szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Ma már megszokott dolog, hogy a kiállításokat – a művek befogadását, végső soron hasznosulását segítő – múzeumpedagógiai foglalkozások kísérik. Ezek abban különböznek a hagyományos tárlatvezetésektől, hogy a látogató aktív részvételére építenek, az ismereteket is kreatív, gyakorlati tevékenységek révén igyekeznek átadni, ezáltal a közönség és a művészi alkotások közötti kapcsolatot közvetlenebbé tenni, mintegy lehetőséget nyújtani arra, hogy azokat a néző sajátjának is érezhesse.

Ez afféle rásegítés arra, amit röviden úgy fogalmazhatnánk meg, hogy a mű a befogadóban válik teljessé. Eme XX. századi felismerés egyik korai megfogalmazása Marcel Duchamp-tól származik, aki 1957-ben így írt: „Mindent egybevetve, a kreatív cselekvés nem egyedül a művész által fejeződik be: a művet a néző hozza kapcsolatba a külvilággal azáltal, hogy megfejti, értelmezi és interpretálja annak belső tartalmát, ily módon saját maga járul hozzá a kreatív cselekvéshez.”

A Deák17 Galériában Konok Tamás és Vásárhelyi Tamás közös, Tér–Mozgás–Játék című kiállítása e tevékenység tárgyiasulása. A tárlat megszületésében Vásárhelyi Tamás természettudós, a hazai múzeumpedagógia ismert úttörője játszott kulcsszerepet. Tudományos munkássága mellett elhivatott pedagógus, aki a természettudományos ismeretek élményszerű elsajátítását segítő eszközök, játékok megalkotásával is foglalatoskodik. Képpé vált kísérlet címmel 2018-ban olyan fajátékokat mutatott be, amelyeket Konok Tamás letisztult, geometrikus absztrakt képei inspiráltak. Ezek ismeretében Konok közös kiállítást javasolt. A Deák17 Galériában megvalósult kiállításon a festmények mellett látható tárgyak többsége már a két alkotó együtt-gondolkodásának eredménye.

Konok Tamás: Inga, 2018

A nézők által működtethető játékos demonstrációs eszközök felvillanyozzák a látogatókat, és az eredeti szándék szerint segítik bizonyos természettudományos összefüggések megértését. Egyúttal visszautalnak az inspirációként szolgáló művekre. Ez azonban könnyen a festmények direkt „olvasására” csábíthat, ami hiba lenne, mert ahogy Horányi Attila megnyitójában megjegyezte, „Konok képei nem elvonatkoztatottak, hanem elvontak”. Nem valószínű, hogy a művész célja természeti törvények illusztrálása lett volna szubjektív geometriával megalkotott, rációt és emóciót harmonikusan egyesítő képein. De a művek és az objektek kapcsolatának tisztázása már a kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozások kihívása lesz. A tárlat érdeme mindenesetre nem csupán az, hogy segíti bizonyos művészeti és tudományos összefüggések felismerését, hanem az is, hogy a képek és a szellemes objektek bemutatásával a művészetben és a tudományban – ahogy a pedagógiában és a hétköznapi életben is – fontos szerepet játszó kreativitást ugyancsak jól érzékelhetővé teszi.

Egy topográfiai véletlen folytán a galéria szomszédságában található az az emléktáblával is jelölt épület, ahol Marastoni Jakab első hazai művészeti akadémiája működött. Bár a két intézményt több mint másfél évszázad választja el, közös bennük, hogy mindkettőt a művészetet támogató szándék hozta létre. Mindazonáltal ugyanakkor markánsan különböznek egymástól. Ebben a különbségben jól érzékelhető az a művészetekre is ható társadalmi változás, amit röviden demokratizálódásnak nevezhetünk. Az akadémián egy szűk polgári réteg igényeit kiszolgáló művészképzés folyt, míg a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában a jövő legszélesebb értelemben vett közönségét, a fiatalokat igyekeznek a művészetre, a művészettel nevelni.

Az impozáns terekkel rendelkező, fővárosi fenntartású galériát 2015-ben alapították. A Fővárosi Közgyűlés Kaposi Dorka művészettörténészt bízta meg az igazgatói feladatok ellátásával: a programok összeállítása, kiállításszervezés, külföldi kiállítókkal és intézményekkel való kapcsolatfelvétel, továbbá a kutatómunka szervezése tartoznak ezek közé.

A galéria elsődleges célközönsége a 3–23 éves korosztály, továbbá szüleik és a pedagógusok. Programjában rendszeresek az alkalmi kiállítások, amelyek feldolgozását múzeumpedagógiai foglalkozások is segítik.

Eddigi tárlataik közül talán az észt Viive Noor kurátor közreműködésével 2017-ben megrendezett It’s Always Tea-Time című nemzetközi grafikai válogatás volt a legsikeresebb, amelyen 18 ország művészeinek illusztrációi voltak láthatók az Alice Csodaországban témájára.

Kiállítási enteriőr

Nagy népszerűségnek örvend a havi rendszerességgel megrendezett Világjáró gyerekek családi programsorozat, amelyben a világ különböző országainak kultúráját igyekeznek minél sokoldalúbban bemutatni. Az előadásokat kreatív foglalkozások követik, ahol a látogatók az adott kultúrához kapcsolódó tárgyakat készíthetnek, jellegzetes tevékenységekben vehetnek részt. A legközelebbi ilyen esemény 2019 szeptemberében Csehország bemutatása lesz, ezt októberben Izraelé, novemberben pedig Görögországé követi. Minden alkalommal az adott ország budapesti kulturális képviseletével kooperálnak. A sorozat a művészettel nevelés kiváló példája, ahol az ismeretek gyarapítása egyúttal a nyitottságra, más kultúrák elfogadására is neveli a fiatalokat és családjaikat.

A vizuális nevelés alkalmi műhelyei, a művészeti alapiskolák, a szakkörök, a kiállítóhelyeken működő múzeumpedagógiai foglalkozások amellett, hogy az érdeklődő fiatalok számára biztosítják a tehetséggondozást, olyan kísérleti műhelyek, amelyek – lévén szabadabbak – kreatív, új ötletekkel, módszerekkel gazdagíthatják a vizuális nevelés módszertanát, s ezáltal a közoktatásra is pozitív hatással lehetnek – de nem helyettesítik azt. Az alkalmi találkozások a művészettel – ha mégoly katartikus hatásúak is – nem váltják ki a tervezett, folyamatos vizuális nevelést, a jó tanárok fáradságos munkáját.

A Deák17 Galéria múzeumpedagógiai és műhelyfoglalkozásain, ingyenes nyári táborain sok száz fiatalnak biztosítanak élményszerű vizuális nevelést, ám az általuk közvetlenül elért fiatalok száma így is elenyésző a közoktatásban tanulók létszámához képest. Akik, lévén a művészeti nevelés presztízse folyamatosan csökkenő pályán, egyre kevesebb művészeti nevelésben részesülnek. A tervezett új nemzeti alaptanterv még az eddigihez képest is kevesebb óraszámot biztosít a művészeteknek. Ettől a szomorú ténytől a galéria tevékenysége még inkább felértékelődik. (A kiállítás július 12-ig tekinthető meg.)
Bodóczky István

(Megjelent a Műértő július-augusztusi számában)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat

Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat

Elbontották a járdákat elfoglaló teraszokat a Madách téren, de maradtak kérdőjelek

Elbontották a járdákat elfoglaló teraszokat a Madách téren, de maradtak kérdőjelek

Jogerősen pert vesztett Orbán Viktor a Hírklikkel szemben

Jogerősen pert vesztett Orbán Viktor a Hírklikkel szemben

Kozmikus kalapot fotózott a James Webb, a közepén egy szupermasszív fekete lyukkal

Kozmikus kalapot fotózott a James Webb, a közepén egy szupermasszív fekete lyukkal