Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor fárasztó és megterhelő is lehet. Nem csoda hát, hogy ezek után az évkezdés sokak számára kihívást jelent: mind szellemileg, mind fizikailag, de anyagi szempontból is. Íme néhány tipp, amivel abban segítünk, hogy könnyebben, nyugodtabban és olcsóbban induljon az új esztendő.","shortLead":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor...","id":"20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8.jpg","index":0,"item":"0db688aa-f688-48ed-aa87-68d0550d4b66","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","timestamp":"2025. február. 04. 13:30","title":"Ezeket érdemes most beszerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars felszínét pásztázta.","shortLead":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars...","id":"20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52.jpg","index":0,"item":"0b225f9b-ffff-4442-8678-42d8092e51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","timestamp":"2025. február. 04. 10:03","title":"Rejtélyes képződményre bukkant az űrszonda a Mars felszínén, már Elon Muskot is lázba hozta a fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6daad53a-a324-4f6e-a395-db4c01c0b7b4","c_author":"HVG","category":"360","description":"Újabb vállalatot indított el az a magántőkealap, amely néhány nappal az állam és az arab befektető közötti szerződés megkötése előtt került birtokon belülre a Rákosrendező környéki 85 hektáron.","shortLead":"Újabb vállalatot indított el az a magántőkealap, amely néhány nappal az állam és az arab befektető közötti szerződés...","id":"20250205_Mini-Dubaj-Newfield-Invest-Progressus-Magantokealap-Grand-Budapest-Garancsi-Istvan-Habony-Arpad-Halko-Gabriella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6daad53a-a324-4f6e-a395-db4c01c0b7b4.jpg","index":0,"item":"dae18216-8f2b-449b-aa09-dfb49a084354","keywords":null,"link":"/360/20250205_Mini-Dubaj-Newfield-Invest-Progressus-Magantokealap-Grand-Budapest-Garancsi-Istvan-Habony-Arpad-Halko-Gabriella","timestamp":"2025. február. 05. 16:50","title":"Újabb céggel támadnak Mini-Dubaj haszonlesői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ac40824-2eee-4657-aa50-918918d23714","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyes helyiségekben rágcsálóürüléket is találtak a Nébih ellenőrei.","shortLead":"Egyes helyiségekben rágcsálóürüléket is találtak a Nébih ellenőrei.","id":"20250204_nebih-husuzem-bezaras-turkeve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ac40824-2eee-4657-aa50-918918d23714.jpg","index":0,"item":"6168390a-7076-44e5-8b4c-121bd88209a3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_nebih-husuzem-bezaras-turkeve","timestamp":"2025. február. 04. 09:59","title":"Penészes csülök, rothadó hús, rágcsálóürülék és a titkos szoba, ami minden ellenőrt meglepett: undorító húsüzemre bukkant a Nébih – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18d2491c-0ea3-4dd5-8a49-43d52e0a086a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kamatmentes kölcsön Borsodban az egyik legnépszerűbb, ott, ahol néhány éve bűnözői körök szálltak rá egy hasonló konstrukcióra, ami miatt azt meg is kellett szüntetni.","shortLead":"A kamatmentes kölcsön Borsodban az egyik legnépszerűbb, ott, ahol néhány éve bűnözői körök szálltak rá egy hasonló...","id":"20250204_munkashitel-hasznaltauto-mbh-bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18d2491c-0ea3-4dd5-8a49-43d52e0a086a.jpg","index":0,"item":"59dd5d47-eb2a-4be1-935b-452fcdcbbf07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_munkashitel-hasznaltauto-mbh-bank","timestamp":"2025. február. 04. 10:47","title":"A legtöbben használt autóra költik a munkáshitelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","shortLead":"A svéd rendőrség szerint nem volt ideológiai indítéka az örebrói támadásnak.","id":"20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"8cdc2d91-8046-4caa-b49f-85ca4fe20a01","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-iskolai-lovoldozes-orebro","timestamp":"2025. február. 05. 08:27","title":"Svédországi lövöldözés: 11 halott, az elkövető egyedül cselekedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Félned, halnod kell - határőremlékek a vasfüggönykorszakból
Tetszett a cikk?
A határsértők mintegy 90 százalékát sikerült feltartóztatni - büszkélkedtek a HVG-nek egykori határőrtisztek, akiknek emlékezetében már-már kedélyes anekdotákká lényegültek át a tiltott határátlépések tragédiái.
Az utolsó sorompót is eltávolították. Galéria, kattintson!
A 42 éves férfinak sikerült elkerülnie a vasúti kocsikban, pályaudvarokon cirkáló járőröket, pedig messziről, Balassagyarmatról érkezett a nyugati határhoz. A sötétben hamarosan rábukkant a szögesdrót kerítésre. Miután átvágta, átvergődött a járőrúton és a nyomok rögzítése végett felboronált földsávon, majd az oszlopokkal övezett aknamezőn is baj nélkül túljutott. Már csak a külső szögesdrót volt hátra. Azt követően több kilométert gyalogolt, mire egy kisváros fényei tűntek a szemébe. "Megcsináltam! Mindenki az én vendégem!" - nyitott be a városszéli fogadóba. De alig váltott néhány magyar szót a helyiekkel, a csuklóján bilincs kattant, s az éjszakát már fogdában töltötte. Az 1967-ben disszidálni vágyó férfinak ugyanis irtózatos pechje volt: az ismeretlen éjszakában a magyar határőrrekruták kiképzésére épített gyakorlótérre tévedt, és ott egy maketthatárszakaszon küzdötte át magát. Így aztán nem az általa vélt burgenlandi Felsőőrön, hanem Kőszegen invitálta meg a helyi Kulacs étterem meglepett poharazgatóit.
Gyomorgörcs helyett Schengen
A schengeni övezethez csatlakozás nyugati integrációnk egyik nagy pillanata lesz, folytatja majd az Európa Tanács-, a NATO- és az uniós tagságon át vezető menetelést, amelynek következő állomása, ha megéljük, az euró bevezetése lesz. A közeli változásokat gyűjtöttük csokorba. Tovább.
De az is lehet, hogy így járt jobban - derül ki a szombathelyi Goják Sándor elbeszéléséből, aki akkortájt töltve sorkatonai szolgálatát, éppen határőrkiképzésen vett részt Kőszegen. A valódi aknasávon ugyanis szinte lehetetlen volt átjutni. "Az egyik legeredetibb megoldással egy lengyel ifjúsági rúdugróbajnok próbálkozott. Ám a szögesdrót kerítés nem hagyott elég helyet a nekifutáshoz a stadionvilághoz szokott sportolónak, így farúdja a felső holtponton visszadőlt, ő lezuhant, és három akna darabokra tépte. Kosárba szedték össze a testét" - emlékszik vissza az ehhez hasonló történeteket csak úgy ontó Goják. Nem járt jobban az a magyar fiatal sem, aki - szintén 1967-ben - fél négyzetméteres deszkatalpakat erősített a cipőjéhez, remélve: súlya így annyira eloszlik, hogy a 40 kilogrammra kalibrált eszközök nem robbannak fel alatta. Csakhogy az egyik akna valószínűleg a többinél jobban kiállt a földből, ami a sötétben nem látszott, így ő is úgy járt, mint a legtöbb kísérletező: a robbanás letépte a lábát, és a helyszínen elvérzett.
Sem a sikeres, sem a tragédiába fulladt kísérletekről nincsenek már pontos statisztikák, az azonban tudható, hogy az aknamező 1948-tól mintegy két évtizeden át szedte áldozatait. Csak egy különleges véletlennek volt köszönhető, hogy 1956 telén százezrek ép bőrrel menekülhettek Nyugatra a zöldhatáron keresztül. Az év szeptemberére fejeződött be ugyanis a többnyire már működésképtelenné vált faburkolatú aknák felszedése, ám a korszerűbb, bakelittokos robbanóeszközöket csak 1957 tavaszára tudták beszerezni, így a forradalom leverése után a határátlépőknek hónapokon át csak arra kellett vigyázniuk, hogy ne találkozzanak a járőrökkel, akik - a figyelmeztető lövést követően - kíméletlenül rájuk céloztak.
"A bakelitaknákat a korábbi kettő helyett immár öt méter széles sávban fektették le sakktáblaszerűen, így ezerből legfeljebb négy-öt embernek volt esélye az átjutásra" - idézi fel Goják Sándor, aki a rendszerváltást követően Felsőcsatár szőlőhegyén létesített Vasfüggöny Múzeumot. Ott a látogatók egy lézeres érzékelőkkel működő aknamezőmodellen ki is próbálhatják a szerencséjüket: a rossz mozdulatot itt csak hang és fények büntetik.
Az aknazár végleges felszámolásáról 1966 tavaszán hoztak döntést Moszkvában, miután Ausztria a genfi konvencióra hivatkozva panaszt emelt az ENSZ-ben, mert két kislány meghalt a megáradt Pinka folyó által az osztrák oldalra sodort magyar aknáktól. Ám az aknamentesítés sem járt áldozatok nélkül. "A fémkeresők nem érzékelték a bakelitszerkezeteket, s egy próbaképpen a földsávra küldött, traktorabroncsfüzéreket húzó tank sem volt képes minden aknát felrobbantani, így a maradékot három hónapos kiképzésen átesett kiskatonákkal szedették fel. Elvileg minden négyzetméteren 2500 próbaszúrást kellett végezni, de ezt sokan elspórolták - meséli Goják. - Akkoriban a mentők ingajáratban közlekedtek a határsáv és a közeli kórházak között."
A teljes nyugati határszakaszon az 1960-as évek végére váltotta fel az aknazárat a Szovjetunióból "licencelt" S-100-as elektromos kerítés. Jó ideig a környékbeliek sem mertek a közelébe menni, mert nem tudták, hogy a kerítésben csak 24 voltos áram folyik, amely a szökési kísérletek jelzésére szolgál az őrsön. "A kijelző megmutatta, hogy például a bal 5-ös szektorban ment neki valami a kerítésnek" - magyarázza Kondor Endre tavaly nyugalmazott századparancsnok, a határőrség körmendi múzeumának vezetője, hozzátéve, hogy a némi villanyszerelői ismerettel rendelkezők krokodilcsipesszel felerősített elkerülő vezetékekkel át tudták hidalni a kerítésen vágott lyukat.
"Bár az S-100-as mindkét oldalán vadvédő kerítés húzódott - mutatja a szögesdrót makettjét az Apátistvánfalván november végén átadott határőremlékhely gondnoka, Merkli István -, a riasztások többsége így is vaklárma volt." Egy lehulló ág, egy leszálló madár, de erősebb szél vagy jégeső is elég volt a jelzéshez, amire máris indulnia kellett az úgynevezett üldöző- és a zárócsapatnak. Előbbiek terepjárón az érintett kerítésszakaszhoz robogtak, hogy a disszidenseket a tetthelyen fülelhessék le, utóbbiak pedig csatárláncba fejlődtek a kerítéstől nemegyszer több kilométerre húzódó államhatár mentén.
Így történt ez 1977-ben is, amikor egy, a Balatonnál nyaraló keletnémet házaspár a határ felé vette az irányt. Érkezésüket egyeztették a nyugati rokonokkal, így Ausztria felől markos segítők lépték át a határt, akiket a Stern magazin fotóriportere is elkísért a kerítés megbeszélt szakaszához. A házaspár egy közeli faluból elemelt tyúklétra segítségével próbálta leküzdeni a szögesdrótot, ami a nőnek sikerült is, ám a férfi alatt leszakadt a létra egyik foka, s működésbe lépett a jelzőrendszer. "A záróerők a kutyákkal 2-3 perc alatt megérkeztek, a nő és a túloldalról jött segítők hiába futottak, a határig vezető 800 méteres út negyedét is alig tudták legyűrni a fás-bokros terepen. A magyar oldalon rekedt férfi Kőszeg felé menekült, őt egy fenyőfa tetejéről csalták le" - anekdotázik Goják. A nyugatnémetekre kitoloncolás, a keletnémetekre - odahaza - három év börtön várt.
Később a határátkelőkön is egyre többen próbáltak útlevél nélkül átjutni. "A kamionokat, lakókocsikat, mikrobuszokat nem mindig nyittattuk fel, ezekben gyakori volt a raktérben elrejtőzés" - fogalmaz korhű pontossággal Székely László nyugállományú alezredes, aki a rábafüzesi forgalom-ellenőrző ponton (FEP) szolgált kezdetben útlevélkezelőként, 1981-től pedig parancsnokként. "A leleplezések egy részét Budapestről kapott információknak köszönhettük" - vallja be utólag. "Az 1970-es évek elején egy vámőr egy Pontiac típusú kocsi kesztyűtartóját kutatta át, és véletlenül rányúlt egy gombra - idéz fel egy emlékezetes fogást Székely. - Erre a műszerfal alatt kinyílt egy rejtett kuckó ajtaja, mögötte egy magyar férfi kuporgott."
Harmadik oldal (Oldaltörés)
Bár itt is próbálkoztak erőszakos kitöréssel, a közel fél méter átmérőjű, vasútisín-darabokkal bélelt betonsorompók a kamionok számára is leküzdhetetlennek bizonyultak. "1985-ben egy NDK-s család egy Lada Nivával próbálta áttörni a sorompót - elevenít fel egy másik kétségbeesett kísérletet Székely. Az első ülések az ütközéstől hátracsapódtak, az autó kigyulladt. Az elöl ülő férj és feleség súlyos sérülésekkel került kórházba, de a gyerekek hátul jól be voltak csavarva egy dunyhába, így ők megúszták." Bár a zöldhatáron dolgozók félcipősöknek gúnyolták a FEP-eseket, itt Székely szerint komolyabb szaktudásra volt szükség: "Megfelelő nyelvtudással rendelkezők már a hangsúlyozásból sejtették, hogy valaki kelet- vagy nyugatnémet. Előbbiek gyakran azon buktak le, hogy NSZK-s útlevelükben nem volt magyar beléptető bélyegző, így azt nyilván a budapesti követségen szerezték."
Az ilyen fogásokért jutalom (szabadság, kitüntetés) járt, viszont "Moszkvától Budapestig hullottak a csillagok" akkor, amikor 1967 tavaszán egy ködös hajnalon meglépett a ma ismert borász, Szeremley Huba és családja. A gondosan megtervezett szökés során egy alacsonyan szálló osztrák sportrepülőgép vette fel őket Sopronkövesd mellett. "4200-an szolgáltunk a nyugati határon, három hónapig senki sem mehetett eltávra" - emlékszik vissza Goják. 1976-ban pedig Kőszeg környékén három szombathelyi fiatalember átásta magát az elektromos kerítés alatt. Az ügyet vizsgáló tisztek segédmunkásokkal kipróbáltatták, mennyi ideig tart a művelet, ekképp bizonyítva, hogy a járőröknek közben legalább kétszer el kellett volna haladni mellettük. A felelősöket egy évre "futkosóra", vagyis büntetőszázadba vágták.
Azokban az esetekben, amikor hivatásos határőrök szöktek Ausztriába, a legendárium szerint jól tették, ha néhány héten belül továbbutaztak, a szomszédban ugyanis könnyen utolérte őket a kommunista "munkásököl". Gojáknak legalábbis azt mesélte egy parancsnoka, hogy egy századost - aki 1967-ben gépkocsival ráhajtott az aknamezőre, majd a motorháztetőről a családjával együtt átugrott Ausztriába - három héttel később Bécsben elütött egy autó. Miként állítólag eltették láb alól azt a kiskatonát is, aki a Pinka folyón gyalogolt át Ausztriába, miután fegyvert fogott a parancsnokára.
Persze az is lehet, hogy utóbbi történetek már a megfélemlítő propaganda részei voltak, amire talán szükség sem volt. A HVG-nek ugyanis mindannyian úgy emlékeztek, hogy annak idején meg sem fordult a fejükben a szökés, az erre vetemedőket bűnözőknek tartották, a vasfüggönyön fennakadók iránt nem éreztek szánalmat. "Miként a tanár sem sajnálja a diákot, amiért egyest kell neki beírni" - summázta véleményét a HVG-nek meghökkentő hasonlattal Kántor István nyugalmazott alezredes, egykori apátistvánfalvai őrsparancsnok.