Tetszett a cikk?

Valamelyes csökkentett a Fidesszel szembeni hátrányán az MSZP, de még így is jelentős az ellenzéki párt előnye – derül ki a Marketing Centrum szeptember eleji felméréséből. Ha most lennének a választások, könnyen kétpárti parlamentje lehetne az országnak. A biztos szavazók között a Fidesz 41, az MSZP 32, az MDF és az SZDSZ 3–3 százalékon áll.

Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor
© Túry Gergely
A július elején készült Marketing Centrum felmérés eredményeire leginkább az hatott, hogy a köztársasági-elnök választás az ellenzék számára sikert, az MSZP számára pedig kudarcot hozott. Így aztán ekkor azt láttuk, hogy a teljes mintában 8 százalékpontról 13 százalékpontra növekedett a Fidesz–MPSZ előnye az MSZP-vel szemben (38: 25). A legfrissebb szeptember eleji adatok viszont azt jelzik, hogy ez csak időleges volt, és a Fidesz–MPSZ előnye a teljes mintában visszaállt a korábbi hónapok 8 százalékpontos szintjére (35:27).

A köztársasági-elnökválasztással kapcsolatos fiaskó leginkább a kisebb vidéki városokban és a községekben növelte a Fidesz–MPSZ előnyét, így július elejére nagyon jelentőssé vált a válaszadók lakóhelye szerinti különbség a pártok támogatottságában. A nyár folyamán azonban az MSZP a kisebb településeken élők körében számottevően javította a pozícióját. Mindeközben viszont a Fidesz–MPSZ népszerűbbé vált a fővárosban, és a korábbi hónapok egyértelmű kormánypárti előnye után, most kiegyenlítetté vált a két oldal budapesti támogatottsága.

Tekintse meg Marabu karikatúráit,
kattintson!
© MARABU
A választásra jogosultak 40 százaléka szerint a következő 1-2 évben romlani fog az ország gazdasági helyzete, és mindössze 18 százalékuk optimista. Ez már hosszabb ideje nagyjából ugyanígy van. Az sem újdonság, hogy a válaszok nagyon erősen pártállásfüggők. Szeptember elejére azonban határozottan csökkent az ellenzéki és a kormánypárti válaszok megoszlása között a különbség. Ez egyfelől azt jelzi, hogy a magyar gazdaság sikerességéről szóló nyári kormány-offenzíva nem volt teljesen hatástalan, ugyanakkor a véleményekre erősen hatott a felmérés időszakának fő gazdasági híre: az olajárak drasztikus emelkedése is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: vezet a Fidesz

A Marketing Centrum április eleji felmérése szerint alig csökkent a két nagy párt közötti különbség, és a kicsik közül csak az SZDSZ kerülne be a parlamentbe.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: biztos Fidesz-előny

A Marketing Centrum legutóbbi felmérése a köztársasági elnök megválasztása előtt lezárult, így az eredmény esetleges hatására egyáltalán nem lehet következtetni az adatokból. Az elnökválasztást megelőző viták és a 100 lépés meghirdetése viszont éreztethetné a hatását. De nem érezteti.

Itthon

Marketing Centrum: tovább erősödött a Fidesz

Az elmúlt öt hónapban minden pártnál mindvégig a becslési bizonytalanságon belül maradtak a kisebb változások. Ugyanakkor a köztársasági-elnök választás eredménye egy kicsit növelte a Fidesz népszerűségét, és csökkentette az MSZP támogatói táborát.