Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","shortLead":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","id":"20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"6c9d882e-7e1a-4166-a0f7-07d3fd2ac9c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","timestamp":"2025. március. 09. 16:27","title":"Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus hirtelenséggel halt meg .","shortLead":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus...","id":"20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a.jpg","index":0,"item":"01c8a761-8ca4-48e4-9376-8d0b3f2cb0a2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","timestamp":"2025. március. 09. 12:09","title":"53 évesen elhunyt Monostori Attila 114-szeres válogatott vízilabdázó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86afd402-1989-436b-afdb-bbff748d77d7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kontinensünk lakóit nagy többségében a világos bőrszín jellemzi. Azonban ez nem mindig volt így, sőt – amire egy új kutatás rávilágít – a korábban hittnél jóval tovább laktak Európában sötét bőrű emberek.","shortLead":"Kontinensünk lakóit nagy többségében a világos bőrszín jellemzi. Azonban ez nem mindig volt így, sőt – amire egy új...","id":"20250309_hvg-europaiak-borszine-oskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86afd402-1989-436b-afdb-bbff748d77d7.jpg","index":0,"item":"611ba50d-339b-4494-88cd-93abbbe3f8cb","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-europaiak-borszine-oskor","timestamp":"2025. március. 09. 16:15","title":"Most bizonyították be, hogy meglepően sokáig sötét bőrük volt az európaiaknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f83e115-7a1d-49f2-b14a-a14b0b75d2a6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Távoli kódfuttatást és a készülékek feloldását is lehetővé tették az Android frissen javított sebezhetőségei.","shortLead":"Távoli kódfuttatást és a készülékek feloldását is lehetővé tették az Android frissen javított sebezhetőségei.","id":"20250309_google-android-biztonsagi-res-hibajavitas-telefonok-feltorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f83e115-7a1d-49f2-b14a-a14b0b75d2a6.jpg","index":0,"item":"fe4d31f7-2147-4489-a836-3d4cd0f786a9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_google-android-biztonsagi-res-hibajavitas-telefonok-feltorese","timestamp":"2025. március. 09. 10:03","title":"43 súlyos hibát találtak az Androidban – most javították őket, de van, amit a már a hatóságok is kihasználtak telefonok feltörésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"337d65f0-ddd0-4d24-a07b-aee04e790b80","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Péntek éjjel felgyújtották a sertéstelepet a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szamosszegen. A polgármester szerint a támadó arca megégett, miközben lángra lobbantotta a benzint.","shortLead":"Péntek éjjel felgyújtották a sertéstelepet a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szamosszegen. A polgármester szerint...","id":"20250309_Megegett-arcu-ferfit-keresnek-a-szamosszegi-gyujtogatas-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/337d65f0-ddd0-4d24-a07b-aee04e790b80.jpg","index":0,"item":"b96b0e01-fbd0-4feb-8279-fbf0ffa983e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Megegett-arcu-ferfit-keresnek-a-szamosszegi-gyujtogatas-ugyeben","timestamp":"2025. március. 09. 20:39","title":"Megégett arcú férfit keresnek a szamosszegi gyújtogatás ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Papp László Sportarénában adott koncertet pénteken a rapper, aki oly sokat tud Bindzsisztán miniszterelnökéről.","shortLead":"A Papp László Sportarénában adott koncertet pénteken a rapper, aki oly sokat tud Bindzsisztán miniszterelnökéről.","id":"20250308_Bindzsisztan-az-Arenaban-nezegessen-fotokat-Majka-penteki-koncertjerol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c.jpg","index":0,"item":"461caf21-5bb8-41f2-8b70-e971c1765d4e","keywords":null,"link":"/kultura/20250308_Bindzsisztan-az-Arenaban-nezegessen-fotokat-Majka-penteki-koncertjerol","timestamp":"2025. március. 08. 12:51","title":"Bindzsisztán az Arénában - nézegessen fotókat Majka koncertjéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen megnöveli katonai erőit az országban az ott élő állampolgárok biztonságának érdekében.","shortLead":"Az Európai Unió bosznia-hercegovinai békefenntartó missziója, az EUFOR Althea megerősítette, hogy ideiglenesen...","id":"20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea505a41-bd8a-4d02-992f-1933f0f8ee25.jpg","index":0,"item":"a711b35e-8772-441f-aa36-703b67ba965a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_A-magyar-TEK-esek-megjelenese-utan-az-EU-megnoveli-katonai-jelenletet-Bosznia-Hercegovinaban","timestamp":"2025. március. 08. 12:16","title":"A magyar TEK-esek megjelenése után az EU megnöveli katonai jelenlétét Bosznia-Hercegovinában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","shortLead":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","id":"20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb.jpg","index":0,"item":"b6ebcfec-94bc-44ac-a756-8966a7d1c752","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","timestamp":"2025. március. 08. 11:27","title":"Nőnap a Wizz Airnél: kizárólag női személyzettel szállt fel Budapestről a Londonba tartó gép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A budapestiek másfél év után visszakapták a Lánchidat – feltéve, hogy busszal, taxival, motorral vagy biciklivel próbálnak rámenni. A gyalogosok előtt 2023 őszén nyitják meg a hidat, a személyautók előtt talán többé már soha. A kormány azzal a feltétellel adott 6 milliárd állami forintot a felújításba, hogy a híd csak 1,5 évig lesz lezárva a gépjárműforgalom előtt. A jelek szerint azzal nem számoltak, hogy nem csak a saját tulajdonú és kormányzati autók gépjárművek.
A BKK és Karácsony Gergely főpolgármester tájékoztatása szerint a hídon egyelőre ideiglenes forgalmi rend lesz: a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők vehetik birtokukba a hidat. Az egyéni személyautóval közlekedők nem mehetnek a hídra.
Reviczky Zsolt
Autóskormány
Ezt a kormány aligha így gondolta, a szándék szinte biztosan az volt, hogy a híd a személyautók elől ne legyen lezárva másfél évnél tovább. Tény, a kormány mulasztotta el a feltételek pontos megszabását, a támogatási határozatban mindössze annyi szerepel: a kormány támogatja a felújítást azzal, hogy a „a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”. Nos,
a buszok, a taxik és a motorok gépjárművek, szóval teljesül a kormányzati elvárás.
Azon lehet vitát nyitni, hogy a személyautók behajtásának korlátozása kimeríti-e a gépjárműforgalom „részleges” korlátozásának minősül-e. A szó szoros értelmében nyilván annak, de éppenséggel a kamionok is gépjárművek, nyilván nem az volt a kormányzati elvárás, hogy bármiféle gépjármű korlátozás nélkül fölhajthasson a hídra. Ezzel együtt várható – sőt ami azt illeti, meglepő, hogy még nem kezdődött el – a városvezetés és személyesen Karácsony Gergely „autósüldözéssel” történő vádolása a kormányzati illetékesek és a párt/állami média által. De pénteken a fideszes Láng Zsolt már közölte, hogy addig nem fizet a kormány a fővárosnak, amíg teljesen nem szűnik meg a korlátozás. Ők tehát így értették.
Karácsony Gergely átbuszozik a Lánchídon.
Reviczky Zsolt
Azzal együtt, hogy a forgalomkorlátozást nem passzióból vezeti be a BKK, azért van rá szükség, mert a hídon úgy amúgy még dolgoznak. Az útpálya ugyan készen áll az ideiglenes forgalmi rendben meghatározott járművek biztonságos fogadására, ám a kivitelezés többek között a járdák és a hídfőkben lévő aluljárók befejezésével, valamint a műemléki elemek rekonstrukciójával folytatódik. A híd a teljes átadásig munkaterület, gyalog majd a felújítás végleges szakaszának lezárta után, várhatóan 2023 őszén lehet használni a hidat.
Télen az időjárástól függően dolgoznak majd a munkaterületen, elsősorban a híd felszín alatti részein, az állványzaton, illetve a műhelyekben. Az új gyalogosjárda elemeit már idén beépítették, de a járdák burkolatát jövőre készítik el, és ekkor helyezik a hídra a felújított, restaurált gyalogos műemléki korlátokat, valamint járdakandelábereket is. Szintén 2023-ban fejezik be többek között a pesti és a budai hídfőben lévő, már szerkezetkész aluljárókat, illetve a díszvilágítás kialakítását.
Nő a tömegközlekedési kapacitás
A BKK szerint a vállalat az ideiglenes forgalmi rendben a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel kelnek át:
a Széll Kálmán tér és a Vár felől érkező 16-os autóbuszok ismét a Deák Ferenc térig közlekednek;
új autóbuszjárat közlekedik 216-os jelzéssel a Deák Ferenc tér és a Dísz tér között korszerű, nagy kapacitású szóló Mercedes autóbuszokkal;
az eddig ideiglenesen az Erzsébet hídra terelt 105-ös autóbuszok ismét a Lánchídon haladnak, gyorsabb kapcsolatot biztosítva a pesti és a budai oldal között;
a 178-as autóbuszok Pesten továbbra is a Gyöngyösi utca végállomásig közlekednek már a Lánchídon keresztül – a 105-ös buszokhoz hasonlóan, az Erzsébet híd helyett;
a 916-os és a 990-es éjszakai buszjáratok péntekről szombatra virradó éjszakától ismét a Lánchídon közlekednek, nem érintik az Erzsébet hidat.
Reviczky Zsolt
Ez mindenképpen jó hír a tömegközlekedést használó fővárosiaknak. Nem csak a járatok bővülése jelentős változás, de az is, hogy személyautó-forgalom híján a tömegközlekedési járművek sokkal gyorsabban képesek lesznek átkelni a hídon. Aki emlékszik a felújítás előtti állapotokra, a Lánchídon – különösen csúcsidőben – jellemzően dugó volt, amibe értelemszerűen a buszok is beragadtak, az utasok pedig leginkább csak találgathatták, mikor érhetnek úti céljukhoz.
A Lánchíd a második legkisebb átkelő
Ami a magánautó-forgalmat illeti, az autózók – és valamilyen oknál fogva a kormánypárti politikusok és a kormánypárti média – zsigeri reakciója bármiféle korlátozásra a felháborodás. Miközben a tapasztalatok szinte kivétel nélkül azt mutatják, hogy egyes útszakaszok autóáteresztő kapacitásának csökkentése csak a kezdeti időszakokban okoz plusztorlódásokat az alternatív útvonalakon, az autózók rövid időn belül alkalmazkodnak a helyzethez, a plusztorlódások pedig megszűnnek.
Ráadásul a modern közlekedésszervezésben már Magyarországon is egyre nagyobb teret kapó megközelítés szerint egy infrastruktúraelem áteresztőképességét nem járművekben, hanem emberekben érdemes mérni. Például hiába csökken egy út járműáteresztő-kapacitása buszsáv kijelölése miatt, ha a buszok több embert képesek elszállítani, mint az onnan kiszoruló, de amúgy is dugóban araszoló, és jellemzően kihasználatlan autók (az átlagos utasszám egy személyautóra vetítve a nemzetközileg elfogadott ökölszabály szerint 1,2 ember), akkor a buszsáv kijelölése jelenti az optimális megoldást.
Reviczky Zsolt
Ráadásul a Lánchíd a felújítás előtt is a főváros második legkisebb járműkapacitású hídja volt. A BKK modelljei szerint
a hídon naponta 26 400 egységjármű haladt át, ennél csak a Szabadság híd kapacitása kisebb: napi 17 700 egységjármű.
Az elmúlt másfél évben bebizonyosodott, hogy a fővárosi autóforgalom képes nélkülözni a Lánchidat – méghozzá amúgy nehéz körülmények közt is, hiszen nem csak a Lánchíd esett ki, a pesti rakpart egy része is, nem beszélve arról, hogy a 3-as metró buszos pótlása jelentős közúti kapacitásokat emészt(ett) föl.
Biciklivel a Duna alig átjárható
Az ideiglenes forgalmi renddel nem csak a közösségi közlekedést használó fővárosiak járnak jól, hanem a kerékpárral közlekedők is. Számukra jelenleg a Duna szó szerint kettévágja a várost, különösen a belső városrészeket, amelyekben egyébként a kerékpár különösen jó közlekedési alternatíva volna. Jelen állás szerint
a Margit híd és a Petőfi híd között nincs olyan átkelő, amely rendelkezne dedikált kerékpáros-infrastruktúrával, illetve amelyet egy hétköznapi kerékpáros szabályosan, biztonságosan, gyorsan és kényelmesen igénybe tudna venni.
Jól használható átkelő híján a két városfél között utazó – vagy utazni szándékozó – kerékpározók komoly kompromisszumokra kényszerülnek.
Fazekas István
Feltéve, hogy a kerékpározás közlekedési módokon belüli részarányának növelése kívánatos cél, elengedhetetlen, hogy Buda és Pest belső városrészei közt legyen legalább egy megfelelő átkelési lehetőség. Márpedig a kerékpáros közlekedés részarányának növelése elérendő cél. A főváros közlekedésfejlesztési stratégiájában (leánykori nevén Balázs Mór Terv, jelenleg Mobilitási Terv) ez egyértelműen szerepel, a cél 2030-ra a 10 százalékos részesedés elérése.
Egyébként csodaszámba menőnek tekinthetjük, hogy a hidat egyáltalán felújítják – legalábbis az elmúlt évek, évtizedek kálváriái után. A felújítási szerződést sorozatban a harmadik közbeszerzési eljárás után sikerült megkötni a győztes A-Híd Zrt.-vel – ami nem Mészáros Lőrinc érdekeltsége, pedig Karácsony Gergely főpolgármester attól tartott, hogy végül Mészáros érdekeltségek közt fog eldőlni egy felcsúti vacsorán a beszerzés. Ennek elkerülése érdekében a beszerzést túl tág paraméterekkel akarták kiírni – azért a Közbeszerzési Hatóság visszadobta kihirdetés előtt, szóval még az utolsó tender sem zajlott zökkenőmentesen.
A megelőző közbeszerzés azért esett kútba, mert csak a rendelkezésre álló összegnél drágább ajánlatok érkeztek. Ekkor a kiírásban még a Váralagút felújítása is benne volt, ezt a költségcsökkentés érdekében kivették belőle a következő körre, miután a kormány ígéretet tett rá, hogy csak a hídra is odaadja a hídra és az alagútra ígért 6 milliárdos támogatást.
A Lánchíd felújítása, 2022. június 9-én
Veres Viktor
Az A-Híd végül bruttó 26,75 milliárdért vállalta a munkát.
Az alagút kivételére a projektből költségcsökkentési okokból volt szükség, amúgy nem logikus – amennyiben előbb-utóbb (inkább előbb) azt is fel kell majd újítani, amihez le kell zárni a forgalom elől, így majd külön.
Az első közbeszerzést még 2018 októberében írták ki, az ajánlatok eredeti beadási határideje november 21. volt. Azt az eljárást a BKK 2019 májusában vonta vissza, miután kiderült, hogy járdák tervezett szélesítéséhez meg kellene erősíteni a híd láncait, „műszaki, városképi és finanszírozási okokból” ezért erről lemondtak. A kormány a szélesítés elmaradása miatt elvett egymilliárd forint támogatást a felújításból, egyidejűleg visszaadta a hídhoz kapcsolódó, környező közterületek rekonstrukciójára és fejlesztésére a Duna mindkét partján.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.