szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Biodízel alapanyag előállítására alkalmas üzemet hoz létre a Mol komáromi telephelyén az osztrák Rossi Beteiligungs GmbH-val közösen - jelentette be Thernesz Artúr, a Mol fejlesztési igazgatója csütörtökön, amikor a két vállalat együttműködési megállapodást kötött Budapesten.

A cégek a 4,5 millió euró alaptőkével megalapított Rossi Biofuel Zrt. keretein belül évi 150 ezer tonna kapacitású "biodízel komponens üzemet" építenek várhatóan 30-40 millió euró beruházási értékben. A barnamezős projekt keretében létesülő gyáregység 2007 novemberében kezdi a próbaüzemet. A tervek szerint a Mol kutaknál 2008. január elsejétől már 4,4 százalékos biokomponens tartalmú gázolajat is lehet majd tankolni.

A 75 százalékban osztrák, 25 százalékban a Mol tulajdonában lévő új cég öt éven keresztül 120 ezer tonnát a Molnak szállít, 30 ezer tonnát pedig külföldön értékesít.

Az üzem repce, napraforgó és használt sütőolaj alapanyagokat használ majd fel a biokomponens előállításához. A Mol komáromi üzeme a vízi és vasúti szállítási lehetőségek, illetve a százhalombattai finomítóhoz vezető csővezeték miatt ideális helyszín - jegyezte meg a fejlesztési igazgató. Az üzem szükség esetén állati zsiradékokat is képes lesz felhasználni. A termelés során melléktermékként keletkező glicerinről égetéssel gyógyszer- vagy más ipari felhasználással gondoskodnak – mondta Hegedűs Dezsőné, a Rossi Biofuels Zrt. vezérigazgatója. A gyáregység 35-50 embernek ad munkát.

A Mol teljes igénye biodízel komponensből évi 200 ezer tonna. Az olajtársaságnak az ellátás-biztonsági megfontolásokból kulcsfontosságú, hogy legyen saját üzeme. A tervek szerint a Rossi Biofuel Zrt. által szállított 120 ezer tonnán kívül további 40 ezer tonna biodízel komponenst vásárol majd négy magyar cégtől. A fennmaradó hányadot a cég Szlovákiából elégíti ki, azonban ennek részletei egyelőre még nem ismertek.

A beszállítói pályázatra jelentkező 23 magyarországi cég közül a Mol a bábolnai Ökoline Kft. felújított üzemét, a gyöngyösoroszi Envirocomplex zöldmezős beruházással létrejövő egységét, a Közép-Tisza MG kunhegyesi létező technológiáját és az Inter-Tram Kft. mátészalkai ugyancsak már működő létesítményét választotta ki.

Thernesz Artúr az MTI-nek kifejtette, hogy a biokomponenst tartalmazó gázolajat tankoló autósok 2-3 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttatnak majd a légkörbe, mint amennyit a hagyományos gázolajjal tennének. Ezen kívül a biodízel komponens előállítása is kevesebb energiát igényel a gázolaj előállításhoz képest, tehát maga a termelés is "szén-dioxid megtakarítással" jár. A fejlesztési igazgató kitért arra, hogy a jelenlegi szabványok legfeljebb 5 százalék biokomponens belekeverését engedik meg gázolajba. A Mol több olajtársasággal együtt lobbizik azért, hogy ez az arány 10 százalékra emelkedjen. A magyar autópark ugyanis szakértők szerint ilyen keverési arányt a motor átállítása nélkül elbírna.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Jelentős adókedvezmény a biodízelre

Egy hónapja van a kormánynak, hogy kidolgozza a bioüzemanyagok hazai gyártásának megteremtéséhez szükséges szabályokat. A tervek szerint 2010-re minden Magyarországon gyártott száz liter benzinből, gázolajból négynek a szántóföldről kell származnia – írja a Magyar Hírlap.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Biodízel-nagyhatalom lesz Románia?

Egyre több külföldi cég érdeklődik bioüzemanyag gyártása iránt Romániában, tekintettel az olcsó munkaerőre és a repce termesztésére alkalmas jelentős mezőgazdasági területre – írja a Saptamana financiara román hetilap.