szerző:
Műértő

Aranyos és ezüstös csillogás, káprázatos, méregdrága műtárgyak, látvány és látvány, interaktív, szórakoztató művészet – az idei Art Baselen ismét ereje teljében mutatkozott meg a nemzetközi műtárgypiac. A galériák fölkészülten fogadták a megjelent újgazdagokat, celebeket és persze a műértő gigagyűjtőket is, akik tömegével jöttek a világ minden tájáról. A mintegy nyolcvan intézményből érkezett múzeumigazgatók és kurátorok ugyancsak komoly vásárlóerőt képviseltek. A pazar májusi aukciós eredmények ismeretében a vásár kezdete előtt az aggodalmaskodók még úgy vélték, hogy a potenciális vásárlóközönség túlságosan kiköltekezett, és ez veszélyeztetheti az Art Baselen az eladásokat, de tévedtek. Az idei a vásár 46 éves történetének az eladások szempontjából legerősebb éve volt.

Mircea Cantor: Anthroposynaptic, 2015
©

Visszatért az erő, a válság előtti pörgés és lendület. Mégis, a közelmúltban 179 millió dollárért aukción elkelt Picasso-mű kapcsán is újra és újra fölmerül a kérdés, hogy fenntartható-e a műtárgypiac jelenlegi expanziója. Az Art Baselen is jól kirajzolódott, hogy a műértő vásárlók mellett a spekulánsok is magukénak érzik a műkereskedelem közegét. A két csoport érintkezik bár, de különbözik is, s jó hír, hogy nemcsak az utóbbi, hanem az előbbi is intenzíven növekszik. A spekulatív trendek egyfelől veszélyesek, másfelől viszont minden eddiginél szélesebbre növelték a műtárgypiacot, így jóval több művész jut lehetőségekhez. Az Art Baselen idén mintegy 4000 alkotó munkáit kínálta eladásra 284 galéria. A művészeti világ tehát egyre nagyobb és nagyobb, s a műtárgypiacon jelentősen emelkedett a mennyisége és a minősége azoknak a komoly vásárlóknak, akik értően és megfontoltan választanak, ráadásul patrónusként fontos szakmai intézményeket is támogatnak.

Az Art Basel koncentráltan szembesített azzal a ténnyel is, hogy a műkereskedelem már soha nem lesz ugyanaz és ugyanolyan, mint korábban, és hogy ezt pozitívan vagy negatívan kell értékelni, arról lehet elmélkedni, csak nem nagyon érdemes. A nosztalgiának helye nincs, aki nem képes továbblépni, az lemorzsolódik a versenyben éppúgy, mint más iparágakban. A művészeti színtér nemzetközibb, mint a történelem során bármikor, nemzetközibb gyűjtői bázissal és nemzetközibb galériákkal.

Korábban például az volt a jellemző, hogy művésznek, galériának előbb a saját hazai piacán kellett sikeressé válnia ahhoz, hogy külföldre jusson. Ma a művésznek, aki nem a művészeti világ valamelyik centrumában él, nem is szükséges, hogy a saját országában legyen galériája, tökéletesen elég, illetve jobb, ha például New Yorkban, Londonban vagy Berlinben képviseli őt galerista, aki a munkájához szükséges szakmai és anyagi feltételeket professzionálisan biztosítja.

Az Art Unlimiteden Anna Gaskell Echo Morris című filmje a művész mai, megváltozott pozíciójára is reflektál. A Sarah Morris portréját megrajzoló mű egyértelművé teszi, hogy a művészet létrehozása manapság alapvetően másfajta képességeket, tudásokat is feltételező folyamat, mint a ‘60–‘70-es években. Az alkotóknak a 21. század elején olyan szerepekben is meg kell merítkezniük, helyt kell állniuk, amelyek korábban távol álltak a művészettől, s ennek kapcsán a kontinuitás kérdése is joggal merül föl.

OPAVIVARÁ!: Formosa Decelerator, 2014
©

A galériák működése ugyancsak sokat változott, a mai galeristának használnia kell, méghozzá jól, a közösségi médiát, és rengeteget kell utaznia. Házhoz kell vinnie művészei alkotásait különböző kontinensekre a vásárlóknak. Sokféle kultúrát kell megértenie, elsajátítania, hogy együtt tudjon dolgozni különböző nemzetiségű, hátterű művészeivel, és kapcsolatot építhessen a világ minden tájáról érkező vásárlókkal. A műtárgypiac tehát globalizálódott, de a műkereskedelem? A holland Olav Velthuis professzor nemrég megjelent és a vásár Szalonjában vitára bocsátott könyvében (Cosmopolitan Canvases: the Globalization of Markets for Contemporary Art, szerk. O. Velthuis és Stefano Baia Curioni, Oxford UP) publikálta a tényt, hogy az Art Baselt (azaz tulajdonképpen a világ műkereskedelmét) négy ország uralta 2014-ben és 2015-ben is. A kiállító galériák kétharmadának (65,6%) központjai ugyanis az Egyesült Államokban, Németországban, az Egyesült Királyságban és Svájcban vannak, ami állítása szerint megkérdőjelezi a műkereskedelem globális voltát.

A régiót képviselő kelet-európai galériák közül csupán két rendszeresen visszatérő lengyel, a varsói Foksal és a krakkói Starmach, valamint a már nem kelet-európainak számító, a vásáron ugyancsak évek óta kiállító berlini Gregor Podnar galéria kapott lehetőséget a részvételre. Szomorú, de nem meglepő a tény, hogy az Art Basel kuratóriuma szerint a régió galériái és a régióból érkező vásárlók szakmai és gazdasági erejükkel nem képesek fölzárkózni a világ élvonalához. Megjegyzendő, hogy míg néhány neves kelet-európai galéria, például a Plan B, a Hunt Kastner vagy a Raster kiállított a Listén, a korábbi évekkel ellentétben idén egyetlen magyar galéria sem volt jelen Bázelben a szatellit vásárokon sem, ami reálisan jelzi a hazai műtárgypiac állapotát.

Jakub Julian Ziółkowski: Imagorea, 2014
©

Az Art Basel kínálatát vizsgálva nyilvánvaló, hogy a régió legsikeresebb alkotói ott vannak a világ élvonalában, csak éppen nem kelet-európai galériák közvetítésével. Például a zágrábi David Maljkovic, a pozsonyi Roman Ondák, a prágai Eva Kot’átková, a varsói Monika Sosnowska, a krakkói Paulina Olowska és Wilhelm Sasnal, a szófiai Nedko Solakov és a kolozsvári Mircea Suciu műveit a legprominensebb amerikai és európai galériák standjain láthattuk, szinte mindannyian több galériával is együtt dolgoznak. Ezek a tehetséges, jellemzően a ‘70-es években született művészek megtanulták a műkereskedelem leckéjét, és Kelet-Európából is képesek voltak meghódítani a globális műtárgypiacot. A párizsi Mircea Cantor, a londoni Goshka Macuga és a New York-i Rita Ackermann – Marina Abramovicot nem is említve –, akik évtizedek óta a képzőművészeti világ centrumaiban élnek, befutott, nemzetközi sztárokként és e státusnak megfelelően árazott művekkel voltak jelen az Art Baselen. (Cantor és Macuga nagyméretű, több méteres munkáit 85-90 ezer eurós listaáron kínálták galériáik.)

Az Art Basel különlegességei a nagyszabású, interaktív, a közönség közreműködését igénylő művészeti projektek voltak, melyek a szórakoztatást, a felfrissülést helyezték a fókuszba. A vásártéren Rirkrit Tiravanija nyitott szabadtéri ingyenkonyhát thai ételekkel és fűszerkertekkel. Az Art Unlimiteden a brazil OPAVIVARÁ! színes függőágyakat és gyógyfüvekből keverhető teákat ajánlott a látogatóknak. Davide Balula a Noma Étterem volt pastry séfjével készíttetett füst-, kosz-, égett fa- és folyóízű fagylaltot. A város legdrágább szállodájában Dieter Roth bárját állították föl. A művekhez való hozzáférhetőség mágnesként vonzotta a közönséget, mely a felajánlott lehetőségekkel élve szívesen vált az alkotások integráns részévé. (Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszámában.)

Spengler Katalin

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A magas árak és a korrupció miatt vonultak utcára Bulgáriában

A magas árak és a korrupció miatt vonultak utcára Bulgáriában

Hatalmas füsttel ég egy ház a Teréz körúton, nem jár a villamos a Jászai és az Oktogon között

Hatalmas füsttel ég egy ház a Teréz körúton, nem jár a villamos a Jászai és az Oktogon között

Nocsak: már készül az első játék a PlayStation 5-re?

Nocsak: már készül az első játék a PlayStation 5-re?

Gyurcsány pénzt kér a tűzeset után - az MSZP befogadja a hajléktalanná vált DK-sokat

Gyurcsány pénzt kér a tűzeset után - az MSZP befogadja a hajléktalanná vált DK-sokat

7100 forintba kerül ez a kis számítógép, amivel még programozni is megtanulhat

7100 forintba kerül ez a kis számítógép, amivel még programozni is megtanulhat

Indul az ígéretdömping: kinek (nem) épül tovább a metró?

Indul az ígéretdömping: kinek (nem) épül tovább a metró?