büdzsé nagy részét biztosító – Nicosia városa megvonta a támogatást, mert a szervezők a törökök által „megszállt” északi területeket is bevonták volna a programba.

Az Ermitázs felújított része

A kettős jubileum (a Manifesta 20. és az Ermitázs alapításának 250. évfordulója) évében, 2014-ben Szentpéterváron rendezendő Manifesta 10 kontextusát is alaposan átírják a politikai események. Már a helyszín kiválasztásakor is hallatszottak olyan hangok, melyek az orosz belpolitikai helyzet radikalizálódása, az antidemokratikus intézkedések, a homoszexuálisok jogainak korlátozása miatt nem tartották megfelelő helyszínnek Oroszországot, pedig a szervezők komoly „nyitásként” értékelték, hogy másodjára rendezik meg a Manifestát az egykori vasfüggönyön túli országban.

Az ukrajnai válság újabb lökést adott a Manifesta elleni tiltakozási akcióknak. A holland és német alkotók bojkottra szólító felhívásához orosz művészek, művészcsoportok is csatlakoztak (Sto gyelaty?, Marija Alekina – Pussy Riot), tiltakozásul az Ukrajna elleni orosz agresszió miatt. Március elején a change.org oldalon gyűjtöttek aláírást aktivisták a Manifesta befagyasztásáról addig, amíg az orosz hadsereg ki nem vonul Ukrajna területéről.

A politika és a művészeti szcéna szintjén is kiderült azonban, hogy a problémát elsősorban a kultúrák közötti különbség és meg nem értés okozza. Határoljuk most ezt le a művészeti színtérre.

A Manifesta 10 kurátorságát merészen felvállaló Kasper König olyan terepre lépett, ahol a problémákat sokoldalú és impozáns elméleti és gyakorlati felkészültségével nem tudja megoldani. Minden gesztusa és nyilatkozata azt mutatja, hogy szándékai és az orosz kultúrafelfogás között áthatolhatatlan fal húzódik, amelyet a helyi stáb segítségével sem képes áttörni. Bár a kiállítások és a programok megvalósításában rendíthetetlenül halad előre a kiszámíthatatlan, bürokratikus orosz közegben – ignorálva és bagatellizálva a politikai tényezőket, valamint a cenzúra sunyi működését –, munkája egyre inkább zárvánnyá válik. Teljesen eltávolodik az „utazó biennále” eredeti céljaitól, vagyis egy-egy kevésbé ismert régió felfedezésétől és a helyi sajátosságok bemutatásától. A Manifesta nyitott szelleméből fakadóan elvárható lenne, hogy az aktuális és lokális szociális, politikai problémákra, helyzetekre is konszenzuson alapuló választ adjon.

E ponton kapcsolódnak be az orosz színtér azon szereplői (a közvetlenül megkérdezettek közül Marina Koldobszkaja képzőművész, kritikus; Pavel Geraszimenko művészettörténész, kritikus; Alekszandr Dasevszkij képzőművész), akik elsősorban nem a politikai helyzetre reflektálnak, hanem szigorú intézménykritikával lépnek fel: a Manifesta és a biennálék rendszerének létjogosultságát és jelentőségét kérdőjelezik meg. A kölcsönös meg nem értettség mögött a lokális-globális ellentétek, a művészet eszközrendszerének és céljainak kibeszéletlensége és félreértése áll. A szentpétervári (művész) értelmiségiek közül néhányan igen szkeptikusan látják a Manifesta szerepét a lokális szcénában és saját helyzetüket a globális környezetben. Minden naiv és idealista propaganda ellenére szerintük a Manifesta semmilyen befolyással nem lesz a helyi művészeti életre; egy pompás kiállítás csupán, amely nyomtalanul múlik el az orosz kulturális életből. A biennále először lépte át az Európai Unió határait, ezzel új közegbe került, ahol Nyugat-centrikussággal, az éppen felkapott tendenciák, gondolatok mentén és eszközökkel hozza létre a programokat, teljességgel figyelmen kívül hagyva a helyi, jórészt a belpolitikai konfliktusok miatt atomizált művészeti szcénát és a lokális problémákat. Kizárólag elvont, akadémikus kérdésekkel foglalkozik (bírálatuk itt ér össze a bojkottáló művészek politikai kritikájával, amely szerint a Manifesta nem reflektál az ukrajnai konfliktusra), esztétikai lepel mögé rejtve az európai modell működésképtelenségét és rigid voltát Oroszországban. A bírálók és a Manifesta stábjában dolgozó Dmitrij Ozerkov (az Ermitázs újonnan megnyitott XX–XXI. századi részlegének vezetője) között egyetlen ponton van egyetértés: a szervetlen, de nagyszabású kiállítás segíti az Ermitázs új szárnyakkal bővült együttesének újrapozicionálását, így a múzeum a kortárs művészetnek is gyűjtőhelyévé válhat.

Az elmúlt években a nemzetközi színtéren megerősödő, a politikai és gazdasági hatalom vonatkozásában megfogalmazódó biennále-kritikák (Isztambul, Sidney) már felvetették a bojkott-stratégiák lehetséges módjait és a belőlük következő morális-egzisztenciális problémákat. De az is kérdés, hogy a kilépés, az elhatárolódás-e a megfelelő lépés (a Magyar Művészeti Akadémia térnyerése következtében mindez itthon is, több fórumon is felmerült). Úgy tűnik, a bojkottáló művészek és szakemberek sem azonos indíttatásból utasítják el biennálét. Jurij Leiderman, az első Manifestán is szereplő ukrán művész – akinek bojkottfelhívása e-mailben jutott el sok szakmabelihez – kérdésünkre azt válaszolta, hogy szervezett bojkottról nem tud, és a felhívásban nem művészként, hanem ukrán emberként lépett fel. Az ukrán területek annektálására Leiderman számára egy nemzetközi, teljes Oroszországot érintő – gazdasági, katonai és kulturális – bojkott az egyetlen lehetséges reakció. A Krím bekebelezését követően – alternatívaként – felmerült a koncepció radikális megváltoztatása, illetve a biennále más helyszínen történő megrendezése (Marija Alekina közösségi oldalon javasolta a Manifesta Ukrajnába költöztetését), vagy hogy kizárólag ukrán művészeket hívjanak meg. Az ukrán művészek meghívásával a Manifesta a két ország közötti konszolidációs platformmá válhatott volna, növelve annak kockázatát, hogy a város eláll a projekttől. Leiderman azonban elképzelhetetlennek tartja, hogy a megszálló országban kiállítson (május végén viszont a berlini DAAD galériában a kurrens politikai eseményekre reflektáló The Ukrainians című tárlaton részt vesz).

Dmitrij Vilenszkij rendező, aktivista, a Sto gyelaty? csoport tagja megkeresésünkre hozzánk eljuttatott írásában úgy látja, hogy az események eszkalációja következtében most a posztszovjet állapotból a „második hidegháborúba” való átmenet zajlik. Az elutasítás „disszidens pozíciója” vagy a „kollaboráció” között kell választaniuk. Vilenszkij szerint a kurátor eredetileg úgy tekintett az Ermitázsra, mint Oroszország és a Nyugat kapcsolatának ideális laboratóriumára, ám a krími események új kontextust teremtettek, hiszen a múzeumot Katalin cárnő alapította, aki egyúttal a Krím meghódítója is volt. A művészcsoport most egy orosz–ukrán projekten dolgozik, melyet a biennálén terveztek megvalósítani, de az ukránok visszautasították az együttműködést a Manifestával.

A Manifesta stábja több ízben is reagált a kialakult helyzetre. Hedwig Fijen, a Manifesta Alapítvány elnöke a bojkottól eltérő megoldást preferál: a biennále idején különböző nézőpontokra nyitott beszélgetések során járná körül annak indokait, hogy egy kortárs képzőművészeti biennále miképp tudott elköteleződni egy olyan ország mellett, ahol lábbal tiporják az emberi jogokat és a kritikai nézőpontot sem támogatják. König megérti, de nem osztja a részvételtől visszalépő művészek álláspontját, a koncepció megváltoztatását azonban a hátralévő három hónap alatt nem látja lehetségesnek.

A Manifesta és Szentpétervár elválásának lehetősége még mindig fennáll. Számos alkotó alternatív akciókkal készül a biennáléra, amely intézményi szinten is megmutathatja a művészet létjogosultságát a globális-lokális konfliktusok medializációs eszközeként.

Boros Lili–Uhl Gabriella

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága

Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága

Marcelo érzelmes videóban jelentette be, hogy visszavonul

Marcelo érzelmes videóban jelentette be, hogy visszavonul

Történelmi traumák feldolgozásáról szól Martyna Bunda lengyel írónő most magyarul is megjelent regénye

Történelmi traumák feldolgozásáról szól Martyna Bunda lengyel írónő most magyarul is megjelent regénye

Tóta W. Árpád: O1G, tíz év múlva

Tóta W. Árpád: O1G, tíz év múlva