szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg a MÁV leselejtezett tehervagonjait; belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő az alapanyagra - értesült az MTI szerdán. A kétezer tehervagon 2002-2003-as eladása miatt a rendőrség hűtlen kezeléssel gyanúsítja a MÁV Cargo vezetőjét és két társát.

A vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett a diósgyőri kohászatba. Az emberek fellélegeztek amikor megérkezett az alapanyag, mert ismét tudtak dolgozni - mondta el Ágothai József, a vasasszakszervezet helyi vezetője. A 2000-es évek elején a cég a túlélésért küzdött, több felszámolási eljárás indult ellene, olasz és szlovák tulajdonosok váltották egymást. A termeléshez elengedhetetlen volt az ócskavas, ezért jószerivel nem nézték, hogy az honnan érkezett - tette hozzá Ágothai József. Az alapanyag-beszállítóval az ócskavas-kereskedők álltak közvetlen kapcsolatban.

A kilencvenes évek elején a miskolci Eurofém Hungary Kft., majd a hasonló tulajdonú É-D Vascentrum Kft. - a diósgyőri cég egyik legnagyobb beszállítója - sok száz leselejtezett vasúti vagonhoz jutott, amelyeket a diósgyőri kohászatnak adott el. Az MTI tudomása szerint az akkor felszámolás alatt álló kohászati társaság felszámolója - készpénz híján - váltót állított ki a vételárról.

Kohászati szakemberek szerint a leselejtezett, feldarabolt vasúti vagonok jó pénz hoztak a kereskedőknek. Egy 20-22 tonnás vagont 200-300 ezer forintért vagy még kevesebbért meg lehetett venni, miközben az alapanyaghiánnyal küzdő magyar és külföldi kohászati társaságok egy kilogramm ócskavasért ennél lényegesen többet fizettek.

Vasúti szakemberek azt mondták: nehéz megállapítani, hogy melyik vagont érdemes még felújítani, melyiket kell kohóba küldeni. Az 1980-as évek közepe óta legalább húszezer vagy még annál is több vagont selejtezett le a vasúttársaság, amelynek a korábbi 46-48 ezerről mintegy 20 ezerre olvadt a kocsiparkja. Az MTI által megkérdezett szakemberek szerint még ez is sok. 

A kétezer leselejtezett vasúti kocsi ügyében azután indított nyomozást a rendőrség, hogy Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A politikus figyelmét az keltette fel, hogy a MÁV Cargo árufuvarozási korlátozást vezetett be Záhony térségére 2007. március 1-jétől. Hozzátette: kíváncsi volt a rendelkezés okára, és ekkor derült ki, hogy nincs elég kocsi, ugyanis a vállalat korábban kétezer vasúti kocsi selejtezéséről döntött.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) kedden közleményben tudatta, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés ügyében nyomoz. A rendőrök gyanúsítottként hallgattak ki egy 44 és egy 57 éves budapesti, valamint egy 63 éves szolnoki férfit, valamint kezdeményezték előzetes letartóztatásukat. Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke közölte, hogy az egyik érintett jelenleg a MÁV Cargo Zrt. vezetője. A Magyar Rádió úgy tudja, hogy Kovács Imréről, a MÁV Cargo vezérigazgatójáról van szó. Mándoki Zoltán MÁV-vezérigazgató 2003-ban belső vizsgálatot rendelt el az ügyben.

Csillag István: voltak vizsgálatok

A MÁV vasúti teherkocsijainak ügyében Csillag István minisztersége idején több vizsgálat is folyt, de egyik sem állapított meg alapos gyanút bűncselekményre. A Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési minisztere az szerdán elmondta: A MÁV felügyelőbizottságában valamennyi szakszervezet képviseltette magát, ott jelezték az esetet. A miniszter elmondása szerint a felügyelőbizottság jegyzőkönyve alapján rendelt el minisztériumi belső ellenőri vizsgálatot az ügyben, továbbá utasította a MÁV igazgatóságát illetve a felügyelőbizottságot, hogy alaposan vizsgálják meg az ügyet.

Csillag István emlékei szerint a felügyelőbizottság soraiból alakított egy eseti bizottságot is. A sokoldalú vizsgálatnak az lett az eredménye, hogy a selejtezésre, illetve a kocsik egyenkénti minősítésére vonatkozó szabályzatokat nem minden esetben tartották be, azonban egyik vizsgálat sem állapított meg  bűncselekményre
utaló jelet - hangsúlyozta. A volt közlekedési miniszter utalt arra, hogy az ügyben az akkori MÁV vezérigazgató az érintett MÁV-osokra pénzbüntetést szabott ki. 

Csillag István elmondta, hogy ezek után is további vizsgálatot kért, amely minisztersége alatt nem fejeződött be.
Megjegyezte: akkoriban ott volt egy "halom" vagon, amelyet nem használtak. Abban az időben kezdtek az acélárak az égbe szökni. Az ócskavas - mint alapanyag - hiánycikk volt, és a Dimag cégnek alapanyagra lett volna szüksége. Ezek a körülmények is befolyásolták, hogy ócskavasként hogyan lehetett értékesíteni - tette hozzá.

Az MTI megkeresésére Orodán Sándor, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szóvivője nem nyilatkozott, mondván: erről a MÁV ad tájékoztatást. A MÁV Zrt. pedig azt közölte: a rendőrségi vizsgálati szakaszban nem áll módjában adatokat, dokumentumokat nyilvánosságra hozni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Fókuszban

Vagonkezelés

HVGMinél fejlettebb egy ország, annál nagyobb a kereslet a vasúti szolgáltatásokra, komoly leépülés pedig csak a...