Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37","c_author":"Mátraházi Zsuzsa","category":"360","description":"A 2031 című előadás rendezője és írója 2021-ig a Színház- és Filmművészeti Egyetemre járt, de a diplomájukat már külföldön vették át.","shortLead":"A 2031 című előadás rendezője és írója 2021-ig a Színház- és Filmművészeti Egyetemre járt, de a diplomájukat már...","id":"20250424_hvg-2031-Katona-Jozsef-Szinhaz-Kamra-Dohy-Balazs-Biro-Zsombor-Aurel-SZFE","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaf8499-ca8a-41c3-9f7e-beb8f069ce37.jpg","index":0,"item":"915d76e5-9ae5-4ac2-a476-8a1b32bb0fd6","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-2031-Katona-Jozsef-Szinhaz-Kamra-Dohy-Balazs-Biro-Zsombor-Aurel-SZFE","timestamp":"2025. április. 24. 16:00","title":"Osztálytalálkozó a hetedik kétharmados Orbán-kormány idején – a régi SZFE-ihlette darab a Kamrában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerintük így hatékonyabban lehetne védekezni a kilométeróra-tekerések ellen is.","shortLead":"Szerintük így hatékonyabban lehetne védekezni a kilométeróra-tekerések ellen is.","id":"20250424_Evenkenti-muszaki-vizsgat-akar-az-EU-a-tiz-evnel-idosebb-jarmuveknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8.jpg","index":0,"item":"a924fd70-00a3-400b-a5c9-883bfbba60a4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Evenkenti-muszaki-vizsgat-akar-az-EU-a-tiz-evnel-idosebb-jarmuveknel","timestamp":"2025. április. 24. 15:10","title":"Évenkénti műszaki vizsgát akar az EU a tíz évnél idősebb autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hálásak, hogy az ő gyerekeik még túl kicsik az online jelenléthez, de azt mondják: a platformok veszélyessége globális probléma, ami ellen küzdeni kell. ","shortLead":"Hálásak, hogy az ő gyerekeik még túl kicsik az online jelenléthez, de azt mondják: a platformok veszélyessége globális...","id":"20250425_Harry-herceg-Meghan-Markle-kozossegi-media-karos-veszelyes-emlekmu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a.jpg","index":0,"item":"26c922a4-f639-49e5-83b0-07c0da62c8b4","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Harry-herceg-Meghan-Markle-kozossegi-media-karos-veszelyes-emlekmu","timestamp":"2025. április. 25. 12:15","title":"Harry herceg és Meghan Markle szerint meg kell védeni a gyerekeket a közösségi médiától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy ember van csak közöttük.","shortLead":"Egy ember van csak közöttük.","id":"20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b19d43b-bb3a-489a-8bfe-80d1a3248e95.jpg","index":0,"item":"bdf1fcde-734a-4a05-a1f0-499b38c3cb65","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Majdnem-egymas-melle-ultettek-Zelenszkijt-es-Sulyok-Tamast-Ferenc-papa-temetesen-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 11:08","title":"Majdnem egymás mellé ültették Zelenszkijt és Sulyok Tamást Ferenc pápa temetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73ab4302-0c16-4240-b97d-6c35ffa33715","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Perseverance Mars-járó ezúttal egy szögletes képződményt vett észre a Jezero kráterben.","shortLead":"A Perseverance Mars-járó ezúttal egy szögletes képződményt vett észre a Jezero kráterben.","id":"20250424_nasa-mars-szikla-skull-hill","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73ab4302-0c16-4240-b97d-6c35ffa33715.jpg","index":0,"item":"b9363fd4-33d0-4604-a650-b8c84fa7f49c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_nasa-mars-szikla-skull-hill","timestamp":"2025. április. 24. 15:03","title":"Különleges sziklát talált a NASA a Marson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"335941b8-7a3d-43aa-b674-32d6dbf4f803","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A Pest megyei kormányhivatal vizsgálata szerint Nagykőrösön a helyi közétkeztető cég, az Eatrend Kft. mulasztása miatt betegedtek meg 867-en márciusban. A vállalatnak a HVG információi szerint 8,6 millió forintos élelmiszerlánc-felügyeleti bírságot kell fizetnie, de a cég nem fogadja el a vizsgálat eredményét, és bírósághoz fordul. Ettől függetlenül a vállalat szeretné valamilyen módon kárpótolni a helyieket, ennek konkrét formájáról egyeztetést kezdeményezett az önkormányzattal. ","shortLead":"A Pest megyei kormányhivatal vizsgálata szerint Nagykőrösön a helyi közétkeztető cég, az Eatrend Kft. mulasztása miatt...","id":"20250423_nagykoros-eatrend-kozetkeztetes-mergezes-birsag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/335941b8-7a3d-43aa-b674-32d6dbf4f803.jpg","index":0,"item":"c8449022-6ba8-4140-8e32-79a4a4fce597","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_nagykoros-eatrend-kozetkeztetes-mergezes-birsag-ebx","timestamp":"2025. április. 24. 16:40","title":"8,6 millió forintos bírságot kapott az a közétkeztető cég, amely 867 ember rosszullétét okozta Nagykőrösön, a vállalat kárpótolná a helyieket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efb88b07-48f9-4c4e-ab1f-1faa6c88a60c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Április 26-án – a Magyar Film Napja keretében – a Kino Moziban mutatják be Salamon András legújabb, Random című filmjét.","shortLead":"Április 26-án – a Magyar Film Napja keretében – a Kino Moziban mutatják be Salamon András legújabb, Random című filmjét.","id":"20250424_Konnyed-magyar-apokalipszisfilm-keszult-kozossegi-osszefogasbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efb88b07-48f9-4c4e-ab1f-1faa6c88a60c.jpg","index":0,"item":"babd9a95-5ce2-4031-a368-c92dc71d79dd","keywords":null,"link":"/kultura/20250424_Konnyed-magyar-apokalipszisfilm-keszult-kozossegi-osszefogasbol","timestamp":"2025. április. 24. 13:58","title":"Könnyed magyar apokalipszisfilm készült közösségi összefogásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d82f7d8-163a-4207-9841-3dde797bdbb3","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Lőw Zsolt élete száznyolcvan fokos fordulatot vett, de úgy érzi, egyelőre jól veszi az akadályokat.","shortLead":"Lőw Zsolt élete száznyolcvan fokos fordulatot vett, de úgy érzi, egyelőre jól veszi az akadályokat.","id":"20250424_Low-Zsolt-interju-rb-leipzig-bundesliga-gulacsi-peter-willi-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d82f7d8-163a-4207-9841-3dde797bdbb3.jpg","index":0,"item":"f9faa90d-b6d9-461b-91d0-22e0d694eb71","keywords":null,"link":"/sport/20250424_Low-Zsolt-interju-rb-leipzig-bundesliga-gulacsi-peter-willi-orban","timestamp":"2025. április. 24. 14:05","title":"Lőw Zsolt: Úgy érzem magam, mint aki nem gondolkodhatott élete első ugrása előtt, de a mélybe vetette magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megállíthatatlanul terjed a villanyautózás, ezzel együtt pedig egyre több töltőoszlopra van szükség Magyarországon is. Már ott tartunk, hogy érdemes megfontolni az irodaházak parkolóinak töltősítését, a vállalatoknak pedig az e-autós flotta kiépítését. Milyen lépésekből állnak ezek a fejlesztések, és milyen költségekre kell számítania annak, aki ilyesmire adja a fejét?
Vitán felül dübörög az elektromos autózás. Két éven belül mintegy 250 elektromos- és hibridautó-modell bemutatását tervezik, öt éven belül az EU és Nagy-Britannia elektromosautó-értékesítése megnégyszereződhet, az USA-é pedig több mint a duplájára nőhet. Ha a kínai e-autós piac növekedését is hozzávesszük, akkor ez több mint 50 millió járművet jelent, és még több mint 4 millió közösségi közlekedési eszközt.
Ekkora elektromos járműflotta azt jelenti, hogy az éves áramigény Kínában, az USA-ban, valamint az EU-ban és Nagy-Britanniában együtt 180–235 terawattórával ugrik meg 2025-ig, és 525–770 terawattórával 2030-ig. A McKinsey becslése szerint az áramétvágy kielégítésére 22–27 millió töltőállomást kell létesíteni az említett területeken 2025-ig, 2030-ig pedig akár 55 millió töltőre is szükség lehet.
Ha az e-autók számának alakulását globálisan nézzük, még durvább számokat kapunk, a becslések szerint ugyanis 2030-ra összesen már 130 millió villanyautó járja majd az utakat világszerte. Ennyi járgány etetése még több töltőállomást igényel majd. A kapacitások kiépítése szükséges, de nem olcsó munka: a McKinsey becslései szerint 110–180 milliárd dolláros befektetést igényel 2020-tól 2030-ig – de legalább ebbe beletartozik a közösségi és az otthoni töltőtelepek létesítése is.
Mi se maradunk le
Magyarországon is egyre lendületesebben nő az e-autósok áramfelhasználása. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) statisztikái szerint 2021-ben 10 907 megawattóra áramot tankoltak a magyarok az autóikba, ami közel 57 százalékkal több, mint a 2020-as mennyiség. Ezzel együtt a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma is nőtt tavaly, a megelőző évhez képest 33,6 százalékkal. Tavaly év végén összesen 1880 nyilvános töltő működött az országban. A tisztán elektromos gépjárművek (5E kategória) száma az előző negyedévhez képest 21 százalékkal nőtt az országban, míg a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik 14 százalékos növekedést értek el.
Az irodaház parkolójának töltősítése
A fent taglalt folyamatokból mások mellett az is kiolvasható, hogy az irodaházaknak egyre inkább indokolt fontolóra venni a parkolóik töltőoszlopokkal való felszerelését. Hiszen idővel egyre több és több dolgozó közlekedik majd villanyautóval, sőt a vállalatok körében egyre népszerűbbek az elektromosautó-flották is.
Aki töltőállomások telepítésére adja a fejét, készüljön fel rá, hogy a folyamat azért nem pofonegyszerű: a kiválasztott szolgáltatóval együttműködve a helyszíni felméréssel indul. Ennek során az e-töltős cég szakembere megvizsgálja a helyszín elektromos hálózatának adottságait: annak kapacitását, a fázisok számát és a fázisonkénti terhelhetőséget. Ehhez hozzámérik a megrendelő igényeit, és csak mindezek ismeretében döntenek arról, hogy szükséges-e a helyi elektromos hálózat fejlesztése. A megfelelő töltőberendezést a helyszíni adottságok ismeretében, együtt választják ki a partnerek.
Mennyibe kerül ez?
A fentiekből sejthető, hogy egy irodaház parkolójának töltőkkel való felszerelésének nincs előre meghatározható ára: az egész csomag nagyban múlik azon, hogy szükséges-e fejleszteni a helyi elektromos hálózatot, és ha igen, milyen mértékben. A töltőberendezések árai persze többnyire megismerhetők a szolgáltatók weblapján, ha ott nincsenek feltüntetve, akkor pedig e-mailben, telefonon elkérhető az árlista.
Általában egy standard, 2x22 kilowattos töltőoszlop ára 1–1,5 millió forint körül mozog. Természetesen vannak professzionális változatok is, ezek ára nagyjából 2,5 millió forint – velük már fizetőssé is lehet tenni a betankolt áramot. Ebben az esetben a vállalkozás maga is regisztrálhat üzemeltetőként a MEKH-nél, de az még plusz költség: egyszeri, kb. félmillió forintos díja van.
Vegyük az ideális esetet: az irodaház felszereli a parkolójába a töltőket, mire az irodaházban helyiséget bérlő cég felbuzdul, és úgy dönt, lecseréli hagyományos, benzines flottáját e-autósra. Ebben az esetben a járgányokon túl intézni kell flottaszolgáltatást is, ez még plusz költség. Ez azonban elég sokrétű: idehaza elérhető az MVM Mobiliti Kft. szolgáltatása, mely a hazai töltőpontok mellett roaming töltést is kínál a külföldi partnereknél. Jár hozzá egy átlátható webes felület is, a Flotta Portál, mellyel nyomon követhető a teljes céges kocsipark energiafelhasználása, illetve annak költségei, és a flottakezelő a saját felületén keresztül autópálya-matricát is vásárolhat.
A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo