szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A 2007-2013. évi Közlekedési Operatív Programban (KÖZOP) 753 milliárd forint forrás áll rendelkezésre vasúti projektekre, a MÁV saját forrásból további 197 milliárd forintot szán fejlesztésre ezen időszak alatt - mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója egy csütörtökön kezdődött két napos szakmai konferencián.

Az Európai Unió forrásaiból elsősorban a fővonalakat újítják fel, de szeretnék, ha a hozzájuk kapcsolódó pályák is megfelelő színvonalúak lennének – mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. A saját fejlesztési források között említette a vezérigazgató a MÁV tőkepiacon történő megjelenését, illetve ingatlanvagyonának mobilizálását. Heinczinger István elmondta, hogy a piac követelményeiből kiindulva határozzák meg a fejlesztés irányát.

A MÁV Zrt. vezérigazgatója a piac igényei között fontosnak nevezte a különböző közlekedési ágazatok összehangolását. Heinczinger István szólt arról, hogy az uniós források felhasználásának elengedhetetlen része a költségek elhatárolása, mert csak azok jogosságát ismerik el, amelyek a közszolgáltatáshoz kapcsolódnak. Emlékeztetett arra, hogy a költségek elkülönítésének része volt - többi között - a MÁV Cargo önállóvá válása, illetve 2007. július elsejétől a személyszállítási üzletág önálló társaságként való működése.

A MÁV Cargo értékesítésére szóló pályázati kiírás május végén jelenik meg – erősítette meg Heinczinger István. Az önálló személyszállítás társaság, a Start Zrt. tervei között említette a vezérigazgató, hogy 2008-tól az elővárosi forgalomra, a távolsági és IC-járatokra illetve a regionális közlekedésre helyezik a hangsúlyt. Kitért arra, hogy az európai uniós forrásból megvalósuló vasúti projektek átkerültek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez, a jövőben a MÁV ezeknél a beruházásoknál megrendelőként lép fel.

A fejlesztések közül Mosóczi László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese kiemelte az elővárosi forgalom fontosságát, a vonatgyakoriság növelését, az eljutási idő csökkentését, az ütemes menetrend kiterjesztését, a csatlakozási rendszer javítását, a közös átszállóhelyek kialakítását. Ez utóbbi kapcsán megjegyezte: a Budapest-Esztergom közötti vonal felújítása során jövőre az északi összekötő vasúti hidat le kell zárni. A MÁV azt tervezi, hogy az itt közlekedő vonat a szentendrei HÉV vonalán a Margit-hídig járna, és megállna a HÉV megállókban. A MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese a konferencia szünetében tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV 100 milliárd forint értékű kötvénykibocsátásra készül jövőre. A tervek szerint 10-15 éves távlatban megtérülő projektek listáját állítják össze, amelyeket a kötvénykibocsátásból befolyó forrásból finanszíroznának. Eddig 8-10 bank jelentkezett a vasúttársaságnál az ügylet lebonyolítására.

Matéczné Németh Ágnes, a MÁV Zrt. személyszállítási üzletág üzemeltetési igazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a MÁV a személyszállítás fejlesztését az ütemes menetrend kiterjesztésével és járműfejlesztéssel kívánja elérni. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV 2004-ben vezette be az ütemes menetrendet a Budapest-Vác-Szob vonalon, azóta ezen a szakaszon növekedett az utasszám. Az elővárosi forgalomban a MÁV 23 darab Desiro motorvonatot közlekedtet főként az esztergomi vonalon, 4 új Talent jármű közlekedik a Budapest-Tatabánya-Oroszlány vonalon, és további 6 Talent motorvonat érkezését várják. Az elővárosi forgalomban közlekedik már 3 Flirt vonat, augusztusig 10, az év végéig 23, a jövő év tavaszáig pedig már összesen 30 Flirt szállítja az utasokat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Jogszerűtlen tender miatt büntetik a MÁV-ot

A MÁV Zrt.-t két eljárásban 5 millió forintra bírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság, mivel nem jogszerűen alkalmazta takarítási tenderén a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást.

MTI Gazdaság

A MÁV 47 milliárd forint tőkét kapott

A Magyar Államvasutak (MÁV) január 31-én 47 milliárd forint friss tőkét kapott abból a 111,6 milliárd forintból, amit az idei központi költségvetési törvény biztosít a vasúttársaság számára - közölte a MÁV sajtóosztálya.