szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Akik érdeklődnek a patriarchális társadalom által tudatosan elfelejtett képzőművésznők iránt, látogassanak el A nők városa című kiállításra. 1900–1938 között Bécsben alkotó 56 művésznő alkotásait nézhetik itt meg – akadnak, akiket először láthatunk, és sokakról csak kevés információ hozzáférhető. Az időszak izgalmas kutatási terület, bizonyítja ezt, hogy pár éve ugyanitt a Hagenbund művészegyesület (1899–1938) tagjainak volt kiállítása.

Bécs az 1900-as évek körül változások és ellentmondások helyszíne. Az általános polgári törvénykönyv létrehozta a nukleáris családot. A férj volt a család törvényes képviselője és a családfenntartó. A politikai aktivitástól eltiltott nők 1918-ban elérték szavazati joguk bevezetését. 1920–1921-ig csak magánúton képezhették magukat, de ezt kevesen tehették meg. A nőknek nem engedélyezték, hogy az akkor népszerű művészeti egyesületek tagjai legyenek, mégis aktívan jelen voltak a Secessionban és a Hagenbundban is. A festő Olga Wisinger-Florian és Tina Blau vagy a szobrász Teresa Feodorowna Ries a Künstlerhausban állíthatta ki műveit. A nők Emilie Mediz-Pelikan támogatásával rendkívüli tagokként csatlakozhattak a Hagenbundhoz. 1902-ben az orosz származású Elena Luksch-Makowsky Ver Sacrum-festményeit mutathatta be a 13. Secession-kiállításon a Koloman Moser tervezte teremben.

A Belvederében munkáikkal szereplő nők közül néhányan férjezettek, anyák, mások egyedülállók, femme fatale-ok, kalandorok, különböző szexuális orientáltságúak és politikai aktivisták. Radikálisan eltérő nézeteik is megmutatkoznak a náci Stepanie Hollensteintől a Bauhaus-növendék és antifasiszta Friedl Dickerig és Trude Waehnerig, aki részt vett az ellenállási mozgalomban. Csak néhányan – mint Emilie Mediz-Pelikan, Mileva Roller és Elena Luksch-Makowsky – élvezték férjük, apjuk vagy tanáraik támogatását, míg mások, mint Teresa Feodorowna Ries és Helene Funke egyedül vívták meg harcukat. Többen zsidó családból asszimilálódtak, és áldozatául estek a náci rezsim üldözésének. Az emigráltak művei gyakran elvesztek, és alkotóikat elfelejtették, mint Mariette Lydist vagy Lili Réthit, akik nemzetközi karriert tudhattak magukénak, alkotásaik a nevükkel együtt mégis homályba vesztek az utókor számára.

Olga Wisinger–Florian: Mezei virágcsokor, 1906 körül

A kiállítás első termébe merész festmények és szobrok kerültek, a látogatók itt sok időt töltenek el, hisz számos meglepő felütés akad. Az első látnivalók Broncia Koller-Pinell és Elena Luksch-Makowsky festményei. Koller-Pinell széles körben ismert művész volt, részt vett Gustav Klimt péntek éjszakai találkozóin, szalonját Schiele is látogatta, tagja volt a Secessionnak, mégis feledésbe merült. Beépült a bécsi értelmiségi körökbe, ismerte – többek közt – Sigmund Freudot, Josef Hoffmannt és Franz Cizeket. Negyvenévnyi pályafutása alatt elkötelezettje volt a kortárs trendeknek. 1888-ban, 25 éves korában mutatta be először műveit egy bécsi nemzetközi művészeti kiállításon. Előtte csak az első nőnemű professzionális művész, a tájképfestő Tina Blau ért el hasonló eredményeket, aki tekintélyes nemzetközi sikerre tett szert, és aktívan részt vett a nők művészeti képzésének fejlesztésében.

A női szobrászok 1900 körül kezdtek felbukkanni. A fiatal arisztokrata vagy felső középosztálybeli nők nem tanultak semmit a modellezésről, a kőfaragásról. Ráadásul számos társadalmi előítélet állt az útjukban, hiszen a női szobrász típusa összeegyeztethetetlen volt a „női” léttel, a műfajt a „legférfiasabb művészeti ágnak” tartották. Ennek ellenére számos szobrásznőnek sikerült felkeltenie a közönség figyelmét, és jelen voltak a bécsi művészeti szcénában, mint Teresa Feodorowna Ries, Ilse Twardowski-Conrat, Kövesházi Kalmár Elza, valamint két unokatestvér: Nora von Zumbusch-Exner és Hilde Exner.

Kiállítási enteriőr

Kövesházi Kalmár Elza festészetet tanult Hugo Löfflernél Bécsben, de figyelme később a szobrászat felé fordult; 1898-ban Hermann Hahn korrigálta munkáit a müncheni akadémián. Simay Imrével és Irma von Duczynskával magániskolát hozott létre Bécsben. Legtöbb most kiállított művét a Magyar Nemzeti Galériából kölcsönözték. Erősen jelen volt a kortárs bécsi színtéren: először 1899-ben mutatta be művét a Secessionban, 1907-ben rendkívüli tagjává vált a Hagenbundnak, és 1911-ben a magyar KÉVE művészeti egyesület tagja lett. A két világháború között Magyarországon élt, ahol szobraira az art deco formanyelve és az expresszionista tánc – különösen Isadora Duncan – esztétikája hatott. A harmincas években megélhetési gondjai miatt kitanulta az ortopéd cipészetet.

Teresa Feodorowna Ries 1895-ben készült márványszobra – A boszorkány toalettje a Walpurgis-éjre – a művész egyik legmegdöbbentőbb munkája, melyet először 1896-ban állított ki a Künstlerhausban. Hátterébe ezúttal Elena Luksch-Makowsky Macskazabáló című (1900) festménye került: egy férfi döglött macskát lógat alá a kezéből. Ries annak idején súlyosan elítélő véleményeket kapott kritikusaitól, hiszen a boszorkány sem az ikonográfiai hagyományhoz, sem a kor idealizált figuráihoz, sem az uralkodó szecessziós stílushoz nem alkalmazkodott. Az 1874-ben Oroszországban született Ries kétségtelenül a korszak legvitatottabb művésze volt; 1895 körül érkezett Bécsbe, ahol Edmund von Hellmer részesítette magánoktatásban. Lámpahordozók című szobra 1900-ban díjat kapott Párizsban, bár Hellmer neve alatt állította ki. Liechtenstein herceg műtermet ajánlott neki és portrémegbízást adott számára annak ellenére, hogy a kritika – beleértve Ludwig Hevesit (Hevesi Lajost), a bécsi szecesszió krónikását – nem talált megfelelő szavakat művészetére, mely realizmusával és a részletező, kommunikatív arckifejezésekkel tűnt ki. Kisplasztikái a szecesszió populáris témáit dolgozták fel, mint a csók vagy egymást átkaroló párok. 1938-ban az SS kilakoltatta; 1942-ben Svájcba emigrált, összes művét hátrahagyva Bécsben.

Elena Luksch–Makowsky: Önarckép Péter fiával, 1901

Az utolsó teremből kiemelendő Stephanie Hollenstein, aki 1917-ben Egy katona képe címmel festette meg önarcképét. Hollenstein férfiként identifikálta magát, és Stephan néven önkéntesként jelentkezett a frontra. Több hónap után lepleződött le, hazaküldték, de utóbb Dél-Tirolban haditudósítóként rajzolt, festett. A két háború között az illegális náci párt tagja volt; az Anschlusst követően az osztrák „Reichsgau” nőművészeti egyesületének vezetője lett, majd – többnyire sikertelenül – számos osztrák művészt próbált tisztázni az „elfajzott művészet” vádja alól.

A kiállításhoz jól kapcsolódik a bécsi Kunstforum tárlata, ahol hasonló időszakból Flying High címmel az art brut női képviselőinek műveit lehet látni. A két párhuzamos bemutató egyformán izgalmas képet nyújt a XX. századi nőművészetről, a nők látásmódjáról. (Megtekinthető május 19-ig, illetve június 23-ig.)
Fajgerné Dudás Andrea

Megjelent a Műértő 2019 májusi lapszámában

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Drágulnak az engedélyek, hatmillió forintot kell fizetniük azoknak, akik meg akarják mászni az Mount Everestet

Drágulnak az engedélyek, hatmillió forintot kell fizetniük azoknak, akik meg akarják mászni az Mount Everestet

Nem fogadták el keresztnévként az Orbánviktort, de a Lackó átment a szűrőn

Nem fogadták el keresztnévként az Orbánviktort, de a Lackó átment a szűrőn

Így még biztosan nem látta Orbán Viktort – új fotó jelent meg Indiából

Így még biztosan nem látta Orbán Viktort – új fotó jelent meg Indiából

Itt a MÁV nagy újítása 2025-re: feltalálták a sárga villamost

Itt a MÁV nagy újítása 2025-re: feltalálták a sárga villamost