Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0936d32f-89be-48d0-bafd-dc84d04de2fc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője a sajtótájékoztatóján meghazudtolta Magyar Levente külügyminiszter-helyettest is.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője a sajtótájékoztatóján meghazudtolta Magyar Levente külügyminiszter-helyettest is.","id":"20250520_kocsis-mate-sajtotajekoztato-atlathatosagi-torveny-magyar-levente","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0936d32f-89be-48d0-bafd-dc84d04de2fc.jpg","index":0,"item":"762c3e71-afac-4d2b-be7b-2fdaa1bafad9","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_kocsis-mate-sajtotajekoztato-atlathatosagi-torveny-magyar-levente","timestamp":"2025. május. 20. 18:02","title":"Kocsis Máté szerint az átláthatósági törvény a Telexet, a 444-et és a Partizánt is érinti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dee85a0-c965-4b31-bdb3-a9f4043c2911","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Számos problémát, betegséget előidézhetünk, ha feláldozzuk a kényelmet a divat oltárán.","shortLead":"Számos problémát, betegséget előidézhetünk, ha feláldozzuk a kényelmet a divat oltárán.","id":"20250521_kenyelmetlen-cipo-magassarku-hatasa-betegseg-lab-problema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dee85a0-c965-4b31-bdb3-a9f4043c2911.jpg","index":0,"item":"a4bceb80-b233-4a84-ae0e-88657c699a24","keywords":null,"link":"/elet/20250521_kenyelmetlen-cipo-magassarku-hatasa-betegseg-lab-problema","timestamp":"2025. május. 21. 05:31","title":"Lehet, hogy csinos, de a hatása pusztító – így teszi tönkre a lábunkat a kényelmetlen cipő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"917f5f39-43e3-46c4-a247-c35294a27e74","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Toyota bZ5 jelentősen olcsóbb fő riválisánál, a Tesla Model Y-nál.","shortLead":"A vadonatúj Toyota bZ5 jelentősen olcsóbb fő riválisánál, a Tesla Model Y-nál.","id":"20250522_melyen-tesla-ar-alatt-kinalja-uj-villanyautojat-a-toyota-bz5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/917f5f39-43e3-46c4-a247-c35294a27e74.jpg","index":0,"item":"3b88ee41-27bf-4fa5-82f5-260166f84399","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_melyen-tesla-ar-alatt-kinalja-uj-villanyautojat-a-toyota-bz5","timestamp":"2025. május. 22. 06:41","title":"Mélyen Tesla ár alatt kínálja új villanyautóját a Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mikrorészecskék segíthetik a jövőben azt, hogy a több ismétlő oltást egyetlen vakcinával lehessen beadni, miközben a hatékonyság ugyanolyan marad.","shortLead":"Mikrorészecskék segíthetik a jövőben azt, hogy a több ismétlő oltást egyetlen vakcinával lehessen beadni, miközben...","id":"20250520_vakcinak-oltoanyagok-emlekezteto-immunizalas-egy-oltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"d8e3cc08-b716-45ac-9599-9cb6c566db06","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_vakcinak-oltoanyagok-emlekezteto-immunizalas-egy-oltas","timestamp":"2025. május. 20. 20:03","title":"Jól jött volna ez a Covid idején – áttörés jöhet a vakcináknál, felesleges lehet az emlékeztető oltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d16ee99d-5a9a-4058-969c-9f6598d302e1","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az újságíró Orbán Viktor pánikreakcióitól tart. Szerinte kizárólag a magyaroktól függ, hogy hagyják-e Orbánnak, hogy rendszerét még tovább durvítsa. ","shortLead":"Az újságíró Orbán Viktor pánikreakcióitól tart. Szerinte kizárólag a magyaroktól függ, hogy hagyják-e Orbánnak...","id":"20250521_paul-lendvai-magyar-peter-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d16ee99d-5a9a-4058-969c-9f6598d302e1.jpg","index":0,"item":"0def013f-f270-4642-819b-46484a46db91","keywords":null,"link":"/360/20250521_paul-lendvai-magyar-peter-orban-viktor","timestamp":"2025. május. 21. 07:30","title":"Paul Lendvai: Magyar Péter nyerhet, de Magyarország veszélyben van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74a94b32-e707-48af-b925-098292a567a4","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Wladár Sándor 2017 óta vezeti a szervezetet. A mostani tisztújításon nincs kihívója. ","shortLead":"Wladár Sándor 2017 óta vezeti a szervezetet. A mostani tisztújításon nincs kihívója. ","id":"20250520_magyar-uszoszovetseg-wladar-sandor-elnokvalasztas-tisztujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74a94b32-e707-48af-b925-098292a567a4.jpg","index":0,"item":"e3f26508-a8e0-4b27-a8f1-8ac571a40028","keywords":null,"link":"/sport/20250520_magyar-uszoszovetseg-wladar-sandor-elnokvalasztas-tisztujitas","timestamp":"2025. május. 20. 18:02","title":"Egyetlen jelölt van az úszószövetség elnöki posztjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cdcc946b-6ee9-4266-bd38-5c3fd53d4e77","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjének filozófus édesapja úgy gondolja, hogy azt is meg kellene nézni, hogy folyik-e egyáltalán tényleges munka az Akadémia különböző osztályain.","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjének filozófus édesapja úgy gondolja, hogy azt is meg kellene nézni, hogy folyik-e...","id":"20250521_lanczi-andras-mta-atvilagitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cdcc946b-6ee9-4266-bd38-5c3fd53d4e77.jpg","index":0,"item":"bf6cf408-d1a6-4461-a13e-471cea19e1ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_lanczi-andras-mta-atvilagitas","timestamp":"2025. május. 21. 06:48","title":"Lánczi András szerint itt az ideje átvilágítani az MTA-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25b288a3-4482-40c5-92ff-cffa7dfa1eba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Cosmoprof Bologna 2025 nem csupán egy újabb szépségipari szakkiállítás volt – tökéletesen tükrözte, milyen gyorsan változik az iparág. Farkas Zsolt beszámolója.","shortLead":"A Cosmoprof Bologna 2025 nem csupán egy újabb szépségipari szakkiállítás volt – tökéletesen tükrözte, milyen...","id":"20250520_marketing-avolut-markahuseg-hianycikk-szepsegipar-marka-Cosmoprof-Bologna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25b288a3-4482-40c5-92ff-cffa7dfa1eba.jpg","index":0,"item":"2fca2314-c758-4636-97d2-b4e3e41f7280","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_marketing-avolut-markahuseg-hianycikk-szepsegipar-marka-Cosmoprof-Bologna","timestamp":"2025. május. 21. 07:37","title":"A márkahűség hiánycikk 2025-ben – állítják a szépségipari márkák a Cosmoprof Bolognán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A budapestiek másfél év után visszakapták a Lánchidat – feltéve, hogy busszal, taxival, motorral vagy biciklivel próbálnak rámenni. A gyalogosok előtt 2023 őszén nyitják meg a hidat, a személyautók előtt talán többé már soha. A kormány azzal a feltétellel adott 6 milliárd állami forintot a felújításba, hogy a híd csak 1,5 évig lesz lezárva a gépjárműforgalom előtt. A jelek szerint azzal nem számoltak, hogy nem csak a saját tulajdonú és kormányzati autók gépjárművek.
A BKK és Karácsony Gergely főpolgármester tájékoztatása szerint a hídon egyelőre ideiglenes forgalmi rend lesz: a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők vehetik birtokukba a hidat. Az egyéni személyautóval közlekedők nem mehetnek a hídra.
Reviczky Zsolt
Autóskormány
Ezt a kormány aligha így gondolta, a szándék szinte biztosan az volt, hogy a híd a személyautók elől ne legyen lezárva másfél évnél tovább. Tény, a kormány mulasztotta el a feltételek pontos megszabását, a támogatási határozatban mindössze annyi szerepel: a kormány támogatja a felújítást azzal, hogy a „a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”. Nos,
a buszok, a taxik és a motorok gépjárművek, szóval teljesül a kormányzati elvárás.
Azon lehet vitát nyitni, hogy a személyautók behajtásának korlátozása kimeríti-e a gépjárműforgalom „részleges” korlátozásának minősül-e. A szó szoros értelmében nyilván annak, de éppenséggel a kamionok is gépjárművek, nyilván nem az volt a kormányzati elvárás, hogy bármiféle gépjármű korlátozás nélkül fölhajthasson a hídra. Ezzel együtt várható – sőt ami azt illeti, meglepő, hogy még nem kezdődött el – a városvezetés és személyesen Karácsony Gergely „autósüldözéssel” történő vádolása a kormányzati illetékesek és a párt/állami média által. De pénteken a fideszes Láng Zsolt már közölte, hogy addig nem fizet a kormány a fővárosnak, amíg teljesen nem szűnik meg a korlátozás. Ők tehát így értették.
Karácsony Gergely átbuszozik a Lánchídon.
Reviczky Zsolt
Azzal együtt, hogy a forgalomkorlátozást nem passzióból vezeti be a BKK, azért van rá szükség, mert a hídon úgy amúgy még dolgoznak. Az útpálya ugyan készen áll az ideiglenes forgalmi rendben meghatározott járművek biztonságos fogadására, ám a kivitelezés többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével, valamint a műemléki elemek rekonstrukciójával folytatódik. A híd a teljes átadásig munkaterület, gyalog majd a felújítás végleges szakaszának lezárta után, várhatóan 2023 őszén lehet használni a hidat.
Télen az időjárástól függően dolgoznak majd a munkaterületen, elsősorban a híd felszín alatti részein, az állványzaton, illetve a műhelyekben. Az új gyalogosjárda elemeit már idén beépítették, de a járdák burkolatát jövőre készítik el, és ekkor helyezik a hídra a felújított, restaurált gyalogos műemléki korlátokat, valamint járdakandelábereket is. Szintén 2023-ban fejezik be többek között a pesti és a budai hídfőben lévő, már szerkezetkész aluljárókat, illetve a díszvilágítás kialakítását.
Nő a tömegközlekedési kapacitás
A BKK szerint a vállalat az ideiglenes forgalmi rendben a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel kelnek át:
a Széll Kálmán tér és a Vár felől érkező 16-os autóbuszok ismét a Deák Ferenc térig közlekednek;
új autóbuszjárat közlekedik 216-os jelzéssel a Deák Ferenc tér és a Dísz tér között korszerű, nagy kapacitású szóló Mercedes autóbuszokkal;
az eddig ideiglenesen az Erzsébet hídra terelt 105-ös autóbuszok ismét a Lánchídon haladnak, gyorsabb kapcsolatot biztosítva a pesti és a budai oldal között;
a 178-as autóbuszok Pesten továbbra is a Gyöngyösi utca végállomásig közlekednek már a Lánchídon keresztül – a 105-ös buszokhoz hasonlóan, az Erzsébet híd helyett;
a 916-os és a 990-es éjszakai buszjáratok péntekről szombatra virradó éjszakától ismét a Lánchídon közlekednek, nem érintik az Erzsébet hidat.
Reviczky Zsolt
Ez mindenképpen jó hír a tömegközlekedést használó fővárosiaknak. Nem csak a járatok bővülése jelentős változás, de az is, hogy személyautó-forgalom híján a tömegközlekedési járművek sokkal gyorsabban képesek lesznek átkelni a hídon. Aki emlékszik a felújítás előtti állapotokra, a Lánchídon – különösen csúcsidőben – jellemzően dugó volt, amibe értelemszerűen a buszok is beragadtak, az utasok pedig leginkább csak találgathatták, mikor érhetnek úti céljukhoz.
A Lánchíd a második legkisebb átkelő
Ami a magánautó-forgalmat illeti, az autózók – és valamilyen oknál fogva a kormánypárti politikusok és a kormánypárti média – zsigeri reakciója bármiféle korlátozásra a felháborodás. Miközben a tapasztalatok szinte kivétel nélkül azt mutatják, hogy egyes útszakaszok autóáteresztő kapacitásának csökkentése csak a kezdeti időszakokban okoz plusztorlódásokat az alternatív útvonalakon, az autózók rövid időn belül alkalmazkodnak a helyzethez, a plusztorlódások pedig megszűnnek.
Ráadásul a modern közlekedésszervezésben már Magyarországon is egyre nagyobb teret kapó megközelítés szerint egy infrastruktúraelem áteresztőképességét nem járművekben, hanem emberekben érdemes mérni. Például hiába csökken egy út járműáteresztő-kapacitása buszsáv kijelölése miatt, ha a buszok több embert képesek elszállítani, mint az onnan kiszoruló, de amúgy is dugóban araszoló, és jellemzően kihasználatlan autók (az átlagos utasszám egy személyautóra vetítve a nemzetközileg elfogadott ökölszabály szerint 1,2 ember), akkor a buszsáv kijelölése jelenti az optimális megoldást.
Reviczky Zsolt
Ráadásul a Lánchíd a felújítás előtt is a főváros második legkisebb járműkapacitású hídja volt. A BKK modelljei szerint
a hídon naponta 26 400 egységjármű haladt át, ennél csak a Szabadság híd kapacitása kisebb: napi 17 700 egységjármű.
Az elmúlt másfél évben bebizonyosodott, hogy a fővárosi autóforgalom képes nélkülözni a Lánchidat – méghozzá amúgy nehéz körülmények közt is, hiszen nem csak a Lánchíd esett ki, a pesti rakpart egy része is, nem beszélve arról, hogy a 3-as metró buszos pótlása jelentős közúti kapacitásokat emészt(ett) föl.
Biciklivel a Duna alig átjárható
Az ideiglenes forgalmi renddel nem csak a közösségi közlekedést használó fővárosiak járnak jól, hanem a kerékpárral közlekedők is. Számukra jelenleg a Duna szó szerint kettévágja a várost, különösen a belső városrészeket, amelyekben egyébként a kerékpár különösen jó közlekedési alternatíva volna. Jelen állás szerint
a Margit híd és a Petőfi híd között nincs olyan átkelő, amely rendelkezne dedikált kerékpáros-infrastruktúrával, illetve amelyet egy hétköznapi kerékpáros szabályosan, biztonságosan, gyorsan és kényelmesen igénybe tudna venni.
Jól használható átkelő híján a két városfél között utazó – vagy utazni szándékozó – kerékpározók komoly kompromisszumokra kényszerülnek.
Fazekas István
Feltéve, hogy a kerékpározás közlekedési módokon belüli részarányának növelése kívánatos cél, elengedhetetlen, hogy Buda és Pest belső városrészei közt legyen legalább egy megfelelő átkelési lehetőség. Márpedig a kerékpáros közlekedés részarányának növelése elérendő cél. A főváros közlekedésfejlesztési stratégiájában (leánykori nevén Balázs Mór Terv, jelenleg Mobilitási Terv) ez egyértelműen szerepel, a cél 2030-ra a 10 százalékos részesedés elérése.
Egyébként csodaszámba menőnek tekinthetjük, hogy a hidat egyáltalán felújítják – legalábbis az elmúlt évek, évtizedek kálváriái után. A felújítási szerződést sorozatban a harmadik közbeszerzési eljárás után sikerült megkötni a győztes A-Híd Zrt.-vel – ami nem Mészáros Lőrinc érdekeltsége, pedig Karácsony Gergely főpolgármester attól tartott, hogy végül Mészáros érdekeltségek közt fog eldőlni egy felcsúti vacsorán a beszerzés. Ennek elkerülése érdekében a beszerzést túl tág paraméterekkel akarták kiírni – azért a Közbeszerzési Hatóság visszadobta kihirdetés előtt, szóval még az utolsó tender sem zajlott zökkenőmentesen.
A megelőző közbeszerzés azért esett kútba, mert csak a rendelkezésre álló összegnél drágább ajánlatok érkeztek. Ekkor a kiírásban még a Váralagút felújítása is benne volt, ezt a költségcsökkentés érdekében kivették belőle a következő körre, miután a kormány ígéretet tett rá, hogy csak a hídra is odaadja a hídra és az alagútra ígért 6 milliárdos támogatást.
A Lánchíd felújítása, 2022. június 9-én
Veres Viktor
Az A-Híd végül bruttó 26,75 milliárdért vállalta a munkát.
Az alagút kivételére a projektből költségcsökkentési okokból volt szükség, amúgy nem logikus – amennyiben előbb-utóbb (inkább előbb) azt is fel kell majd újítani, amihez le kell zárni a forgalom elől, így majd külön.
Az első közbeszerzést még 2018 októberében írták ki, az ajánlatok eredeti beadási határideje november 21. volt. Azt az eljárást a BKK 2019 májusában vonta vissza, miután kiderült, hogy járdák tervezett szélesítéséhez meg kellene erősíteni a híd láncait, „műszaki, városképi és finanszírozási okokból” ezért erről lemondtak. A kormány a szélesítés elmaradása miatt elvett egymilliárd forint támogatást a felújításból, egyidejűleg visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján.
Sóval hintené be a dicstelen múltú állami „kukaholding”, az NHKV Zrt. helyét a kormány, így a MoHu akkor sem tudná teljesíteni a törvényben foglalt felvásárlási kötelezettségét, ha akarná.
A Trump által okozott felfordulás jó esélyt ad Putyinnak, hogy odavágjon, és Európa az USA nélkül védtelen, írja kommentárjában Edward Lucas, a brit lap külpolitikai szerkesztője.