szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magyarország légterében, Sárvár fölött július 4-én veszélyesen megközelítette egymást két repülőgép – számolt be Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének (MLSzSz) elnöke. Szerinte a HungaroControl eltitkolta az eseményt.

A történtekről az érdekképviselet azért számol be a közvéleménynek, mert súlyosnak tartja, és mert a május 12-e óta hatályban lévő új légtérfelosztási rendszert nem látja biztonságosnak.

A Polgári Légiközlekedési Biztonsági Szervezet (Polébisz) honlapja szerint Sárvár felett a légtérben két repülőgép között az úgynevezett elkülönítés a minimum alá csökkent. Metes György elmondta: egy Challenger CL típusú üzleti repülőgép és egy Airbus 10 ezer méter fölött 900-950 km/h sebességgel repült. A két repülőgép között a függőleges elkülönítés Sárvár felett a minimális 300 méter helyett 100 méter volt. Azt nem közölte pontosan, hogy az egymás melletti elkülönítés mekkora távolságot tett ki.

Bárány Balázs, az MLSzSz érdekvédelmi felelőse elmagyarázta: a fedélzeten üzemelő forgalmi konfliktuskutató berendezés (TCAS) jelezte a megközelítést, és ennek alapján korrigált mindkét repülőgép. Az eseményt a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) és a Polébisz vizsgálja.

A radarkép mást mond

A radarkép alapján az eddigi vizsgálat megállapította, hogy - ellentétben az MLSzSz közlésével - egy MD 83-as típusú utasszállító és egy Dornier 328 típusú betegszállításra rendszeresített repülőgép azonos magasságon, összetartó útirányon haladt. A rádióforgalmazásból pedig egyértelműen kiderült, hogy a légiforgalmi irányító szolgálat többször is korrekcióra utasította az MD 83-ast, így a megközelítés az előírt távolságra növekedett.

A vizsgálat célja, hogy a radarkép és a rádióforgalmazás összevetésével értékelje a légiforgalmi irányító szolgálat, illetve a repülőgép személyzetének az eseménnyel kapcsolatos tevékenységét.

A szakmai feladatokat ellátó Polébisz igazgatója, Mészáros László elmondta: az egyik repülőgép parancsnoki jelentése alapján a megközelítés legkisebb távolsága az előírt 10 mérfölddel szemben 9,7 tengeri mérföld volt. A digitalizált radaradatok elemzése után tudják teljes pontossággal megállapítani a megközelítés mértékét.

Mudra István, a légiforgalmi szakszolgálatot adó HungaroControl igazgatója közölte: belső vizsgálat is folyik az ügyben, hogy megállapítsák, a légiforgalmi irányító vagy a pilóta hibájából történt-e az esemény, esetleg más tényező játszott benne szerepet.

A légiközlekedés biztonságát olyan „repülésbiztonsági háló” biztosítja, melynek számos, egymásra épülő eleme van, és ezek segítik a szükséges korrekciót a légi balesetek megakadályozásában.

Gaskó István, a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának elnöke jelezte: a Legfelsőbb Bírósághoz fordulnak Metes György elbocsátása miatt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az új légi irányítási rendszer zavarok nélkül debütált

Május 12-étől új légirányítási rendszert vezetett be a HungaroControl. Az átállást heves vita előzte meg a cég vezetése és a szakmai szakszervezetek között. A viták felszínén a biztonságról folyt a szócsata, de a szakszervezeti okvetetlenkedés mögött valószínűleg az EU átlagától messze elmaradó bérek emeléséhez igyekeztek az érdekképviseletek jobb pozíciókat elfoglalni. Közben az új rendszer csendben és hibátlanul szolgálatba állt.

MTI Itthon

Az MLSZSZ szerint 40 légijárat halad át veszélyes légtéren

A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) szerint csütörtöktől mintegy negyven légijárat felszállása során a Magyar Honvédség által éles lőgyakorlat részére fenntartott légtéren halad át. A HungaroControl ezt cáfolja, szerintük biztonságos a magyar légtér.

Kulcsár Hajnal (hvg.hu) Itthon

Magyar légierő: kicsi, de erős?

Hadsereget fenntartani nem olcsó mulatság, amelynek egyik legköltségesebb része a légierő. Bizonyítja ezt az a 14 darab svéd Gripen is, amely 210 milliárd forintba kerül. Eközben fogyatkozik a MiG-29-es flotta: anyagi okok miatt már csak a gépek felét tartják hadrendben. A másfél hete történt légibaleset után Magyarországnak 13 hadra fogható vadászgépe maradt.

eurohirek.hu Világ

Egységes légi tiltás lesz az EU-ban

Hamarosan egységes ellenőrzési és figyelmeztetési rendszer bevezetését kezdeményezi a légi közlekedésben az Európai Bizottság, miután egy török légitársaság kijátszotta a csupán nemzeti hatáskörű tiltási rendszereket.