szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Elképzelhetőnek nevezte az osztrák oktatási miniszter, hogy Ausztriában is egész napos - 9 órától 17 óráig tartó - tanítási rendet vezessenek be az iskolákban.

Elisabeth Gehrer azt követően foglalt állást a tanrend változtatását célzó kezdeményezéssel kapcsolatban, hogy Ausztriában heves reakciókat váltott ki a PISA-felmérés, amely megállapította, hogy az osztrák diákok tudásszintje jóval alacsonyabb nemzetközi összehasonlításban, mint néhány évvel ezelőtt.

Február közepén "oktatási csúcsot" is tartanak Ausztriában, hogy intézkedéseket hozhassanak a tanulási eredmények javítása érdekében. A társadalmi vita keretében már javaslatként hangzott el, hogy például az általános iskolák megkezdése előtt egyéves kötelező óvodai "képzést" vezessenek be, mindenekelőtt a német nyelvismeret magasabb szintű elsajátítása érdekében, valamint módosítsák a napi tanrendet úgy, hogy a diákok reggel 9-től 17 óráig tartózkodjanak az iskolákban.

A bécsi sajtóban még nemzetközi összehasonlítás is megjelent egyes országok oktatási rendjének a napi időbeosztásáról. Ebből kiderül, hogy Európában a reggel 7 és 10 óra közötti időszakban kezdődik a tanítás az iskolákban. Csehországban 7 és 8 óra, Ausztriában 7 és 8.30, Németországban 7.30 és 8.30, Nagy-Britanniában és Franciaországban 9-kor, míg például Spanyolországban 9 és 10 óra között csöngetnek be.

Az iskolában eltöltött órák számát szeretnék meghosszabbítani azok, akik szerint Európában egyre általánosabbá válik az egész napos iskolai elfoglaltság, még akkor is, ha délután nincsenek tanórák, csak szervezett keretek között töltik el szabadidejük egy részét a diákok, illetve a tananyagot gyakorolják, feladataikat készítik el.

Az osztrák szülői szervezetek szövetségének képviselője sajtónyilatkozatában óvatosan fogalmazott az egész napos tanítási rend lehetőségével kapcsolatban. Elismerte, hogy a szülők is időnként szívesebben vennék a tanítás minél későbbi kezdését, ám az egész napos tanítási rendet csak ott tartanák elfogadhatónak, ahol a megfelelő körülmények, park vagy sportlétesítmény áll rendelkezésre. Mint fogalmazott, a relitások alapján maradva ez azonban gyakran hiányzik az iskolákból.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Középiskolák rangsora 2004-ben

A középiskolák tavalyi felvételi eredményességi rangsorát a fővárosi Fazekas, a zalaegerszegi Zrínyi, a szegedi Radnóti, a debreceni Kossuth gyakorló és a nyíregyházi Krúdy gimnázium vezeti - derül ki az Országos Közoktatási Intézet friss összesítéséből. A hozott hátrányok ledolgozásában a budapesti Patrona Hungariae, a törökszentmiklósi Bercsényi, a debreceni Svetits, a mohácsi Kisfaludy és a tamási Béri-Balogh jeleskedett leginkább.

MTI Itthon

Már nagykorúak sem dohányozhatnak az iskolákban

Az oktatási miniszter módosítása nyomán kikerült a jogszabályból az a rendelkezés, amely szerint "az iskola - a kiskorú tanulóktól elkülönítetten - a nagykorú tanulói részére kijelölhet olyan helyet, ahol dohányozni lehet".

MTI Itthon

Magyar iskolák a világ élvonalában

Világelső a szentendrei Ferences Gimnázium a 107 országában működő, környezeti nevelési programban résztvevő 15 778 GLOBE iskola rangsorában, a listán az első 17 helyezett között négy magyar iskola is található.

Itthon

A kisegítő iskolák elkülönítenek

A magyar általános iskolások 5,8 százaléka tanul fogyatékosok számára fenntartott intézményekben vagy osztályokban, túlnyomó többségük enyhe fokon értelmi fogyatékosoknak létrehozott „kisegítőkben”. A közoktatás hátsóudvarának számító oktatási forma a gyakorlatban elsősorban az elkülönítést szolgálja; minden ötödik cigány gyerek kisegítőbe jár.