szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Aranyos és ezüstös csillogás, káprázatos, méregdrága műtárgyak, látvány és látvány, interaktív, szórakoztató művészet – az idei Art Baselen ismét ereje teljében mutatkozott meg a nemzetközi műtárgypiac. A galériák fölkészülten fogadták a megjelent újgazdagokat, celebeket és persze a műértő gigagyűjtőket is, akik tömegével jöttek a világ minden tájáról. A mintegy nyolcvan intézményből érkezett múzeumigazgatók és kurátorok ugyancsak komoly vásárlóerőt képviseltek. A pazar májusi aukciós eredmények ismeretében a vásár kezdete előtt az aggodalmaskodók még úgy vélték, hogy a potenciális vásárlóközönség túlságosan kiköltekezett, és ez veszélyeztetheti az Art Baselen az eladásokat, de tévedtek. Az idei a vásár 46 éves történetének az eladások szempontjából legerősebb éve volt.

Mircea Cantor: Anthroposynaptic, 2015
Magazzino Art Unlimited 2015 © Art Basel

Visszatért az erő, a válság előtti pörgés és lendület. Mégis, a közelmúltban 179 millió dollárért aukción elkelt Picasso-mű kapcsán is újra és újra fölmerül a kérdés, hogy fenntartható-e a műtárgypiac jelenlegi expanziója. Az Art Baselen is jól kirajzolódott, hogy a műértő vásárlók mellett a spekulánsok is magukénak érzik a műkereskedelem közegét. A két csoport érintkezik bár, de különbözik is, s jó hír, hogy nemcsak az utóbbi, hanem az előbbi is intenzíven növekszik. A spekulatív trendek egyfelől veszélyesek, másfelől viszont minden eddiginél szélesebbre növelték a műtárgypiacot, így jóval több művész jut lehetőségekhez. Az Art Baselen idén mintegy 4000 alkotó munkáit kínálta eladásra 284 galéria. A művészeti világ tehát egyre nagyobb és nagyobb, s a műtárgypiacon jelentősen emelkedett a mennyisége és a minősége azoknak a komoly vásárlóknak, akik értően és megfontoltan választanak, ráadásul patrónusként fontos szakmai intézményeket is támogatnak.

Az Art Basel koncentráltan szembesített azzal a ténnyel is, hogy a műkereskedelem már soha nem lesz ugyanaz és ugyanolyan, mint korábban, és hogy ezt pozitívan vagy negatívan kell értékelni, arról lehet elmélkedni, csak nem nagyon érdemes. A nosztalgiának helye nincs, aki nem képes továbblépni, az lemorzsolódik a versenyben éppúgy, mint más iparágakban. A művészeti színtér nemzetközibb, mint a történelem során bármikor, nemzetközibb gyűjtői bázissal és nemzetközibb galériákkal.

Korábban például az volt a jellemző, hogy művésznek, galériának előbb a saját hazai piacán kellett sikeressé válnia ahhoz, hogy külföldre jusson. Ma a művésznek, aki nem a művészeti világ valamelyik centrumában él, nem is szükséges, hogy a saját országában legyen galériája, tökéletesen elég, illetve jobb, ha például New Yorkban, Londonban vagy Berlinben képviseli őt galerista, aki a munkájához szükséges szakmai és anyagi feltételeket professzionálisan biztosítja.

Az Art Unlimiteden Anna Gaskell Echo Morris című filmje a művész mai, megváltozott pozíciójára is reflektál. A Sarah Morris portréját megrajzoló mű egyértelművé teszi, hogy a művészet létrehozása manapság alapvetően másfajta képességeket, tudásokat is feltételező folyamat, mint a ‘60–‘70-es években. Az alkotóknak a 21. század elején olyan szerepekben is meg kell merítkezniük, helyt kell állniuk, amelyek korábban távol álltak a művészettől, s ennek kapcsán a kontinuitás kérdése is joggal merül föl.

OPAVIVARÁ!: Formosa Decelerator, 2014
A Gentil Carioca Art Unlimited 2015 © Art Basel

A galériák működése ugyancsak sokat változott, a mai galeristának használnia kell, méghozzá jól, a közösségi médiát, és rengeteget kell utaznia. Házhoz kell vinnie művészei alkotásait különböző kontinensekre a vásárlóknak. Sokféle kultúrát kell megértenie, elsajátítania, hogy együtt tudjon dolgozni különböző nemzetiségű, hátterű művészeivel, és kapcsolatot építhessen a világ minden tájáról érkező vásárlókkal. A műtárgypiac tehát globalizálódott, de a műkereskedelem? A holland Olav Velthuis professzor nemrég megjelent és a vásár Szalonjában vitára bocsátott könyvében (Cosmopolitan Canvases: the Globalization of Markets for Contemporary Art, szerk. O. Velthuis és Stefano Baia Curioni, Oxford UP) publikálta a tényt, hogy az Art Baselt (azaz tulajdonképpen a világ műkereskedelmét) négy ország uralta 2014-ben és 2015-ben is. A kiállító galériák kétharmadának (65,6%) központjai ugyanis az Egyesült Államokban, Németországban, az Egyesült Királyságban és Svájcban vannak, ami állítása szerint megkérdőjelezi a műkereskedelem globális voltát.

A régiót képviselő kelet-európai galériák közül csupán két rendszeresen visszatérő lengyel, a varsói Foksal és a krakkói Starmach, valamint a már nem kelet-európainak számító, a vásáron ugyancsak évek óta kiállító berlini Gregor Podnar galéria kapott lehetőséget a részvételre. Szomorú, de nem meglepő a tény, hogy az Art Basel kuratóriuma szerint a régió galériái és a régióból érkező vásárlók szakmai és gazdasági erejükkel nem képesek fölzárkózni a világ élvonalához. Megjegyzendő, hogy míg néhány neves kelet-európai galéria, például a Plan B, a Hunt Kastner vagy a Raster kiállított a Listén, a korábbi évekkel ellentétben idén egyetlen magyar galéria sem volt jelen Bázelben a szatellit vásárokon sem, ami reálisan jelzi a hazai műtárgypiac állapotát.

Jakub Julian Ziółkowski: Imagorea, 2014
Foksal Gallery Foundation, Hauser & Wirth Art Unlimited 2015 © Art Basel

Az Art Basel kínálatát vizsgálva nyilvánvaló, hogy a régió legsikeresebb alkotói ott vannak a világ élvonalában, csak éppen nem kelet-európai galériák közvetítésével. Például a zágrábi David Maljkovic, a pozsonyi Roman Ondák, a prágai Eva Kot’átková, a varsói Monika Sosnowska, a krakkói Paulina Olowska és Wilhelm Sasnal, a szófiai Nedko Solakov és a kolozsvári Mircea Suciu műveit a legprominensebb amerikai és európai galériák standjain láthattuk, szinte mindannyian több galériával is együtt dolgoznak. Ezek a tehetséges, jellemzően a ‘70-es években született művészek megtanulták a műkereskedelem leckéjét, és Kelet-Európából is képesek voltak meghódítani a globális műtárgypiacot. A párizsi Mircea Cantor, a londoni Goshka Macuga és a New York-i Rita Ackermann – Marina Abramovicot nem is említve –, akik évtizedek óta a képzőművészeti világ centrumaiban élnek, befutott, nemzetközi sztárokként és e státusnak megfelelően árazott művekkel voltak jelen az Art Baselen. (Cantor és Macuga nagyméretű, több méteres munkáit 85-90 ezer eurós listaáron kínálták galériáik.)

Az Art Basel különlegességei a nagyszabású, interaktív, a közönség közreműködését igénylő művészeti projektek voltak, melyek a szórakoztatást, a felfrissülést helyezték a fókuszba. A vásártéren Rirkrit Tiravanija nyitott szabadtéri ingyenkonyhát thai ételekkel és fűszerkertekkel. Az Art Unlimiteden a brazil OPAVIVARÁ! színes függőágyakat és gyógyfüvekből keverhető teákat ajánlott a látogatóknak. Davide Balula a Noma Étterem volt pastry séfjével készíttetett füst-, kosz-, égett fa- és folyóízű fagylaltot. A város legdrágább szállodájában Dieter Roth bárját állították föl. A művekhez való hozzáférhetőség mágnesként vonzotta a közönséget, mely a felajánlott lehetőségekkel élve szívesen vált az alkotások integráns részévé. (Megjelent a Műértő július-augusztusi lapszámában.)

Spengler Katalin

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Felfüggesztett fogházbüntetést kapott egy szomszédja kutyájának szögekkel tűzdelt virslit adó szekszárdi férfi

Felfüggesztett fogházbüntetést kapott egy szomszédja kutyájának szögekkel tűzdelt virslit adó szekszárdi férfi

Rontotta a magyar gazdaság kilátását a Moody's

Rontotta a magyar gazdaság kilátását a Moody's

A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek

A magyar szabadság ünnepe után élvezhetik először a szabad áramvásár előnyeit az élelmes napelemesek

Zelenszkij a NATO-csatlakozásért cserébe területekről mondana le ideiglenesen az oroszok javára

Zelenszkij a NATO-csatlakozásért cserébe területekről mondana le ideiglenesen az oroszok javára